ΑΠΟ ΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΕΝΘΕΤΟ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 88Η ΔΕΘ
Συνέντευξη στην ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΖΟΥΦΗ
«Η 30η Νοεμβρίου θα είναι μία γιορτή για όλους τους Θεσσαλονικείς που θα βάλουν το Μετρό στην καθημερινότητά τους. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι αυτή τη φορά, τα εγκαίνια θα είναι πραγματικά και όχι όπως τα «show» που ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, πριν από τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη», αναφέρει ο υφυπουργός αρμόδιος για θέματα Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος σε συνέντευξή του για το ειδικό αφιέρωμα του «Τύπου Θεσσαλονίκης» και μάλιστα, όπως προσθέτει, η ημέρα των εγκαινίων –δηλαδή στις 30 Νοεμβρίου, όπως ανακοίνωσε ο ίδιος ο πρωθυπουργός- θα είναι και ημέρα αποκάλυψης του σταθμού «Βενιζέλου», αυτού του αρχιτεκτονικού κομψοτεχνήματος, όπως το χαρακτηρίζει.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μεταμορφώσει την πόλη, δίνοντας «βαθιά ανάσα» στους μετακινούμενους από και προς το κέντρο της, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο.
Τα πρώτα δρομολόγια θα ξεκινήσουν με 18 υπερσύγχρονους συρμούς, πλήρως αυτοματοποιημένους και εξοπλισμένους, που θα λειτουργούν χωρίς οδηγό, κάτι που αποτελεί καινοτομία για την Ελλάδα Σε πρώτη φάση, κατά τις ώρες αιχμής, τα τραίνα θα εισέρχονται στους σταθμούς ανά δυόμισι λεπτά ωστόσο η ζήτηση είναι αυτή που θα καθορίσει τους τελικούς χρόνους και τη συχνότητα, όπως μας επισημαίνει ο κ. Ταχιάος.
Σε ό,τι αφορά τις επεκτάσεις επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή, το έργο που βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα είναι η επέκταση προς Καλαμαριά, η ολοκλήρωση της οποίας αναμένεται μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου, θα ακολουθήσει η Βορειοδυτική επέκταση και ύστερα αυτή προς Αεροδρόμιο.
Ο κ. Νίκος Ταχιάος
Το πολύπαθο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, που τόσο ταλαιπώρησε την πόλη, φτάνει στο τέλος του και, σύμφωνα με τα όσα έχετε ανακοινώσει, η βασική γραμμή θα τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του προσεχούς Νοεμβρίου. Κύριε υπουργέ, τι λέτε στους συμπολίτες σας που δεν πιστεύουν ακόμη ότι σε λίγο καιρό θα κοπεί το πρώτο εισιτήριο; Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την οριστική ημερομηνία παράδοσης. Να περιμένουμε κάποια επίσημη τελετή εγκαινίων;
Είναι αλήθεια ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι ένα πολύπαθο έργο που αντιμετωπίζεται με πολύ μεγάλη δυσπιστία. Σε αυτό, εκτός από τις καθυστερήσεις που σε ένα μεγάλο βαθμό οφείλονται σε πολιτικά παιχνίδια με θέματα όπως η διαχείριση των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου», συνετέλεσαν και τα «εγκαίνια» και οι μουσαμάδες της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Ας μην μένουμε όμως στο παρελθόν. Η ατζέντα της πόλης πρέπει πια να βλέπει στο μέλλον με αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία!
Το Μετρό, γίνεται πλέον πραγματικότητα πριν την εκπνοή του χρόνου. Όπως ανακοίνωσε και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, στις 30 Νοεμβρίου του 2024, θα παραδοθεί προς χρήση στους πολίτες το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής της πόλης και ταυτόχρονα ένα Μετρό που κατατάσσεται μεταξύ των πιο σύγχρονων, λειτουργικών και ασφαλών δικτύων μετρό της Ευρώπης.
