Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Υγεία

Τι ώρα πρέπει να τρώμε βραδινό – Τι δείχνουν οι νέες μελέτες

βραδινό-έρευνα
Τι ώρα πρέπει να τρώμε βραδινό – Τι δείχνουν οι νέες μελέτες
Προσθέστε το typosthes.gr ως προτιμώμενη πηγή στα αποτελέσματα αναζήτησης στην Google Google Logo">
Η ώρα των γευμάτων μπορεί να επηρεάσει το σωματικό βάρος, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, την υγεία της καρδιάς, ακόμη και τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη

Δημοσίευμα του BBC, που επικαλείται σχετικές έρευνες, παρουσιάζει ποια θεωρείται η ιδανική ώρα για το βραδινό γεύμα, ώστε να μην επηρεάζονται αρνητικά δείκτες, όπως το σωματικό βάρος.

Ξεκινώντας το δημοσίευμα με το ρητό «δεν έχει σημασία μόνο τι τρώμε, αλλά και πότε τρώμε», το BBC παρουσιάζει το βασικό συμπέρασμα του επιστημονικού πεδίου της χρονοδιατροφής (chrononutrition), το οποίο μελετά πώς το βιολογικό μας ρολόι επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο ο οργανισμός επεξεργάζεται την τροφή.

Σύμφωνα με ειδικούς, η ώρα των γευμάτων μπορεί να επηρεάσει το σωματικό βάρος, τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, την υγεία της καρδιάς, ακόμη και τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Προτού παρουσιάσει τα επιστημονικά δεδομένα που συνδέουν την ώρα του βραδινού γεύματος με το σωματικό βάρος και τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, το BBC επισημαίνει ότι τα γεύματα καλό είναι να καταναλώνονται σε σταθερές ώρες, με το μεγαλύτερο μέρος των θερμίδων να προσλαμβάνεται νωρίς μέσα στην ημέρα. Το βραδινό, ιδανικά, θα πρέπει να είναι ελαφρύτερο, πλούσιο σε πρωτεΐνη και να καταναλώνεται τουλάχιστον τρεις ώρες πριν από τον ύπνο. Με αυτόν τον τρόπο, σύμφωνα με τα έως τώρα επιστημονικά δεδομένα, ο οργανισμός αξιοποιεί αποτελεσματικότερα την τροφή και μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης μεταβολικών διαταραχών στο μέλλον.

Το βραδινό ανά χώρα

Σε πολλές μεσογειακές χώρες, όπως η Ισπανία, το μεσημεριανό αποτελεί το μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας, ενώ το βραδινό είναι συνήθως ελαφρύ και αρκετοί άνθρωποι περιορίζονται σε γιαούρτι ή φρούτα. Αντίθετα, σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες, το πιο χορταστικό γεύμα καταναλώνεται συχνά το βράδυ.

Ωστόσο, οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτή η συνήθεια ίσως δεν είναι -και- η πιο ευεργετική για τον οργανισμό.

Το BBC παρουσίασε στη συνέχεια το επιστημονικό έργο της καθηγήτριας Μάρτα Γκαραουλέτ από το Πανεπιστήμιο της Μούρθια στην Ισπανία, η οποία άρχισε να μελετά τη σημασία της ώρας των γευμάτων όταν παρατήρησε ότι δύο ασθενείς της, που ακολουθούσαν ακριβώς την ίδια δίαιτα, έχαναν βάρος με διαφορετικό ρυθμό.

Η μοναδική διαφορά ήταν ότι η μία έτρωγε νωρίτερα το μεσημεριανό της. Η παρατήρηση αυτή οδήγησε σε μελέτη με 420 ενήλικες, η οποία έδειξε ότι όσοι κατανάλωναν νωρίτερα το μεσημεριανό έχαναν περισσότερα κιλά και με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Τι δείχνουν άλλες έρευνες για το βραδινό

Ανάλογα αποτελέσματα προέκυψαν και από άλλες έρευνες. Σε μικρή τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή, γυναίκες που έτρωγαν αργά το μεσημεριανό παρουσίασαν χειρότερο γλυκαιμικό έλεγχο και έκαιγαν λιγότερους υδατάνθρακες.

