Πολλές μελέτες δείχνουν ότι οι υδατάνθρακες «χαλούν» τη σιλουέτα σας. Όμως, μια νέα μελέτη προειδοποιεί ότι οι υδατάνθρακες όπως το άσπρο ψωμί και το ρύζι, ίσως είναι βλαβεροί για τους πνεύμονές σας!
Συγκεκριμένα, τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη - όπως το άσπρο ψωμί ή τα bagels, οι νιφάδες καλαμποκιού και το ρύζι - μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα. Μάλιστα, οι μη καπνιστές, οι οποίοι αποτελούν το 12% των ατόμων που σκοτώθηκαν από την ασθένεια, φαίνεται να κινδυνεύουν ακόμη περισσότερο.
Ο γλυκαιμικός δείκτης ορίζεται από το πόσο γρήγορα αυξάνονται τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα μετά από ένα γεύμα. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι μια διατροφή υψηλού γλυκαιμικού δείκτη (GI) προκαλεί υψηλότερα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και ινσουλίνης. Αυτό, με τη σειρά του, αυξάνει τα επίπεδα μιας ορμόνης που ονομάζεται αυξητικός παράγοντας της ινσουλίνης (IGFs). Τα αυξημένα επίπεδα IGFs έχουν συνδεθεί με έναν υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα.
Η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης δρ Στέφανι Μελκονιάν, του πανεπιστημίου του Τέξας, δήλωσε: «Παρατηρήσαμε 49% αύξηση του κινδύνου καρκίνου του πνεύμονα μεταξύ των ατόμων με το υψηλότερο ημερήσιο GI σε σύγκριση με εκείνους με τη χαμηλότερη καθημερινή GI». Τα ευρήματα αποδεικνύουν ότι κόβοντας τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο ενός ατόμου να αναπτύξει καρκίνο του πνεύμονα!
Τρόφιμα με χαμηλό GI περιλαμβάνουν το ψωμί ολικής αλέσεως ή σικάλεως, τη βρώμη και τα ζυμαρικά ολικής άλεσης. Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cancer Epidemiology, Biomarkers & Πρόληψης, είναι η μεγαλύτερη που διερεύνησε την πιθανή σχέση μεταξύ γλυκαιμικού δείκτη και τον καρκίνο του πνεύμονα.
Μειώστε τον κίνδυνο!
Οι δίαιτες με μεγάλη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μειώνουν τον κίνδυνο - ενώ η αυξημένη κατανάλωση κόκκινου κρέατος, τα κορεσμένα λίπη και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι γνωστό ότι αυξάνουν τον κίνδυνο της νόσου. Η Δρ Μελκονιάν, δήλωσε: «Τα τρόφιμα με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη ανεβάζουν τη γλυκόζη του αίματος και τη ινσουλίνης και στη προωθούν διαταραχές στην ινσουλίνη.
«Οι προηγούμενες έρευνες δείχνουν αυξημένα επίπεδα IGFs συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου του πνεύμονα. Ωστόσο, η σχέση μεταξύ γλυκαιμικού δείκτη κινδύνου και του καρκίνου του πνεύμονα ήταν ασαφής».
Ο ανώτερος συντάκτης της μελέτης δρ Xifeng Wu είπε: «Η σύνδεση ήταν εντονότερη μεταξύ των ατόμων που δεν ήταν ποτέ καπνιστές». Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι μεταξύ των ατόμων που δεν είχαν καπνίσει ποτέ, τα άτομα με διατροφή υψηλού γλυκαιμικό δείκτη είχαν περισσότερες από διπλάσιες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του πνεύμονα. Για τους καπνιστές, ο κίνδυνος αυξήθηκε κατά 31%.
Ο Δρ Γου δήλωσε: «Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης δείχνουν ότι, εκτός από τη διατήρηση υγιεινού τρόπου ζωής, το κόψιμο του καπνίσματος, τον περιορισμό της κατανάλωσης αλκοόλ και τη σωματική δραστηριότητα, η μείωση της κατανάλωσης τροφίμων και ποτών με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη μπορεί να χρησιμεύσει ως όπλο ενάντια στον καρκίνο του πνεύμονα».