Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Σε θέση «μάχης» οι εκπαιδευτικοί για την ατομική αξιολόγηση - Πώς θα γίνει

Γενικές συνελεύσεις για να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα – Πώς θα αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Παιδείας

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"

«Αιτία πολέμου» χαρακτηρίζουν οι εκπαιδευτικοί τις «διαδικασίες – εξπρές» κυβέρνησης και Υπουργείου Παιδείας, να υλοποιήσουν τη λεγόμενη ατομική αξιολόγηση.

Σωματεία και ενώσεις εκπαιδευτικών οργανώνουν τον αγώνα τους καλώντας σε γενικές συνελεύσεις προκειμένου να ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις.

Όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, οι δείκτες στους οποίους θα κληθούν να αξιολογηθούν είναι ασαφείς, ενώ επισημαίνουν και την κατάσταση των σχολείων στα οποία καλούνται να ασκήσουν το επάγγελμά τους και να «πιάσουν» αυτούς τους δείκτες, δίνοντας το παραδείγματα της χρήσης νέων τεχνολογιών. Ζητούν, όπως λένε χαρακτηριστικά, να χρησιμοποιούμε νέες τεχνολογίες σε σχολεία που δεν έχουν Ίντερνετ σε καμία αίθουσα, δεν έχουν βιντεοπροβολείς κλπ. Επίσης, ενώ πολλοί εκπαιδευτικοί καλούνται να παρουσιαστούν στα σχολεία ακόμα και μετά το πρώτο τετράμηνο, θα κληθούν να αξιολογηθούν στην κάλυψη της ύλης. Όπως υποστηρίζουν πολλά πράγματα για τα οποία έχει ευθύνη το υπουργείο Παιδείας, προσπαθούν να τα ρίξουν «στην πλάτη» των εκπαιδευτικών.

Για την Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου καλούνται οι μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί των σχολείων της Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης  σε Γενική Συνέλευση στην ΕΔΟΘ (στις 6.30 μ.μ.) για το θέμα της ατομικής αξιολόγησης καθώς και για τις οικονομικές διεκδικήσεις του κλάδου, ώστε να αποφασίσουν τα επόμενα βήματα τους, όπως ενημερώνει μιλώντας στο «ΤyposThes» η κ. Δήμητρα Τραγάκη, πρόεδρος της Α΄ Ε.Λ.Μ.Ε. Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την κ. Τραγάκη, γενικά, η άποψη της πλειοψηφίας του Δ.Σ. είναι ότι αυτή η αξιολόγηση έρχεται να εφαρμοστεί μέσα σε συνθήκες όπου στα σχολεία δε γίνονται διορισμοί. Δεν έχουν καθηγητές ή αυτοί έρχονται στη μέση της χρονιάς. Επίσης στα σχολεία υπάρχουν πολύ άσχημες υλικοτεχνικές υποδομές, ενώ τα τμήματα είναι μεγάλα, των 25-27 μαθητών ή πολλές φορές και 29 μαθητών. «Έχουμε αμφιβολία για τους στόχους της αξιολόγησης. Ποια θα είναι δηλαδή η βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου μέσα σε αυτές τις συνθήκες; Αν πραγματικά το υπουργείο ενδιαφερόταν για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου θα είχε ξεκινήσει πρώτα από αυτά», επισημαίνει ακόμη.

Προτείνεται σύγκληση γενικής συνέλευσης προέδρων

Το Δ.Σ. της Α΄ΕΛΜΕ συνεδρίασε την περασμένη εβδομάδα και αποφάσισε μια σειρά προτάσεις προς τη γενική συνέλευση και προς την ΟΛΜΕ.

