Επιστήμονες «ανέστησαν» το ανοσοποιητικό σύστημα!

Φάρμακο μπορεί να χαρίσει στους ηλικιωμένους ανοσοποιητικό σύστημα ενός 20άρη και μειώνει δραματικά τον κίνδυνο από τη φονική γρίπη

Νέα πρωτοπόρα θεραπεία μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την ικανότητα των ηλικιωμένων να αντισταθούν στη γρίπη και σε άλλους ιούς, αναπτύχθηκε από Βρετανούς επιστήμονες. Η νέα χημική ουσία, θα χαρίζει στους ηλικιωμένους και τις ευπαθείς ομάδες ένα πολύ αποτελεσματικό ανοσοποιητικό σύστημα, σύμφωνα με τους ερευνητές της Οξφόρδης. Μάλιστα δηλώνουν ότι το φάρμακο θα μπορούσε να δοθεί σε έναν 90χρονο ασθενή για να αποκτήσει το ανοσοποιητικό σύστημα ενός 20άρη!

Εάν η θεραπεία αποδώσει καλά σε κλινικές δοκιμές, θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά ένα πρόβλημα δημόσιας υγείας που κοστίζει τα εκατομμύρια στο σύστημα υγείας κάθε χρόνο. Η γρίπη σκοτώνει χιλιάδες ανθρώπους ετησίως - η συντριπτική πλειοψηφία ηλικιωμένοι ή με υπάρχουσες ασθένειες του αναπνευστικού συστήματος. Μέρος του προβλήματος είναι ότι οι ηλικιωμένοι δεν ωφελούνται όσο πρέπει από τα εμβόλια.

Το νέο φάρμακο υπόσχεται να ενισχύσει τη δράση του αντιγριπικού εμβολίου, το οποίο έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο των κοινών ιών σε ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας.

Η νέα ελπίδα «σπερμιδίνη»!

Η ένωση, που ονομάζεται σπερμιδίνη, έχει αποδειχθεί ότι έχει σημαντική επίδραση σε δοκιμές σε ποντίκια - και οι επιστήμονες την έχουν ήδη κατοχυρώσει με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας ως πιθανή θεραπεία για τους ανθρώπους. Κάθε χρόνο, τα ευρωπαϊκά συστήματα υγείας προσφέρουν εμβολιασμό κατά της γρίπης στους πολίτες.

Αυτό γίνεται, ως η κυριότερη υπηρεσίας υγείας κατά της μόλυνσης - αλλά τα οφέλη του εμβολιασμού έχουν αμφισβητηθεί σοβαρά τα τελευταία χρόνια με τους επικριτές λένε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς ότι ο εμβολιασμός σώζει ζωές. Αυτή η νέα χημική ουσία θα μπορούσε να λύσει αυτό το πρόβλημα, λένε οι ερευνητές. Θα μπορούσε να αναμιχθεί με τα υπάρχοντα εμβόλια ή να καθιερωθεί ως ένα ξεχωριστό εμβόλιο ή δισκίο.

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε χθες στο περιοδικό eLife, έδειξε ότι η ένωση αποκαθιστά την «μνήμη» του ανοσοποιητικού συστήματος και του επιτρέπει να εξαπολύσει μια πιο ισχυρή προστατευτική αντίδραση μετά τον εμβολιασμό. Οι δοκιμές έδειξαν ότι η συγκεκριμένη χημική ουσία μπορεί να ενισχύσει την άμυνα των ποντικών στον ιό της γρίπης και στο κυτταρομεγαλοϊό - ή CMV - μια κοινή λοίμωξη, η οποία μπορεί να προκαλέσει προβλήματα όρασης και πνευμονία. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η ένωση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αντιμετωπίσει μια ευρύτερη ποικιλία των ιών στο μέλλον.

Ο επικεφαλής της μελέτης καθηγητής Katja Simon, δήλωσε: «Οι ιογενείς λοιμώξεις όπως η γρίπη είναι δυσάρεστες για τους περισσότερους ανθρώπους, αλλά μπορεί να είναι πολύ σοβαρές για τους άνω των 65 ετών και τα εμβόλια, όπως το δωρεάν ετήσιο αντιγριπικό εμβόλιο, είναι η καλύτερη μορφή προστασίας. Στόχος μας είναι να κάνουμε αυτή την προστασία, ακόμη καλύτερη, με την προσθήκη τόνωσης του ανοσοποιητικού σε εμβολιασμούς ρουτίνας».

