Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: "Δεν είναι ορατή στο άμεσο μέλλον" η επέκταση δυτικά

Τι είπε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό μιλώντας σήμερα στην ΠΕΔ-ΚΜ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Τον Απρίλιο του 2023 θα παραδοθεί στο σύνολό της -μαζί και με το σταθμό Βενιζέλου- η βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ 6-8 μήνες αργότερα θα ακολουθήσει και η επέκταση της Καλαμαριάς. Ωστόσο, η επέκταση προς τα δυτικά "δεν είναι ορατή στο άμεσο μέλλον".

Τα παραπάνω επισήμανε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος, ενημερώνοντας σήμερα το μεσημέρι το Δ.Σ. της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας για την πορεία των έργων του μετρό.

Για τη σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό το έργο δεν αποτελεί επικοινωνιακό εργαλείο, τόνισε ο κ. Ταχιάος σημειώνοντας ότι αποτελεί άμεση προτεραιότητα η περαίωση της βασικής γραμμής και η επέκταση προς Καλαμαριά.

"Τόνισε ότι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής τίθεται για τον Απρίλιο του 2023 και αυτό όχι λόγω Βενιζέλου, αλλά λόγω προόδου του έργου, όπως τόνισε. "Στον Απρίλιο του 2023 δεσμευόμαστε ότι θα φτιάξουμε και το σταθμό Βενιζέλου και το μετρό θα παραδοθεί στο σύνολό του. Ούτως ή άλλως η ιδέα της αποσπασματικής λειτουργίας ήταν μια προβληματική ιδέα και μη εφαρμόσιμη. Η επέκταση προς Καλαμαριά θα ακολουθήσει τη βασική γραμμή. Η σύμβαση της Καλαμαριάς θα κλείσει 6-8 μήνες μετά από αυτήν της βασικής γραμμής", είπε ο κ. Ταχιάος.

Για το σταθμό Βενιζέλου

 Για το σταθμό Βενιζέλου, ο κ. Ταχιάος είπε ότι θα κατατεθεί τις επόμενες μέρες το αίτημα προς το υπουργείο Πολιτισμού σε σχέση με τα αρχαία. Ειδικότερα είπε ότι η Αττικό Μετρό αιτείται στο υπουργείο Πολιτισμού να ανακαλέσει την προηγούμενη απόφασή του και να υποβληθεί μια νέα μελέτη από την Αττικό Μετρό η οποία θα ενσωματώνει την ωρίμανση του θέματος, δηλαδή όσα έγιναν από το 2015-2019. Όπως είπε η μελέτη είναι σχεδόν έτοιμη από πλευράς Αττικό Μετρό, ενώ ανέφερε ότι έχει ήδη γίνει μία συνάντηση με τους υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Πολιτισμού και θα ακολουθήσει και άλλη μεθαύριο.

Η Αττικό Μετρό θα ζητήσει να εγκριθεί μια μελέτη η οποία έχει ως βάση την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων και την επανατοποθέτησή τους μετά την κατασκευή του σταθμού και πριν την παράδοσή του σε λειτουργία. Υπογράμμισε πάντως ότι δεν τίθεται ζήτημα μη κατασκευής του συγκεκριμένου σταθμού. Για το σταθμό Αγίας Σοφίας, όπου η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ αύριο Τετάρτη στις 11 π.μ. θα γιορτάσει την Αγία Βαρβάρα, την προστάτιδα των εργαζομένων στα υπόγεια έργα (σ.σ. η λιτή τελετή δεν θα είναι ανοιχτή για το κοινό) είπε ότι είναι "είναι στα μπετά ακόμη".

Οι εργασίες στα εργοτάξια

Σε ότι αφορά τις εργασίες στα εργοτάξια, ο κ. Ταχιάος είπε ότι η αλήθεια είναι ότι μετά το Πάσχα έχει σημειωθεί μείωση του ρυθμού με τον οποίο δούλευε ο ανάδοχος και έχουν γίνει οι απαραίτητες υποδείξεις σε αυτόν. "Ο εργολάβος έχει δεσμευθεί ότι θα μπει σε πλήρη ανάπτυξη των εργοταξίων στο αμέσως προσεχές διάστημα. Στα πολύ εκκρεμή έργα δηλαδή της επίστρωσης και της επιδομής και της κατασκευής της Αγ. Σοφίας, εκεί το εργοτάξιο δουλεύει κανονικά", υποστήριξε.

