Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πριν καν… μπούμε είναι αναγκαία νέα γραμμή – Σε ποιες περιοχές

Τα συμπεράσματα ίσως φέρουν στο προσκήνιο σχεδιασμό για μια νέα γραμμή από δυτικά προς ανατολικά

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

Εντός του προσεχούς διαστήματος αναμένεται να ολοκληρωθεί η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) και τα τελικά ευρήματά της πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες του «ΤyposThes», να παρουσιαστούν επισήμως κάπου κοντά στις γιορτές.

Αυτήν την στιγμή η μελέτη έχει μπει στην τρίτη φάση, στη φάση της επεξεργασίας των αποτελεσμάτων και ήδη προκύπτουν κάποια πρώτα ευρήματα, τα οποία ωστόσο σε καμιά περίπτωση δεν αποτελούν ειλημμένες αποφάσεις.

Αυτό που θα κάνει στην ουσία η ΜΑΜΘ, είναι να προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη. Δείχνει δηλαδή που υπάρχει μεγάλος φόρτος και ανάγκη για συγκοινωνιακές συνδέσεις και τα συμπεράσματά της αναμένεται να είναι χρήσιμα για τη μελλοντική ανάπτυξη του μετρό αλλά όχι μόνο αφού μπορούν να προκύψουν συμπεράσματα για συνδέσεις με λεωφορεία.

Αν και είναι πολύ πρόωρο να μιλά κανείς για μια νέα γραμμή μετρό τη στιγμή που δεν έχει ακόμη τεθεί σε λειτουργία η βασική γραμμή (σύμφωνα με τις εξαγγελίες αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2024), από τη μελέτη φέρεται να προκύπτει η ανάγκη εξυπηρέτησης περιοχών με μεγάλους όγκους επιβατών μέσω της όδευσης μιας νέας γραμμής μετρό που θα ξεκινά από τα δυτικά και θα καταλήγει στα ανατολικά.

Σύμφωνα με όσα γράφτηκαν το τελευταίο διάστημα η νέα γραμμή εξετάζεται να ξεκινά από το Κορδελιό, να περνά από Εύοσμο, Μενεμένη, Αμπελόκηπους, να συναντά τη βασική γραμμή στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, να συνεχίζει κεντρικά και στη συνέχεια να κατευθύνεται βόρειο-ανατολικά προς Χαριλάου και Τούμπα.

Και το Κορδελιό και η Τούμπα είναι πολυπληθείς συνοικίες με μεγάλες ανάγκες για συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση.

Ωστόσο, αυτό που πρέπει να καταστεί σαφές είναι ότι από τα συμπεράσματα μιας μελέτης μέχρι τη δημιουργία μιας νέας γραμμής, μεσολαβούν μια σειρά από βήματα καθώς απαιτείται πολιτική απόφαση , μελέτες, εξεύρεση χρηματοδοτικού πλαισίου κλπ. Έτσι, σε αυτή τη φάση χωρίς να έχουν γίνει επίσημες δηλώσεις ούτε να έχουν ληφθεί αποφάσεις, μιλάμε για σενάρια και δεν μπορεί κανείς να πει με σιγουριά αν μια νέα, δεύτερη, γραμμή μετρό θα γίνει πραγματικότητα στη Θεσσαλονίκη. Από την ΜΑΜΘ αναμένεται να προκύψουν διαπιστωμένες ανάγκες. Το πώς όμως αυτές θα καλυφθούν τελικά εξαρτάται από ένα σύνολο παραγόντων.

Πήγε πίσω λόγω covid η ολοκλήρωση της μελέτης

Σημειώνεται ότι η ολοκλήρωση της ΜΑΜΘ πήγε πίσω καθώς η συνθήκη λόγω κόβιντ δεν ήταν κανονική το προηγούμενο διάστημα. Δεν μπορούσε δηλαδή να υπάρχει πραγματικό δείγμα καθώς λόγω καραντινών δεν κινούνταν τα αυτοκίνητα ενώ και ο κόσμος ήταν επιφυλακτικός στο να ανοίξει την πόρτα του στους ερευνητές.

