Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Μηδενική κίνηση στις εκπτώσεις - Έρχονται άμεσα προσφορές

Δυσαρεστημένοι οι έμποροι από την κίνηση στις χειμερινές εκπτώσεις

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Δυσαρεστημένοι εμφανίζονται οι έμποροι από την κίνηση στην αγορά της Θεσσαλονίκης την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, που λήγουν και τυπικά τη Δευτέρα, 28 Φεβρουαρίου.

«Η αγορά δεν δούλεψε, δεν κάναμε τίποτα σοβαρό και όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη αλλά σε όλη την Ελλάδα. Η κατάσταση είναι τραγική», όπως λέει μιλώντας στο «TyposThes» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης κ. Παντελής Φιλιππίδης.

Στην απογοητευτική κίνηση έρχονται να προστεθούν, σύμφωνα με τον ίδιο και τα μεγάλα κόστη για την ενέργεια. «Δυστυχώς. Δεν τα καταφέρνουμε με τίποτε. Αν δεν βρεθεί  λύση στο θέμα της ενέργειας και των αυξήσεων με τις οποίες βρίσκονται αντιμέτωποι οι καταναλωτές η αγορά δεν μπορεί να «σηκωθεί» με τίποτα», τονίζει.

Όπως σημειώνει, το θέμα είναι ότι αν δεν έχει χρήματα ο καταναλωτής γιατί του «τα παίρνουν από 100 μεριές άλλες, είτε για ρεύμα, είτε για φυσικό αέριο, είτε για βενζίνη είτε για σούπερ μάρκετ», με αποτέλεσμα να μην του μένουν χρήματα για να τα «αφήσει» στην αγορά, σε ρούχα, παπούτσια κλπ. Την αγορά την ενδιαφέρει και η τσέπη του καταναλωτή, όπως τονίζει. Ακόμη και αν η κυβέρνηση πει αύριο το πρωί ότι θα καλύψει μέρος της ΔΕΗ δεν θα είναι ικανοποιημένοι οι έμποροι γιατί δεν είναι θέμα καθαρά να μειωθούν τα προσωπικά έξοδα των εμπόρων – που αποτελούν ήδη ένα “τρομακτικό ζήτημα”- αλλά είναι να μειωθούν και τα έξοδα των καταναλωτών ώστε να έχουν λεφτά να ψωνίσουν. Το θέμα απαιτεί σοβαρές λύσεις επισημαίνει ο κ. Φιλιππίδης, τονίζοντας ότι το εμπόριο έχει κάνει προτάσεις προς την κυβέρνηση.

Σε ότι αφορά τις τελευταίες εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο κ. Φιλιππίδης επισημαίνει ότι στην παγκόσμια κοινότητα στην οποία ζούμε τα προβλήματα μεγεθύνονται πολύ και μπαίνουν σε όλα τα κράτη, ενιαία. «Με τη ψυχολογία που παίρνει ο καταναλωτής από αυτά που παρακολουθεί στην τηλεόραση κάθε μέρα  τι να κάνει; Να κατέβει το απόγευμα να πάει να πάρει ρούχα;», διερωτάται.

Αρχίζουν άμεσα οι προσφορές

Σημειώνεται ότι μετά τη λήξη της περιόδου των εκπτώσεων οι έμποροι έχουν δικαίωμα να ξεκινήσουν προσφορές από την επόμενη κιόλας μέρα, κάτι που εκτιμάται ότι θα κάνουν οι περισσότεροι. Οι προμήθειες σε νέο εμπόρευμα έχουν ήδη γίνει αλλά και εκεί η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη «γιατί πλέον οι σοβαρές εταιρίες ζητούν μετρητά», όπως επισημαίνει ο κ. Φιλιππίδης. Αλλά «μετρητά δεν υπάρχουν. Θα επικρατήσουν πάλι οι πολυεθνικές εταιρίες και τα μικρομάγαζα θα αρχίσουν να βογκάνε. Υπάρχουν μετρητά στην αγορά και δεν το ξέρω; Τα μικρομάγαζα δεν έχουν ούτε ένα ευρώ μετρητά, πρόλαβαν και τους τα πήραν άλλοι», όπως τονίζει χαρακτηριστικά.

Έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ σε πανελλαδικό δείγμα

Από την ετήσια έρευνα για την κίνηση των πωλήσεων κατά την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων σε πανελλαδικό δείγμα επιχειρήσεων που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝ.ΕΜ.Υ. της ΕΣΕE) προκύπτει ότι στο 39% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2021, στο 29% στα ίδια επίπεδα ενώ για το 32% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με πέρσι.

Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (71%) δηλώνει ότι πρόκειται να συνεχίσει τις προσφορές μετά το πέρας της περιόδου εκπτώσεων ενώ το ενεργειακό κόστος έχει οδηγήσει το 73% των εμπόρων να αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές, και οι αυξήσεις φαίνεται ότι κυμαίνονται έως 30%.

Σημειώνεται ότι, και εφέτος, οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η ΕΣΕΕ, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, η εκτίμηση των πωλήσεων παρουσιάζει μεικτή εικόνα. Πιο αναλυτικά:

Ποιοι κλάδοι τα πήγαν καλύτερα

Τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται με βάση: α) τον κλάδο δραστηριότητας, β) την περιοχή και γ) το μέγεθος της επιχείρησης.

Ειδικότερα, σε κλαδικό επίπεδο, χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον κλάδο του οικιακού εξοπλισμού (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρσι). Αντίθετα, καλύτερη εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος αθλητικού εξοπλισμού και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κα), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο των πωλήσεων σε σύγκριση με το πέρυσι, ενώ στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις από τη γενική κατανομή.

