Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ζέρβας στο TyposThes: Η Θεσσαλονίκη μπορεί να αναζωογονήσει την Ελλάδα

Συνέντευξη του δημάρχου στον Τύπο Θεσσαλονίκης

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟΥΜ ΤΗΣ ΔΕΘ 

Συνέντευξη στη ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΖΟΥΦΗ 

Έχοντας συμπληρώσει ένα χρόνο στο «τιμόνι» του δήμου Θεσσαλονίκης, ο δήμαρχος Κωνσταντίνος Ζέρβας, μιλά στον Τύπο Θεσσαλονίκης για όσα έγιναν το προηγούμενο διάστημα αλλά και για τους στόχους για τον επόμενο χρόνο. Όταν του ζητάμε να βαθμολογήσει αυτόν τον πρώτο χρόνο διοίκησης, μας λέει ότι προσωπικά δεν είναι ποτέ ικανοποιημένος, σημειώνοντας ότι ναι μεν έγιναν πολλά και δρομολογήθηκαν ακόμη περισσότερα όμως υπάρχουν και αρκετά άλλα που πρέπει να γίνουν.

Ο δήμαρχος τονίζει πως θα χρειαστούν άμεσα μέτρα στήριξης της αγοράς και του επιχειρείν μετά την ακύρωση της φετινής ΔΕΘ, ενώ τονίζει πως η Θεσσαλονίκη μπορεί να αναζωογονήσει την οικονομία της Ελλάδας όντας ένας δεύτερος εθνικός αναπτυξιακός πόλος εκτός της Αττικής.

Μιας και - όπως και ο ίδιος λέει - δεν είναι δήμαρχος του γραφείου, τον ρωτάμε τι ακούει από τον κόσμο στο δρόμο. «Στο δρόμο ακούω κυρίως αιτήματα. Δήμαρχε δες το ένα, κοίταξε το άλλο, δώσε βάση στο τρίτο κ.ο.κ.», απαντάει, επισημαίνοντας ότι το βρίσκει αναμενόμενο και απολύτως φυσιολογικό και προσθέτει ότι αυτό που εισπράττει με κάθε μέσο και τρόπο είναι η επιβεβαίωση της στρατηγικής στροφής στην καθημερινότητα.

Εξάλλου ο ίδιος αναφέρει ότι είναι ένας άνθρωπος που μετράει πριν δεσμευθεί και κατόπιν τηρεί τις δεσμεύσεις του και στο πλαίσιο αυτό δηλώνει ότι στόχος και δέσμευσή του είναι να προχωρήσει η διοίκηση όπως είχε υποσχεθεί και σχεδιάσει αναφορικά με τη μείωση των δημοτικών τελών.

Ο δήμαρχος απαντά και στην κριτική που έχει δεχθεί από την αντιπολίτευση, ενώ αναφέρεται και σε κρίσιμα ζητήματα της πόλης και συγκεκριμένα στον ΟΑΣΘ, στο μετρό, σε εμβληματικές αναπλάσεις, αλλά και στην ακύρωση της ΔΕΘ.

Τέλος, δηλώνει αισιόδοξος για τη Θεσσαλονίκη εκτιμώντας ότι το παγκόσμιο πλήγμα της πανδημίας δεν θα ακυρώσει προσχεδιασμένες επενδύσεις στην πόλη μας.

Κύριε Ζέρβα, η διοίκησή σας συμπλήρωσε πρόσφατα ένα χρόνο στο «τιμόνι» του δήμου Θεσσαλονίκης. Τι «γεύση» σας αφήνει το διάστημα που πέρασε; Πώς βαθμολογείτε αυτό τον πρώτο χρόνο διοίκησης;

