Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ευρωπαϊκό βραβείο αστικής κινητικότητας διεκδικεί η Ηγουμενίτσα

Οι πολίτες της πρωταγωνιστούν στις εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης και επενδύουν στη βιώσιμη αστική κινητικότητα

Αν και η πόλη-λιμάνι της Ηγουμενίτσας, «κινείται» καθημερινά ανάμεσα σε νταλίκες και φορτηγά, οι πολίτες της πρωταγωνιστούν στις εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης και επενδύουν στη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Η Ηγουμενίτσα διεκδικεί το βραβείο της νικήτριας πόλης στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2017. Αναδείχθηκε υποψήφια μαζί με δύο άλλες, το Lindau της Γερμανίας και το Tivat του Μαυροβουνίου, ανάμεσα σε 2.500 πόλεις, που συμμετείχαν στη διοργάνωση τον περασμένο Σεπτέμβρη. Πολίτες και τοπικοί φορείς στον Δήμο της Ηγουμενίτσας συνεργάστηκαν, έχοντας ως κοινό στόχο ένα καθαρότερο περιβάλλον και μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Ανέλαβαν δράσεις για μια «καθαρή» και «ισότιμη» αστική κινητικότητα και ο Δήμος Ηγουμενίτσας για πρώτη φορά είχε μία φιλόδοξη συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας .

Η επιλογή των 3 υποψήφιων πόλεων έγινε από ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων σε θέματα κινητικότητας και μεταφορών . Σύμφωνα με την απόφαση των μελών της κριτικής επιτροπής, η Ηγουμενίτσα σημείωσε μεγάλη επιτυχία, χάρη στις έντονες προσπάθειές της να γνωστοποιήσει τα οφέλη της βιώσιμης κινητικότητας τόσο στους κατοίκους της, όσο και σε εκείνους που ζουν στους κοντινούς οικισμούς.

Η βράβευση της νικήτριας πόλης θα πραγματοποιηθεί στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες στις 21 Μαρτίου 2018, από την κυρία Violeta Bulc,αρμόδια Επίτροπο σε θέματα Μεταφορών και τον κύριο Daniel Calleja, Γενικό Διευθυντή Περιβάλλοντος.

Η Ηγουμενίτσα αποτελεί μία σχετικά καινούργια πόλη που οικοδομήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Λόγω του λιμανιού της με τις εκσυγχρονισμένες εγκαταστάσεις, αποτελεί δυτική πύλη της χώρας, έναν αναπτυσσόμενο τουριστικό προορισμό, καθώς και κέντρο ανάπτυξης, με ρόλο διαπεριφερειακό και διακρατικό. Σημεία αναφοράς της σημερινής πόλης αποτελούν οι δύο ποδηλατόδρομοί της, αλλά και η παραλία του Δρεπάνου σε απόσταση μόλις 5 χλμ από το κέντρο της, που αποτελούν πόλο έλξης κατοίκων και επισκεπτών. Αξίζει να επισημανθεί ότι στην Ηγουμενίτσα λειτουργεί Παράρτημα του ΤΕΙ Ηπείρου, χαρακτηριστικό της αναπτυξιακής της πορείας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εναλλακτική προσπάθεια της Ηγουμενίτσας

Κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας από τις 16 έως τις 22 Σεπτέμβρη 2017, ο Δήμος Ηγουμενίτσας σε συνεργασία με πολίτες και φορείς, πρόβαλε εκείνες τις πολιτικές και πρωτοβουλίες που μπορούν να αναπτυχθούν, με γνώμονα ένα καλό σύστημα δημόσιας συγκοινωνίας, καθώς και ένα διευρυμένο δίκτυο ποδηλάτων και πεζών. Ανέδειξε, επίσης, τα μόνιμα μέτρα που υλοποιήθηκαν, τα οποία επικεντρώνονται κυρίως στη διαχείριση της κινητικότητας, στην προσβασιμότητα, στη βελτίωση των ποδηλατοδρόμων, αλλά και στη δημιουργία νέων ανάλογων εγκαταστάσεων. Στο επίκεντρο της ενημέρωσης των πολιτών, βρέθηκαν τα πλεονεκτήματα των «καθαρότερων» τρόπων μεταφοράς, η προώθηση μέτρων βιώσιμης μετακίνησης, αλλά και η πρόκληση να δοκιμάσουν εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης, αφήνοντας εκτός πόλης το αυτοκίνητο.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αναγνώρισε τις προσπάθειες της πόλης, μέσα στην οποία καθημερινά κινούνται φορτηγά και νταλίκες λόγω του λιμανιού, για την ευαισθητοποίηση, ενημέρωση και δραστηριοποίηση των τοπικών αρχών, των φορέων και των πολιτών στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας. Στον σχολιασμό των υποψηφιοτήτων αποδίδονται τα εύσημα στην Ηγουμενίτσα .

Μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Η Ηγουμενίτσα επιδιώκει την αύξηση της βιώσιμης κινητικότητας στο κέντρο της πόλης και τα προάστια, συμπεριλαμβανομένων και των γύρω οικισμών. Με νέα δρομολόγια αστικών λεωφορείων και τη δημιουργία ενός εύκολα προσβάσιμου συστήματος ανταλλαγής ποδηλάτων, στοχεύει στην αλλαγή συμπεριφοράς υπέρ της ποδηλασίας και των μέσων μαζικής μεταφοράς. Για τους μετακινούμενους, η ημέρα χωρίς αυτοκίνητο συμπληρώθηκε από δωρεάν μετακίνηση εντός και εκτός του κέντρου της πόλης με λεωφορεία, καθώς και επέκταση του δικτύου των πεζοδρομίων και ποδηλατόδρομων. Οι μαθητές των σχολείων συμμετείχαν σε διαγωνισμό ζωγραφικής και φωτογραφίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ενθάρρυνση μετακίνησης στο σχολείο χωρίς να επιβαρύνεται το περιβάλλον. Υπήρχε, τέλος, ένα περίπτερο ενημέρωσης για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τους κατοίκους της περιοχής, στο οποίο παρουσιάστηκαν οι νέοι χώροι αναψυχής και ψυχαγωγίας κατά μήκος του παραλιακού μετώπου που σχεδιάζονται».

Ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας Ιωάννης Λώλος, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξέφρασε την ικανοποίηση του για την υποψηφιότητα της πόλης, τονίζοντας πως η συμμετοχή του Δήμου στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας αποτέλεσε πρόκληση για όλους. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο στρατηγικό σχεδιασμό του δήμου για την αστική κινητικότητα και ευχαρίστησε πολίτες και φορείς, που συμβάλλουν στην αλλαγή που έχει ανάγκη η πόλη. Ο κ. Λώλος επισήμανε πως «η πιθανή βράβευση, δεν θα σημαίνει το τέλος της διαδρομής, αλλά την αφετηρία της πορείας για μια πόλη περιβαλλοντικά καθαρή, με βιώσιμους τρόπους μετακίνησης και ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της».

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για την Ηγουμενίτσα

Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας για τον Δήμο Ηγουμενίτσας είναι ένα στρατηγικό σχέδιο, που βασίζεται στις υφιστάμενες πρακτικές σχεδιασμού και λαμβάνει υπόψη του τις αρχές της ενοποίησης, της συμμετοχής και της αξιολόγησης, έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες κινητικότητας των ανθρώπων σήμερα και στο μέλλον, με στόχο μια καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη και τα περίχωρά της.

Η Ηγουμενίτσα, όπως εξηγεί ο δήμαρχος, επιδιώκει μεταξύ άλλων να διασφαλίσει ένα σύστημα μεταφορών προσιτό σε όλους, να βελτιώσει την ελκυστικότητα και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος, να προάγει τις μετακινήσεις με ανθρώπινη ενέργεια, να μειώσει το θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας.

Ο Δήμος Ηγουμενίτσας με την εκπόνηση του ΣΒΑΚ και τη συμμετοχή του στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, επιδίωξε τη μέγιστη συμμετοχή των εμπλεκομένων μερών, δηλαδή φορέων και πολιτών, με την πεποίθηση ότι αυτή, υποστηρίζει την ανάπτυξη ενός πιο αποτελεσματικού και αποδοτικού σχεδίου.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, για το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης, προκύπτει επιτακτική ανάγκη για τη δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου κίνησης πεζών που να συνδέει τις γειτονιές της, αλλά και με τον κεντρικό πυρήνα και την παραλιακή ζώνη, προσελκύοντας και ενθαρρύνοντας τους κατοίκους της πόλης να περιορίσουν τις μετακινήσεις με τα αυτοκίνητα.

Παράλληλα, κρίνεται αναγκαία η κατασκευή υποδομών από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε πεζοδρόμια, πλατείες και κτίρια, για την ελεύθερη και απρόσκοπτη διακίνηση ΑμεΑ. Παράλληλα, καταδεικνύεται η αναγκαιότητα ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων, που θα συνδέει τον υφιστάμενο με τις μελλοντικές επεκτάσεις, καλύπτοντας όλο το παραλιακό μέτωπο και τα σημεία ενδιαφέροντος εντός της πόλης. Ο σχεδιασμός αυτός, επιτάσσει τη λήψη άμεσων μέτρων για την οργάνωση αστικών επιβατικών γραμμών, που θα καλύπτουν τουλάχιστον τις μετακινήσεις στον αστικό ιστό και στην παραλιακή ζώνη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