Ειδικότερα, προτείνει σύγκληση Γενικής Συνέλευσης των Προέδρων με πρόταση ακόμη και για απεργία. Επίσης θα προτείνει προετοιμασία για την αντιπαράθεση με την «ατομική αξιολόγηση», με πρώτο άμεσο βήμα την προκήρυξη απεργίας – αποχής από την ΟΛΜΕ, κήρυξη απεργίας – αποχής από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και τους μέντορες – συντονιστές από την ΟΛΜΕ, κινητοποίηση σε πανελλαδική κλίμακα για τους νεοδιόριστους καθώς και ενημέρωση των γονέων για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και την ατομική αξιολόγηση, αλλά και διαμόρφωση και διεκδίκηση Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για όλους τους εκπαιδευτικούς με αιχμή τα οικονομικά – μισθολογικά ζητήματα και την κατοχύρωση εργασιακών δικαιωμάτων. 

Όπως αναφέρει η κ. Τραγάκη προκειμένου να αποφασιστεί απεργία ή απεργία-αποχή από τα καθήκοντα της αξιολόγησης, πρέπει να γίνει γενική συνέλευση προέδρων, ώστε να αποφασιστούν εκεί. Απαιτείται να λάβουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στην γενική συνέλευση των προέδρων για να υλοποιηθούν όσα προτείνουν.

Σύμφωνα με την Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης το υπουργείο Παιδείας φέρνει σε ένα άσχετο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών,  τροπολογία, ώστε να επισπεύσει τη διαδικασία έναρξης της ατομικής «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών. Με τη συγκεκριμένη τροπολογία δίνεται η δυνατότητα όπου έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες επιλογής Συμβούλων να ξεκινήσουν άμεσα την «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και μάλιστα πρώτα των νεοδιόριστων, όπως ήδη είχε ανακοινωθεί.

Σε μαζική συμμετοχή στην έκτακτη ΓΣ της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ την Πέμπτη 2/2 στις 6μμ στο 1ο  ΓΕΛ ΣΥΚΕΩΝ, καλεί εξάλλου η Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, η οποία επίσης προτείνει άμεση σύγκληση Γενικών Συνελεύσεων των ΕΛΜΕ και Γενικής Συνέλευσης Προέδρων. Στα βήματα που προτείνονται περιλαμβάνονται η 48ωρη απεργία στις 09 - 10/02 και η κήρυξη από τη ΓΣ προέδρων απεργίας- αποχής από την ατομική αξιολόγηση.

«Δεν συναινούμε σε ένα αφιλόξενο σχολείο των δράσεων, των μορίων, του ανταγωνισμού, του ανθρωποφαγισμού! Θέλουμε ένα σχολείο που θα διαπαιδαγωγεί ελεύθερους και σκεπτόμενους ανθρώπους κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με ελεύθερους, σκεπτόμενους και δημιουργούς εκπαιδευτικούς!», αναφέρουν μεταξύ άλλων.

Εξάλλου, το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (Δ.Ο.Ε.) κάνει σαφές ότι η έναρξη της λεγόμενης αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα τους βρει απέναντι, στηριζόμενους στις παιδαγωγικά τεκμηριωμένες θέσεις τους που ενισχύουν το δημόσιο σχολείο. Το αμέσως επόμενο διάστημα, μέχρι και 17/2, η βάση του κλάδου καλείται σε Γενικές Συνελεύσεις, με Ολομέλεια Προέδρων στις 20 Φεβρουαρίου 2023, ώστε να αποφασιστούν οι δράσεις τους.

«Φαίνεται πως τόσο η κυβέρνηση όσο και το Υπουργείο Παιδείας βιάζονται να χρεώσουν τις δικές τους ευθύνες στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές. Ρωτάμε την  πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.  που τόσο θριαμβευτικά στην ιστοσελίδα του αναφέρει πως «ξεκινά η αξιολόγηση μετά από 41 χρόνια», αυτό ευθύνεται που: είναι μέσα Ιανουαρίου και τα κενά υπολογίζονται σε χιλιάδες; Οοι υποδομές των σχολείων είναι σε κακό χάλι με αποτέλεσμα συνεχώς να συμβαίνουν ατυχήματα; Με την πρώτη κακοκαιρία τα σχολεία δεν έχουν ρεύμα ή πετρέλαιο; Αντί να μειώνεται ο αριθμός των μαθητών στα τμήματα, στοιβάζονται θυμίζοντας περασμένες δεκαετίες;», αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΔΟΕ.