Η 30η Νοεμβρίου θα είναι μία γιορτή για όλους τους Θεσσαλονικείς που θα βάλουν το Μετρό στην καθημερινότητά τους. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι αυτή τη φορά, τα εγκαίνια θα είναι πραγματικά και όχι όπως τα «show» που ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, πριν από τη διακυβέρνηση Μητσοτάκη. Και μάλιστα θα είναι και ημέρα αποκάλυψης του σταθμού «Βενιζέλου», αυτού του αρχιτεκτονικού κομψοτεχνήματος που στο επίπεδο -1 φιλοξενεί ένα ανοιχτό μουσείο.
Ειδικά για τον σταθμό «Βενιζέλου», μπορώ να πω ότι τον κρατάμε ως την τελευταία ημέρα, ως την μεγαλύτερη έκπληξη προς τους Θεσσαλονικείς και ως μία ευρύτερης εμβέλειας απόδειξη, χρήσιμη για μελλοντικά έργα, ότι το Μετρό μπορεί να συνυπάρξει με τα αρχαία. Είναι μία παγκόσμια μοναδικότητα για την οποία θα μπορούμε να υπερηφανευόμαστε. Ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα διασύνδεσης του σύγχρονου κόσμου με το μακρινό παρελθόν, παίρνει σάρκα και οστά και αναδεικνύει τον πολιτισμικό πλούτο της χώρας μας.
Προ λίγων μηνών ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, είχε κάνει λόγο για "καλοθελητές εξ Αθηνών, οι οποίοι επιθυμούν να μην τελειώσει το Μετρό". Κύριε υπουργέ υπάρχουν καλοθελητές που πολεμούν το Μετρό και κατ' επέκταση την ίδια τη Θεσσαλονίκη;
Είναι προφανές ότι το Μετρό στη Θεσσαλονίκη -όπως και στην Αθήνα, έχει πράγματι πολεμηθεί. Είναι θλιβερό να βλέπουμε ότι οι πολιτικές σκοπιμότητες μπαίνουν μπροστά από το καλό της πόλης και των πολιτών. Οι Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη όμως, τόσο η προηγούμενη, όσο και η σημερινή, απέδειξαν ότι τα εμπόδια αντιμετωπίζονται και ξεπερνιούνται όταν υπάρχει πρόγραμμα και μεθοδικός σχεδιασμός.
Οι δυσκολίες είναι πλέον πίσω μας. Η πρώτη ημέρα του μετρό πλησιάζει και όλοι μας θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την 30η Νοεμβρίου ως ημέρα γιορτής και όχι ως αφορμή να αναπαραγάγουμε αυτά που μας χώρισαν. Καλό είναι να πάρουμε όλοι τα διδάγματά μας από αυτή την «περιπέτεια» και να τα συζητήσουμε αναλυτικά στον χώρο και τον χρόνο που πρέπει.
Πρακτικά, ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν αυτήν την στιγμή; Τα έργα στο σταθμό «Βενιζέλου» και στο σταθμό μετεπιβίβασης «Νέα Ελβετία» σε τι φάση βρίσκονται;
Έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες σε όλες τις θέσεις του έργου συμπεριλαμβανομένου και του σταθμού «Βενιζέλου». Επίσης, έχουν ολοκληρωθεί και οι εργασίες τελικής διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου σε όλους τους σταθμούς. Οι όποιες μικρές εκκρεμότητες, προχωρούν βάσει του προγραμματισμού και ολοκληρώνονται στο αμέσως προσεχές διάστημα. Το βέβαιο είναι ότι, αυτή τη στιγμή, το Μετρό τρέχει ήδη στις ράγες ενώ εκτελούνται οι τελευταίες δοκιμές. Οι δοκιμές τροχαίου υλικού διεξάγονται αυτό το τελευταίο τρίμηνο που απέμεινε και παράλληλα, προχωρούν και οι τελευταίες πιστοποιήσεις.