Γενικά τα συμπεράσματά της, μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο για το μέλλον καθώς θα είναι προς χρήση και αξιοποίηση από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, ΟΑΣΘ, ΟΑΣΕΘ, μετρό κλπ αλλά και από το ίδιο το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ με βάση αυτήν μπορεί να αναζητηθεί και χρηματοδότηση.

Σημειώνεται ότι ανάλογη κυκλοφοριακή μελέτη είχε πολλά χρόνια να διενεργηθεί στη Θεσσαλονίκη.

Ο σχεδιασμός των υπό κατασκευή έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο, Επέκταση Καλαμαριάς) βασίστηκε στην Γενική Μελέτη Μεταφορών και Κυκλοφορίας για τη Θεσσαλονίκη που είχε ανατεθεί από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης (ΟΡΘΕ) και ολοκληρώθηκε το 2000. Έκτοτε τέτοιας εμβέλειας και έκτασης μελέτη δεν έχει εκπονηθεί για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ (ΑΜ), για τις ανάγκες του Έργου της Επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, σε συνεργασία με το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκη (ΣΑΣΘ), εκπόνησε τις αναγκαίες μελέτες (Μελέτη Σκοπιμότητας, 2011), μετά από κατάλληλη επικαιροποίηση των δεδομένων ζήτησης μετακινήσεων και με έτος σχεδιασμού το 2016.

Με στόχο όμως να διερευνηθούν οι ανάγκες σε νέα έργα Μετρό μετά την υλοποίηση της Βασικής Γραμμής Μετρό και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, και να διαμορφωθεί ένα Σχέδιο Ανάπτυξης Δικτύου Μετρό στην Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο ενός επικαιροποιημένου Σχεδίου Μεταφορών για την πόλη, με χρονικό ορίζοντα σχεδιασμού 20ετίας το 2040, απαιτείται η εκπόνηση νέας Γενικής Συγκοινωνιακής Μελέτης, της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ), η οποία θα προσδιορίσει τις ανάγκες ζήτησης μετακινήσεων και αντίστοιχων έργων υποδομής στη Θεσσαλονίκη.

Τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα για τις επεκτάσεις του Μετρό

Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε μέχρι τώρα από επίσημα κυβερνητικά χείλη, η βασική γραμμή Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία εντός του 2024.

Το βασικό έργο του Μετρό της Θεσσαλονίκης θα διαθέτει: 13 σταθμούς. 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. 18 συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, που έχουν παραληφθεί, με επιπρόσθετους 15 που έχουν συμβασιοποιηθεί, πλήρως κλιματιζόμενους, χωρητικότητας 450 ατόμων, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό. Συστήματα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, για την καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.

Κάθε ώρα, το Μετρό θα εξυπηρετεί κατά μέγιστο 18.000 επιβάτες ανά κατεύθυνση, ενώ με την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, προβλέπεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Άμεσο όφελος θα είναι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ο περιορισμός του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Θεσσαλονίκη, καθώς εκτιμάται ότι θα κινούνται καθημερινά περίπου 57.000 λιγότερα ΙΧ, με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 212 τόνους ημερησίως.

Ο Γενικός Σχεδιασμός του Μετρό Θεσσαλονίκης προβλέπει εκτός από τη βασική γραμμή και επεκτάσεις. Η αρχική φάση του έργου ολοκληρώνεται με την συμπλήρωση της βασικής γραμμής με την επέκταση προς Καλαμαριά μέχρι το σταθμό Μίκρα, τα έργα της οποίας είναι σε πλήρη εξέλιξη. Αναμένεται ότι θα παραδοθεί σε λειτουργία σύντομα μετά τη βασική γραμμή.

Ακολουθεί η επέκταση προς τα βορειοδυτικά. Όπως έχει πει ο κ. Σταϊκούρας, εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2023 θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της -κατά προτεραιότητα- επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία που ξεκινάει.

Όπως έχει πει ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αποτελεί αδιαπραγμάτευτη δέσμευσή του ότι το Μετρό θα φτάσει και στα δυτικά.

Επόμενη «στάση» του μετρό πρόκειται να είναι το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Πλέον αναμένεται με ενδιαφέρον να δούμε αν θα ανοίξει η συζήτηση και για μια δεύτερη γραμμή του μετρό.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