Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις για τον χειριστή του Mirage 2000-5

Νεκρός ο πιλότος του Mirage 2000-5 που κατέπεσε ανοιχτά της Σκύρου

Τριήμερο πένθος κηρύχθηκε στις Ένοπλες Δυνάμεις, για τον θάνατο του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου, χειριστή του Mirage 2000-5 που κατέπεσε εννέα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου. «Με εντολή του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Πάνου Καμμένου κηρύσσεται τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις για τον ήρωα Σμηναγό (Ι) Γεώργιο Μπαλταδώρο που έπεσε υπέρ πίστεως και πατρίδος», σημειώνει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Άμυνας. Στις 12.15 το μονοθέσιο αεροσκάφος M2000-5 της 114ΠΜ/331Μ, στη φάση προσέγγισης για προσγείωση μετά την ολοκλήρωση επιχειρησιακής αποστολής προσέκρουσε στη θάλασσα με συνέπεια το θανάσιμο τραυματισμό του κυβερνήτη του αεροσκάφους. Σύμφωνα με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας συγκροτήθηκε αρμόδια επιτροπή για την διερεύνηση του δυστυχήματος.

Σε τραγωδία εξελίχθηκε για την Πολεμική Αεροπορία η πτώση του Mirage 2000-5 ανοιχτά της Σκύρου. Ο χειριστής του μαχητικού αεροσκάφους, ο 34χρονος Γιώργος Μπαλταδώρος, εντοπίστηκε νεκρός, όπως ανακοινώθηκε λίγο μετά τις 15.30.

Στην περιοχή βρέθηκαν συντρίμμια, η κάσκα του άτυχου πιλότου, η μικρή σωστική λέμβος, το κιτ επιβίωσης, καθώς και στοιχεία που δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι είναι νεκρός. Ο Γιώργος Μπαλταδώρος υπηρετούσε στην 331 Μοίρα της Πολεμικής Αεροπορίας, στην Τανάγρα, και ήταν πατέρας τριών παιδιών. Είχε γεννηθεί στις 3 Ιουνίου του 1984 και καταγόταν από το Μαυροβούνι Καρδίτσας. Ο έμπειρος σμηναγός είχε περισσότερα από 10 χρόνια υπηρεσίας και περισσότερες από 1.000 ώρες πτήσης σε συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφος. Στο προφίλ του στο Facebook δεσπόζει μια φωτογραφία με Μιράζ, η οποία έχει δεχθεί τα σχόλια φίλων του.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, ανάρτησε στο Twitter το εξής: "Ένας Έλληνας πιλότος στο πάνθεον των Ηρώων. Έπεσε υπέρ πίστεως και Πατρίδος μαχόμενος για την προάσπιση της Εθνικής κυριαρχίας και της εδαφικής μας ακεραιότητας. Η Πατρίδα θρηνούσα υποκλίνεται. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και σε όλα τα στελέχη της ΠΑ".

Το χρονικό της τραγωδίας

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, στις 12:15, υπήρξε απώλεια επαφής αεροσκάφους M2000-5, εννέα (9) ναυτικά μίλια βορειοανατολικά της Νήσου Σκύρου. Αμέσως τέθηκε σε ισχύ μια μεγάλη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης για τον εντοπισμό του χειριστή του Μιράζ, το οποίο χάθηκε από τα ραντάρ ενώ πετούσε εννέα μίλια βορειοανατολικά της Σκύρου. Στην επιχείρηση συμμετείχαν στρατιωτικά ελικόπτερα, ένα αεροσκάφος C-130, μία φρεγάτα και παραπλέοντα σκάφη. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος μαζί με έτερο ομοίου τύπου επέστρεφαν στη Σκύρο μετά από αναχαίτιση τουρκικών αεροσκαφών στο κεντρικό Αιγαίο. Κατά τη διάρκεια επιστροφής στην 135 Σμηναρχία Μάχης στη Σκύρο, ο πιλότος του δεύτερου μαχητικού ειδοποίησε ότι δεν έχει επαφή με τον άλλο πιλότο και αμέσως σήμανε συναγερμός. Δεν είναι γνωστό αν ο πιλότος πρόλαβε να αναφέρει κάτι προς τον Πύργο Ελέγχου πριν τη συντριβή του αεροσκάφους του, το οποίο μάλιστα απείχε μόλις 1 λεπτό (8 ν.μ.) από το στρατιωτικό αεροδρόμιο Σκύρου. Εξάλλου, το συγκεκριμένο αεροσκάφος της Π.Α. ανήκει στην παρτίδα εκείνη που εκσυγχρονίστηκε προ αρκετών ετών στο επίπεδο «5», με τοποθέτηση αναβαθμισμένων συστημάτων και βελτιωμένου ραντάρ.