Με τι στόλο συρμών ξεκινά τη λειτουργία του το Μετρό και με τι συχνότητα θα κινούνται; Τι στοιχεία προέκυψαν από τις δοκιμαστικές διαδρομές και τους ελέγχους που πραγματοποιούνται ως προς την ασφάλεια;
Η βασική, η κόκκινη γραμμή, όπως θα ονομάζεται πλέον, ξέρετε ότι εκτείνεται από τον «Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό» μέχρι την «Νέα Ελβετία». Έχει 13 συνολικά σταθμούς και καλύπτει περίπου 10 χλμ. Τα πρώτα δρομολόγια θα ξεκινήσουν με 18 υπερσύγχρονους συρμούς, πλήρως αυτοματοποιημένους και εξοπλισμένους, που θα λειτουργούν χωρίς οδηγό, κάτι που είναι καινοτομία για την Ελλάδα και στην Αθήνα θα έρθει μόνο μετά την ολοκλήρωση της νέας γραμμής που κατασκευάζεται. Επίσης, περιμένουμε επιπλέον 15 συρμούς ,των οποίων η κατασκευή στην Ιταλία έχει ήδη ξεκινήσει και οι οποίοι θα μπαίνουν σταδιακά σε λειτουργία, ώστε να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων και να υποστηριχθεί και η επέκταση προς την Καλαμαριά.
Η συχνότητα των δρομολογίων θα κυμαίνεται ανάλογα με τις ανάγκες της πόλης. Σε πρώτη φάση, κατά τις ώρες αιχμής, τα τραίνα θα εισέρχονται στους σταθμούς ανά δυόμισι λεπτά. Παράλληλα, όμως, θα προσμετρήσουμε και την περιβαλλοντική διάσταση του έργου, που συναρτάται με την κατανάλωση ενέργειας. Για παράδειγμα, κατά τις νυχτερινές ώρες που η ζήτηση θα είναι μηδαμινή, το να κυκλοφορούν συρμοί με την μέγιστη συχνότητα, θα ήταν κάτι τελείως ασύμφορο από όλες τις απόψεις, θα έλεγα ότι θα ήταν παράλογο. Επομένως, η ζήτηση είναι αυτή που θα καθορίσει τους τελικούς χρόνους και τη συχνότητα.
Όσον αφορά στις δοκιμαστικές διαδρομές, είμαστε σε πολύ τελικό στάδιο. Έχουν δοκιμαστεί τα τραίνα, όλα τα συστήματα της γραμμής και έχουν αντιμετωπιστεί όλα τα ζητήματα ασφαλείας. Η όλη διαδικασία μάλιστα αυτού που ονομάζουμε «trial run» ξεκινάει να τρέχει. Διασφαλίζονται όσες πιστοποιήσεις χρειάζονται και είμαστε ένα βήμα πριν εκδοθεί από το Υπουργείο η άδεια λειτουργίας. Σε κάθε περίπτωση, αρκετά νωρίτερα από την πρώτη ημέρα λειτουργίας, θα έχει ολοκληρωθεί ό,τι είναι απαραίτητο για να πιστοποιηθεί η ασφάλεια του Μετρό και θα έχει ενεργοποιηθεί όλος ο μηχανισμός της Εταιρείας λειτουργίας, συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπινου δυναμικού που έχει ήδη προσληφθεί και εκπαιδεύεται στις εγκαταστάσεις του Μετρό.
Πόσο θα αλλάξει το Μετρό την καθημερινότητα των πολιτών και την εικόνα του συγκοινωνιακού χάρτη της πόλης; Πιστεύετε ότι θα «ανακουφίσει» το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης; Τι προβλέψεις υπάρχουν για συντονισμό και σύνδεση με γραμμές των αστικών λεωφορείων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών;
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μεταμορφώσει την πόλη. Είναι γνωστό ότι η Θεσσαλονίκη αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια βαρύτατο κυκλοφοριακό πρόβλημα και το Μετρό θα δώσει μια βαθιά ανάσα στους μετακινούμενους από και προς το κέντρο της. Οι επιβάτες θα επωφελούνται ενός γρήγορου, αξιόπιστου και ασφαλούς τρόπου μετακίνησης, ενώ δε θα χρειάζεται να ανησυχούν για την κίνηση στους δρόμους της πόλης. Έτσι, μειώνουν σημαντικά το χρόνο που δαπανούν στις μεταφορές , βελτιώνοντας εν γένει την ποιότητα ζωής τους.
