Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη - Eξετάσεις οδήγησης: Δρομολογείται λύση για αποσυμπίεση

Το πρόβλημα αφορά κυρίως την ανατολική Θεσσαλονίκη

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Λύση για αποσυμπίεση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, κυρίως στην ανατολική Θεσσαλονίκη, με την αναμονή των υποψηφίων οδηγών για εξετάσεις, δρομολογείται από Δευτέρα.

Λόγω κορωνοϊού δεν γίνονταν γραπτές εξετάσεις για μεγάλο χρονικό διάστημα με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μεγάλη λίστα υποψηφίων. Σε αυτούς προστέθηκαν και όσοι νέοι ήθελαν να βγάλουν δίπλωμα με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να καθυστερούν και οι ημερομηνίες να πηγαίνουν πολύ πίσω.  Στη δυτική Θεσσαλονίκη οι διαδικασίες τρέχουν γρηγορότερα, ωστόσο και εκεί υπάρχουν κάποιες διαδικαστικές καθυστερήσεις.

Ο αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Στάθης Αβραμίδης μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» επεσήμανε πως πράγματι υπήρξε καθυστέρηση με τις εξετάσεις στην ανατολική Θεσσαλονίκη και τόνισε ότι δρομολογείται λύση από Δευτέρα, προκειμένου να υπάρχει κάποια χαλάρωση στην πίεση που υπάρχει. Ένα χρόνο λόγω κορωνοϊού δεν λειτουργούσε τίποτα και κατόπιν υπήρξε συσσώρευση, ενώ και το προσωπικό μειώνεται και δεν γίνονται νέες προσλήψεις. Ο κ. Αβραμίδης σημείωσε ακόμη ότι καθυστερεί από το υπουργείο η διαδικασία επιμόρφωσης νέων εξεταστών, ώστε να εξετάζουν περισσότερους υποψηφίους στην οδήγηση. 

Υπενθυμίζεται ότι βήματα γίνονται και για την εξυπηρέτηση του κοινού και ηλεκτρονικά για ορισμένες υπηρεσίες. Μέσα από την ιστοσελίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Διεύθυνση Μεταφορών, υπάρχει παραπομπή όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να κάνουν μια σειρά από υπηρεσίες ηλεκτρονικά. «Είμαστε η πρώτη Περιφέρεια στην Ελλάδα και ξεκινάμε από τη δυτική Θεσσαλονίκη, που θα κάνουμε πιλοτικά εντός του προσεχούς 15ημέρου κάποιες διαδικασίες, όπως αλλαγή χρώματος, μεταβίβαση λόγω κληρονομιάς, μετατροπή σε φυσικό αέριο κλπ ώστε να εφαρμοστούν κατόπιν και σε όλη την Περιφέρεια», λέει ο κ. Αβραμίδης.

 

 

Καθυστερήσεις

Ο Απόστολος Κωνσταντινάκης, γραμματέας του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης «Ο Λευκός Πύργος», μιλώντας στον «Τύπο Θεσσαλονίκης», αναφέρει ότι ο κόσμος έχει επιστρέψει πλέον στις σχολές οδηγών και προσπαθεί να προχωρήσει τη διαδικασία για να βγάλει δίπλωμα.

«Κάποιος που θα μπει στο γραφείο μου του λέω ότι σε περίπου ένα 5μηνο στην καλύτερη περίπτωση θα μπορέσει να ξεμπερδέψει», επισημαίνει ο ίδιος σχετικά με τις διαδικασίες. Προ covid το διάστημα για να βγάλει κανείς δίπλωμα υπολογιζόταν περίπου στο 3μηνο.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, όταν πηγαίνει κάποιος στη σχολή οδηγών, ετοιμάζεται ο φάκελος και υποβάλλεται και μετά πρέπει να βγει η Κάρτα. Μετά ο υποψήφιος πρέπει να τελειώσει τα θεωρητικά μαθήματα και να υπάρξει προγραμματισμός για τις θεωρητικές εξετάσεις. Όμως η αρμόδια υπηρεσία, όπως λέει, προγραμματίζει ανά δύο μήνες. «Αν είναι άτυχος αυτός και λίγες μέρες πριν έχουν βγει οι ημερομηνίες, σημαίνει ότι θα περιμένει τουλάχιστον ένα 2μηνο για να πάρει ημερομηνία, που δεν θα είναι και άμεση. Έτσι δημιουργούνται αυτά τα θέματα», τονίζει. Από κει και πέρα θέλει και ένα μήνα περίπου για να τελειώσει τα πρακτικά μαθήματα και να δώσει εξετάσεις. Κατά συνέπεια η όλη διαδικασία μπορεί να πάρει 5 και 6 μήνες.