Προσωπικά ποτέ δεν είμαι ικανοποιημένος. Είμαι ένας άνθρωπος που δεν ικανοποιείται εύκολα, πρωτίστως από τον εαυτό του. Έγιναν πολλά πράγματα στην πόλη, δρομολογήθηκαν ακόμη περισσότερα, όμως υπάρχουν αρκετά άλλα που πρέπει να γίνουν. Από την πρώτη στιγμή που βρέθηκα στο τιμόνι του Δήμου Θεσσαλονίκης δεν ζήτησα περίοδο χάριτος. Τις πρώτες 365 ημέρες, η νέα διοίκηση ασχολήθηκε όχι μόνο με τα τρέχοντα ζητήματα της καθημερινότητας, αλλά και με θέματα όπως ο ΟΑΣΘ και το Μετρό, επιλογή που από αυτά που διαβάζω επιβραβεύεται και επικροτείται από τους θεσσαλονικείς.

Ποιοι είναι οι στόχοι που έχετε θέσει για τον επόμενο χρόνο με το νέο σχήμα διοίκησης που ανακοινώσατε πρόσφατα;

Περαιτέρω ενίσχυση καθαριότητας, ανάταξη του πρασίνου, μηδενικά προβλήματα στα σχολεία του Δήμου, έναρξη εκτεταμένου προγράμματος παρεμβάσεων σε 100 δρόμους και γειτονιές και πρόοδο στα μεγάλα έργα που προγραμματίζουμε. Επίσης θα ήθελα να προχωρήσουμε ένα βήμα ακόμα στην υπόθεση μετατροπής της πόλης σε smart city.

Η Θεσσαλονίκη δέχθηκε ισχυρό πλήγμα με την ακύρωση της φετινής ΔΕΘ και όπως εσείς ο ίδιος έχετε πει οι εξελίξεις δείχνουν πως θα απαιτηθεί ένα άμεσο σχέδιο ανάκαμψης. Τι θα πρέπει να περιλαμβάνει αυτό και πώς θα πρέπει να πιέσει η ίδια η πόλη την Κεντρική Διοίκηση ώστε να επιτευχθεί;

Άμεσα μέτρα στήριξης της αγοράς και του επιχειρείν, μεσοπρόθεσμα επιτάχυνση και ολοκλήρωση όλων των μεγάλων έργων υποδομής καθώς και σχεδιασμός των έργων της επόμενης γενιάς – και με αξιοποίηση του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» - και μακροπρόθεσμα μία νέα εθνική επιλογή αναζωογόνησης της πέραν της Αττικής Ελλάδας με σαφή στόχο τη μετατροπή της Θεσσαλονίκης σε έναν δεύτερο εθνικό αναπτυξιακό πόλο στα πρότυπα των ανεπτυγμένων κρατών και με ρόλο συμπληρωματικό και διαφοροποιημένο από αυτόν την Αθήνας.

Την πρώτη χρονιά προχωρήσατε σε μείωση των δημοτικών τελών κατά 12,5% ανακοινώνοντας πως το ίδιο ποσοστό μείωσης θα ισχύει και τα επόμενα τρία χρόνια. Θα τηρηθεί αυτή η δέσμευση εν μέσω μίας πανδημίας που κόστισε οικονομικά και στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Στόχος και δέσμευσή μου είναι να προχωρήσουμε όπως είχαμε υποσχεθεί και σχεδιάσει. Μειώσεις τελών χωρίς υποβάθμιση υπηρεσιών. Με τα τελευταία δεδομένα εκτιμώ ότι μπορούμε, αν και το κόστος της πανδημίας είναι μεγάλο και μετρήσιμο για το Δήμο Θεσσαλονίκης. Είμαι ένας άνθρωπος που μετράει πριν δεσμευθεί και κατόπιν τηρεί τις δεσμεύσεις του.