Σαφώς και υπάρχουν και συνοδευτικά μέτρα που ενισχύουν και θα ενισχύσουν αυτή την ανακούφιση. Για παράδειγμα, έχουν ήδη εισαχθεί στον επιβατικό στόλο των δημόσιων συγκοινωνιών και κυκλοφορούν στην πόλη τα πρώτα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία. Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπό τον Υπουργό, Χρήστο Σταϊκούρα και με τον συνάδελφο Υφυπουργό, αρμόδιο για τις Μεταφορές, Βασίλη Οικονόμου, όπως και με την προκάτοχό του Χριστίνα Αλεξοπούλου, εξετάζουμε το ζήτημα ολιστικά και συλλογικά και είμαστε συνεχή επικοινωνία και με τους τοπικούς φορείς για να καλύψουμε όλες τις πτυχές του.
Ποιο θα είναι το κόστος του εισιτηρίου του Μετρό Θεσσαλονίκης και ποια θα είναι ακριβώς η διαδικασία έκδοσης και χρήσης του; Θα είναι εφικτή από την πρώτη ημέρα η χρήση κοινού εισιτηρίου για μετρό και λεωφορεία ΟΑΣΘ; Το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο πότε θα γίνει πραγματικότητα;
Το εισιτήριο δεν ανήκει στο πεδίο των αρμοδιοτήτων μου ή αυτό της εταιρίας που εποπτεύω της «Ελληνικό Μετρό». Η ευθύνη της εταιρίας ως αρμόδιας αρχής για το Μετρό, εξαντλείται μετά την απόδοσή του σε λειτουργία, αποκλειστικά στην παρακολούθηση της THEMA, της ιταλογαλλικής σύμπραξης που θα το λειτουργεί και την διασφάλιση της ποιότητας ενός πανάκριβου παγίου της.
Τις απαντήσεις για το εισιτήριο έχει ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, που αποτελεί την αρμόδια αρχή. Αυτός θα εισπράττει και το σύνολο των εσόδων.
Ξέρετε όμως όλοι σας τώρα πια, μετά τις παρουσιάσεις που έγιναν την Τρίτη 3/9 στην ημερίδα που οργάνωσε ο συνάδελφος Υφυπουργός, αρμόδιος για τις μεταφορές, ο Βασίλης Οικονόμου ότι -όπως λέγαμε πάντοτε- αυτό θα είναι ενιαίο για όλα τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Θεσσαλονίκης. Με το ίδιο εισιτήριο, κάθε επιβάτης θα μπορεί να μετακινείται στην πόλη και να πραγματοποιεί όσες μετεπιβιβάσεις χρειάζονται, μεταξύ όλων των μέσων δημόσιας συγκοινωνίας, για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα που θα υπερβαίνει την μία ώρα. Φυσικά, θα συνεχίσουν να υπάρχουν και ειδικά εισιτήρια και ειδικά πακέτα και κάποιες ειδικές ζώνες, αλλά και οι απαλλαγές που ήδη ισχύουν.
Έτοιμοι οι σταθμοί να υποδεχθούν τους πρώτους επιβάτες
Φέτος - καλώς εχόντων των πραγμάτων - θα είναι η τελευταία ΔΕΘ όπου οι πολίτες δεν θα μπορούν να πάρουν Μετρό για να έρθουν στην Έκθεση σήμα κατατεθέν της πόλης. Κύριε Υπουργέ, αμιγώς στο επίπεδο της ΔΕΘ πόσο πιστεύετε πως μπορεί το Μετρό να βοηθήσει στην επισκεψιμότητα της Έκθεσης και στο ακόμη μεγαλύτερο αποτύπωμά της στην πόλη;
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, δεν σχεδιάζουμε με αναφορά μόνο σε μία ημέρα ή σε μία σύντομη χρονική περίοδο. Για εμάς, προτεραιότητα είναι η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στο σύνολό της.
