Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ
Στο κρηπίδωμα της Παλιάς Παραλίας επιστρέφει ο ποδηλατόδρομος της Λεωφόρου Νίκης, μέσα στις επόμενες ημέρες, μετά το «πράσινο φως» που άναψε η δημοτική επιτροπή του Δήμου Θεσσαλονίκης σήμερα το μεσημέρι.
Ειδικότερα η Δημοτική Επιτροπή ενέκρινε την εισήγηση της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας για αναστολή λειτουργίας του προσωρινού ποδηλατόδρομου επί του οδοστρώματος της Λεωφόρου Νίκης, από το ύψος της οδού Δημ. Γούναρη έως την οδό Ι. Δραγούμη, η ισχύς του οποίου έχει παύσει από 31-5-2022 με τη λήξη των έκτακτων μέτρων κατά της πανδημίας, σε συμμόρφωση προς έγγραφα της αρμόδιας Υπηρεσίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, με τα οποία απορρίφθηκε η κυκλοφοριακή μελέτη που υπέβαλε στις 3-9-2024 ο Δήμος Θεσσαλονίκης για τη διατήρηση του ποδηλατόδρομου με κατάληψη λωρίδας στο οδόστρωμα.
Έτσι ο ποδηλατόδρομος επιστρέφει στο κρηπίδωμα της Παλιάς Παραλίας, από το Λευκό Πύργο μέχρι την Α΄ Προβλήτα ΟΛΘ. Θα έχει μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και συνολικό πλάτος 2,00 μ. και «με τα κατάλληλα τεχνικά μέσα οριοθέτησης, για λόγους διατήρησης της συνέχειας στο βασικό ποδηλατικό άξονα της πόλης μας, για περιβαλλοντικούς λόγους και για λόγους βιώσιμης κινητικότητας, για το χρονικό διάστημα που θα απαιτηθεί μέχρι την έναρξη εργασιών για την κατασκευή της ελαφράς επέκτασης (ντεκ) της Παλιάς Παραλίας, κατά την οποία θα τεθούν σε ισχύ εργοταξιακές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις». Ειδικότερα, για την προστασία και την ασφαλή όδευση των πεζών που κινούνται παράλληλα στο κρηπίδωμα, θα υπάρξει η κατάλληλη σήμανση και οριοθέτηση με τεχνικά μέσα.
Έρχονται πασαλάκια στην αριστερή λωρίδα της Λ. Νίκης
Επιπλέον αποφασίστηκε η οριοθέτηση της αριστερής λωρίδας κυκλοφορίας της Λεωφ. Νίκης με εύκαμπτους οριοδείκτες, για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης, φαινόμενο που ήταν σύνηθες πριν τη δημιουργία του προσωρινού ποδηλατόδρομου επί του οδοστρώματος.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση, εξακολουθεί να ισχύει και δεν τροποποιείται η απαγόρευση στάθμευσης κατά μήκος της Λεωφόρου Νίκης.
Τις επόμενες ημέρες θα γίνουν οι διαδικασίες για να βγουν τα πασαλάκια που τώρα βρίσκονται στη δεξιά πλευρά της Λ. Νίκης και οριοθετούν τον ποδηλατόδρομος, όπως λέει μιλώντας στο «ΤyposThes» ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας κ. Πρόδρομος Νικηφορίδης. Τα πασαλάκια θα μεταφερθούν στην αριστερή πλευρά του δρόμου, κατόπιν αιτήματος της τροχαίας, προκειμένου να αποθαρρύνεται η παράνομη στάθμευση και κατόπιν θα γίνουν εργασίες ώστε να οριοθετηθεί καλύτερα ο ποδηλατόδρομος επί του κρηπιδώματος.
Παράλληλα, τόσο η δημοτική αστυνομία όσο και η Τροχαία θα είναι στις επάλξεις για να διασφαλιστεί ότι θα τηρείται η απαγόρευση της στάθμευσης αριστερά. «Δεν θέλουμε την επόμενη ημέρα να καταληφθεί η αριστερή λωρίδα από παρκαρισμένα αυτοκίνητα, γιατί όπως αντιλαμβάνεστε αυτό θα είναι πολύ άδικο», τονίζει ο κ. Νικηφορίδης.
