Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μόνιμη "πληγή" οι τηλεπωλήσεις για τον κλάδο της αργυροχρυσοχοΐας

Τα προβλήματα αλλά και οι προοπτικές του κλάδου, σύμφωνα με την ΠΟΒΑΚΩ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ                

Από τις τηλεπωλήσεις -που αποτελούν διαχρονική πληγή- από τις εισαγωγές από τρίτες χώρες αλλά και από την υπερφορολόγηση πλήττεται ο κλάδος της αργυροχρυσοχοΐας στην Ελλάδα. Ωστόσο, το ελληνικό κόσμημα έχει ποιότητα, ταυτότητα και αναγνωρισιμότητα στο εξωτερικό, ενώ οι επιχειρήσεις που στόχευσαν στην εξωστρέφεια άντεξαν στην κρίση.

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος αλλά και στις προοπτικές του, αναφέρθηκε χθες, στη διάρκεια συνάντησης με δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών (ΠΟΒΑΚΩ) και πρόεδρος του Συλλόγου Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης, Πέτρος Καλπακίδης.

Ειδικότερα αναφερόμενος στο θέμα των τηλεπωλήσεων, ο κ. Καλπακίδης ξεκαθάρισε ότι ο κλάδος δεν είναι αντίθετος στον σύγχρονο τρόπο πώλησης "αλλά θέλουμε να τηρούνται οι κανόνες δεοντολογίας", όπως είπε χαρακτηριστικά.

f1.jpg

"Ο καταναλωτής είναι φυσικό να έχει άγνοια, σε κάποια ζητήματα που αφορούν στην ποιότητα των κοσμημάτων και να μην γνωρίζει την ορολογία του κλάδου μας. Το αποτέλεσμα όμως είναι πως εύκολα μπορεί να παραπλανηθεί από μια περιγραφή η οποία μπορεί νομότυπα να είναι "εντάξει", όπως λέει.  Για παράδειγμα ανέφερε ότι στις τηλεπωλήσεις παρουσιάζουν ένα δαχτυλίδι και το περιγράφουν λέγοντας πως είναι χρυσό 18 καρατίων, ενδεικτικά, στα 10mm, που σημαίνει πως είναι επιχρυσωμένο με 18 καράτια χρύσωμα, δηλαδή στη γλώσσα της αγοράς είναι επίχρυσο. "Ο τηλεθεατής όμως μη γνωρίζοντας   συγκρατεί μόνο ότι το δαχτυλίδι είναι 18 καράτια", σημειώνει ο κ. Καλπακίδης υπογραμμίζοντας πως "θα πρέπει να ληφθούν μέτρα ώστε το καταναλωτικό κοινό να μην παραπλανάται". Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε εργάζεται και το διοικητικό συμβούλιο της ΠΟΒΑΚΩ που βρίσκεται σε διάλογο με το υπουργείο Ανάπτυξης ενόψει νομοθετήματος σχετικού με τα τεχνουργήματα.

Όταν παρουσιάζεται στις τηλεοράσεις το προϊόν, θα πρέπει να διευκρινίζεται ρητά η σύσταση του, με την ορολογία που χρησιμοποιείται στην αγορά. Σε κάθε περίπτωση ο φυσικός χώρος πώλησης πολύτιμων αντικειμένων, είναι τα καταστήματα και όχι οι τηλεοράσεις, επισημαίνει η ΠΟΒΑΚΩ. Επίσης ζητά οι τηλεπωλήσεις να γίνονται εντός ωραρίου της αγοράς και όχι σε ώρες που είναι κλειστή (π.χ. Κυριακές). Σε ότι αφορά τη σήμανση των κοσμημάτων, οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν να πιστοποιείται το κράμα του μετάλλου και ο κατασκευαστής.