Το Μετρό, τόσο με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής, όσο και με τις επεκτάσεις που βρίσκονται προ των πυλών, θα ενώσει την μια άκρη της πόλης με την άλλη, αποτελώντας παράλληλα και σημαντικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης, καθώς η κινητικότητα μεταξύ των σταθμών του θα ενισχύσει τη δραστηριότητα στα παρακείμενα καταστήματα και επιχειρήσεις.
Μεταφέροντας λοιπόν αυτήν την πραγματικότητα, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, που πράγματι αποτελεί εκδήλωση – ορόσημο για την πόλη και τους Θεσσαλονικείς, καταλαβαίνουμε όλοι το πόσο σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η ολοκλήρωση και η χρήση του Μετρό στην Έκθεση. Η πρόσβαση στις εγκαταστάσεις της ΔΕΘ θα είναι πολύ πιο άμεση και εύκολη μέσω των Σταθμών «Συντριβάνι» και «Πανεπιστήμιο» και θα μειώσει την εξάρτηση από τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης καθιστώντας την επίσκεψη στην Έκθεση πιο ελκυστική για το τοπικό και διεθνές κοινό.
Τον περασμένο Μάιο παρουσιάστηκε παρουσία του Πρωθυπουργού η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης (ΜΑΜΘ) από την οποία προέκυψε, μεταξύ άλλων, ότι προκρίνεται η κατά προτεραιότητα επέκταση του Μετρό προς τις Βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης, με δεδομένη την αναπτυξιακή τους δυναμική, ενώ προκύπτει και η ανάγκη για Γραμμή 2 του Μετρό. Πώς προχωράει ο σχεδιασμός προς την κατεύθυνση των επεκτάσεων του Μετρό; Ποιες περιοχές θα είναι οι επόμενες που θα «δουν» Μετρό μετά την Καλαμαριά και πώς απαντάτε σε αυτούς που μιλούν για κακό σχεδιασμό σε σχέση με τη μη σύνδεση με αεροδρόμιο;
Η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης έχει διερευνήσει το σύνολο των μεταφορών στο πολεοδομικό συγκρότημα και τα εναλλακτικά σενάρια μετακινήσεων για να καταλήξει στην βέλτιστη λύση για την πόλη. Τα αποτελέσματά της, λοιπόν, προκύπτουν από συγκεκριμένα στοιχεία και είναι αδιαμφισβήτητα. Οι αριθμοί είναι σαφείς και δεν επαληθεύουν αυτό που πολλοί πίστευαν, ότι δηλαδή το Αεροδρόμιο θα πρέπει να προηγηθεί, χωρίς φυσικά να μπορεί να εξαιρεθεί. Τα βορειοδυτικά προάστια έχουν μεγαλύτερη πληθυσμιακή συγκέντρωση και μέριμνά μας, ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, είναι να εξυπηρετείται όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος των πολιτών. Συνεπώς, τις όποιες συζητήσεις περί κακού σχεδιασμού, μελετών κλπ δεν τις αποδέχομαι, πόσω δε μάλλον, όταν υπάρχουν αδιάσειστα στοιχεία.
Αυτή τη στιγμή, το έργο που βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα είναι η επέκταση προς Καλαμαριά, η οποία είναι σε πλήρη εξέλιξη εργασιών, των οποίων η πρόοδος υπερβαίνει το 90%. Η ολοκλήρωσή του αναμένεται μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου, όμως αυτό που θα πρέπει να τονίσουμε είναι ότι δεν είναι μια απλή υπόθεση. Πρόκειται για πέντε εργολαβίες που θα πρέπει να συνδυαστούν και να «κολλήσουν» στην πλήρως λειτουργική βασική γραμμή. Θα ακολουθήσει η Βορειοδυτική επέκταση και ύστερα αυτή προς Αεροδρόμιο. Φυσικά, πρέπει να μεσολαβήσει το κρίσιμο εγχείρημα της διασφάλισης χρηματοδότησης, το οποίο εκτός από την συγκεκριμένη μελέτη απαιτεί και την ανάκτηση της αξιοπιστίας που επιτέλους, φέρνει η απόδοση της βασικής γραμμής σε λειτουργία.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που θα πρέπει να γίνει απολύτως σαφές είναι ότι τα σχέδια των επεκτάσεων του Μετρό αναπτύσσονται πάντα αρθρωτά ως έργα και δεν μπορούν να υλοποιούνται ταυτόχρονα. Οι λόγοι είναι και τεχνικοί και οικονομικοί.
