Παραμονές της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων των Πανελληνίων 2025, θέλοντας να δώσουμε ένα στίγμα στους υποψηφίους για το πώς θα κινηθούν οι βαθμολογίες εστιάσαμε στα κρίσιμα μαθήματα της Χημείας και Βιολογίας που αποτέλεσαν πεδίο αντιδράσεων και παραπόνων των φετινών εξετάσεων.
Αποτελέσματα Πανελληνίων 2025: Ανατροπές φέρνουν η απαιτητική Χημεία και η αμφιλεγόμενη Βιολογία
Τα απαιτητικά θέματα στη Χημεία με σημεία αυξημένης δυσκολίας και τα αμφιλεγόμενα θέματα στη Βιολογία φαίνεται ότι θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στην πορεία του βαθμολογικού χάρτη και αναπόφευκτα θα οδηγήσουν και σε σημαντικές ανακατατάξεις τις Βάσεις σε αρκετές σχολές κυρίως του 2ου και 3ου Επιστημονικού Πεδίου που αναμένεται να διαγράψουν συγκρατημένα πτωτική πορεία. Οι υψηλές απαιτήσεις των δύο μαθημάτων αποδεικνύεται ότι λειτούργησαν αποτρεπτικά για τη διαμόρφωση πολύ υψηλών επιδόσεων με τους περισσότερες υποψηφίους να κινούνται σε μέτριες βαθμολογίες.
Η Κατερίνα Ηλιοπούλου, Χημικός-Βιοχημικός, BSc, MSc, MBA(cand) μιλώντας στο Dnews για το πώς θα διαμορφωθούν οι βαθμολογίες με άξονα αυτά τα δύο κρίσιμα μαθήματα τονίζει ότι η ανακοίνωση των επιδόσεων των υποψηφίων θα επιβεβαιώσει ότι Χημεία και Βιολογία αποδείχθηκαν «σκόπελοι» στην προσπάθεια των υποψηφίων για υψηλές βαθμολογίες.
Ειδικότερα, σχολιάζοντας τις βαθμολογίες της Χημείας τόνισε ότι «Τα θέματα φέτος κινήθηκαν σε επίπεδο παρόμοιο με το 2024 — δηλαδή με έμφαση στη συνδυαστική σκέψη. Η κατανομή των βαθμών θα τείνει να είναι πολωμένη. Οι περισσότεροι υποψήφιοι αναμένεται να κινηθούν στο 40-60%. Ενώ, οι πολύ καλά προετοιμασμένοι αναμένεται να ξεχωρίσουν με 90+ βαθμούς. Τα θέματα χαρακτηρίστηκαν από ισορροπία ανάμεσα σε θεωρία και εφαρμογή, χωρίς ακρότητες, αλλά με ερωτήματα που απαιτούσαν αυξημένη ακρίβεια και κατανόηση. Παρότι οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να αποδώσουν καλά, αρκετοί υποψήφιοι φαίνεται να δυσκολεύτηκαν σε λεπτομέρειες και σύνθετους υπολογισμούς. Κρίσιμο σημείο, επίσης, είναι η έμφαση που δόθηκε στα θέματα που αφορούσαν την Οργανική Χημεία.»
Ενώ για το πώς θα κινηθούν οι επιδόσεις στη Βιολογία σημείωσε ότι «τα θέματα ήταν μέσης έως μέτριας προς αυξημένης δυσκολίας. Μερικά υποερωτήματα, όπως στο θέμα Α και Δ, θεωρήθηκαν αμφιλεγόμενα. Απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους. Αρκετά ερωτήματα προϋπέθεταν σε βάθος κατανόηση του σχολικού εγχειριδίου. Η απαιτούμενη συνδυαστική σκέψη σε ορισμένα υποερωτήματα λειτούργησε περιοριστικά για τους μέτρια προετοιμασμένους μαθητές.»
Με άξονα τα παραπάνω δεδομένα σύμφωνα με την κα Ηλιοπούλου η τάση για τις Βάσεις 2025 μάς δείχνει συγκρατημένη πτωτική πορεία στις σχολές που επηρεάζονται από τις επιδόσεις σε Βιολογία και Χημεία. Όπως τόνισε χαρακτηριστικά «με βάση την εικόνα των θεμάτων και την αναμενόμενη κατανομή των βαθμολογιών σε βασικά μαθήματα βαρύτητας, όπως η Χημεία και η Βιολογία, διαφαίνεται ότι η τάση για τις βάσεις του 2025 θα είναι συγκρατημένα πτωτική, με επιμέρους διαφοροποιήσεις ανά επιστημονικό πεδίο.»