Καθυστερήσεις λόγω κόβιντ υπάρχουν και στις αναθεωρήσεις διπλωμάτων. «Από το διάστημα ενός μήνα πλέον έχουν πάει περίπου 3 μήνες και 3,5 για να παραλάβουν διπλώματα που έχουν αφήσει για αναθεώρηση», όπως τονίζεται. Επιπλέον, για όσους είναι υποψήφιοι για να δώσουν τώρα για δίπλωμα, έχει δημιουργηθεί ένα μεγάλο «στοκ» καθώς λόγω κόβιντ είχαν σταματήσει οι γραπτές εξετάσεις. Σε αυτούς προστέθηκαν και οι νέοι. «Έχουμε φτάσει να χρειάζεται να περιμένει κανείς για να δώσει γραπτά και τρεις μήνες». Το πρόβλημα των καθυστερήσεων αφορά κυρίως την ανατολική Θεσσαλονίκη, όπου σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινάκη το Σωματείο είχε επισημάνει ότι η αίθουσα των εξετάσεων είναι μικρή και ζητείται να γίνονται σε μεγαλύτερη για να εξυπηρετείται περισσότερος κόσμος. «Ανατολικά έχουμε και έλλειψη προσωπικού και σχετικά μια μικρή αίθουσα που δεν προλαβαίνει να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των πολιτών», όπως τονίζει, σημειώνοντας ότι δυτικά οι διαδικασίες πηγαίνουν με πιο γρήγορους ρυθμούς και στις θεωρητικές εξετάσεις και στο πρακτικό κομμάτι των εξετάσεων.

Για διαδικαστικές, κυρίως, καθυστερήσεις στα δυτικά, λόγω κορωνοϊού αλλά και υποστελέχωσης  της υπηρεσίας, κάνει λόγο η γ.γ. του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδηγών «Μακεδνός» κ. Νίκη Χριστοδούλου. «Παλιά τα διπλώματα τα παίρναμε σε ούτε ένα μήνα, τώρα τα παίρνουμε σε τρεις […] Έχουμε πάρει μέχρι 7 Σεπτέμβρη διπλώματα. Έχουμε πάει πίσω. Και στο θέμα των σημειωμάτων αναθεωρήσεων έχουμε πάει πίσω. Εκεί που ήταν σε μια μέρα τώρα σε 20 μέρες παίρνουμε σημειώματα», αναφέρει μεταξύ άλλων.

 

 

Πέντε δικλείδες ασφαλείας για αδιάβλητες εξετάσεις οδήγησης

 

Σχετικά με το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με Ασφάλεια», το οποίο υπερψηφίστηκε στις αρχές Νοεμβρίου από τη Βουλή, υπενθυμίζεται ότι όπως έχει τονίσει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, «διασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων για άδεια οδήγησης και συμβάλει στην οδική ασφάλεια».

Μεταξύ άλλων, το ν/σ προβλέπει διπλό έλεγχο ταυτοπροσωπίας, μηχανήματα που θα μπλοκάρουν το σήμα στις αίθουσες εξετάσεων, κάμερα 360ο μέσα στο όχημα πρακτικής εξέτασης, δημιουργία του θεσμού των εποπτών αλλά και δυνατότητα στους νέους από 17 ετών, να δώσουν για δίπλωμα υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς. Μάλιστα οι σχολές οδηγών στη Θεσσαλονίκη έχουν ήδη δεχθεί διερευνητικά ερωτήματα από 17άρηδες. Το μέτρο αυτό αναμένεται να ισχύσει κανονικά από το την 1η Ιανουαρίου του 2022, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Μεταφορών εργάζεται πυρετωδώς για το θέμα των 17άρηδων και δεν αποκλείεται η υπουργική απόφαση να βγει, νωρίτερα, στα μέσα του Δεκεμβρίου.

