Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Μετρό Θεσσαλονίκης: Πώς είναι οι 13 σταθμοί που θα γεμίσουν επιβάτες (ΦΩΤΟ + VIDEO)

Αντίστροφη μέτρηση για το Μετρό στη Θεσσαλονίκη

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

Αποκαλυπτήρια για την εικόνα των σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης 87 ημέρες από την απόδοση της βασικής γραμμής στους πολίτες και του επισκέπτες πραγματοποιήθηκαν σήμερα στο πλαίσιο Συνέντευξης Τύπου, που διοργάνωσε η ανάδοχος εταιρεία ΑΚΤΩΡ, στην πλατφόρμα -2 του εμβληματικού σταθμού Αγίας Σοφίας.

Παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, έγινε παρουσίαση εικόνων και από τους άλλους σταθμούς του έργου - εκτός της Βενιζέλου-  που επίσης έχουν ολοκληρωθεί και στις 30 Νοεμβρίου θα υποδεχθούν τους επιβάτες και το ποσοστό υλοποίησης του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης βρίσκεται στο 94,6%, με την μικρή αυτή απόκλιση από το 100% να αφορά την ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού.

«Απέχουμε μόλις 87 ημέρες από την απόδοση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης» με τους 13 σταθμούς, στους πολίτες και του επισκέπτες και το ποσοστό υλοποίησης του οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης βρίσκεται στο 94,6%, με την μικρή αυτή απόκλιση από το 100% να αφορά την ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού, όπως είπε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας. Ο σταθμός της Βενιζέλου δεν «αποκαλύπτεται» ακόμη καθώς «θα είναι η μεγάλη έκπληξη» της 30ης Νοεμβρίου, όπως είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υποδομών κ. Ν. Ταχιάος.

«Αλλάζει η εικόνα της πόλης»

«Η πιο σημαντική ημέρα για τη Θεσσαλονίκη πλησιάζει. Είμαστε στην τελική ευθεία. Απέχουμε μόλις 87 ημέρες από την απόδοση του Μετρό στους πολίτες. Μία ημέρα για την οποία, παρά τα λάθη, τις καθυστερήσεις, τις αβελτηρίες και τις ψεύτικες υποσχέσεις, εργάστηκαν πολλοί και σκληρά τα προηγούμενα χρόνια, και τους οποίους – δημόσια – σήμερα ευχαριστώ», επεσήμανε ο κ. Σταϊκούρας, τονίζοντας ότι στη Θεσσαλονίκη για πολλά χρόνια παρέμεναν σε εκκρεμότητα εμβληματικά έργα υποδομών υπολειτουργούσαν οι δημόσιες συγκοινωνίας και υφίστατο εύλογη καχυποψία της τοπικής κοινωνίας.

«Σήμερα, μετά 18 χρόνια το έργο του Μετρό ολοκληρώνεται», είπε μεταξύ άλλων ο υπουργός υπενθυμίζοντας ότι  η υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του βασικού έργου του Μετρό έγινε στις 26 Απριλίου 2006.

Αναφέρθηκε στα βασικά χαρακτηριστικά του και τόνισε πως «η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης και η παράδοσή του στην υπηρεσία των πολιτών μετουσιώνει όλες τις επιδιώξεις που βρίσκονται στον πυρήνα της στρατηγικής μας». Είπε ακόμη ενώ πρόσθεσε ότι «το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αποδεικνύει, στην πράξη, πως σχεδιάζει, δρομολογεί, υλοποιεί και παραδίδει στους πολίτες της Θεσσαλονίκης έργα που βελτιώνουν την καθημερινότητά τους, αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών στις υπηρεσίες μεταφορών, αναδεικνύουν το ρόλο και τις αρχές της βιώσιμης αστικής κινητικότητας και μετατρέπουν τη Θεσσαλονίκη σε ένα πρότυπο ανάπτυξης για όλη τη χώρα».

Όπως είπε ο υπουργός, το έργο περιλαμβάνει:

  • 13 σύγχρονους Σταθμούς,
  • 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς,
  • προμήθεια 18 υπέρ-αυτόματων συρμών τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, και χωρητικότητα 450 ατόμων, ενώ είναι σε εξέλιξη η προμήθεια 15 επιπλέον συρμών,
  • μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβάτες / ώρα / κατεύθυνση,
  • αμαξοστάσιο έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην περιοχή της Πυλαίας,
  • εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση 254.000 επιβάτες,
  • σύστημα αυτόματων θυρών επί των αποβαθρών σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς, μέσω του πιο σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης.

Τους τελευταίους μήνες, μεταξύ άλλων όπως είπε ο υπουργός απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για περισσότερα από 14 χρόνια, υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας και ενός σύγχρονου σταθμού μετεπιβίβασης στη «Νέα Ελβετία».  Υλοποιούνται οι εργασίες της οριστικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου του σταθμού «Νέα Ελβετία», με τη διάνοιξη της οδού Ψελλού. Μαζί με τη βασική γραμμή θα παραδοθεί και ο επιβατικός σταθμός στη Ν. Ελβετία.