Όπως εξηγεί ο καθηγητής Ιατρικής και νευροεπιστήμονας Φρανκ Σιρ από το Brigham and Women's Hospital της Βοστώνης, ο οργανισμός δεν λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο το πρωί και το βράδυ, καθώς το κιρκαδικό ρολόι ρυθμίζει σχεδόν όλες τις φυσιολογικές λειτουργίες του σώματος.

Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η μελατονίνη, η ορμόνη που αυξάνεται όσο πλησιάζει η ώρα του ύπνου. Όταν κάποιος τρώει αργά το βράδυ, σε περίοδο που τα επίπεδα της μελατονίνης είναι ήδη αυξημένα, ο οργανισμός δυσκολεύεται να διαχειριστεί αποτελεσματικά τη γλυκόζη.

Μελέτη του 2022 σε περισσότερους από 800 ενήλικες έδειξε ότι όσοι κατανάλωσαν ένα γεύμα μία ώρα πριν από τον ύπνο είχαν υψηλότερα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και παρήγαγαν λιγότερη ινσουλίνη σε σύγκριση με όσους έφαγαν τέσσερις ώρες νωρίτερα. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η συστηματική καθυστερημένη κατανάλωση γευμάτων ενδέχεται να αυξήσει μακροπρόθεσμα τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, ιδιαίτερα σε άτομα με γενετική προδιάθεση.

Οι επιπτώσεις δεν περιορίζονται μόνο στον μεταβολισμό του σακχάρου. Μελέτες δείχνουν ότι όσοι τρώνε αργά αισθάνονται μεγαλύτερη πείνα την επόμενη ημέρα, επειδή διαταράσσονται οι ορμόνες που ρυθμίζουν την όρεξη και τον κορεσμό. Παράλληλα, ο οργανισμός τείνει να αποθηκεύει περισσότερο λίπος αντί να το καίει, γεγονός που δυσκολεύει τη διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους. Σε έρευνα με σχεδόν 1.200 άτομα, οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η καθυστερημένη κατανάλωση γευμάτων συνδεόταν με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος, ιδιαίτερα σε ανθρώπους με αυξημένη γενετική προδιάθεση για παχυσαρκία.

Κατά το BBC, Ο χρόνος των γευμάτων φαίνεται να σχετίζεται και με την καρδιαγγειακή υγεία. Μελέτη σε περισσότερους από 100.000 ανθρώπους στη Γαλλία κατέδειξε ότι όσοι έτρωγαν πρωινό αργότερα είχαν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επιπλέον, μεγαλύτερη διάρκεια νυχτερινής νηστείας, που επιτυγχάνεται με ένα πιο πρώιμο βραδινό αντί για καθυστέρηση του πρωινού, συνδέθηκε με καλύτερη υγεία της καρδιάς.

Βέβαια, οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι δεν ανταποκρίνονται όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο. Ο λεγόμενος «χρονότυπος», αν δηλαδή κάποιος είναι πρωινός ή βραδινός τύπος, επηρεάζει τόσο την ώρα που πεινά όσο και τον τρόπο με τον οποίο μεταβολίζει την τροφή.

Καταληκτικά, ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας διευκρινίζει πως οι άνθρωποι που συνηθίζουν να ξενυχτούν, τείνουν να καθυστερούν τα γεύματά τους και είναι πιο επιρρεπείς σε αυξημένο σωματικό βάρος και διαταραχές του μεταβολισμού. Παράλληλα, η έλλειψη ύπνου αυξάνει την πιθανότητα υπερκατανάλωσης τροφών με πολλές θερμίδες.

Πηγή: lifo.gr με πληροφορίες από BBC

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Ακολουθήστε το Typosthes στo Google news Google News

Περισσότερα από Υγεία

ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ
Έλληνας περιγράφει τον σεισμό στην Κολομβία - «Είναι η στιγμή που παγώνεις» (VIDEO)
σεισμός Κολομβία

Εθνική μπάσκετ: Μεγάλη επιστροφή Καλάθη - Εκτός Αντετοκούνμπο, Σλούκας