Για τις υπόλοιπες προβλέψεις του νομοσχεδίου αναμένονται οι διευκρινιστικές εγκύκλιοι. Η τοποθέτηση κάμερας στο όχημα αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή προς την άνοιξη, καθώς θα πρέπει να προηγηθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια των καμερών. Πρόκειται για ένα δύσκολο κομμάτι καθώς την προμήθεια θα την κάνουν οι περιφέρειες και θα απαιτηθεί ένας συγχρονισμός. Σημειώνεται ότι την κάμερα θα τη φέρει ο εξεταστής, που θα την προμηθεύεται από την περιφέρεια. Επίσης αναμένεται να γίνουν σεμινάρια για τους εξεταστές και για τους επόπτες εξετάσεων.  Αναμένονται οι υπουργικές αποφάσεις που θα καθορίζουν το χρονικό ορίζοντα για το μητρώο των εξεταστών και την επιμόρφωση και για τον ελεγκτικό μηχανισμό και την εφαρμογή του.

Οι προβλέψεις του ν/σ σχετικά με τους ελέγχους αποτελούσαν διαχρονικές προτάσεις του κλάδου των σχολών οδηγών. «Το μόνο μας πρόβλημα, που δεν ήταν μόνο δικό μας αλλά γενικά της οδικής ασφάλειας, ήταν ότι δεν μπορεί να κινείται ένα εκπαιδευτικό όχημα χωρίς τον έμπειρο εκπαιδευτή δίπλα για να προλάβει κάθε ατύχημα», τονίζει στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο Διαμαντής Ηλιάδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης. Σημειώνεται ότι το αίτημα ικανοποιήθηκε. Κατατέθηκε νομοτεχνική βελτίωση, η οποία προβλέπει ότι ο εκπαιδευτής θα κάθεται στη θέση του συνοδηγού.

«Οι προβληματισμοί μας στο να μην είμαστε στο πίσω κάθισμα εισακούσθηκαν», αναφέρει εξάλλου στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο Απόστολος Κωνσταντινάκης, γραμματέας του Σωματείου Εκπαιδευτών Οδήγησης «Ο Λευκός Πύργος», σχετικά. Όπως λέει, οι εκπαιδευτές βρίσκονται εκεί  περισσότερο για την ασφάλεια της διαδικασίας, καθώς είναι δύσκολο ένας εξεταστείς να διαχειριστεί οποιαδήποτε δύσκολη κατάσταση σε ένα όχημα που δεν γνωρίζει, ενώ δεν γνωρίζει και τις αντιδράσεις του μαθητή, όπως ο εκπαιδευτής του.

Εξάλλου, ο ίδιος αναφέρει ότι θα αλλάξουν και τα βιβλία, θα είναι νέα η ύλη και θα δίνονται εξετάσεις με θέματα άλλης βαρύτητας για τον υποψήφιο. Θα υπάρχει δηλαδή ένα είδος βαθμολογίας.

 

Οι αλλαγές του ν/σ

Πιο συγκεκριμένα, το ν/σ προβλέπει διπλό έλεγχο ταυτοπροσωπίας και δειγματοληπτικό έλεγχο στις θεωρητικές εξετάσεις.

Για να μπει ο υποψήφιος στις εξετάσεις, θα γίνεται έλεγχος με ψηφιακά μέσα, με τη δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.

Στις γραπτές εξετάσεις θα απαγορεύεται χωρίς εξαιρέσεις η χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή όποιας άλλης ηλεκτρονικής ή “έξυπνης” συσκευής. Στο πλαίσιο της διαφάνειας θα τοποθετηθούν και μηχανισμοί που θα μπλοκάρουν το σήμα στις αίθουσες για να μην υπάρχει παρέμβαση εξωτερικά. Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντινάκη, οι διαδικασίες για το θέμα «τρέχουν» γρήγορα και έχουν αρχίσει ήδη οι περιφέρειες να προμηθεύονται τα συγκεκριμένα μηχανήματα που θα μπλοκάρουν το σήμα.

 

Κάμερα στο όχημα

Υποχρεωτική τοποθέτηση κάμερας μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης.