Η είσοδος του σταθμού Αγίας Σοφίας
Σημαντικό συγκοινωνιακό έργο για τη δυτική Θεσσαλονίκης αποτελεί και ο Δυτικός Προαστιακός; Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις ως προς αυτό;
Το έργο είναι μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου σιδηροδρομικών έργων που θα εκσυγχρονίσουν το υπάρχον δίκτυο. Αυτήν τη στιγμή, ο Δυτικός Προαστιακός βρίσκεται σε φάση δημοπράτησης μέσω της μεθόδου του ανταγωνιστικού διαλόγου. Μέχρι το τέλος του έτους, θα έχει μπει στην τελική του ευθεία προκειμένου, εντός του 2025, να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία στο σύνολό της. Είναι ένα έργο με εξασφαλισμένους πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση, που θα ενισχύσει τόσο τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών όσο και τις εμπορικές δραστηριότητες και την οικονομική ανάπτυξη του τόπου.
Το τονίζω αυτό, επειδή πρέπει να γίνει κατανοητό ότι αυτό το έργο δεν έχει μόνο συγκοινωνιακά χαρακτηριστικά αλλά λύνει και το πρόβλημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης του 6ου προβλήτα, ενώ ταυτόχρονα, επιτρέπει την απομάκρυνση των σιδηροδρομικών γραμμών που «τρέχουν» παράλληλα με την δυτική είσοδο της πόλης, αποκόπτοντας τις περιοχές που βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με το λιμάνι. Θα αλλάξει όλη η εικόνα της περιοχής των Λαχανοκήπων.
Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε και στο έργο του FlyOver που έχει φέρει μεγάλη κυκλοφοριακή αναστάτωση δοκιμάζοντας καθημερινά την υπομονή των οδηγών. Πώς προχωρούν οι εργασίες; Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει παράδοση τον Μάιο του 2027 και ποιες νέες λύσεις εξετάζονται για μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος που δημιουργείται στην πόλη;
Το έργο της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, μέρος του οποίου είναι και το Flyover, είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έργο για την πόλη. Και είναι τόσο σημαντικό γιατί αυτό που σήμερα, κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, εμφανίζεται ως ταλαιπωρία των πολιτών, πολύ σύντομα θα γινόταν μία καθημερινότητα που δε θα μπορούσε να βελτιωθεί παρά μόνο με αυτό το έργο που ευτυχώς ξεκίνησε εγκαίρως.
Αυτή τη στιγμή, το έργο παρουσιάζει θεαματική πρόοδο και προχωράει σύμφωνα με το καθορισμένο χρονοδιάγραμμα. Μάλιστα, έχει ομαλοποιηθεί αισθητά και η κυκλοφοριακή αναστάτωση στην οποία αναφέρεστε. Δεν μένουμε όμως εκεί. Για την καλύτερη διαχείριση των επιπτώσεων από την κατασκευή του, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει λάβει και πρόσθετα μέτρα όπως η ανάθεση της λειτουργίας της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού από τους Ανισόπεδους Κόμβους 5 έως 12 στην «Εγνατία Οδός Α.Ε.», η σύσταση ομάδας ειδικών επιστημόνων που επιφορτίστηκε με τις απαιτούμενες δράσεις που μπορούν εφαρμοζόμενες δυναμικά, να αμβλύνουν τις επιπτώσεις στους πολίτες και η διοργάνωση τακτικών συσκέψεων με συμμετέχοντες τις αρχές της πόλης και εκπροσώπους των παραγωγικών τάξεων της Θεσσαλονίκης, υπό τον συντονισμό του Υφυπουργού Εσωτερικών, Κώστα Γκιουλέκα.