«Όταν ένας ποδηλατόδρομος είναι παράνομος, όταν η αρμόδια Αρχή, όπως είναι η Αποκεντρωμένη, σου λέει ότι είναι παράνομη η λειτουργία, αυτό σημαίνει ότι είναι υπεύθυνος ο Δήμος και άρα ο,τιδήποτε συμβεί εκεί θα πρέπει ο δήμος να απολογηθεί για τη μη νόμιμη ύπαρξή του», ξεκαθαρίζει εξάλλου ο κ. Νικηφορίδης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση. «Αντιλαμβάνεστε τις ευθύνες που έχει κάποιος όταν αφήνει να λειτουργεί παράνομα μια υποδομή», συνεχίζει, ενώ για όσα έχουν ακουστεί διερωτάται: «Δεν είμαστε υπέρ της νομιμότητας; Τι ακριβώς λένε οι άνθρωποι αυτοί που λένε αυτά που λένε. Γιατί αν είναι έτσι και σε όλα τα επίπεδα, αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούμε να ζούμε σε μια οργανωμένη κοινωνία με δημοκρατικούς θεσμούς. Δεν είναι δημοκρατικό να υποστηρίζεις τη μη νομιμότητα σε οποιοδήποτε θέμα», τονίζει.
Επανασχεδιασμός με τη δημιουργία του Ντεκ
Σημειώνεται ότι στην εκπονούμενη μελέτη κατασκευής του Ντεκ στην Παλιά Παραλία συμπεριλαμβάνεται ο επανασχεδιασμός και ενσωμάτωση του παραλιακού ποδηλατόδρομου.
«Με τη δημιουργία του Ντεκ ο ποδηλατόδρομος θα μείνει επάνω στο πλακόστρωτο και θα διπλασιαστεί περίπου το πλάτος του, ώστε να είναι πολύ πιο άνετος», σημειώνει ο κ. Νικηφορίδης. Η δημιουργία του ντεκ θα τριπλασιάσει την επιφάνεια της παλιάς παραλίας και τα πράγματα θα είναι πολύ πιο ευχάριστα για πεζούς και ποδηλάτες.
Σημειώνεται ότι η μελέτη για το ντεκ είναι σχεδόν έτοιμη, ωστόσο, όπως τονίζει ο κ. Νικηφορίδης επειδή πρόκειται για μια ιδιαίτερη κατασκευή, καθώς είναι μέσα στη θάλασσα, σε οικόπεδο που δεν ανήκει στο δήμο Θεσσαλονίκης, απαιτεί πολλές αδειοδοτήσεις από υπουργεία, Οργανισμούς κλπ. Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθαρίζει ότι η διοίκηση Αγγελούδη, όπως κάνει με όλα τα θέματα, «κυνηγάει» το θέμα και «δε θα το αφήσουμε να μας καθυστερήσει με τη δημοπράτηση του έργο».
Πεζόδρομος 2 Κυριακές του μήνα
Ακόμη προβλέπεται η πιλοτική πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Νίκης, από τη Βενιζέλου έως την πλατεία Λ. Πύργου, για δύο Κυριακές κάθε μήνα μέχρι και το Μάιο 2025. Υπενθυμίζεται ότι πεζοδρομήσεις της Λ. Νίκης γίνονταν και επί διοίκησης του Γιάννη Μπουτάρη. Προς το παρόν δεν έχει «κλείσει» η ημερομηνία έναρξης του συγκεκριμένου μέτρου, το οποίο αναμένεται να συνεχιστεί και πέραν του πιλοτικού διαστήματος που προβλέπεται.
Η Δημοτική Επιτροπή, ενέκρινε επίσης τη συγκρότηση Ομάδας Εργασίας με τη συμμετοχή των εκπροσώπων της ποδηλατοκίνησης για την εξεύρεση εναλλακτικών διαδρομών με βάση τις ανάγκες των χρηστών αλλά και τη συνολική μελέτη του δικτύου ποδηλατόδρομων που έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη.
Το ιστορικό
Υπενθυμίζεται ότι η μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το κρηπίδωμα στην δεξιά λωρίδα της Λ. Νίκης έγινε το καλοκαίρι του 2020, με αφορμή την πανδημία. Τότε δόθηκε στους δήμους η δυνατότητα να προχωρήσουν σε προσωρινές ποδηλατροδρομήσεις και πεζοδρομήσεις, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Στόχος ήταν να ενισχυθεί η χρήση ήπιων τρόπων και ατομικών ελαφρών μέσων μετακίνησης, για την αποφυγή του
συγχρωτισμού του μετακινούμενου κοινού στα μέσα μαζικής συγκοινωνίας. Εξάλλου όλοι θυμόμαστε πως στη διάρκεια της καραντίνας υπήρχε μεγάλη κίνηση πεζών επί του κρηπιδώματος της παραλίας και η ταυτόχρονη κίνηση των ποδηλατών δημιουργούσε προβλήματα αφού στο σημείο εκείνο το κρηπίδωμα είναι αρκετά στενό.
