Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Χιλιάδες «ανεβάζουν» ταυτότητα και άδεια στο κινητό – Έρχεται νέα εφαρμογή

Έρχονται το MyPhoto.gov.gr και ο ψηφιακός ταχογράφος - Άνοιξε η εφαρμογή για τα ΑΜΦ που λήγουν στο 4

Ο ψηφιακός ταχογράφος και το MyPhoto.gov.gr περιλαμβάνονται στις δράσεις που ετοιμάζει το προσεχές διάστημα το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όπως τόνισε στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, «στο προσεχές διάστημα θα είναι διαθέσιμες δύο ακόμα υπηρεσίες. Η ψηφιακή έκδοση κάρτας ταχογράφου που θα διευκολύνει ουσιαστικά τους επαγγελματίες οδηγούς, οι οποίοι πλέον θα την εκδίδουν εύκολα και γρήγορα μέσω του gov.gr. Κατά δεύτερον, το MyPhoto.gov.gr, μια οριζόντια εφαρμογή που θα αφορά σε όλα τα κρατικά έγγραφα, όπου απαιτείται φωτογραφία και θα διευκολύνει επαγγελματίες φωτογράφους, αλλά και πολίτες. Είναι μείζονος σημασίας το γεγονός ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, ξετυλίγοντας το νήμα του οράματος του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, έχει τεθεί σε στέρεες βάσεις και έχει αποκτήσει μια εξαιρετική δυναμική, η οποία για πρώτη φορά προσφέρει στη χώρα μας τη δυνατότητα να γίνει μέρος του διεθνούς ψηφιακού γίγνεσθαι».

Ειδικότερα, όσον αφορά στον ψηφιακό ταχογράφο αναμένεται να μπει σε παραγωγική λειτουργία στο gov.gr η διαδικασία έκδοσης κάρτας για τους επαγγελματίες οδηγούς. Με την κάρτα ψηφιακού ταχογράφου ταυτοποιείται ο οδηγός σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και επιτρέπεται η αποθήκευση δεδομένων σχετικά με τη δραστηριότητα του διασφαλίζοντας με αυτό τρόπο την οδική ασφάλεια. Με τη συγκεκριμένη εφαρμογή οι επαγγελματίες θα μπορούν να εκδώσουν γρήγορα την κάρτα, αποτελεσματικά και χωρίς πήγαινε - έλα στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών.

Η εφαρμογή MyPhoto.gov.gr

Τα κρατικά έγγραφα που απαιτούν φωτογραφία του πολίτη (πχ άδεια οδήγησης) θα υποστηριχθούν οριζόντια από τη δημιουργία της εφαρμογής MyPhoto.gov.gr που θα απευθύνεται σε επαγγελματίες φωτογράφους και θα βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες. Με αυτή την πλατφόρμα οι φωτογράφοι θα έχουν τη δυνατότητα μεταφόρτωσης των φωτογραφιών των πολιτών στο Κυβερνητικό Νέφος (G-Cloud) ενώ οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να «κατεβάσουν» τα ψηφιακά αρχεία ή/και να δώσουν το δικαίωμα στις αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες να τα χρησιμοποιήσουν.

Σε 15 ημέρες περίπου 1000 ψηφιακές μεταβιβάσεις οχημάτων

Η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος που έχει προστεθεί στην υπηρεσία των πολιτών, είναι μια ιδιαίτερα απλή διαδικασία που γίνεται με ένα κλικ και ολοκληρώνεται μέσω του drivers-vehicles.services.gov.gr με ελάχιστες ενέργειες από πλευράς τόσο του πωλητή, όσο και του αγοραστή. Μάλιστα, όπως υπογράμμισε ο κ. Χριστόπουλος «η ψηφιακή μεταβίβαση οχήματος, είναι μια ακόμα δράση που υλοποιήσαμε στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών (Ε.Π.Α.Δ.), μέσω της προγραμματικής συμφωνίας των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών, η οποία διευκολύνει σημαντικά τη ζωή των συμπολιτών μας. Απόδειξη το γεγονός ότι μέσα σε 15 ημέρες έχουν ήδη γίνει ψηφιακά περίπου 1000 μεταβιβάσεις οχημάτων.