Φορητή κάμερα υψηλής ευκρίνειας, με δυνατότητα λήψης 360 μοιρών, θα καταγράφει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία, αλλά και μικρόφωνο. Η κάμερα θα διαθέτει ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας. Μέσα σε μία ημέρα μετά την εξέταση, ο εξεταστής υποχρεούται να παραδώσει την κάμερα και την κάρτα μνήμης στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας.

Σημειωτέων ότι έχει εξασφαλιστεί ήδη πριν την κατάθεση του νομοσχεδίου η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Το οπτικοακουστικό αυτό υλικό θα διατηρείται για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα από ειδική υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Οι κάμερες, που θα τοποθετούνται στα οχήματα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, θα ανήκουν στο υπουργείο. Το οπτικοακουστικό υλικό θα αποθηκεύεται για διάστημα μέχρι έξι μήνες, και θα μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε εάν γίνει καταγγελία. Εάν σε αυτό το διάστημα ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε θα προχωρά αυτομάτως η εξέταση του οπτικοακουστικού υλικού.

 

Διευρύνεται το σώμα των εξεταστών

Όποιος δημόσιος υπάλληλος επιθυμεί, θα μπορεί να γίνει εξεταστής, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί. Στόχος είναι να σπάσουν τα κυκλώματα και να υπάρξει επαρκής αριθμός καλά εκπαιδευμένων εξεταστών. Δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.

 

Δημιουργείται ο θεσμός των εποπτών

Επόπτες θα μπορούν να γίνουν, εφόσον το επιθυμούν, στελέχη της Ελληνικής Αστυνομίας Εάν δεν επαρκεί το προσφερόμενο προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Οι επόπτες θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε σε περίπτωση που θα υπάρχουν υπόνοιες.

 

Ο εκπαιδευτής θα κάθεται στη θέση του συνοδηγού

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κατάθεσε νομοτεχνική βελτίωση, η οποία προβλέπει ότι ο εκπαιδευτής θα κάθεται στη θέση του συνοδηγού, ενώ η αρχική πρόταση ήταν να κάθεται στο πίσω κάθισμα. Σημείωσε όμως ότι το Υπουργείο άκουσε τα επιχειρήματα των φορέων κατά της πρόβλεψης αυτής και δεδομένου ότι το νομοσχέδιο έχει ιδιαίτερα αυστηρές δικλείδες ασφαλείας για το αδιάβλητο της διαδικασίας (κάμερα μέσα στο όχημα, διατήρηση του οπτικοακουστικού υλικού, δειγματοληπτικοί έλεγχοι, επόπτες στις εξετάσεις, αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση που διαπιστωθεί αλλοίωση), προχώρησε στη νομοτεχνική βελτίωση.

 

Οι νέοι από 17 ετών

Πλέον θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης οι νέοι από 17 ετών, υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς.

Σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών και να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια.

Στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται ο συνοδός να έχει επίσης και καθαρό point system.

Οι 17άρηδες θα επιτρέπεται να οδηγήσουν μόνο εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν και το όχημα θα φέρει το ειδικό σήμα του νέου οδηγού.

Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης. Διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κακοκαιρία: Στη μάχη και ο Στρατός - Επιχείρηση για τους εγκλωβισμένους οδηγούς
Εντολή από το Μέγαρο Μαξίμου να επιχειρήσει ο Στρατός προκειμένου να μοιράσει τρόφιμα, νερό και καύσιμα στους οδηγούς
Κακοκαιρία: Στη μάχη και ο Στρατός - Επιχείρηση για τους εγκλωβισμένους οδηγούς
ΜέΡΑ25: Κακόγουστο αστείο οι σχεδιασμοί και η ετοιμότητα του επιτελικού κράτους
«Υπό τη διακυβέρνηση της Ν.Δ., σε κάθε κακοκαιρία, η Ελλάδα σπάει κάθε ρεκόρ παραλύοντας σχεδόν πριν καν τα καιρικά φαινόμενα εμφανιστούν», αναφέρει...
ΜέΡΑ25: Κακόγουστο αστείο οι σχεδιασμοί και η ετοιμότητα του επιτελικού κράτους