Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Άλυτο πρόβλημα τα παράνομα «πάρκινγκ» μηχανών στα πεζοδρόμια

Κοντά στις 930 θέσεις στάθμευσης για δίκυκλα υπάρχουν αυτήν την στιγμή στη Θεσσαλονίκη – Τα σημεία

*Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Οξύ είναι το πρόβλημα της παράνομης στάθμευσης δικύκλων σε πεζοδρόμια και πλατείες, ειδικά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με την δημοτική αστυνομία να έχει βεβαιώσει από τον Ιανουάριο σχεδόν 1.000 παραβάσεις σε παρανομούντες οδηγούς. Παράλληλα με τις καθημερινές ενέργειες για την τήρηση της νομιμότητας, η δημοτική αστυνομία συνεχίζει την προσπάθεια δημιουργίας και νέων θέσεων για δίκυκλα.

«Αυτήν την στιγμή υπάρχουν πάνω από 900 θέσεις στάθμευσης και προσπαθούμε να τις αυξήσουμε», λέει χαρακτηριστικά μιλώντας στο «TyposThes» ο κ. Δημήτρης Δαγκλής, εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος του δήμου Θεσσαλονίκης για θέματα δημοτικής αστυνομίας.

Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που αγνοώντας τον Κ.Ο.Κ.  παρκάρουν όπου βρουν σε πεζοδρόμια και πλατείες, παρεμποδίζοντας κάποιες φορές και την ομαλή κίνηση των πεζών. Το πρόβλημα είναι οξύτερο στο ιστορικό κέντρο της πόλης και εκεί είναι που επικεντρώνεται η προσπάθεια για να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις για δίκυκλα. «Κάνουμε καθημερινά ενέργειες προκειμένου να μην υπάρχουν δίκυκλα στο πεζοδρόμιο. Δεν είναι η θέση τους εκεί», επισημαίνει ο κ. Δαγκλής, διευκρινίζοντας πάντως πως δεν είναι αρμοδιότητα της δημοτικής αστυνομίας να σταματήσει ένα δίκυκλο όταν αυτό εντοπιστεί να κινείται πάνω σε πεζοδρόμιο ή πλατεία.

Για να βεβαιωθεί παράβαση από τη δημοτική αστυνομία, το δίκυκλο πρέπει να είναι σταθμευμένο παρανόμως σε αυτά τα σημεία με το ύψος του προστίμου να είναι 20 ευρώ. Στην περίπτωση που βρίσκεται εν κινήσει, την αρμοδιότητα για να το σταματήσει και να βεβαιώσει παράβαση την έχει η Τροχαία.

«Η σύσταση η δική μας είναι να τηρείται από όλους ο Κ.Ο.Κ. Δεν ανεβαίνουμε πάνω στα πεζοδρόμια και τις πλατείες με τη μηχανή, παρκάρουμε νομίμως όπου προβλέπεται», τονίζει ο κ. Δαγκλής, προσθέτοντας ότι είναι και θέμα Παιδείας. Για παράδειγμα, μια μηχανή εκτός από τις προκαθορισμένες θέσεις στάθμευσης δικύκλων που αυτήν την στιγμή στο δήμο Θεσσαλονίκης φτάνουν τις 930 περίπου, επιτρέπεται να σταθμεύσει και σε θέση οχήματος. Ωστόσο, όπως αναφέρει ο κ. Δαγκλής, ένας συνειδητοποιημένος οδηγός δικύκλου, αν καταλάβει μια θέση στάθμευσης στο οδόστρωμα μπορεί να παρκάρει διαγώνια το μηχανάκι και όχι παράλληλα στο πεζοδρόμιο, ώστε να μπορούν να παρκάρουν δίπλα και άλλες μηχανές και να μην πιάνει μια μόνο μηχανή μια ολόκληρη θέση, καθώς όλοι γνωρίζουμε πόσο κορεσμένο από οχήματα είναι το κέντρο και τη δυσκολία εξεύρεσης θέσεων στάθμευσης.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι 9 στα 10 οχήματα κινούνται στην πόλη μόνο με τον οδηγό και χωρίς συνεπιβάτες, επιβαρύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Θέσεις στάθμευσης δικύκλων

theseis.jpg
theseis2.jpg

Οι θέσεις στάθμευσης δικύκλων στο δήμο Θεσσαλονίκης όπως είναι αναρτημένες στο σάιτ του δήμου. Σημειώνεται ότι σε κάποια από τα σημεία έχουν προστεθεί και επιπλέον θέσεις και έτσι, αυτήν την στιγμή, φτάνουν τις 930 περίπου συνολικά

«Ναι» στην μικροκινητικότητα, αλλά με κανόνες

Παράλληλα, ο δήμος Θεσσαλονίκης τονίζει προς όλες τις κατευθύνσεις ότι θα πρέπει να τηρούνται από όλους οι κανόνες σε ότι αφορά τη μικροκινητικότητα, είτε αυτή αφορά κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια είτε ηλεκτρικά ποδήλατα.