Μίλησε πάντως για ένα έργο που αφορά όλη τη χώρα καθώς αν δεν έχει παραδοθεί στο σύνολο της η βασική γραμμή έως το 2023 "οφείλουμε να επιστρέψουμε στην ΕΕ το σύνολο των επιχορηγήσεων που έχουν δοθεί, 700 εκατ. ευρώ, όταν στη βασική γραμμή έχουν ήδη δοθεί 1 δις. 260 εκατ. και σημαντικό ποσό για την Καλαμαριά".

Οι εκκρεμότητες στους σταθμούς

"Παρά το ότι υπήρξε πρόοδος στις εργασίες μετά κάποιες περιπέτειες, έχουμε παραλάβει ένα μετρό που χρησιμοποιήθηκε κυρίως ως επικοινωνιακό εργαλείο και του οποίου μια στρεβλή εικόνα έχει αποδοθεί στην πόλη.  Πρέπει να γίνει σαφές ότι το μετρό στη βασική γραμμή είναι πολύ μακριά από το να είναι έργο υπό περάτωση. Έχει πάρα πολλές εκκρεμότητες", υποστήριξε ο κ. Ταχιάος, κάνοντας μια σύντομη περιγραφή της προόδου στους σταθμούς. Μεταξύ άλλων είπε ότι τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν προχωρήσει σε άλλους σταθμούς περισσότερο σε άλλους λιγότερο. Αν στα έργα αυτά συμπεριλάβουμε και τα αρχιτεκτονικά, είναι σαφές ότι υπάρχουν σταθμοί που είναι πολύ πίσω και κάποιοι,, λίγοι, είναι προχωρημένοι αλλά και εκεί με πολλές εκκρεμότητες. Ως παράδειγμα έφερε τον σταθμό Συντριβανίου "που παρουσιάστηκε πριν ένα χρόνο ως έτοιμος", όπου σε ένα μεγάλο μέρος του έχει "ξηλωθεί" για να προχωρήσουν τα ηλεκτρομηχανολογικά. Οι πιο προχωρημένοι σταθμοί του μετρό είναι ίσως αυτοί του Ευκλείδη και της Παπάφη "και πάλι όμως με πολλές εκκρεμότητες". Γενικά, είπε ότι τα ηλεκτρομηχανολογικά δεν είναι καθόλου προχωρημένα στους σταθμούς και ότι αυτό το διάστημα γίνονται μεγάλες παραλαβές υλικού. Σε ότι αφορά τις γραμμές είπε ότι έχουν επιστρωθεί και σκυροδετηθεί στο κομμάτι από Συντριβάνι μέχρι Ανάληψη. Όμως από το Συντριβάνι μέχρι τον Σιδηροδρομικό Σταθμό δεν έχει γίνει καμία επίστρωση γραμμής. Από την Ανάληψη μέχρι το Αμαξοστάσιο οι γραμμές έχουν στρωθεί αλλά δεν είναι λειτουργικές γιατί πρέπει να σκυροδετηθούν. Η σκυροδέτηση στην καλύτερη περίπτωση μπορεί να είναι έτοιμη το καλοκαίρι του 2020, υποστήριξε ο κ. Ταχιάος, σημειώνοντας ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό βήμα γιατί πάνω σε αυτές θα κινηθούν τα υλικά που θα πρέπει να μεταφερθούν μεταξύ των σταθμών. Για το Αμαξοστάσιο είπε ότι έχει τελειώσει και έχουν παραδοθεί 4 συρμοί, αλλά δεν είναι ακόμη λειτουργικό. Πάντως είπε ότι ο ρυθμός παράδοσης συρμών, εφεξής θα είναι ένας συρμός ανά μήνα.

Για την επέκταση στα δυτικά

Σε σχέση με την επέκταση του μετρό δυτικά και κατόπιν επισημάνσεων και ερωτημάτων και από δημάρχους της Θεσσαλονίκης, ο κ. Ταχιάος είπε ότι κανείς δεν αμφισβητεί ότι η επέκταση πρέπει να γίνει, "αλλά δεν είναι ορατή στο άμεσο μέλλον". Όπως είπε δεν υπάρχει δεσμευμένη πίστωση ούτε μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Για να έχεις μελέτη σκοπιμότητας θα πρέπει να έχει επίκαιρα κυκλοφοριακά στοιχεία, είπε μεταξύ άλλων, ενώ εξήγησε ότι η μελέτη σκοπιμότητας είναι απαραίτητη για οποιοδήποτε έργο με δανεισμό από τράπεζα ή μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος.