Πτώση Mirage 2000 και πριν ένα χρόνο στις Σποράδες

Ένα αντίστοιχο περιστατικό με αεροπλάνο της πολεμικής αεροπορίας είχε συμβεί σχεδόν ένα χρόνο πριν τη σημερινή πτώση του πολεμικού αεροσκάφους Μirage 2000-5 ανοιχτά της Σκύρου. Συγκεκριμένα, ένα εκπαιδευτικό μονοθέσιο αεροσκάφος Mirage 2000 της 332 Μοίρας της πολεμικής αεροπορίας είχε καταπέσει στην περιοχή της Σκόπελου, την 29η Μαΐου 2017, δεκαπέντε μίλια νότια των Σποράδων. Σε εκείνο το περιστατικό, το αεροσκάφος τότε ήταν το νούμερο δύο ενός σχηματισμού δύο μαχητικών του ιδίου τύπου, τα οποία συμμετείχαν σε άσκηση, έχοντας απογειωθεί από την αεροπορική βάση της Τανάγρας. Τότε, ο πιλότος εγκατέλειψε με ασφάλεια το αεροσκάφος, το οποίο είχε παρουσιάσει βλάβη τον κινητήρα.

Τουρκία: Δεν υπήρχε δικό μας μαχητικό στην περιοχή

Η είδηση της πτώσης ελληνικού μαχητικού τύπου Μιράζ μεταδόθηκε από τα τουρκικά ΜΜΕ, επικαλούμενα τα δημοσιεύματα των ελληνικών ΜΜΕ. Ο ειδησεογραφικός τηλεοπτικός σταθμός Haberturk, σε ανταπόκριση του Mahmut Gurer από την Άγκυρα, μετέδωσε ότι σύμφωνα με πηγές των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων την ώρα που κατέπεσε το ελληνικό Μιράζ στο Αιγαίο, δεν υπήρχε παρουσία τουρκικών μαχητικών στην περιοχή.

Οι αντιδράσεις

Αλ. Τσίπρας: «Η οδύνη όλων μας είναι μεγάλη»

Την οδύνη όλων για τον θάνατο του σμηναγού Γεωργίου Μπαλταδώρου εξέφρασε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας. «Σήμερα χάσαμε ένα σπουδαίο πιλότο της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που έφυγε την ώρα του καθήκοντος. Η οδύνη όλων μας είναι μεγάλη. Η σκέψη μας βρίσκεται στην οικογένεια και τους συναδέλφους του. Εκ μέρους της Ελληνικής Πολιτείας εκφράζω τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη και τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια» αναφέρει.

Ν. Βούτσης: Εκ μέρους όλων των μελών του Ελληνικού Κοινοβουλίου, θα ήθελα να εκφράσω την οδύνη μας για τον θάνατο του πιλότου που έχασε τη ζωή του εν ώρα καθήκοντος. Η Βουλή των Ελλήνων αποδίδει φόρο τιμής στη μνήμη του. Έφυγε υπερασπιζόμενος την πατρίδα μας αλλά θα μείνει για πάντα στις καρδιές και τη μνήμη μας. Στην οικογένεια και τους οικείους του εκφράζω τα θερμά μου συλλυπητήρια.

Κ. Χατζηδάκης: Απέραντη θλίψη σ’ όλη την Ελλάδα προκαλεί ο άδικος χαμός του Έλληνα πιλότου. Θρηνούμε έναν ήρωα! Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένειά του και την Πολεμική Αεροπορία μας.

Β. Κικίλιας: Θρήνος για την Ελλάδα και τις Ένοπλες Δυνάμεις μας. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του πιλότου μας και στην Πολεμική Αεροπορία. ΑΘΑΝΑΤΟΣ!

Αν. Λοβέρδος: Νεκρός ο πιλότος του Mirage 2000-5. Έχασε την ζωή του υπηρετώντας την πατρίδα μας. Έφυγε αλλά δεν θα ξεχαστεί.

Ν. Δένδιας: Η σκέψη μας αυτή την ώρα βρίσκεται στην οικογένεια του πιλότου του Mirage 2000-5 και στους συναδέλφους του στην Πολεμική μας Αεροπορία. Αθάνατος!

Στ. Θεοδωράκης: Τα συλλυπητήριά του για τον θάνατο του χειριστή του Mirage της Πολεμικής Αεροπορίας εξέφρασε ο επικεφαλής του Ποταμιού Σταύρος Θεοδωράκης.

«Άλλος ένας πιλότος έπεσε στο Αιγαίο υπερασπιζόμενος την πατρίδα μας. Τα συλλυπητήριά μου στη μεγάλη οικογένεια της πολεμικής αεροπορίας καθώς και στην οικογένεια και τους φίλους του. Ο θάνατός του ας μας κάνει όλους πιο συνετούς» αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter.

ΚΚΕ: Τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια του αδικοχαμένου πιλότου του μαχητικού αεροσκάφους, εξέφρασε το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε το ΚΚΕ αναφέρεται πως «οι Έλληνες πιλότοι ρισκάρουν τη ζωή τους για να αντιμετωπίσουν την τουρκική επιθετικότητα στο Αιγαίο, η οποία κλιμακώνεται στο πλαίσιο της γενικότερης όξυνσης στην περιοχή, και με την ανοχή του ΝΑΤΟ». «Από την πρώτη στιγμή ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, επικοινώνησε με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Άμυνας Φώτη Κουβέλη, προκειμένου να ενημερωθεί για το τραγικό συμβάν», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Ένωση Κεντρώων: Τη θλίψη της για τον χαμό του πιλότου της Πολεμικής Αεροπορίας εκφράζει, με ανακοίνωσή της, η Ένωση Κεντρώων. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του κόμματος, «η Ένωση Κεντρώων εκφράζει τη βαθύτατη τη θλίψη της για τη θυσία ακόμα ενός ήρωα της Πολεμικής μας Αεροπορίας, που χάθηκε στον βωμό της υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας. Τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένειά του, είμαστε δίπλα της αυτές τις δύσκολες στιγμές».

Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών: Συλλυπητήριο μήνυμα για τον θάνατο του του χειριστή του Mirage της Πολεμικής Αεροπορίας, Σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου, εξέδωσε το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών. «Ένας γενναίος πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας, ο Σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, έπεσε στο καθήκον. Η θλίψη μας είναι μεγάλη. Θερμά συλλυπητήρια στην οικογένεια του και όλα τα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας», αναφέρει η ανακοίνωση του Κινήματος.

Μιράζ 2000-5: Αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας

Τα Μιράζ 2000-5 είναι η κορυφαία έκδοση του ευρέως γνωστού γαλλικού μαχητικού Μιράζ 2000. Αποτελούν την αιχμή του δόρατος της δύναμης αναχαίτισης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας και εγγυώνται αεροπορική υπεροχή πάνω από το Αιγαίο, καθώς είναι εξοπλισμένα με προηγμένης τεχνολογίας όπλα αέρος-αέρος.

Η προετοιμασία της παραλαβής των προηγμένης τεχνολογίας αεροσκαφών Μιράζ 2000-5 ξεκίνησε την 1η Μαρτίου 2007. Στις 3 Μαΐου του ίδιου έτους τα πρώτα Μ2000-5 ICMS Mk-III προσγειώθηκαν στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα.

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία απέκτησε 25 αεροσκάφη αυτού του τύπου. Τα 15 εξ αυτών αποκτήθηκαν από τη Γαλλία, ενώ τα υπόλοιπα 10 ήταν αεροσκάφη Μιράζ 2000, τα οποία αναβαθμίστηκαν σε Μιράζ 2000-5 στο εργοστάσιο της ΕΑΒ.

Η αναβάθμιση περιελάμβανε την αντικατάσταση του συνόλου του ηλεκτρονικού εξοπλισμού και των μεταφερόμενων όπλων, γεγονός που κατέστησε τo Μιράζ 2000-5 ένα από τα ικανότερα αεροσκάφη αναχαίτισης.

Το ραντάρ του Μιράζ 2000-5 επιτρέπει την εναέρια εμπλοκή με πολλαπλούς εναέριους στόχους, αλλά και με στόχους εδάφους, ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει σε πολύπλοκα και απαιτητικά σενάρια. Η καταπολέμηση των στόχων μπορεί να γίνει ταυτόχρονα με βλήματα αέρος-αέρος Mica ΕM/IR. O πύραυλος έχει εμβέλεια από 35 έως και 60 χιλιόμετρα, αναλόγως της θέσης του αεροσκάφους-φορέα και του αντίπαλου στόχου.

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει στο οπλοστάσιό της δύο εκδόσεις του βλήματος. Η μία είναι με καθοδήγηση ενεργού ανιχνευτή και η άλλη με κεφαλή αναζήτησης υπερύθρων. Έτσι, το εχθρικό αεροσκάφος στο Αιγαίο δεν λαμβάνει καμία προειδοποίηση για την επερχόμενη φονική απειλή, μια και η κατεύθυνση του πυραύλου είναι πλήρως παθητική.

Το Mirage 2000-5 μπορεί να μεταφέρει έως και 6 συνολικά Mica ΕM/IR, γεγονός που αυξάνει την επιθετική ισχύ των πιλότων της 331 Μοίρας της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας. Το σύστημα πρόωσης του Μιράζ 2000-5 αποτελείται από τον κινητήρα M-53P2, ισχύος έως 21.400 λιβρών, με μετάκαυση. Χάρη σε αυτόν τον κινητήρα, οι επιδόσεις του Mirage 2000-5, τόσο στη μονοθέσια όσο και στη διθέσια έκδοση, είναι εξαιρετικές. Η μέγιστη ταχύτητα του αεροσκάφους αγγίζει σε συγκεκριμένο ύψος τα 2,2 Mach. Η ευελιξία του αεροσκάφους παραμένει στις κορυφαίες της κατηγορίας του, με εξαιρετική συμπεριφορά στις χαμηλές ταχύτητες μιας κλειστής αερομαχίας.

Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις: Πλήρωμα: 1, Κινητήρας: by pass turbofan SNECMA M53 P2 jet engine with afterburner/Ώση: 9,8 τόνοι (21.400 λίβρες), Εκπέτασμα πτερύγων: 9,13 μ., Μήκος: 14,36 μ., Μέγιστη ταχύτητα: 2.530 χλμ την ώρα ή 2,2 Mach, Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240 μ. ή 50.000 πόδια.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