Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

ΕΥΑΘ: Προχωράνε οι εργασίες στον αγωγό Αραβησσού (ΦΩΤΟ)

Έχει επισκευαστεί το 40% τμήματος του αγωγού που ταλαιπώρησε τη Θεσσαλονίκη το 2018

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ 

Σε εξέλιξη βρίσκονται από την 1η Ιουνίου οι εργασίες επισκευής και ενίσχυσης του αγωγού της Αραβησσού, που ταλαιπώρησε την πόλη πριν δυο χρόνια, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης καθώς με την καινοτόμο μέθοδο που ακολουθείται η επισκευή γίνεται με τον αγωγό σε πλήρη λειτουργία. Τα παραπάνω επισημάνθηκαν από τον αντιπρόεδρο της ΕΥΑΘ Γρηγόρη Πενέλη στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση της πορείας του επενδυτικού προγράμματος της ΕΥΑΘ με αειφορικά περιβαλλοντικά έργα υποδομής ύψους 65 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, όπως είπε ο κ. Πενέλης, από την 1η Ιουνίου έως τώρα, έχει επισκευαστεί το 40% του τμήματος του αγωγού της Αραβησσού που έχει επιλεγεί προς συντήρηση ως πιο ευπαθές, χωρίς να έχει αντιληφθεί τίποτε η κοινωνία της Θεσσαλονίκης. “Εδώ ακριβώς έγκειται και η καινοτομία της μεθόδου που ακολουθούμε: να επισκευάζουμε μετά από 40 χρόνια έναν τόσο μεγάλο και σημαντικό για την υδροδότηση αγωγό σε πλήρη λειτουργία!», τόνισε, σημειώνοντας ότι αυτό γίνεται γιατί "το χρειαζόμαστε αυτό το νερό".

Παρουσίασε το εν εξελίξει έργο της τμηματικής (εντός ΒΙΠΕ-Θ) συντήρησης του αγωγού 56 χλμ., που υδροδοτεί τη Θεσσαλονίκη με πηγαίο νερό από την Αραβησσό. Όπως εξήγησε, πρόκειται για ένα τεχνικά λεπτό και σύνθετο έργο, αλλά απολύτως επιβεβλημένο δεδομένων των αστοχιών που «έδωσε» στο σημείο αυτό ο αγωγός κατά το παρελθόν, αλλά και εξαιτίας της αδιάλειπτης 40ετούς λειτουργίας του σε ένα ιδιαίτερα όξινο περιβάλλον. «Αποκαλύπτοντας κομμάτι - κομμάτι τον αγωγό στην ουσία… επιβεβαιώνουμε τη μελέτη, βρίσκουμε ό,τι περιμέναμε να βρούμε κι αυτό το δείχνει η συνεπής έως τώρα τήρηση του προϋπολογισμού μας. Καμία έκπληξη λοιπόν!», συμπλήρωσε ο αντιπρόεδρος της ΕΥΑΘ. Η εκτέλεση του έργου θα διαρκέσει έως τον Ιούνιο του 2021 και περιλαμβάνει την εκσκαφή και αποκάλυψη του αγωγού κατά τμήματα, σε μήκος αρχικά 600 μ. Η εκσκαφή θα επεκταθεί και σε τμήματα πέραν των 600 μ. για επιθεώρηση. Η συντήρηση και ενίσχυση του αγωγού γίνεται με εξωτερική επικόλληση ελασμάτων ανθρακονημάτων, αφού προηγουμένως «εξυγιαίνεται» ο αγωγός.

g._anihneysi_01.jpg

Αναλυτικά, στην παρουσίαση του κ. Πενέλη αναφέρθηκαν τα εξής:

Ο υδαταγωγός της Αραβησσού κατασκευάστηκε την περίοδο 1975-1978 έχει συνολικό μήκος περίπου 56 χλμ. και συντίθεται από προκατασκευασμένους από προεντεταμένο σκυρόδεμα σωλήνες διαμέτρου 1,65 μ. και μήκους 6,00 μ. ανά τεμάχιο.