Επιπλέον, νομίζω ότι έχει θετικό αντίκτυπο στην ψυχολογία των πολιτών το γεγονός ότι τα εργοτάξια είναι πλέον ορατά. Σε λίγους μήνες, θα υψωθούν και τα πρώτα βάθρα και το φορείο που θα κατασκευάζει την υπερυψωμένη γέφυρα.
Ο χρόνος ολοκλήρωσης συνεπώς δεν έχει μεταβληθεί. Η παράδοσή του προβλέπεται, πράγματι τον Μάιο του 2027 και διατηρώ και προσωπικά την δέσμευση του Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης, ότι το έργο θα ολοκληρωθεί βάσει του προκαθορισμένου χρόνου. Εμείς κάνουμε και θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για τον σκοπό αυτόν.
Τέλος κύριε υπουργέ, σε προσωπικό επίπεδο, ως Θεσσαλονικιός, ποια είναι τα συναισθήματα σας για την παράδοση του μετρό στην πόλη;
Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε μια από τις πιο κρίσιμες φάσεις της σύγχρονης εποχής της, με μια σειρά από έργα που αναμένεται να την αλλάξουν ριζικά, τόσο σε κοινωνικό όσο και σε οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο.
Η προσωπική μου θέση για το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να αναλυθεί από τρεις διαφορετικές οπτικές: αυτήν του Υφυπουργού Υποδομών, αυτήν του πρώην προέδρου της Αττικό Μετρό Α.Ε., και αυτήν του Θεσσαλονικιού με παρουσία και δράση στην δημόσια σφαίρα που μετράει κοντά 40 χρόνια. Από όποια πλευρά κι αν το εξετάσω, τα συναισθήματα είναι έντονα.
Η άμεση εμπλοκή μου σε αυτό το έργο ξεκινά το 2006, όταν παραδόθηκαν οι χώροι στην τότε Αττικό Μετρό Α.Ε.. Τα πρωτόκολλα παράδοσης των κοινόχρηστων εκτάσεων στον εργολάβο, φέρουν τη δική μου υπογραφή. Ωστόσο, η σχέση μου με το Μετρό πηγαίνει ακόμα πιο πίσω, όταν ως Δημοτικός Σύμβουλος εξοικειώθηκα με τα πρώτα ζητήματα που αφορούσαν στην σκοπιμότητα και την υλοποίηση του έργου. Μετά από 18 χρόνια εργοταξίων, το Μετρό επιτέλους ολοκληρώνεται και νιώθω ιδιαίτερη τιμή που συνεισέφερα στην έξοδό του από το τέλμα στο οποίο είχε περιέλθει και επιτέλους, σε ένα Σαλονικιώτικο success story.
Αυτό το έργο, με τις μεγάλες προσδοκίες που το συνοδεύουν, θα βελτιώσει σημαντικά την καθημερινότητα, τις μετακινήσεις και την ποιότητα ζωής των Θεσσαλονικέων. Η παράδοσή του στις 30 Νοεμβρίου θα σηματοδοτήσει την αρχή μιας νέας εποχής για τη Θεσσαλονίκη, ανοίγοντας νέες προοπτικές για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Βλέποντας την πόλη μου να ανακτά τους γρήγορους ρυθμούς που ήξερα από το παρελθόν της, παλιό και σχετικά πρόσφατο, δεν μπορώ παρά να νιώθω βαθιά συγκίνηση, υπερηφάνεια και ανυπομονησία για το επόμενο βήμα. Ανακτώ τον ενθουσιασμό του νεαρού των 80’s που έμπαινε στα κοινά καμαρώνοντας για το παρελθόν της πόλης του και βλέποντας το μέλλον με αισιοδοξία.