Ωστόσο, σύμφωνα με την εισήγηση της επιτροπής βιώσιμης κινητικότητας, «από τη λήξη των έκτακτων μέτρων κατά της πανδημίας στις 31-5-2022 και αφού δεν υπήρξε έκτοτε άλλη νομοθετική πρόβλεψη για τη διατήρηση στο διηνεκές των κατασκευασμένων ως προσωρινών ποδηλατόδρομων, που θα επέτρεπε την παραμονή του συγκεκριμένου ποδηλατόδρομου επί της Λεωφόρου Νίκης (συλλεκτήρια αρτηρία του Βασικού Οδικού Δικτύου), ο Δήμος όφειλε να τηρήσει τις ισχύουσες διαδικασίες έγκρισης κυκλοφοριακών ρυθμίσεων βάσει του άρθ. 52 ΚΟΚ και στη συνέχεια να ανακατασκευάσει τον ποδηλατόδρομο σε εναρμόνιση με τις ισχύουσες τεχνικές προδιαγραφές των ΟΜΟΕ/2016».
Η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας είχε υποβάλει τέσσερις φορές την απαιτούμενη κυκλοφοριακή μελέτη αρμοδίως στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, από όπου έλαβε ισάριθμες αρνητικές απαντήσεις για διάφορους λόγους οδικής ασφάλειας, μεταξύ των οποίων ο κυριότερος αφορά το πλάτος (διατομή) του οδοστρώματος για το οποίο αμφισβητείται από την ανωτέρω υπηρεσία εάν μπορεί να παραλάβει δύο κανονικές λωρίδες κυκλοφορίας και μια πλήρη λωρίδα αμφίδρομου ποδηλάτου με διαχωριστική νησίδα, σύμφωνα με τις προδιαγραφές.
Για την τελευταία προσπάθεια έγκρισης της αναγκαιότητας διατήρησης και ανακατασκευής του ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Νίκης, κατά την οποία υποβλήθηκε πλήρης μελέτη με όλα τα απαιτούμενα στοιχεία, η αρμόδια Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης εξέφρασε την άποψη ότι «η Λεωφόρος Νίκης ως συλλεκτήρια του Βασικού Οδικού Δικτύου δεν μπορεί να μετατραπεί σε οδό ήπιας κυκλοφορίας και να έχει περιορισμένες λωρίδες κυκλοφορίας πλάτους 2,75μ. εκάστη με μία λωρίδα διαδρόμου ποδηλάτου πλάτους 2,50μ. διαχωρισμένη από την κυκλοφορία με νησίδα και ότι βάσει των φόρτων που έχουν καταγραφεί, ο ποδηλατόδρομος σύμφωνα με τις προδιαγραφές δεν μπορεί να έχει πλάτος μικρότερο των 4,00 μ. με διαχωριστική νησίδα τουλάχιστον 70 εκ.».
Ο δήμος υπέβαλε σειρά επιχειρημάτων για την αντίκρουση των απόψεων που διατυπώθηκαν από τη Διεύθυνση της Αποκεντρωμένης, η οποία ενέμεινε στην απαίτηση εφαρμογής των προδιαγραφών αμφίδρομου ποδηλατόδρομου με φόρτο άνω των 150 ποδηλάτων/ώρα, δηλαδή με συνολικό πλάτος 4, 00 μ. και διαχωριστική νησίδα τουλάχιστον 70 εκ., πράγμα που δεν μπορεί υπό τις παρούσες κυκλοφοριακές συνθήκες να υλοποιηθεί στη Λεωφ. Νίκης, εφόσον από τη ΔΙΠΕΧΩΣ δεν εγκρίνεται να αποκτήσει η συγκεκριμένη οδός τεχνικά χαρακτηριστικά που θα την μετέτρεπαν σε οδό ήπιας κυκλοφορίας, δεδομένου ότι είναι συλλεκτήρια αρτηρία του Βασικού Οδικού Δικτύου.