Είναι ενδεικτικό ότι το περασμένο Σάββατο εντοπίστηκε εταιρεία με κοινόχρηστα ηλεκτρικά ποδήλατα να έχει καταλάβει δημόσιο χώρο σε διάφορα σημεία της πόλης, αυθαίρετα, όπως λένε από το δήμο, αφού τουλάχιστον μέχρι τη Δευτέρα το πρωί που έγινε το συγκεκριμένο ρεπορτάζ, δεν υπήρχε κάποια αίτηση αδειοδότησης για σταθμούς εγκατάστασης.

Τα ποδήλατα καταγράφηκαν και από τον δήμο τόνιζαν ότι  επρόκειτο να γίνει ότι προβλέπεται σε αυτές τις περιπτώσεις, με έγγραφη ενημέρωση της εταιρείας για την παράβαση και εφόσον συνεχίσει να καταλαμβάνει δημόσιο χώρο χωρίς άδεια και χωρίς να καταβάλει το αντίστοιχο τίμημα στο δήμο, θα ακολουθηθούν όλες οι νόμιμες διαδικασίες.

«Εμείς δεν είμαστε αντίθετοι στην μικροκινητικότητα. Ίσα-ίσα είμαστε υπέρ γι αυτό και έχουμε βγάλει το Σχέδιο Φορτιστών Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΣΦΗΟ), το οποίο βρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο και σύντομα θα βγει», επεσήμανε μιλώντας στο «ΤyposThes» ο αντιδήμαρχος Οικονομικών του δήμου Θεσσαλονίκης κ. Σωκράτης Δημητριάδης.

«Προωθούμε την ηλεκτροκίνηση, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι κάποιοι μπορούν να καταστρατηγούν τους κανόνες που υπάρχουν και οι οποίοι αφορούν την ασφάλεια , το περιβάλλον, την ευταξία, τις εγκαταστάσεις κλπ», προσθέτει.

hlektrika-podilata.jpg

Φωτ. αρχείου

Ο δήμος επιδιώκει να βάλει σε μια σωστή βάση τη λειτουργία των συγκεκριμένων οχημάτων μέσα στην πόλη ώστε να μη δημιουργείται «μπάχαλο» με πατίνια και ηλεκτρικά ποδήλατα παρκαρισμένα όπως και όπου να΄ναι.

Όπως αναφέρει ο κ. Δημητριάδης, εδώ και δυόμισι χρόνια, από την πρώτη στιγμή που δημιουργήθηκε το θέμα με τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια ο δήμος έχει πει ότι θα πρέπει να τοποθετηθούν σε συγκριμένα σημεία με βάση τα hit maps, τα σημεία ενδιαφέροντος δηλαδή μέσα στην πόλη στα οποία αφήνουν τα ηλεκτρικά πατίνια περισσότερο οι χρήστες. Ο δήμος είχε προτείνει προκειμένου να υπάρχει ευταξία να εγκατασταθούν σε εκείνα τα σημεία οι σταθμοί απόθεσης-φόρτισης, όπως επίσης είχε ζητήσει σε συγκριμένα σημεία, όπως η παραλία, να μην μπορούν οι χρήστες να αφήνουν τα οχήματα, να μην τους επιτρέπει δηλαδή το σύστημα να κλειδώσουν εκεί το πατίνι. Ο δήμος ζητά επίσης να καταβάλλεται κάποιο αντίτιμο για το δημόσιο χώρο που καταλαμβάνουν ανά μήνα και ανα αριθμό οχημάτων.

Δίκτυο σταθμών φόρτισης  ηλεκτρικών οχημάτων

Σε ότι αφορά το ΣΦΗΟ σημειώνεται ότι θα είναι ένα δίκτυο σταθμών φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα σε διάφορα σημεία της πόλης. «Πρόκειται για 350 σημεία σε όλη την πόλη», όπως λέει ο κ. Δημητριάδης. Η μελέτη είναι σε ένα πολύ καλό επίπεδο και εκτιμάται ότι θα βγει μέσα στο 2023, θα προκηρυχθεί διαγωνισμός ώστε να βρεθεί ανάδοχος και να τοποθετηθούν τα σημεία φόρτισης. Οι πρίζες θα είναι για οποιοδήποτε ηλεκτρικό όχημα, είτε αυτοκίνητο είτε ποδήλατα.

ilektrika

Φωτ. αρχείου

Πλαίσιο κανόνων για δημιουργία παρκινγκ δίκυκλων

Στο μεταξύ,  με Υπουργική Απόφαση που υπέγραψε ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας σταθμών μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων, αλλά και ποδηλάτων, ως ανεξάρτητες εγκαταστάσεις ή ως συμπληρωματικές εντός άλλων εγκαταστάσεων.