Από το 1986 που παρουσιάστηκε η πρώτη αστοχία του αγωγού έως και την πρόσφατη του 2018 προκλήθηκαν διακοπές στην υδροδότηση μεγάλου μέρους της πόλης της Θεσσαλονίκης.

Η ΕΥΑΘ προχώρησε σε πλήρη και ενδελεχή μελέτη του προβλήματος  σε συνεργασία με το εργαστήριο Σιδηροπαγούς Σκυροδέματος με επικεφαλής τον καθηγητή Γ. Πενέλη από το 1998, ενώ το 2004 ολοκλήρωσε την μελέτη αποτίμησης και ενίσχυσης του αγωγού.

Από την αποτίμηση με την διενέργεια διερευνητικών τομών και επιτόπου και εργαστηριακών μετρήσεων διαπιστώθηκε ότι το πλέον επιβαρυμένο τμήμα είναι 6,50 χλμ. από τη θέση Δυτικά Αγ. Αθανασίου προς Θεσσαλονίκη, εκ των οποίων 800 μ. είναι αυτά που έχουν συμβεί το 80% των θραύσεων του αγωγού στην περιοχή της ΒΙΠΕ. Η αστοχία του αγωγού προκαλείται από την διάρρηξη των κυκλικών οπλισμών προέντασης οι οποίοι έχουν προσβληθεί στο συγκεκριμένο τμήμα από θειικά ιόντα που υπάρχουν στο υπέδαφος, ενώ ο αγωγός είναι υπό ένταση από την εσωτερική υδροστατική πίεση (6,00atm) αλλά και το βάρος του υπερκειμένου χώματος (1,90μ).

Μετά από την τελευταία θραύση του αγωγού το 2018, η ΕΥΑΘ επικαιροποίησε την μελέτη επισκευής που είχε συνταχθεί το 2004.

Η επισκευή και ενίσχυση του αγωγού γίνεται εν λειτουργία με εξωτερική τοποθέτηση ινοπλισμένων πολυμερών ελασμάτων και υφασμάτων, που αποτελούν την πλέον σύγχρονη τεχνολογία στην ενίσχυση του οπλισμένου και προεντεταμένου σκυροδέματος. Προβλέπονται συνοπτικά τα κατωτέρω βήματα:

  • Αποκάλυψη-εκσκαφή του αγωγού σε τμήματα των 100μ σε βάθος 3,50μ.
  • Επιθεώρηση του βαθμού διάβρωσης
  • Αποκατάσταση της διάβρωσης
  • Στεγάνωση του αγωγού
  • Ενίσχυση εξωτερικά με ανθρακοελάσματα προς αντικατάσταση των οξειδωμένων οπλισμών προέντασης
  • Εξωτερική μόνωση για προστασία από την διάβρωση.

Το έργο δημοπρατήθηκε το 2019 από την ΕΥΑΘ  με Συμφωνία Πλαίσιο και Προϋπολογισμό 3,300,000€ ενώ ξεκίνησε με τα πρώτα 600 μ. του πλέον επικίνδυνου τμήματος. Οι εργασίες επισκευής υπό την στενή επίβλεψη των μηχανικών της ΕΥΑΘ και ανάδοχο την ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΑΤΕ ξεκίνησαν την 1η Ιουνίου 2020 με τον αγωγό σε πλήρη λειτουργία και ήδη έχουν επισκευαστεί περίπου 240 μ., δηλαδή το 40% της 1ης εργολαβίας.

Δείτε παρακάτω φωτογραφίες από τις εργασίες στον αγωγό Αραβησσού 

aravissos-agwgos1.jpg

Εκσκαφή

aravissos-agwgos2.jpg

Αποκατάσταση

aravissos-agwgos3.jpg

 Ανίχνευση

aravissos-agwgos4.jpg

Αποκάλυψη

aravissos-agwgos5.jpg

 Διάβρωση

aravissos-agwgos6.jpg

Επισκευασμένο 

 

aravissos-agwgos9.jpg

Πριν και μετά  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