Οι δύο νέοι ποδηλατόδρομοι, τα πασαλάκια και η «διεμβόλιση» άλλων δημοτικών παρατάξεων είναι τα ζητήματα για τα οποία σας έχει επικρίνει η αντιπολίτευση. Πώς απαντάτε στην κριτική που έχετε δεχτεί;

Για τους ποδηλατόδρομους καταλαβαίνω εκείνον που δεν τους θέλει, καταλαβαίνω τον ιδιοκτήτη Ι.Χ που ενοχλείται ή τον καταστηματάρχη. Δεν συμφωνώ μαζί τους αλλά μπορώ να τους ακούσω. Άλλωστε ο ρόλος του δημάρχου είναι να ωθήσει την εξέλιξη και τον μετασχηματισμό της πόλης ακόμη και με κόστος.  Οι αντιπολιτευόμενες δυνάμεις όμως που διακηρυκτικά είναι υπέρ μία βιώσιμης αστικής κινητικότητας, υπέρ της ποδηλατοκίνησης, της μείωσης του αυτοκινήτου, της προάσπισης της δημόσιας υγείας τί ακριβώς λένε; Γνωρίζουν ότι οι δρόμοι της πόλης είναι συγκεκριμένοι, ότι οι κατασκευαστικές προδιαγραφές έχουν τηρηθεί απόλυτα και ότι είμαστε η Διοίκηση που σχεδόν διπλασιάσαμε το δίκτυο μετά από απραξία 10 ετών. Για τα πασαλάκια παραθέτω αριθμούς. Από τα 2500 που ήταν τοποθετημένα αφαιρέσαμε 150 εκεί όπου χρειάστηκε, βελτιωτικά. Αν αυτό είναι ζήτημα αντιπολιτευτικού οίστρου, ομολογώ ότι εκπλήσσομαι αλλά και λυπάμαι. Τέλος δεν βλέπω διεμβόλιση αλλά συσπείρωση δυνάμεων καθώς η Διοίκησή μας δεν απαιτεί ούτε πιστοποιητικά φρονημάτων ούτε δηλώσεις συμμόρφωσης. Είναι ανοιχτή, δημοκρατική και απαρτίζεται από όποιον θέλει και μπορεί.

Στις αρχές του μήνα παραδόθηκαν τα πρώτα από τα πενήντα λεωφορεία τα οποία αγόρασε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από την αδελφοποιημένη πόλη της Λειψίας, μία πρωτοβουλία που είχε μεγάλη αποδοχή από τους Θεσσαλονικείς. Πότε πιστεύετε πως ο ΟΑΣΘ θα είναι σε θέση να παράσχει τις υπηρεσίες που απαιτούνται για μία πόλη με τον πληθυσμό της Θεσσαλονίκης;

Με βάση τα χρονοδιαγράμματα ως το τέλος του χρόνου ο ΟΑΣΘ θα είναι σε θέση να βγάζει σε κυκλοφορία περίπου 500 οχήματα καθημερινά – αριθμός πολύ κοντά στις ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου στην πόλη. Θυμίζω ότι λίγα χρόνια πριν υπήρχαν ημέρες με 240 οχήματα.

Εμείς στο Δήμο βλέποντας ότι οι αστικές συγκοινωνίες ήταν και παραμένουν ένα από τα βασικότερα προβλήματα των Θεσσαλονικέων πήραμε την απόφαση να συνδράμουμε με τρόπο απτό, μετρήσιμο και ρεαλιστικό. Τα 50 οχήματα σε λίγο καιρό θα ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το συγκοινωνιακό έργο. Οχήματα σε εξαιρετική κατάσταση και ακόμη πιο εξαιρετική τιμή – σε τιμή μεταχειρισμένου Ι.Χ εμείς εξασφαλίσαμε οχήματα μαζικής μεταφοράς.