Επίσης:

  • Ολοκληρώθηκαν οι Η/Μ εργασίες σε όλους τους σταθμούς καθώς και στο Αμαξοστάσιο, με κύριο αντικείμενο σήμερα την εκτέλεση δοκιμών και θέσης σε λειτουργία στο σύνολο των εγκατεστημένων ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των συστημάτων. Μόνο στο σταθμό Βενιζέλου ολοκληρώνονται οι Η/Μ εργασίες παράλληλα με τις δοκιμές.
  • Εκτελούνται συνεχείς δοκιμές των 18 συρμών σε όλο το μήκος της γραμμής που περιλαμβάνονται στη σύμβαση της Αναδόχου Κοινοπραξίας καθώς και δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος και στις υποδομές του έργου από την Κοινοπραξία.
  • Ολοκληρώνεται η εκπαίδευση του προσωπικού της ΤΗΕΜΑ.
  • Εκτελείται η διαδικασία πιστοποίησης για την αδειοδότηση όλων των συστημάτων από ανεξάρτητο φορέα.

Επίσης, όπως έχει ανακοινώσει και ο Πρωθυπουργός, θα έχουμε και Μετρό και Αρχαία.

Οι αρχαιολογικές ανασκαφικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί, σε όλες τις θέσεις του έργου.

Σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Εφορίας Αρχαιοτήτων της Θεσσαλονίκης και των υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού ολοκληρώνονται οι εργασίες συντήρησης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων στο σταθμό Βενιζέλου, ενώ έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες απόσπασης και επανατοποθέτησής τους.

«Είμαστε έτοιμοι. Η Θεσσαλονίκη μεταμορφώνεται! Απέκτησε, πριν από τρεις περίπου μήνες, 110 σύγχρονα λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σε λιγότερο από τρεις μήνες, θα διαθέτει ένα νέο σύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς, το Μετρό, και σε λιγότερο από τρία χρόνια, μία σύγχρονη εσωτερική περιφερειακή οδό, το flyover», κατέληξε η ομιλία του υπουργού.

Οι σταθμοί Αγίας Σοφίας και Βενιζέλου

Μιλώντας για τον σταθμό Αγίας Σοφίας, τον οποίο χαρακτήρισε εμβληματικό και τον πιο κεντρικό, ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι στο επίπεδο -1 του Σταθμού έχει εγκιβωτιστεί ο αποχετευτικός αγωγός της Θεσσαλονίκης. Ο σταθμός διαθέτει τρία διαφορετικά λειτουργικά επίπεδα για το Μετρό. Ένας από τους λόγους που έγινε αυτό είναι τα αρχαία που βρέθηκαν, τα οποία διασώθηκαν στον εξωτερικό του χώρο. Εκεί, έχει κατασκευαστεί με την συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού ένα στέγαστρο και το πάρκο έχει παραδοθεί στην πόλη. Και υπάρχει και η εγκατάσταση κάποιων αρχαιολογικών ευρημάτων στο κάτω μέρος της οδού Εγνατίας.

Για τη Βενιζέλου είπε ότι είναι ο «πιο εντυπωσιακός σταθμός»  « ο οποίος θα αναβαθμίσει ολόκληρη την περιοχή και τον οποίο θα κρατήσουμε για έκπληξη για δύο λόγους. Πρώτον, διότι το επίπεδο -1 εκεί δεν το διαχειριζόμαστε εμείς, αλλά η Αρχαιολογική Υπηρεσία, η οποία έχει εγκαταστήσει τον αρχαιολογικό χώρο που βρέθηκε στις ανασκαφές».  Ο δεύτερος είναι «ότι κρατάμε μία έκπληξη για την πόλη», πρόσθεσε.

Δείτε το βίντεο του TyposThes από τον σταθμό Αγίας Σοφίας όπως είναι σήμερα:

Δείτε φωτογραφίες από το σταθμό Αγίας Σοφίας 

metro-agias-sofias_3.jpg

metro-agias-sofias_7.jpg

metro-agias-sofias_9.jpg

metro-agias-sofias_10.jpg

Δείτε φωτογραφίες από το εσωτερικό των σταθμών της βασικής γραμμής 

metro-stathmoi.jpg

nea-elbetia.jpg

analipsi-metro.jpg

metro-martiou.jpg

Οι προτεραιότητες αναφορικά με τις επεκτάσεις

Σε ότι αφορά τις επεκτάσεις του μετρό, ο κ. Ταχιάος επανέλαβε ότι με βάση και την τεκμηρίωση από τη μελέτη ανάπτυξης του Μετρό προτεραιότητα είναι η δεύτερη γραμμή του Μετρό, αυτή δηλαδή προς τον ΒΔ τομέα της πόλης που από τον Άνω Εύοσμο θα φτάνει Χαριλάου, ωστόσο, τα πάντα εξαρτώνται από τους πόρους, οι οποίοι και αναζητούνται, καθώς η κυβέρνηση κινείται "χωρίς να κινδυνεύσει δημοσιονομικά ο τόπος".