 

Εισαγωγές και φόρος πολυτελείας

Ο κλάδος, μεταξύ άλλων, βάλλεται και από την εισαγωγή φθηνών, αμφιβόλου ποιότητας και ευτελούς αισθητικής, κοσμημάτων από τρίτες χώρες, κυρίως από την Τουρκία και την Κίνα, ανέφερε ο κ. Καλπακίδης ενώ στάθηκε ιδιαίτερα και στην υπερφορολόγηση του ελληνικού κοσμήματος. Όπως είπε, με δεδομένο ότι ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται στο 10% για προϊόντα που ξεπερνούν τα 1.000 ευρώ και πάνω σε αυτό επιβάλλεται και ο ΦΠΑ, τα ελληνικά προϊόντα καθίστανται λιγότερο ανταγωνιστικά. Ο φόρος πολυτελείας δεν υφίσταται σε γειτονικές μας χώρες όπως η Βουλγαρία και η Τουρκία, αλλά ούτε και στην Ιταλία, που είναι και η κύρια ανταγωνίστρια χώρα της Ελλάδας εντός της ΕΕ. "Οι γείτονές μας εξ΄ανατολών δεν έχουν φορολογία. Τουρίστες διανυκτερεύουν στη Ρόδο περνούν απέναντι, ψωνίζουν και φεύγουν. Χάνουμε πολλά γιατί το κόσμημα είναι προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας", τόνισε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι η ΠΟΒΑΚΩ ζητά την κατάργηση του φόρου πολυτελείας.

Σύμφωνα με τον κ. Καλπακίδη, ιδιαίτερα σημαντικό βήμα, από την πλευρά της πολιτείας θα ήταν η ένταξη της αργυροχρυσοχοΐας στην ανώτατη εκπαίδευση. "Δεν γίνεται η Ελβετία να έχει την ωρολογοποιία στο πανεπιστήμιο και εμείς να μην έχουμε την αργυροχρυσοχοΐα στην ανώτατη εκπαίδευση", τόνισε χαρακτηριστικά. Η ΠΟΒΑΚΩ προτείνει η αργυροχρυσοχοΐα να ενταχθεί στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, όπου υπάρχει ήδη μάθημα κοσμήματος.

Εκτιμά ότι μια τέτοια εξέλιξη θα προσδώσει περαιτέρω αξία και αναγνωρισιμότητα στη μακρόχρονη ιστορία του ελληνικού κοσμήματος, η οποία μετράει αδιάλειπτη παρουσία 6.000 ετών και θα προσέλκυε νέους ταλαντούχους σχεδιαστές κοσμημάτων, οι οποίοι θα ήταν σε θέση να δώσουν νέα πνοή στο ελληνικό κόσμημα, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά του. Πάντως, όπως επισημάνθηκε, το ελληνικό κόσμημα είναι αναγνωρίσιμο και έχει ζήτηση στο εξωτερικό παρόλο που λείπουν τα μεγάλα brands.

Στη Θεσσαλονίκη αυτήν τη στιγμή λειτουργούν περί τα 180-200 εργαστήρια αργυροχρυσοχοΐας, αριθμός μειωμένος συγκριτικά με τις αρχές το 2000 οπότε ξεπερνούσαν τα 500, όπως ανέφερε η αντιπρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ και πρόεδρος του ΣΧΑΘ Ελένη Τεζαψίδου. Πάντως πολλά από αυτά που έχουν απομείνει ανέπτυξαν εξαγωγική δραστηριότητα σε Κύπρο, Αμερική και Γερμανία και αυτή η εξωστρέφεια που επέδειξαν προ κρίσης ήταν που συντέλεσε στην επιβίωσή τους.

Ο κ. Καλπακίδης σχολίασε εξάλλου και τις επιθέσεις που δέχθηκαν από αγνώστους 13 καταστήματα του κέντρου της Θεσσαλονίκης το βράδυ της Τετάρτης με αποτέλεσμα να αναγκαστούν να αντικαταστήσουν τα τζάμια στις βιτρίνες τους. Το πρόβλημα της ασφάλειας είναι διαχρονικό, όπως τόνισε υπενθυμίζοντας ότι έχουν γίνει πολλές διαμαρτυρίες ζητώντας να εξασφαλιστεί η ασφάλεια για τη ζωή και την περιουσία τους.

Το παρών στη χθεσινή συνάντηση έδωσε και ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας κ. Τριαντάφυλλος Παπαθανασίου.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βαλτιμόρη: Γερανοί ξεκίνησαν να απομακρύνουν τα συντρίμμια της γέφυρας
Θα χρειαστεί πολύς χρόνος μέχρι να επαναλειτουργήσει το λιμάνι, που είναι το ένατο μεγαλύτερο των ΗΠΑ σε δραστηριότητα
Βαλτιμόρη: Γερανοί ξεκίνησαν να απομακρύνουν τα συντρίμμια της γέφυρας