Κατά τον πρώτο χρόνο της δημαρχίας σας μπορεί να πει κανείς πως γράψατε πολλά χιλιόμετρα στην πόλη, δίνοντας παρουσία σε εκδηλώσεις, έργα και ό,τι συνέβαινε στο δήμο. Τι ακούτε από τον κόσμο, τι σας λένε; Ποια θα λέγατε πως είναι η μεγαλύτερή τους ανησυχία ή… παράπονο από τον δήμαρχο;

Ναι, δεν είμαι δήμαρχος του γραφείου. Θέλω και επιδιώκω την αδιαμεσολάβητη σχέση με τους δημότες, τον παλμό της αγοράς, των καταστηματαρχών, των γειτονιών. Μόνον έτσι είμαι σε θέση να διαμορφώσω μία αυθεντική εικόνα της πραγματικότητας, να έχω ιδία άποψη. Στο δρόμο ακούω κυρίως αιτήματα. Δήμαρχε δες το ένα, κοίταξε το άλλο, δώσε βάση στο τρίτο κοκ. Αναμενόμενο και απολύτως φυσιολογικό το βρίσκω και σε ένα βαθμό το απολαμβάνω γιατί στο κάτω κάτω αυτός είναι ο ρόλος του Δημάρχου και αυτή τη δουλειά υποσχέθηκα ότι θα κάνω.

Με δυο λέξεις αυτό που εισπράττω με κάθε μέσο και τρόπο είναι η επιβεβαίωση της στρατηγικής στροφής στην καθημερινότητα. Σε όλα αυτά που δημιουργούν το αστικό περιβάλλον και με τα οποία έρχεται σε επαφή ο πολίτης. Αυτό είναι το πεδίο.

Το Μετρό παραμένει μία «ανοιχτή πληγή» για τη Θεσσαλονίκη. Θεωρείτε πως θα μπορέσει να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχει παρουσιάσει η κυβέρνηση για εν συνόλω λειτουργία του το 2023, παρά τις προσφυγές στο ΣτΕ για το Σταθμό Βενιζέλου;

Θέλω να γνωρίζει η πόλη ότι οι προσφυγές στο ΣτΕ δεν είναι ουδέτερες πράξεις χωρίς αντίκτυπο. Εμποδίζουν την εξέλιξη του έργου ουσιωδώς και παρατείνουν τις εργασίες. Κάθε ημέρα μη λειτουργίας του Μετρό η πόλη χάνει εκατομμύρια ευρώ αλλά αυτό φαίνεται δεν το αντιλαμβάνονται αρκετοί. Εκτός αν το αντιλαμβάνονται και ενεργούν επί τούτου.

Θέλω να πιστεύω ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν. Εμείς, ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει τον ρόλο του ελεγκτή. Παρατηρούμε την εξέλιξη, την πορεία των έργων, συμβάλλουμε θετικά όπου μπορούμε. Όταν και εάν δούμε όμως αβελτηρία, καθυστερήσεις και αστοχίες, επίσης θα το επισημάνουμε. Ο ρόλος μας είναι εγγυητικός, ελεγκτικός και θεσμικά ενημερωτικός. Και οι προσωπικές μου θέσεις είναι σταθερές όλα αυτά τα χρόνια.

Κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους της δημαρχίας σας έχετε ανακοινώσει εμβληματικές αναπλάσεις και συγκεκριμένα του άξονα της Αριστοτέλους, της πλατείας Διοικητηρίου και των στάβλων Παπάφη, ενώ ο δήμος πρέπει να «τρέξει» στο βαθμό που του αναλογεί και το Μουσείο Ολοκαυτώματος και τη «Νέα Τούμπα». Πού βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα έργα αυτά;

Επιτρέψτε μου ένα γενικό σχόλιο – έχουμε ασχοληθεί με όλα τα project είτε είναι δικής μας ιδιοκτησίας είτε αφορούν στην εξέλιξη της πόλης και έχουμε αφιερώσει δεκάδες εργατοώρες για να ξεκλειδώσουμε τις εξελίξεις και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες. Δεν είναι τυχαίο ότι όλοι επιζητούν την δική μας εμπλοκή καθώς είμαστε εκείνη η καταλυτική δύναμη που υπερβαίνει τα εμπόδια.

