Μας έρχεται από την βικτωριανή εποχή και μας κρατάει υγιείς! Η φράση «ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα» αποδεικνύεται πως αντέχει στη δοκιμασία του χρόνου και πλέον φέρει και ιατρική πιστοποίηση από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Χιλιάδες είναι οι πρόωροι θάνατοι από εμφράγματα και εγκεφαλικά επεισόδια που θα μπορούσαν να αποφευχθούν κάθε χρόνο εάν όλοι οι 50άρηδες κατανάλωναν καθημερινά ένα μήλο, όπως υποστηρίζουν οι Βρετανοί ερευνητές σε άρθρο τους που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο British Medical Journal. Χρησιμοποιώντας μαθηματικά μοντέλα, οι ερευνητές υπολόγισαν πως αν όσοι είναι άνω των 50 ετών έκαναν πράξη αυτό που γνωρίζουν από… πάππου προς πάππου, τότε μόνο στη Βρετανία θα αποφεύγονταν 8.500 θάνατοι ετησίως από εμφράγματα και εγκεφαλικά!
Όταν στην Βρετανία πεθαίνουν ετησίως 115.000 άνθρωποι από έμφραγμα και εγκεφαλικό τα νούμερα σημαίνουν πως ένα μήλο την ημέρα θα μπορούσε να αποτρέπει κάθε χρόνο 7,36% των θανάτων!
Μάλιστα, συνέκριναν τα μήλα με τις διάσημες… στατίνες, που μειώνουν την υψηλή LDL χοληστερόλη, για να αποδείξουν πως τα φρούτα ωφελούν την καρδιαγγειακή υγεία σχεδόν όσο και τα φάρμακα. Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά. Εάν όλοι οι άνω των 50 Βρετανοί λάμβαναν στατίνες – συμπεριλαμβανομένων δηλαδή αυτών που τα λαμβάνουν και αυτών που δεν τα λαμβάνουν – θα υπήρχαν 9.400 λιγότεροι θάνατοι ετησίως. Όπως ξεκαθαρίζεται στο δημοσίευμα, το νούμερο αυτό (των 9.400) προκύπτει από πρόσφατη έρευνα διαφορετικής επιστημονικής ομάδας της Οξφόρδης. Αντιλαμβάνεστε πόσο αποτελεσματικό είναι το πατροπαράδοτο μηλαράκι με μία απλή αφαίρεση των 8.500 από τους 9.400!
Η έρευνα δεν μένει εκεί. Μας λέει πως αν όλοι οι ενήλικες, από τα 18 τους χρόνια και πάνω, έτρωγαν καθημερινά μία επιπλέον μερίδα φρούτων ή λαχανικών, ο αριθμός των καρδιαγγειακών θανάτων θα μειωνόταν κατά 11.000, ήτοι 9,5% ετησίως!
«Οι Βικτωριανοί είχαν απόλυτο δίκιο όταν σκέφτηκαν αυτή την καταπληκτικά ξεκάθαρη και απλή συμβουλή δημόσιας υγείας για το ένα μήλο την ημέρα», λέει ο επικεφαλής ερευνητής της Ομάδας Προαγωγής της Υγείας του Βρετανικού Καρδιολογικού Ιδρύματος (BHF), Δρ Άνταμ Μπριγκς. Και συνεχίζει: «Αποδεικνύεται πόσο αποτελεσματικές μπορεί να είναι μικρές αλλαγές στην διατροφή μας και πως τόσο τα φάρμακα όσο και μία πιο υγιή διαβίωση μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην πρόληψη των εμφραγμάτων και των εγκεφαλικών». Οι ερευνητές τονίζουν πως κανείς που ήδη λαμβάνει στατίνες λόγω υψηλού ρίσκου δεν πρέπει να σταματήσει την φαρμακευτική αγωγή του. Αλλά προσθέτουν: «Φάτε όμως περισσότερα μήλα»!
Δεν αντικαθιστά τα φάρμακα!
Για να μην δημιουργηθούν λανθασμένες εντυπώσεις, το Βρετανικό Καρδιολογικό Ίδρυμα τονίζει και διπλοτονίζει πως αυτή η έρευνα αποδεικνύει ταυτόχρονα πως τα μήλα – και συνολικά τα φρούτα –, αλλά και οι στατίνες σώζουν ζωές. «Ουσιαστικά», δηλώνει η επικεφαλής καρδιακών επεισοδίων της BHF, Μορίν Τάλμποτ, «η έρευνα επαναβεβαιώνει πως οι στατίνες σώζουν ζωές. Είναι ένα από τα ασφαλέστερα φάρμακα στην αγορά και τα οφέλη τους ξεπερνούν κατά πολύ οποιουσδήποτε κινδύνους παρενεργειών». Παρόλα αυτά συγκλονιστικό παραμένει το εύρημα πως το μήλο είναι ικανό να φτάσει τα επιτεύγματα της σύγχρονης ιατρικής.