Μάλιστα σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Dnews το 3ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται να κρύβει εκπλήξεις καθώς η γενική δυσκολία που καταγράφηκε σε Χημεία και Βιολογία «φρέναρε» σημαντικό κομμάτι των υποψηφίων, δημιουργώντας μια μεγάλη συγκέντρωση υποψηφίων σε βαθμολογίες μέχρι το 14 -15 γεγονός που θα φέρει σημαντικές αυξομειώσεις στις Βάσεις των τμημάτων. Οι άριστοι σε γενικές γραμμές ανταποκρίθηκαν στα υψηλού επιπέδου θέματα οπότε αναμένεται να δούμε και κατά περίπτωση ανοδικές τάσεις σε σχολές του πεδίου. Ως εκ τούτου, στις Ιατρικές, Οδοντιατρικές και Φαρμακευτικές σχολές εκτιμάται πως θα καταγραφεί μέτρια άνοδος, της τάξης των 100 έως 150 μορίων, κυρίως λόγω του σχετικά ευνοϊκού συνδυασμού θεμάτων σε Φυσική και Χημεία, που επιτρέπει τη διαφοροποίηση των ισχυρών υποψηφίων. Αντιθέτως, στις παραϊατρικές σχολές και τις λοιπές σχολές Υγείας προβλέπεται σταθερότητα ή οριακές μεταβολές προς τα πάνω ή κάτω, ανάλογα και με τη γεωγραφική τους θέση και τη ζήτηση.
Η συμβουλή Στρατηγάκη για τα αποτελέσματα των Πανελληνίων 2025
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω έχει νόημα να ανατρέξουμε στη συμβουλή του εκπαιδευτικού αναλυτή Στράτου Στρατηγάκη που μιλώντας στο Dnews τόνισε ότι «Σημασία δεν έχει πόσο έγραψε ο υποψηφίος αλλά αν έγραψες καλύτερα από τους άλλους.»
Όπως τονίζει εμφατικά ο εκπαιδευτικός αναλυτής η εισαγωγή στις σχολές δεν εξαρτάται από τον αριθμό μορίων ενός υποψηφίου σε απόλυτους αριθμούς, αλλά από το πώς κινείται η βαθμολογική επίδοση του συνόλου των υποψηφίων. Ένας υποψήφιος μπορεί να έχει χαμηλότερα μόρια από προηγούμενα χρόνια, αλλά να εισάγεται σε υψηλόβαθμη σχολή εάν η γενική εικόνα των φετινών βαθμολογιών είναι χαμηλή. Αν σε ένα δύσκολο θέμα οι περισσότεροι υποψήφιοι γράψουν κάτω από 12, ένας βαθμός 14 μπορεί να σε κατατάξει πολύ ψηλά. Σε μια χρονιά με εύκολα θέματα, το ίδιο 14 ίσως να είναι κάτω από τον μέσο όρο και να μην αρκεί για υψηλόβαθμες σχολές. Αυτό που τελικά μετράει είναι η σειρά κατάταξης και όχι ο απόλυτος αριθμός μορίων.
Όταν τα θέματα είναι δύσκολα, οι βαθμολογίες πέφτουν και οι βάσεις μειώνονται σημαντικά. Αντίθετα, όταν τα θέματα είναι εύκολα, οι επιδόσεις ανεβαίνουν και οι βάσεις εκτοξεύονται. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ιατρική Αθήνας, όπου το 2009, με σχετικά εύκολα θέματα, η βάση έφτασε τα 19.453 μόρια, ενώ το 2020, με εξαιρετικά δύσκολα θέματα, υποχώρησε στα 18.250 μόρια — μια διαφορά πάνω από 1.200 μόρια, πολύ σημαντική σε αυτά τα επίπεδα.
Γι’ αυτό το λόγο επισημαίνει ο κ. Στρατηγάκης οι βάσεις δεν πρέπει να αποτελούν το μοναδικό κριτήριο επιλογής σπουδών. Δυστυχώς, πολλοί υποψήφιοι τείνουν να θεωρούν υψηλή βάση συνώνυμο ποιότητας και χαμηλή βάση ένδειξη χαμηλού κύρους, κάτι που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. «Το μόνο σημείο όπου οι βάσεις μπορούν να βοηθήσουν είναι κατά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, για να διασφαλίσει κάποιος ότι δεν θα μείνει εκτός πανεπιστημίων. Τότε, αφού δηλώσει τις σχολές που πραγματικά επιθυμεί, μπορεί να προσθέσει και κάποιες με χαμηλότερες βάσεις ως «ασφάλεια». Επιπλέον, πρέπει να θυμάστε πάντα πως οι βάσεις που βλέπετε είναι οι περσινές και οι φετινές μπορεί να διαφέρουν σημαντικά» καταλήγει ο κ. Στρατηγάκης.