Του Μιχαήλ Λιάπη
Τέλος στην αναρχία των “πατινιών” επιχειρεί να βάλει ο δήμος Θεσσαλονίκης και να μαζέψει τα “ασυμμάζευτα” ετών στο μείζον αυτό θέμα που μαστίζει καθημερινά την πόλη.
Θέμα το οποίο ανέδειξε ενδελεχώς ο «Τύπος Θεσσαλονίκης» στις 1-6-2024 με εκτενές ρεπορτάζ. Η λύση είναι απλή και θα υιοθετηθεί σύμφωνα με τα όσα ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες για την λειτουργία των πατινιών, ενώ θα ισχύσει και ο ΚΟΚ που ούτως ή άλλως προβλέπει ποινές για τα τέτοιου είδους οχήματα.
Η λύση το GPS
Όπως εξήγησε ο Θ.Α. στον«ΤyposThes» ο οποίος λίαν προσφάτως γύρισε από το εξωτερικό και συγκεκριμένα από την Βουδαπέστη όπου και κινήθηκε με ηλεκτρικό πατίνι το οποίο είχε ενοικιάσει «εκεί δεν σε αφήνουν να παρκάρεις όπου θέλεις, ούτε να ανέβεις με το πατίνι σε κάποια πλατεία ή αρχαιολογικό χώρο. Όλα ελέγχονται με το GPS». Συγκεκριμένα όπως είπε, «η εφαρμογή δεν σε αφήνει να “ παρκάρεις οπουδήποτε” κλείνοντας την απλά, αντιθέτως “συνεχίζει να γράφει” έως ότου παρκάρεις νόμιμα. Παράλληλα, η εφαρμογή δεν σου επιτρέπει να ανεβείς σε πεζόδρομο (χαρτογραφημένο από τις τοπικές αρχές) κλείνοντας το γκάζι και στην ουσία νεκρώνει το πατίνι».
Θα εφαρμόσουμε το μοντέλο του εξωτερικού
Όπως επεσήμανε στο «ΤyposThes» ο αντιδήμαρχος δημοτικής Αστυνομίας του δήμου Θεσσαλονίκης Κώστας Τσιαπακίδης, ήδη ο δήμος είναι σε διαβουλεύσεις με τις εταιρείες ενοικίασης πατινιών προκειμένου να τεθεί σε ισχύ το μοντέλο λειτουργίας των πατινιών του εξωτερικού, όπως ισχύει σε άλλες μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις ενώ επίσης όπως είπε ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, καθ’ ύλην αρμόδιος για το θέμα αυτό «θα μπει πλαφόν στον αριθμό των πατινιών που θα κυκλοφορούν». Ερωτηθείς για το πόσα πατίνια εταιρειών υπάρχουν στην πόλη μάς είπε ότι έχει ζητήσει επίσημη ενημέρωση από τις εταιρείες για το συγκεκριμένο θέμα.
«Τόσα χρόνια δεν πλήρωναν μία»
Το χέρι στην τσέπη, αναμένεται να βάλουν το επόμενο διάστημα οι εταιρείες ενοικίασης πατινιών για τον δημόσιο χώρο που καταλαμβάνουν τα πατίνια τους σύμφωνα με τον κ. Τσιαπακίδη, καθώς τόσα χρόνια δεν είχαν καταβάλει κάποιο ποσό υπό την μορφή ενοικίασης χώρου, γιατί δεν τους είχε ζητηθεί. Παράλληλα, όπως είπε ο αντιδήμαρχος δημοτικής αστυνομίας, ο δήμος έχει δεχτεί πολλά τηλέφωνα από άλλους δήμους της Ελλάδας προκειμένου να τους διαφωτίσει για τον τρόπο διαχείρισης των πατινιών.
Τελειώνει η διορία των εταιριών
Εν τω μεταξύ τελειώνει τις επόμενες ημέρες η διορία που έθεσε ο δήμος Θεσσαλονίκης στις εταιρείες ενοικίασης πατινιών προκειμένου να καταθέσουν τις δικές τους προτάσεις στις προτάσεις που τους έστειλε ο δήμος. Όπως είπε ο κ. Τσιαπακίδης, οι εταιρείες είναι θετικές στην ρυθμιστική πρόταση που αναμένεται να ολοκληρωθεί σύντομα.
Πρόβλημα η χρήση πατινιών από τους ανηλίκους
Πρόβλημα που χρήζει άμεσης επίλυσης είναι η χρήση των συγκεκριμένων οχημάτων από τους ανηλίκους σύμφωνα με τον κ. Τσιαπακίδη. Παράλληλα ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα είναι τα “πειραγμένα” ιδιωτικά πατίνια τα οποία μπορούν και αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Επίσης σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο, ο οποίος έχει λάβει εικόνα για το θέμα των πατινιών από την Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης, θα βγουν μικτά κλιμάκια ελέγχων - Δημοτικής και ΕΛ.ΑΣ. προκειμένου να τηρηθεί ο ΚΟΚ (για θέματα όπως η χρήση κράνους, η παραβίαση κόκκινου και άλλα αδικήματα).
Τι ισχύει για τα πατίνια
Σύμφωνα με καλά πληροφορημένα άτομα που μίλησαν στο “ΤyposThes” τα πατίνια που έχουν μέγιστη ταχύτητα έως 6χλμ ανά ώρα θεωρούνται ως πεζοί, ενώ αν φτάνουν την ταχύτητα έως 25χλμ ανά ώρα θεωρούνται οχήματα, άρα πρέπει να εφαρμόζεται σε αυτά ό,τι ισχύει από τον Κ.Ο.Κ.. Δυστυχώς ή ευτυχώς, όπως υπογράμμισαν, σε οχήματα που έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 25χλμ δεν προβλέπεται άδεια οδήγησης, ως εκ τούτου δεν είναι υποχρεωτική η εκπαίδευση των οδηγών τους. «Αυτό είναι το νομοθετικό μας πλαίσιο», τονίζουν.
Όπως επισήμαναν πηγές, τα πατίνια μπορούν να τα παίρνουν παιδιά από 12 ετών, εάν αυτά έχουν μέγιστη ταχύτητα τα 6 χλμ ανά ώρα. Τώρα, όσον αφορά και στα μεγαλύτερα παιδιά νοικιάζουν πατίνια καθώς έχουν την τραπεζική κάρτα του γονέα ή την δική τους. Όπως εκτίμησαν ειδικοί επί του θέματος, υπάρχει έλλειψη όσον αφορά στο θέμα της εκπαίδευσης σε κάθε ηλικία και σε κάθε επίπεδο. Αυτή, όπως υπογράμμισαν, θα έπρεπε να ξεκινά από τον παιδικό σταθμό.