«Κατά συνέπεια μετά την εξάντληση των μελετητικών προσπαθειών μας, η Υπηρεσία μας είναι εκ του νόμου και λόγω αρμοδιότητας υποχρεωμένη να συμμορφωθεί προς τις ισχύουσες διατάξεις και να προχωρήσει στην αναστολή λειτουργίας του προσωρινού ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα της Λεωφόρου Νίκης», αναφερόταν χαρακτηριστικά στην εισήγηση της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας προς τη Δημοτική Επιτροπή για το θέμα.
Προκειμένου να μη διακοπεί η συνέχεια του ποδηλατικού δικτύου, αφού το συγκεκριμένο τμήμα συνδέετι το δυτικό κλάδο προς ΝΣΣ και τον ανατολικό κλάδο προς Μέγαρο Μουσικής αλλά και προκειμένου να συνεχίσει να εξυπηρετείται αδιάλειπτα η ανάγκη των καθημερινών μετακινήσεων των ποδηλατών, η εν λόγω υπηρεσία του δήμου εισηγήθηκε την επαναφορά του στο κρηπίδωμα της Παλαιάς Παραλίας.
Θεσσαλονίκη για Όλους
«Αντί να διαμορφωθεί με περισσότερη ασφάλεια και να συνδεθεί με άλλες κατάλληλα διαμορφωμένες λωρίδες ο ποδηλατοδρόμος της Λεωφόρου Νίκης σηκώνεται από τη θέση του και ξανα-ανεβαίνει στο στενό παράλιο κράσπεδο. Δεν είναι μόνο η σύγχυση που θα προκληθεί και η συμπίεση των χιλιάδων πεζών προς όφελος των αυτοκινήτων, είναι και ο βαθύς συμβολισμός που εμπεριέχει αυτή η κίνηση και που, φυσικά, αποκαλύπτει τις πραγματικές απόψεις και βλέψεις της νυν διοίκησης για τη μετακίνηση και την ατμόσφαιρα στην πόλη», επισημαίνει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση της η παράταξη του Σπύρου Πέγκα «Θεσσαλονίκη για Όλους».
«Και ας αφήσει ο κ. Αγγελούδης τα περί νομιμότητας! Τη νομιμότητα τη διεκδικεί και την επιτυγχάνει όταν πραγματικά το επιθυμεί μια δημοτική αρχή. Το πάρκινγκ στη χαρακτηρισμένη ως χώρο πρασίνου πλατεία Ελευθερίας είναι νόμιμο ή παράνομο για την Αποκεντρωμένη Διοίκηση; Και αν δεν είναι νόμιμο, γιατί δεν το ξηλώνει άμεσα η διοίκηση Αγγελούδη;», διερωτώνται από την παράταξη.
Η Πόλη Ανάποδα
Να μην καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος στη Λ. Νίκης ζητά και «Η Πόλη Ανάποδα».
«Είναι απολύτως προβλέψιμο ότι, με τη μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα στο κρηπίδωμα της Παλιάς Παραλίας, αφενός οι ποδηλάτες και οι χρήστες των πατινιών θα μειωθούν γιατί θα είναι δύσκολο να συνυπάρχουν με τις χιλιάδες των πεζών που το χρησιμοποιούν ήδη, αφετέρου οι καβγάδες και οι γκρίνιες για τη χρήση του ανεπαρκούς χώρου θα αυξηθούν, χωρίς να αποκλείονται και μικροατυχήματα», αναφέρει η παράταξη σε ανακοίνωσή της μεταξύ άλλων. Επίσης, σημειώνει ότι «ι υπέρμαχοι της «νομιμότητας» και της μεταφοράς του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα της Λ. Νίκης θα έπρεπε να παραδεχτούν επιτέλους ότι ο ποδηλατόδρομος όχι απλώς δεν αφαίρεσε καμία λωρίδα κυκλοφορίας από τον συγκεκριμένο δρόμο, αλλά οδήγησε στη διαρκή εξασφάλιση δύο λωρίδων, αφού υποχρέωσε την αυστηρότατη τήρηση της απαγόρευσης στάθμευσης αυτοκινήτων στην αριστερή πλευρά, πρακτική που ίσχυε για δεκαετίες τώρα, στενεύοντας ντε φάκτο τη Νίκης. Δύο λοιπόν λωρίδες κυκλοφορίας (στην καλύτερη περίπτωση) είχε (και θα έχει) η Νίκης χωρίς ποδηλατόδρομο, δύο λωρίδες έχει, με βάση τα προβλεπόμενα, και με ποδηλατόδρομο».