«Όταν ανακοινώνουμε τις μελλοντικές επεκτάσεις του Μετρό, δεν σημαίνει ότι αύριο ξεκινάμε. Είμαστε σε αναζήτηση χρηματοδοτικών πόρων για να προχωρήσουν τα έργα. Δεν είναι μία απλή υπόθεση. Αυτή τη στιγμή, οι υποδομές δεν αποτελούν προτεραιότητα στα Ευρωπαϊκά προγράμματα και κατά συνέπεια είναι μία μελλοντική άσκηση για το Υπουργείο μας, καθώς για να απευθυνθούμε στους Ευρωπαϊκούς Φορείς και στους διεθνείς χρηματοδοτικούς οργανισμούς, θα πρέπει προηγουμένως να έχει παραδοθεί η βασική γραμμή. Για αυτό, η 30η  Νοεμβρίου, είναι μέρα – ορόσημο  για τη Θεσσαλονίκη. Θα αλλάξει η εικόνα της πόλης, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, προκειμένου να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του Μετρό», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος.

Σημειώνεται ότι η δεύτερη αυτή γραμμή θα διασταυρώνεται με τη βασική (κόκκινη γραμμή)   σε ένα μόνο σημείο και στο κέντρο θα έχει έναν μόνο σταθμό που θα κατασκευαστεί με άλλη μέθοδο.

Από την ίδια μελέτη προκύπτει η ανάγκη επέκτασης προς Σταυρούπολη, προς αεροδρόμιο και υπάρχει και η αναμονή επέκτασης προς Θέρμη.

Σε ότι αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά αναφέρθηκε ότι θα παραδοθεί στο 2ο εξάμηνο του 2025. «Υπάρχουν πέντε συμβάσεις εκεί, δεν είναι απλή ιστορία γι αυτό χρειάζεται αυτός ο χρόνος», όπως είπε ο κ. Ταχιάος.

Εισιτήριο και χρονοαποστάσεις

Για το ενιαίο εισιτήριο, ο υπουργός, ερωτηθείς σχετικά αρκέστηκε να πει πως θα καθοριστεί το αμέσως προσεχές διάστημα και «θα ανταποκρίνεται στην ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης , μέσω της πιο σύγχρονης γραμμής Μετρό στην Ευρώπη και των 110 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων του ΟΑΣΘ».

Τις ώρες αιχμής, σε πρώτη φάση, οι συρμοί θα περνούν ανά 2,5 λεπτά από τις στάσεις και μετά την παράδοση και των επόμενων επτά από τους συνολικά 15 επιπλέον συρμούς, κάθε 1,5 λεπτό. Πάντως ως προς τις χρονοαποστάσεις ο κ.Ταχιάος διευκρίνισε ότι αυτές τις καθορίζει η ζήτηση.

«Στολίδι» για την πόλη και τη χώρα

Σε τεχνικά στοιχεία του έργου και στις αρχαιολογικές εργασίες αναφέρθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, Νικόλαος Κουρέτας, ο οποίος παρουσίασε και εικόνες από τους υπόλοιπους σταθμούς του μετρό. Κατά 137.000 τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα προβλέπεται να μειώσει τις εκπομπές CΟ2 η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ αναμένεται να αυξήσει τη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς από 15% σήμερα (βάσει μελέτης) στο 50%, όπως είπε.

Παραδίδουμε ενδεχομένως το πιο σύγχρονο μετρό Μετρό της Ευρώπης ενώ ο σταθμός Βενιζέλου θα είναι ο πιο όμορφος είπε από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου,  επισημαίνοντας ότι συνολικά το Μετρό θα είναι στολίδι για την πόλη και την Ελλάδα, ενώ έκανε λόγο για υποδειγματική συνεργασία με το δημόσιο. 

«Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τελειώσει» είπε ο κ. Εξάρχου, ο οποίος πρόσθεσε ότι πλέον απομένει να ολοκληρωθούν οι δοκιμές και ότι στο τέλος Νοεμβρίου η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό. Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι η εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στην συγκεκριμένη ημερομηνία από την πρώτη στιγμή που ο Όμιλος Intrakat εξαγόρασε την ΑΚΤΩΡ στα τέλη του 2023. Και υπογράμμισε ότι το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται, ώστε να ολοκληρώνονται σωστά, όπως συνέβη το τελευταίο έτος με την ΑΚΤΩΡ, στο Μετρό Θεσσαλονίκης.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