Τι υποστηρίζει το υπουργείο

Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κάνει λόγο για μια αμιγώς βελτιωτική αξιολόγηση με δυνατότητα ιεραρχικής και οικονομικής ανέλιξης σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης και με επιμόρφωση σε περίπτωση που εντοπιστούν περιθώρια βελτίωσης, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης. Η ίδια κάνει λόγο για εφαρμογή της ατομικής αξιολόγησης μετά 41 χρόνια.

«Πολεμήθηκε μανιωδώς για 40 χρόνια από λίγους» η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση, όπως έχει δηλώσει.

Ειδικότερα έχει δηλώσει: «Χρειάστηκαν 4 δεκαετίες για να καταφέρουμε το αυτονόητο: να αξιολογηθούν οι εκπαιδευτικοί μας, σε μία καθαρά βελτιωτική διαδικασία, που θα αποφέρει μόνο οφέλη στους ίδιους, στα παιδιά μας, στο εκπαιδευτικό σύστημα, σε ολόκληρη την κοινωνία. Ξεκινά στην πράξη η υλοποίηση μίας κομβικής μεταρρύθμισης, που πολεμήθηκε μανιωδώς για 40 χρόνια από λίγους και θα λειτουργήσει ευεργετικά για όλους. Η αξιολόγηση, που εφαρμόζεται στη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών, αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το τοπίο στην εκπαίδευση, αποτελώντας κρίσιμη παρακαταθήκη για τη σταθερή αναβάθμιση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.»

Παράλληλα η ίδια σημειώνει ότι το υπουργείο έχει ήδη προβεί σε 25.000 μόνιμους διορισμούς

Πώς θα γίνει η αξιολόγηση

Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση υλοποιείται, σύμφωνα με τις προεκλογικές κυβερνητικές δεσμεύσεις, δομούμενη σε τρεις πυλώνες ως εξής:

  1. Αξιολόγηση σχολικής μονάδας και αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου: βρισκόμαστε ήδη στη δεύτερη χρονιά υλοποίησης, αφού ολοκληρώθηκε η πρώτη εφαρμογή της κατά το σχολικό έτος 2021-2022, με σχεδόν απόλυτη συμμετοχή των σχολείων, της τάξης του 99%.
  2. Αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος - «ελληνική Pisa»: ολοκληρώθηκε ήδη ο πρώτος κύκλος -και προετοιμάζεται ο δεύτερος- των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα που διενεργήθηκαν στις 18 Μαΐου 2022, που αποτυπώνουν το βαθμό ανταπόκρισης των μαθητών στις εξεταζόμενες γνώσεις και δεξιότητες, σύμφωνα με τους στόχους που θέτουν τα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών, σε 554 Σχολεία, Δημοτικά (ΣΤ’ τάξη) και Γυμνάσια (Γ’ τάξη), όλων των τύπων όλης της χώρας, με τη συμμετοχή 11.411 μαθητών/-τριών.
  3. Ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών: εκκινεί άμεσα και εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, όπως ήταν προγραμματισμένο. 

7 Ερωτήσεις και απαντήσεις για την αξιολόγηση

1. Σε τι και πώς αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;

Η αξιολόγηση εστιάζει σε δύο πεδία:

  • α) το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, που εξειδικεύεται σε α1) γενική και ειδική διδακτική, α2) παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και
  • β) την υπηρεσιακή του συνέπεια και επάρκεια. Η αξιολόγηση διενεργείται βάσει τετράβαθμης περιγραφικής κλίμακας («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο).

2. Ποιοι αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς;

Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από 3 στελέχη εκπαίδευσης:

  • τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (π.χ. Σύμβουλος Φυσικής αξιολογεί τους Φυσικούς),
  • τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του Σχολείου και
  • τον Διευθυντή του σχολείου.