Πως ωφελήθηκε το ανοσοποιητικό;

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι τα εμβόλια χάνουν την αποτελεσματικότητά τους σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, γιατί καθώς μεγαλώνουμε, το ανοσοποιητικό μας σύστημα χάνει τη «μνήμη» του. Γίνεται λιγότερο αποτελεσματικό στο να αναγνωρίζει λοιμώξεις, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που είχαμε στο παρελθόν αλλά και εκείνων που έχουμε εμβολιαστεί.

Ένας βασικός παράγοντας είναι ότι τα λευκά κύτταρα του αίματος που συντονίζουν την επίθεση σε μια μόλυνση - που ονομάζονται Τ κύτταρα - χάνουν την ικανότητα να σχηματίζουν την ανάμνηση της λοίμωξης. Ως εκ τούτου, όταν οι ηλικιωμένοι αντιμετωπίζουν έναν ιό και δεν είναι σε θέση να εξαπολύσουν μια ισχυρή ανοσολογική «απάντηση», μπορεί να αναπτυχθεί μια σοβαρή, ακόμη και θανατηφόρα, λοίμωξη. Η νέα ανακάλυψη στηρίζεται στην ανακάλυψη των ερευνητών της απαραίτητης κυτταρική διαδικασίας για το σχηματισμό της ανοσολογικής μνήμης.

Στοχεύοντας αυτή τη διαδικασία με την ουσία σπερμιδίνη, οι επιστήμονες κατάφεραν να αποκαταστήσουν ανοσολογική μνήμη, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα ενός εμβολίου. Ο Daniel Puleston, συν-συγγραφέας της έρευνας, δήλωσε για το φάρμακο: «Είναι το ισοδύναμο ένας 90χρονος να ανταποκρίνεται σε ένα εμβόλιο καλύτερη από έναν 20χρονο, μια πολύ συναρπαστική εξέλιξη και ίσως ο μόνος πιθανός τρόπος για την ενίσχυση της προστασίας των εμβολίων στους ηλικιωμένους».

Η σπερμιδίνη δρα ενισχύοντας μια φυσιολογική κυτταρική διαδικασία που ονομάζεται αυτοφαγία, όπου τα τμήματα του κυττάρου που έχουν γίνει ελαττωματικά ή κατεστραμμένα, καταστρέφονται εντός των κυττάρων. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που στερούνται ένα σημαντικό γονίδιο για την αυτοφαγία, δεν ωφελούνταν από το εμβόλιο της γρίπης. Επίσης είδαν ότι τα επίπεδα της αυτοφαγίας μειώθηκαν στα ηλικιωμένα ποντίκια, γεγονός που υποδηλώνει ότι η αυτοφαγία είναι ένα ζωτικό μέρος του σχηματισμού ανοσολογικής μνήμης σε μεγάλη ηλικία.

Όταν δόθηκε στα ηλικιωμένα ποντίκια σπερμιδίνη πριν από εμβολιασμό κατά της γρίπης, η Τ κυτταρικής απόκρισης τους ενισχύθηκε δραματικά.

Θα χρειαστούν 5-10 χρόνια

Οι ερευνητές κατοχύρωσαν με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας τη σπερμιδίνη και θα δούμε τώρα αν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ένωση, ή άλλα βοηθητικά της αυτοφαγίας, για να βελτιώσουν τα ήδη εγκεκριμένα εμβόλια σε ποντίκια, πριν αρχίσουν τις πρώτες δοκιμές ασφαλείας σε ανθρώπους.

Ο καθηγητής Simon πρόσθεσε: «Πιστεύουμε ότι η σπερμιδίνη θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα χρήσιμη, παράλληλα με πολλά από τα εμβόλια που έχουμε σήμερα και μας προστατεύουν ενάντια σε άλλους ιούς. Ωστόσο, θα χρεισατούν τουλάχιστον πέντε με δέκα χρόνια πριν από ένα τέτοιο φάρμακο φτάσει στην κλινική».

plateia-navarinou-thessaloniki-akinita