«Στενάζουν» οι μικροί

Σε επίπεδο μεγέθους της επιχείρησης, σε όρους κύκλου εργασιών, οι μικρότερες, βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση, καθώς το 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι επιδόσεις είναι πιο ενθαρρυντικές με το 37% των επιχειρήσεων να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα φέτος έναντι της περυσινής αντίστοιχης περιόδου.

Πωλήσεις online

Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει πως οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (34%) σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Στο αποτέλεσμα αυτό θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν και ότι η αγορά φέτος λειτούργησε ελεύθερα χωρίς περιορισμούς. Επισημαίνεται ότι από αυτές το 28% απέκτησε τη δυνατότητα να πωλήσεων εκτός φυσικού καταστήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Πιο συγκρατημένοι οι καταναλωτές

Η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων αναδείχθηκε η πρώτη περίοδος τον Ιανουάριο για το 38% των επιχειρήσεων, έπειτα ακολούθησε το πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου 24%, ενώ για σημαντικό μερίδιο επιχειρηματιών δεν σημειώθηκε κάποια διαφορά μεταξύ των περιόδων.

Το 94% των επιχειρήσεων χαρακτήρισαν τους καταναλωτές πιο συγκρατημένους στις αγορές τους, εύρημα δυσμενέστερο σε σχέση με πέρυσι, όπου αντίστοιχα κυμαινόταν στο 89%. Το γεγονός αυτό συνηγορεί στην αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά. Οι πρόσφατες ανατιμήσεις οι οποίες ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, φαίνεται να έχουν συρρικνώσει τη δαπάνη των καταναλωτών σε προϊόντα ελαστικής ζήτησης.

Χαμηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2019

Όπως σημειώνεται, με δεδομένο ότι η αγορά λειτουργούσε υπό πιο ομαλές συνθήκες σε σύγκριση με πέρυσι, κρίθηκε σκόπιμο οι επιδόσεις των επιχειρήσεων κατά τις τακτικές χειμερινές εκπτώσεις να συγκριθούν με το 2019, με δεδομένο ότι αποτελεί την χρονιά πριν την έλευση της πανδημίας που έχει εξαιρετικές επιπτώσεις στο οικοσύστημα της επιχειρηματικότητας αλλά και στο κλίμα της αγοράς. Στη σύγκριση αυτή, τα αποτελέσματα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά καθώς στη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (89%) εμφανίζονται χαμηλότερες επιδόσεις σε σύγκριση με το 2019 και την προ πανδημίας εποχή. Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνει τις συνεχείς παρεμβάσεις της ΕΣΕΕ για το ότι η αγορά θα πρέπει να διανύσει μεγάλη απόσταση για να επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς και χρειάζεται ισχυρή στήριξη. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να λησμονείται πως οι απώλειες των επιχειρήσεων του 2020 και του 2021 έχουν ήδη ενσωματωθεί στο ενεργητικό κάθε επιχείρησης, εξέλιξη που σημαίνει πως ο επιχειρηματικός κόσμος θα χρειαστεί χρόνο όχι μόνο μέχρι την επιστροφή στην κανονικότητα αλλά ακόμα και μετά από αυτή.

Ο αντίκτυπος του ενεργειακού κόστους - Το 73% αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές

Στο μεταξύ, η υψηλή αύξηση του ενεργειακού κόστους έχει αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων αφού για το 80% από αυτές ο αρνητικός αντίκτυπος αξιολογείται από πολύ έως πάρα πολύ ισχυρός, αναλογία φανερά ενισχυμένη από την προηγούμενη καταγραφή σχεδόν δυο μήνες νωρίτερα (61%). Τούτο σε συνδυασμό, με το ότι οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό ικανοποίησης σε σχέση με τα μέτρα στήριξης για τις ανατιμήσεις και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, συνηγορεί στην συνεχή πίεση του επιχειρηματικού κόσμου.

Δεδομένων των τελευταίων εξελίξεων, οι επιχειρηματίες ρωτήθηκαν για τις αυξήσεις στις τιμές αγοράς των προϊόντων τους από τους προμηθευτές τους. Αυτό που προκύπτει είναι ότι το 73% αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές, ενώ για το 19% μέχρι στιγμής στις ίδιες. Ειδικότερα, σε εκείνους που σημειώθηκαν αυξήσεις φαίνεται ότι αυτές κυμαίνονται έως 30%.

Τέλος, η πλειονότητα των επιχειρήσεων (71%) δηλώνει ότι πρόκειται να συνεχίσει τις προσφορές μετά το πέρας της περιόδου εκπτώσεων, εύρημα που αποτυπώνει την συνεχή προσπάθεια των επιχειρηματιών για την κίνηση της αγοράς με ελκυστικότερες τιμές και την αναστροφή του αρνητικού κλίματος.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Ξενοδοχεία: Στο 50% οι πληρότητες την Καθαρά Δευτέρα στη Θεσσαλονίκη

Χριστίνα Σεραφείμ: «Ο γάμος απαιτεί προετοιμασία, αλλά και πνευματική ενηλικίωση»

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΥΠΕΞ σε Άγκυρα: «Η Τουρκία δεν έχει κανένα δικαίωμα να απειλεί την Ελλάδα με πόλεμο»
«Η Ελλάδα δεν απειλεί την Τουρκία, θα υπερασπιστούμε τα συμφέροντά μας αν χρειαστεί» τονίζεται σε ανακοίνωση του ΥΠΕΞ
ΥΠΕΞ σε Άγκυρα: «Η Τουρκία δεν έχει κανένα δικαίωμα να απειλεί την Ελλάδα με πόλεμο»