 Πάντως είπε ότι η πολιτική απόφαση για την ανάπτυξη του μετρό υπάρχει. Σε ότι αφορά την επέκταση στην Καλαμαριά, είπε ότι τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν προχωρήσει, αλλά δεν έχουν δημοπρατηθεί τα ηλετρομηχανολογικά ενώ δεν έχουν τοποθετηθεί γραμμές. Μένει όπως είπε να δημοπρατηθούν άλλες 7 εργολαβίες για να προχωρήσουν τα ηλεκτρομηχανολογικά.

Έωλο χαρακτήρισε το επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα και δεν έχουν εξασφαλιστεί κονδύλια, για την επέκταση στα δυτικά ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης. Όποιοι μας το λένε κάτι άλλο κρύβουν, τόνισε, σημειώνοντας ότι τα χρήματα θα χρειαστούν μετά πέντε χρόνια. "Δε χρειαζόμαστε λεφτά για τα επόμενα χρόνια, χρειαζόμαστε να ολοκληρωθούν οι μελέτες. Είναι απαραίτητο, είναι επιβεβλημένο το έργο για την περιοχή", σημείωσε.  Επίσης είπε ότι υπάρχουν συμβασιοποιημένες γεωλογικές εδαφοτεχνικές μελέτες, γεωτρήσεις έχουν γίνει στην Πολίχνη, στον Εύοσμο, στη Νεάπολη. "Κάναμε δεκάδες συσκέψεων τα προηγούμενα χρόνια με την Αττικό Μετρό, είδαμε τη χάραξη, κονταροχτυπηθήκαμε για το που πρέπει να γίνουν οι σταθμοί, υποδείξαμε σημεία, προσφέραμε λύσεις", τόνισε.

Καϊτεζίδης: Θέλουμε ένα λειτουργικό μετρό

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, κ. Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, τόνισε ότι σε μια πόλη που ουσιαστικά δεν έχει συγκοινωνίες, το θέμα της γρήγορης αποπεράτωσης του μετρό είναι φλέγον. "Συνολικά, διαχρονικά το μετρό κούρασε την πόλη χωρίς να δώσει ακόμη λύσεις και υπάρχουν ακόμη και σήμερα πολλά ερωτηματικά ως προς το τι είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη διοίκηση", είπε.

«Αυτό που θέλουμε να μάθουμε ως αυτοδιοικητικοί είναι τι θα γίνει με τις επεκτάσεις στα δυτικά της πόλης που πολλοί το είχαν προεξοφλημένο, τι θα γίνει με την επέκταση για το αεροδρόμιο της πόλης -γιατί καμία σοβαρή πόλη στον κόσμο δεν έχει αποκομμένο το αεροδρόμιο της από το μετρό - τι θα γίνει με το χρονοδιάγραμμα, ακόμα και τι θα γίνει με την κεντρική στάση στη Βενιζέλου, καθώς η ΠΕΔ-ΚΜ στηρίζει τις πρωτοβουλίες του υπουργείου, αλλά και του δήμου της Θεσσαλονίκης να προχωρήσει τη στάση της Βενιζέλου να έχουμε και μετρό και αρχαία» επισήμανε ο κ. Καϊτεζίδης, ενώ τόνισε ότι «ένα μετρό  το οποίο δεν θα είναι λειτουργικό δεν εξυπηρετεί κανέναν και φοβάμαι ότι θα καταρρεύσει και οικονομικά». «Θέλουμε ένα μετρό που να αγκαλιάζει όλη την πόλη και να στηρίζεται από αυτήν αλλά να στηρίζει και αυτό τη συγκοινωνιακή της λειτουργία», τόνισε χαρακτηριστικά.

Με πρόταση του προέδρου της ΠΕΔ-ΚΜ, το σώμα ενέκρινε τη συνεργασία του με την Αττικό Μετρό για την ταχύτερη ωρίμανση των μελετών των επεκτάσεων, ενώ ο Νίκος Ταχιάος δεσμεύτηκε να παραδώσει στην ΠΕΔ-ΚΜ τον οδικό χάρτη και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα των έργων έως τον Μάρτιο του 2020.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