Με βάση την Απόφαση, οι σταθμοί διακρίνονται σε ιδιωτικής και δημόσιας χρήσεως και χρησιμοποιούνται για τη στάθμευση μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων, ενώ ο χώρος μπορεί να είναι:

κλειστός στεγασμένος εντός κτιριακής εγκατάστασης,

στεγασμένος μερικώς και ανοικτός από μία ή περισσότερες πλευρές,

υπαίθριος με ή χωρίς χρήση σκιάστρου,

οποιοσδήποτε συνδυασμός των ανωτέρω χώρων.

Οι σταθμοί δεν απαιτείται να έχουν ελάχιστη ωφέλιμη επιφάνεια στεγασμένου χώρου, ούτε οποιοσδήποτε περιορισμό στον αριθμό των θέσεων στάθμευσης των δικύκλων.

Η χωροθέτηση των σταθμών γίνεται σε περιοχές όπου επιτρέπεται από τις οικείες πολεοδομικές διατάξεις περί χρήσεων γης και με τους όρους που περιγράφονται στη συγκεκριμένη Απόφαση.

Κάθε σταθμός, στην είσοδο και την έξοδο, πρέπει να φέρει κατάλληλη σήμανση, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής διέλευση των πεζών και η οδική ασφάλεια κατά την είσοδο και έξοδο των οχημάτων προς και από τον σταθμό, όπως επίσης και ηλεκτροφωτισμό.

Η Απόφαση ορίζει επίσης τις τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στις ελάχιστες διαστάσεις των θέσεων στάθμευσης και τις κλίσεις στην επιφάνεια των σταθμών, τις στροφές και την περιοχή των ελιγμών για τη στάθμευση των δικύκλων.  

Οι ενδεικτικές διαστάσεις των μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων που λαμβάνονται υπόψη είναι οι εξής:

Μοτοποδήλατο: μήκος 1,80 μ και πλάτος 0,80 μ.

Μοτοσικλέτα: μήκος 2,30 μ. και πλάτος 1,40 μ.

Το ελάχιστο πλάτος των λωρίδων κυκλοφορίας στην περίπτωση λωρίδας μονής κατεύθυνσης είναι δύο μέτρα (2μ) και στην περίπτωση λωρίδας διπλής κατεύθυνσης τέσσερα μέτρα (4μ).

Επίσης, προβλέπεται οριζόντια σήμανση οδοστρωμάτων και κατακόρυφη σήμανση με πινακίδες, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Σημειώνεται πως οι υποψήφιοι εκμεταλλευτές των σταθμών μοτοσικλετών,  μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων, οφείλουν να προβούν σε αναγγελία έναρξης λειτουργίας σταθμού ιδιωτικής χρήσης, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις.

Οι σταθμοί που έχουν δραστηριοποιηθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας Απόφασης οφείλουν να συμμορφωθούν με τις διατάξεις αυτής εντός δέκα οκτώ (18) μηνών από τη δημοσίευσή της.

Με αφορμή την Απόφαση για τη χωροθέτηση των θέσεων στάθμευσης μοτοσικλετών, μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων, ο Υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωσε:

 «Δημιουργούμε για πρώτη φορά ένα σαφές πλαίσιο κανόνων για να δημιουργηθούν πάρκινγκ δίκυκλων στις πόλεις μας. Οι οργανωμένοι χώροι στάθμευσης μπορούν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος της στάθμευσης των μοτοσικλετών και των μοτοποδηλάτων, εξασφαλίζοντας περισσότερο δημόσιο χώρο στους πεζούς και ταυτόχρονα, την προστασία της περιουσίας των ιδιοκτητών των οχημάτων. Επιπλέον, προσφέρεται η δυνατότητα στάθμευσης και στα ποδήλατα, με δεδομένη την αύξηση της χρήσης τους, αλλά και την υψηλή αξία που έχουν, πλέον, πολλά σύγχρονα ποδήλατα, λόγω της τεχνολογικής τους αναβάθμισης».

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