Αναμένουμε την ένταξη των Στάβλων Παπάφη στο ΠΔΕ, το νέο γήπεδο της Τούμπας εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από τη Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου, για την πλατεία Ελευθερίας ολοκληρώνεται η αρχαιολογική έρευνα με στόχο να δούμε τη δυνατότητα κατασκευής υπόγειου parking ενώ για την πλατεία Διοικητηρίου πιάσαμε ξανά το νήμα και φιλοδοξούμε να δώσουμε λύση σε μία πληγή δεκαετιών στην πόλη. Για τον άξονα της Αριστοτέλους είμαστε λίγο πιο πίσω καθώς στο 2ο χρόνο θα αρχίσουμε κάποιες πρόδρομες διαδικασίες. Το Μουσείο Ολοκαυτώματος ξεμπλόκαρε με δικές μας ενέργειες, η ανάπλαση της ΔΕΘ προχωρά και επιδιώκουμε και την κατασκευή του ξύλινου deck διαπλάτυνσης της Παλιάς Παραλίας.

Εμβληματικά project όπως η ανάπλαση της ΔΕΘ, κινητικότητα σε επενδύσεις από αμερικανικούς κολοσσούς, νέοι ιδιοκτήτες και επενδύσεις στο λιμάνι. Τελικά, είστε αισιόδοξος για τη Θεσσαλονίκη;

Αισιόδοξος καθώς προ πανδημίας είχε διαμορφωθεί ένα αναπτυξιακό momentum στη Θεσσαλονίκη γεγονός που πιστοποιεί ότι οι προϋποθέσεις υπάρχουν. Το απότομο λόγω πανδημίας φρενάρισμα ελπίζω ότι δεν οδηγεί σε στάση και οπισθοχώρηση. Με την επάνοδο στην κανονικότητα μπορούμε να πιάσουμε το νήμα από εκεί που το αφήσαμε. Για να δανειστώ από την επιστήμη των οικονομικών έναν όρο – προσδοκώ ανάκαμψη τύπου V.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας όσο σοβαρές και αν αποδειχθούν θα είναι ένα παροδικό φαινόμενο που δεν οφείλονταν σε δικές μας αστοχίες, υστερήσεις και αντιπαραγωγικές δομές όπως για παράδειγμα η ελληνική οικονομική κρίση. Είναι ένα παγκόσμιο πλήγμα που θα αλλάξει σίγουρα παραμέτρους της οικονομίας, της εργασίας και της παραγωγής όμως δεν εκτιμώ ότι θα ακυρώσει προσχεδιασμένες επενδύσεις στην πόλη μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ημερίδα με τίτλο «Βία στην οικογένεια και ψυχική υγεία» από τον δήμο Θεσσαλονίκης
Θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024, στις 10.00 π.μ. στην Αίθουσα «Μανώλης Αναγνωστάκης» του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης 
Ημερίδα με τίτλο «Βία στην οικογένεια και ψυχική υγεία» από τον δήμο Θεσσαλονίκης
Θεσσαλονίκη: Έρχεται τριήμερη Έκθεση για τους λάτρεις του αυτοκινήτου (ΦΩΤΟ)
Για τρεις ολόκληρες μέρες ο πολυχώρος της Helexpo θα φιλοξενήσει το event της φετινής άνοιξης για το αυτοκίνητο από τη VAG Comment
Θεσσαλονίκη: Έρχεται τριήμερη Έκθεση για τους λάτρεις του αυτοκινήτου (ΦΩΤΟ)
Άρης: Επιμένει για τελικό με κόσμο - «8.000 για κάθε ομάδα» ζητά ο Καυρπίδης
O Θόδωρος Καρυπίδης, ανέφερε ότι ο τελικός του Κυπέλλου Ελλάδας πρέπει να γίνει -βάσει προκήρυξης- στο Πανθεσσαλικό και με 8.000 κόσμο για κάθε ομάδα.
Άρης: Επιμένει για τελικό με κόσμο - «8.000 για κάθε ομάδα» ζητά ο Καυρπίδης