3. Ποια είναι η διαδικασία της αξιολόγησης;

Η αξιολόγηση εκκινεί με μια πρώτη συνάντηση μεταξύ αξιολογητή και αξιολογούμενου προκειμένου να αναλυθεί η διαδικασία και οι παράμετροι της αξιολόγησης. Στη συνέχεια, σε συμφωνημένη ώρα/ημέρα, ο αξιολογητής παρακολουθεί τον αξιολογούμενο σε δύο διδασκαλίες. Η παρατήρηση των διδασκαλιών, σε συνδυασμό με την έκθεση αυτοαξιολόγησης του αξιολογούμενου, τα σχετικά τεκμήρια που προσκομίζει, καθώς και τη διαδικασία αναστοχασμού που ακολουθεί μετά από κάθε διδασκαλία, συνιστούν τη βάση για την αξιολογική κρίση του αξιολογητή.

Για τους σκοπούς της αξιολόγησης, έχει δημιουργηθεί ειδική ψηφιακή εφαρμογή, προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Στην εφαρμογή αυτή τηρούνται όλοι οι σχετικοί ηλεκτρονικοί φάκελοι των στελεχών εκπαίδευσης, εκπαιδευτικών, μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), μαζί με όλα τα σχετικά τεκμήρια για την αξιολόγηση (π.χ. ατομικός φάκελος/portfolio, εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, αξιολογικές εκθέσεις των αξιολογητών κλπ). Επιπλέον, μέσω της εφαρμογής αυτής θα μπορούν να υποβληθούν και αντιρρήσεις ή ενστάσεις. Η συμμετοχή στη διαδικασία αξιολόγησης και στις σχετικές με αυτή διαδικασίες αποτελεί υπηρεσιακό καθήκον των εκπαιδευτικών.

4Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του έργου των εκπαιδευτικών;

Στο πεδίο α1, το διδακτικό και παιδαγωγικό έργο του εκπαιδευτικού, στο πλαίσιο της γενικής και ειδικής διδακτικής του γνωστικού αντικειμένου, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (ειδικότητας), με βάση τα εξής κριτήρια:

α) Προετοιμασία διδασκαλίας, β) Ετοιμότητα ως προς το γνωστικό́ αντικείμενο, γ) Διδακτική́ μεθοδολογία και πρακτικές, δ) Παιδαγωγικό́ κλίμα και διαχείριση της τάξης, ε) Αναστοχασμός της διδασκαλίας - Αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού́.

Στο πεδίο α2, αξιολογείται τεκμηριωμένα από τον Διευθυντή ή τον Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας η συμβολή́ του εκπαιδευτικού́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, στην προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ του ιδίου και των μαθητών στην εμπλοκή́ τους στη μαθησιακή́ διαδικασία, στην πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, στην επίλυση διαφορών και στη διαχείριση συγκρούσεων και στην αποδοχή́ της διαφορετικότητας. Αξιολογείται επίσης, η ικανότητα αναστοχασμού του εκπαιδευτικού́, ως προς τη διαχείριση του παιδαγωγικού́ κλίματος της τάξης, την κριτική επανεξέταση των πρακτικών του, τον εντοπισμό́ των προβληματικών σημείων στη διαχείριση του κλίματος και την υιοθέτηση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων για την αντιμετώπισή́ τους.

Στο πεδίο β, η υπηρεσιακή́ συνέπεια και η επάρκεια του εκπαιδευτικού αξιολογούνται τεκμηριωμένα από́ τον Διευθυντή́ ή Προϊστάμενο της σχολικής μονάδας και τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, με βάση τα εξής κριτήρια: α) Συνέπεια και ενδιαφέρον κατά́ την εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεών του, β) Ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, γ) Συνεργασία με τους συναδέλφους, δ) Επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς. Για την αξιολόγηση του πεδίου β, υποβάλλεται μία έκθεση από κοινού και από τους δύο αξιολογητές.

Τέλος, το αξιολογικό πλαίσιο προσαρμόζεται κατάλληλα για τις περιπτώσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) και εκπαιδευτικών  που είναι αποσπασμένοι σε συγκεκριμένες θέσεις.

