Επιστήμονες βρήκαν πώς να απενεργοποιούν τα αυτοάνοσα νοσήματα

Πρωτοποριακή μέθοδος κατά της σκλήρυνσης κατά πλάκας και του διαβήτη τύπου 1

Βρετανοί επιστήμονες βρήκαν πως να «απενεργοποιούν» αυτοάνοσα νοσήματα, όπως την σκλήρυνση κατά πλάκας και το διαβήτη τύπου 1 και ελπίζουν ότι βρίσκονται πιο κοντά σε νέες θεραπείες. Οι ερευνητές του πανεπιστημίου του Μπρίστολ σχολίασαν την ανακάλυψη τους ως «πρωτοποριακή» και πιστεύουν ότι μπορεί να βελτιώσει τις ζωές χιλιάδες ζωές παγκοσμίως.

Ο επικεφαλής καθηγητής πειραματικής παθολογοανατομίας δρ. Ντέιβιντ Ράιθ, εξήγησε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας είναι πάρα πολύ σημαντικά: «Οι νέες πληροφορίες ανοίγουν καινούργιες προοπτικές για συγκεκριμένες θεραπείες οι οποίες στοχεύουν συγκεκριμένα γονίδια και πρωτεΐνες κατά των αυτοάνοσων, αλλά και νέες μεθόδους για να καταλάβουμε πόσο αποτελεσματικές είναι οι εκάστοτε θεραπείες. Ειδικά για τα νοσήματα που σήμερα είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Όμως και η βρετανική ένωση κατά της πολλαπλής σκλήρυνσης υποδέχτηκε με ενθουσιασμό την νέα έρευνα: «Αυτή είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα και ελπιδοφόρα μελέτη, η οποία ελπίζουμε να οδηγήσει τους επιστήμονες σε νέες θεραπείες που θα βοηθούν το ανοσοποιητικό να εξουδετερώνει τα αυτοάνοσα. Στο παρελθόν υπήρχαν κάποιες αποτυχημένες θεραπείες, αλλά η τελευταία μελέτη ακόμη και αν διεξήχθη σε ποντίκια, μας γεμίζει ελπίδα ότι κάποια μέρα θα έρθει η ασφαλής θεραπεία για όλους τους ασθενείς», δήλωσε ο Nick Rijke, διευθύνων στέλεχος της MS Society.

Πως σταμάτησαν την επίθεση των νοσημάτων

Τα αυτοάνοσα νοσήματα, όπως η σκλήρυνση κατά πλάκας, ο τύπου 1 διαβήτης, η νόσος του Grave και ο συστηματικός ερυθηματώδης λύκος, προκαλούνται από τις επιθέσεις του ίδιου του ανοσοποιητικού σε υγιείς ιστούς του σώματος, οι οποίοι διαφέρουν αναλόγως με το νόσημα. Στον τύπου 1 διαβήτη λ.χ. θύμα της επίθεσης του ανοσοποιητικού είναι τα βήτα-κύτταρα του παγκρέατος, ενώ στην σκλήρυνση κατά πλάκας το «περίβλημα» των νευρικών ινών, η μυελίνη ουσία. Οι επιθέσεις αυτές γίνονται κατά λάθος, επειδή το ανοσοποιητικό σύστημα εκλαμβάνει τους συγκεκριμένους ιστούς ως ξένους και προσπαθεί να τους καταστρέψει.

Η τεχνική που επινόησαν μοιάζει πολύ με την απευαισθητοποίηση που εφαρμόζεται στους πάσχοντες από αλλεργίες και ουσιαστικά βασίζεται στην μετατροπή των επιθετικών κυττάρων του οργανισμού σε προστατευτικά.Την διαδικασία αυτή κατάφεραν να σταματήσουν επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, οι οποίοι ανακάλυψαν ότι με τη χορήγηση των θραυσμάτων των πρωτεϊνών που φυσιολογικά είναι ο στόχος των επιθέσεων του ανοσοποιητικού, το λάθος αυτό μπορεί να διορθωθεί.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως η σταδιακή αύξηση των εγχεόμενων πρωτεϊνικών θραυσμάτων οδηγεί σε σταδιακή διόρθωση των βλαβών. Η όλη έρευνα δημοσιεύεται σήμερα στην επιθεώρηση «Nature Communications».

Οι επιστήμονες, ανέλυσαν στο εργαστήριο κύτταρα του ανοσοποιητικού για να εντοπίσουν ποια γονίδια και πρωτεΐνες ενεργοποιούνται και αδρανοποιούνται με την ειδική αντιγονική ανοσοθεραπεία που δοκίμασαν. Έτσι ανακάλυψαν αλλαγές στην γονιδιακή έκφραση που εξηγούν την μετατροπή των επιθετικών κυττάρων σε προστατευτικά, με ταυτόχρονη διατήρηση της ικανότητας του ανοσοποιητικού να καταπολεμά τους αληθινούς εχθρούς του οργανισμού, δηλαδή τους ιούς και τα βακτήρια.