Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Τι λένε οι πολίτες για το παρόν και το μέλλον της ΔΕΘ

Ενδιαφέροντα τα ευρήματα έρευνας η οποία πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση της ΔΕΘ-HELEXPO

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ 

Την ευρεία αποδοχή της ΔΕΘ-HELEXPO από τους πολίτες αναδεικνύει έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση της ΔΕΘΤο 77% των Θεσσαλονικέων θεωρεί τις εκθέσεις πολύ ή αρκετά σημαντικές για τη Θεσσαλονίκη. Οκτώ στους 10 θεωρούν ότι οι εκθέσεις ενισχύουν το brand name της Θεσσαλονίκης και το 79% δηλώνει ότι οι εκθέσεις επηρεάζουν θετικά την οικονομική δραστηριότητα της πόλης. Παράλληλα όμως αναδεικνύονται και οι προκλήσεις από τη λειτουργία των εκθέσεων. Το κυκλοφοριακό και η έλλειψη χωρών στάθμευσης αποτελούν τα κυρία ζητήματα που επισημαίνουν οι πολίτες. Όσο για το μέλλον, επιθυμούν έναν συνδυαστικό χαρακτήρα εμπορικό πολιτιστικό κοινωνικό, ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα της έκθεσης και έμφαση στις νέες τεχνολογίες. 

Η έρευνα που καταγράφει την αντίληψη των πολιτών της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης για την αξία του θεσμού, τη συμβολή του στην πόλη και τις προσδοκίες για τη μελλοντική του πορεία, παρουσιάστηκε σήμερα, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ενώ διεξήχθη από την εταιρεία Interview τον Μάιο-Ιούνιο του 2025 σε δείγμα 2.050 κατοίκων. Καταδεικνύει ότι η ΔΕΘ-HELEXPO, με έναν αιώνα ιστορίας, όχι μόνο απολαμβάνει ευρείας κοινωνικής αποδοχής, αλλά αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας και της λειτουργίας της Θεσσαλονίκης.

deth0.jpg

Πόσο σημαντική θεωρούν την έκθεση

Αναλυτικότερα, το 77% των ερωτηθέντων θεωρεί τις εκθέσεις (ΔΕΘ και κλαδικές) πολύ ή αρκετά σημαντικές για την πόλη. Παράλληλα, το 70% αναγνωρίζει τη σημασία του επετειακού χαρακτήρα της συμπλήρωσης των 100 χρόνων, υπογραμμίζοντας τη βαθιά σύνδεση της πόλης με τον θεσμό.

Το 83% των πολιτών πιστεύει πως οι εκθέσεις ενισχύουν το brand name της Θεσσαλονίκης. Το ποσοστό αυτό μάλιστα ανέρχεται στο εντυπωσιακό 91% μεταξύ των κατοίκων εκτός του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Το 79% δηλώνει ότι οι εκθέσεις επηρεάζουν θετικά την οικονομική δραστηριότητα της πόλης.

Το 91% αναγνωρίζει τη συμβολή τους στην αύξηση της πληρότητας των ξενοδοχείων.

Το 77% παρατηρεί αυξημένη κίνηση στην αγορά και στα καταστήματα κατά τη διάρκεια των εκθέσεων, καταδεικνύοντας τον ρόλο της ως κινητήριου μοχλού της κατανάλωσης και της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

deth1.jpg
deth2.jpg

 

Πολιτιστική και κοινωνική διάσταση

Η ΔΕΘ-HELEXPO αναδεικνύεται ως ένας πολυδιάστατος θεσμός, με τους πολίτες να αναγνωρίζουν ως πιο ωφέλιμες δράσεις (με περισσότερες από μία επιλογές):

-Τις ίδιες τις εκθέσεις (28,3%)

-Τις θεματικές εκδηλώσεις και τα φεστιβάλ (16,1%)

-Τις πολιτιστικές εκδηλώσεις (13,4%) και

-Τις υγειονομικές ή παιδικές δράσεις (10,7% και 9,0%)

Επίσης, ο θεσμός της Τιμώμενης Χώρας θεωρείται από το 31,2% ως εργαλείο οικονομικής διπλωματίας και από το 23,6% ως μηχανισμός ενίσχυσης της διεθνούς αναγνωρισιμότητας της πόλης.

Προκλήσεις από τη λειτουργία της ΔΕΘ

Παράλληλα με την αποτύπωση της θετικής αποδοχής η έρευνα καταγράφει και τις προκλήσεις. Το κυκλοφοριακό (43,9%) και η έλλειψη χώρων στάθμευσης (32,9%) αποτελούν τα κύρια ζητήματα που επισημαίνουν οι πολίτες. Η ασφάλεια και οι διαδηλώσεις αναφέρονται από το 14,5% των ερωτηθέντων, ενώ υπογραμμίζεται η προσδοκία βελτίωσης όλων των παραπάνω με τη λειτουργία του Μετρό. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα πως το 52% των κατοίκων δηλώνει ότι η καθημερινότητά του δεν επηρεάζεται καθόλου από τις εκθέσεις.

deth6.jpg
deth7.jpg

Πάνω από ένας στους τρεις κατοίκους του δήμου Θεσσαλονίκης (36,5%) απαντά ότι η διοργάνωση των εκθέσεων επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητα τους. Το ποσοστό μειώνεται για τους υπόλοιπους δήμους.

Για το μέλλον, οι πολίτες επιθυμούν:

-Έναν συνδυαστικό χαρακτήρα -εμπορικό, πολιτιστικό, κοινωνικό- για τη ΔΕΘ (39%).

-Ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα (38,9%).

-Έμφαση στις νέες τεχνολογίες (31,2%) και

-Ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς (9,8%).

deth8.jpg

Να σημειωθεί ότι δεν υπήρχε ερώτηση στην έρευνα σχετική με το ποια γνώμη έχουν οι πολίτες για την ανάπλαση.  

deth3.jpg

 

Το 23,8% των πολιτών θεωρεί τις εκθέσεις, δηλαδή τη ΔΕΘ και τις κλαδικές ως την πιο ωφέλιμη δράση της ΔΕΘ-Helexpo για την κοινωνία. Το 15,3% τα συνεδριακά γεγονότα, ενώ αρκετοί είναι αυτοί που απαντούν  τις συναυλίες/πολιτιστικές εκδηλώσεις (13.4%), τα φεστιβάλ (16.10%), τα θεματικά πάρκα (9%), τις υγειονομικές δράσεις (σ.σ. η ΔΕΘ λειτούργησε ως εμβολιαστικό κέντρο στη διάρκεια του κόβιντ, ενώ συχνά γίνονται αιμοδοσίες) με 10% και τις εκπαιδευτικές και παιδικές δραστηριότητες με 7%.

Κλαδικές εκθέσεις και επαγγελματικός τουρισμός

Η πλειοψηφία (79%) θεωρεί ότι οι κλαδικές εκθέσεις συμβάλλουν ουσιαστικά στην ενίσχυση του επαγγελματικού τουρισμού. Η υψηλή επισκεψιμότητα σε διοργανώσεις όπως η Agrotica, η Philoxenia κα, επιβεβαιώνει τον κομβικό ρόλο της ΔΕΘ-HELEXPO.

Πάντως ενδιαφέρον έχει ότι όταν ερωτώνται ποια πτυχή της ΔΕΘ Σεπτεμβρίου θα τους ενδιέφερε περισσότερο, μόνο το 10% λέει η πολιτική παρουσία και οι δηλώσεις και μόνο το 5% θα ήθελε να τη δει να εξελίσσεται αποκλειστικά σε πολιτικό και οικονομικό φόρουμ.

"Ίσως η πιο σημαντική αναπτυξιακή οντότητα"

Η ΔΕΘ υπήρξε ίσως η πιο σημαντική αναπτυξιακή οντότητα της πόλης, με αυτήν την μοναδικότητα που έχει, όπως τόνισε ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO κ. Τάσος Τζήκας υπογραμμίζοντας τη συνεισφορά της εταιρείας στην οικονομία, την πολιτική, τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία και την κοινωνία. Η έκθεση δεν είναι απλά μια έκθεση αλλά είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό για την πόλη, τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή, όπως είπε, προαναγγέλλοντας δράσεις για τα 100 χρόνια ΔΕΘ. Δίνοντας μια γεύση, είπε ότι έχει δημιουργηθεί ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία της ΔΕΘ, το οποίο μάλιστα θα υποβληθεί και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Μια ιστορική αναδρομή με ιδιαίτερη αναφορά στους σημαντικούς σταθμούς των 100 ετών της ΔΕΘ-HELEXPO έκανε από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της εταιρείας, κ. Αλέξης Τσαξιρλής. Από την ίδρυση της εταιρείας το 1925 και τα πρώτα της εγκαίνια από πρωθυπουργό το 1928 μέχρι την μεταπολεμική της ανάπτυξη, τη δημιουργία των κλαδικών εκθέσεων και την ισχυρή ανάκαμψή της μετά την ενοποίηση του 2013, ο κ. Τσαξιρλής παρουσίασε συνοπτικά την εξέλιξη της Έκθεσης.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας ο γενικός διευθυντής της Interview, κ. Δημήτρης Βασιλειάδης, υπογράμμισε τη συνεισφορά της ΔΕΘ και των κλαδικών εκθέσεων στην οικονομία της πόλης αλλά και το δέσιμο των Θεσσαλονικέων με το θεσμό και την αναγνώρισή του. Είναι κάτι σαν τον Λευκό Πύργο, όπως είπε χαρακτηριστικά θέλοντας να αναδείξει τον εμβληματικό της χαρακτήρα για την πόλη. Συμπλήρωσε όμως ότι στον Λευκό Πύργο μπορεί να έχει πάει κανείς μόνο μια φορά, ενώ στη ΔΕΘ πολλαπλές. Είναι ενδεικτικό ότι το 99% δήλωσε ότι έχει επισκεφθεί τη ΔΕΘ και 1 στους 2 δήλωσε ότι την επισκέπτεται κάθε χρόνο.

Τα οφέλη για την αγορά

Η αγορά δεν έχει τη δυνατότητα να απεμπολήσει ένα τόσο μεγάλο οικονομικό όφελος, είπε για τη ΔΕΘ ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης, κ. Παντελής Φιλιππίδης, αναφερόμενος στα οφέλη της παρουσίας της έκθεσης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Όπως είπε πρόκειται για το μεγαλύτερο εμπορικό γεγονός, ενώ χαρακτήρισε ευεργετική την έκθεση για την πόλη. Όσο για όσους ζητούν να πάει δυτικά, σημείωσε ότι δικαίως δήμοι θέλουν να πάει εκεί το έργο, καθώς θα έχουν μεγάλο όφελος, ωστόσο τόνισε ότι θα πρέπει η δυτική Θεσσαλονίκη να σκεφτεί κάτι νέο για να υλοποιήσει και να το στηρίξει όλη η πόλη.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