5. Ποιες είναι οι συνέπειες της θετικής ή μη ικανοποιητικής αξιολόγησης;

Η θετική αξιολόγηση συμβάλλει στην ευρύτερη αναγνώριση και επιβράβευση του έργου του εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση θετικής αξιολόγησης, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί να αξιοποιήσει την αξιολόγησή του ως μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή του σε θέση ευθύνης (π.χ. για να αναλάβει θέση Διευθυντή Σχολείου, Διευθυντή Εκπαίδευσης, Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης) που συνεπάγεται και υψηλότερες αποδοχές. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού ή του μέλους ΕΕΠ ή ΕΒΠ δύναται να λαμβάνεται επίσης υπόψη σε διαδικασίες επιλογής για την ανάθεση επιμορφωτικού ή άλλου επιστημονικού-εκπαιδευτικού έργου.

Σε περίπτωση μη ικανοποιητικής αξιολόγησης, δεδομένου ότι ο στόχος της αξιολόγησης είναι κυρίως διαμορφωτικός και όχι τιμωρητικός, ο αξιολογηθείς υποψήφιος θα πρέπει να παρακολουθήσει υποχρεωτική επιμόρφωση, βάσει υλικού που εκπονεί το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

6. Πώς διασφαλίζεται περαιτέρω η διαδικασία αξιολόγησης;

Ενδεικτικά:

  • Είναι τρεις οι αξιολογητές κάθε εκπαιδευτικού.
  • Η αξιολογική έκθεση όλων των αξιολογητών είναι υποχρεωτικά τεκμηριωμένη και, αφού καταχωριστεί στην ειδική ψηφιακή εφαρμογή, γνωστοποιείται στον αξιολογούμενο που αφορά.
  • Προβλέπεται ειδική διαδικασία ένστασης.

7. Τι ισχύει ανά την Ευρώπη αναφορικά με την αξιολόγηση;

Η συντριπτική πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης ειδικότερα εφαρμόζει αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Πληθώρα εκθέσεων από Ευρωπαϊκούς φορείς υπογραμμίζουν την αξία της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ως μια διαδικασία η οποία συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ενισχύοντας παράλληλα και τα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης των εκπαιδευτικών.

Τοποθετήσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης

Στις 25 Ιανουαρίου, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι προχωρούν οι διαδικασίες κρίσης στελεχών εκπαίδευσης, με τις πρώτες τοποθετήσεις των Συμβούλων Εκπαίδευσης σε Γ’ και Δ’ Περιφερειακά Συμβούλια, καλώντας τους νέους συμβούλους να παρακολουθήσουν εξ αποστάσεως επιμορφωτικό πρόγραμμα.

«Οι νέοι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης θα εκκινήσουν άμεσα και κατά προτεραιότητα την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και συγκεκριμένα των νεοδιόριστων, καθώς η αξιολόγηση αποτελεί προϋπόθεση μονιμοποίησής τους», επισημαίνεται από το υπουργείο ενώ σημειώνεται ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθούν οι τοποθετήσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης από τα υπόλοιπα Συμβούλια, καθώς και των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, ενώ έχουν ήδη ολοκληρωθεί οι κρίσεις και τοποθετήσεις Διευθυντών Εκπαίδευσης από τον Ιούλιο του 2022.

Σύμφωνα με πληροφορίες στην περιοχή της Θεσσαλονίκης δεν έχουν τελειώσει ακόμη οι διαδικασίες για ορισμό Συμβούλων Εκπαίδευσης.

 

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

  •  

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αεροπλάνο της British πέρασε ξυστά από drone – Πετούσε από Αθήνα προς Λονδίνο
H απόσταση μεταξύ τους έφτασε στο 1,5 μέτρο - Το μη επανδρωμένο αεροσκάφος πετούσε σε ύψος 24 φορές μεγαλύτερο από το μέγιστο νόμιμο ύψος για τις...
Αεροπλάνο της British πέρασε ξυστά από drone – Πετούσε από Αθήνα προς Λονδίνο