Όσον αφορά στις υπόλοιπες ολοκληρωμένες δράσεις των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση διαδικασιών για ιδιοκτήτες και οδηγούς οχημάτων, αυτές είναι:

- Προσωρινή άδεια οδήγησης

- Ανανέωση άδειας οδήγησης

- Αντίγραφο άδειας οδήγησης

- Αντικατάσταση άδειας οδήγησης

- Αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας οχήματος

- Υπολογισμός τελών για μεταβίβαση οχήματος

- OpenCar (Πρόκειται για την πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες μπορούν να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με οχήματα τα οποία διαθέτουν πινακίδες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα)

Μάλιστα, οι προσωρινές άδειες οδήγησης από τις 11/5/2020 αριθμούν περίπου τις 400.000, οι ανανεώσεις αδειών οδήγησης - από 13/12/2021 αγγίζουν περίπου τις 20.000, ενώ έχουν καταγραφεί 30.000 αντίγραφα αδειών οδήγησης από 27/5/2021 και 10.000 αντίγραφα αδειών κυκλοφορίας οχημάτων από 13/12/2021.

Χιλιάδες πολίτες κατέβασαν το ψηφιακό πορτοφόλι

Η πλατφόρμα https://wallet.gov.gr τέθηκε σε λειτουργία και για τους πολίτες των οποίων το ΑΦΜ τελειώνει σε 4, οι οποίοι επιθυμούν να ενεργοποιήσουν το ψηφιακό δελτίο ταυτότητας και το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης. Μέχρι χθες το απόγευμα η εφαρμογή είχε ήδη εκδώσει 85.324 ταυτότητες και 63.751 διπλώματα οδήγησης για πολίτες των οποίων το ΑΦΜ τελειώνει σε 1 και 2. Συνολικά, 149.075 ψηφιακά έγγραφα είχαν εκδοθεί μέχρι τις 4 το απόγευμα που συνεπάγεται ότι πλέον ο συνολικός αριθμός ξεπερνά τις 150 χιλιάδες.

Ο σχεδιασμός αυτή τη στιγμή είναι ότι καθημερινά θα ξεκλειδώνει ακόμα ένας λήγοντας. Επισημαίνεται ότι η ενεργοποίηση της εφαρμογής γίνεται με βάση τον συγκεκριμένο προγραμματισμό αλλά η εφαρμογή είναι διαθέσιμη για κατέβασμα ανά πάσα στιγμή τόσο για κινητά iPhone, όσο και για κινητά android.

Υπενθυμίζονται τα βήματα για την εγκατάσταση και την χρήση της εφαρμογής:

1. Εγκατάσταση εφαρμογής και αυθεντικοποίηση πολιτών

Το Gov.gr Wallet είναι ήδη διαθέσιμο στα app stores των λογισμικών iOS και Android και η χρήση του θα είναι δυνατή τμηματικά σύμφωνα με το τελευταίο ψηφίο στον ΑΦΜ του πολίτη αρχής γενομένης σήμερα από τον αριθμό 1, την Πέμπτη το 2 κ.ο.κ.. Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να κατεβάσουν την εφαρμογή μέσω της σελίδας wallet.gov.gr. Για την ασφαλή πρόσβαση στην εφαρμογή, η ταυτοποίηση του πολίτη γίνεται σε πρώτο επίπεδο με τους κωδικούς στο Taxisnet και κατόπιν με την καταχώρηση κωδικού μιας χρήσης (OTP - One Time Password), ο οποίος αποστέλλεται σε αριθμό κινητού τηλεφώνου που ανήκει επιβεβαιωμένα στον πολίτη. Για τον σκοπό αυτό ο πολίτης θα πρέπει πριν εισέλθει στην εφαρμογή:

- είτε να έχει καταχωρίσει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) μέσω του notify.gov.gr,

- είτε να έχει βεβαιώσει ψηφιακά την υπογραφή του μέσω του gov.gr (Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό).

Αφού αυθεντικοποιηθεί, ο πολίτης καλείται να δώσει άδεια για να λαμβάνει ειδοποιήσεις από την εφαρμογή, οι οποίες είναι απαραίτητες για την λειτουργία της λόγω του μηχανισμού συγκατάθεσης σε περίπτωση επαλήθευσης ενός ψηφιακού εγγράφου. Επιπλέον, έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την ενεργοποίηση της δυνατότητας εύκολης πρόσβασης (quick login), η οποία παρέχεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές κάθε συσκευής.

2. Δημιουργία και αποθήκευση αντιγράφων

Αφού εισέλθει στο περιβάλλον της εφαρμογής, ο πολίτης μπορεί με ελάχιστα κλικ να δημιουργήσει και να αποθηκεύσει το ψηφιακό αντίγραφο της αστυνομικής του ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης του. Αρχικά επιλέγει ποιο έγγραφο θέλει να εκδώσει και κατόπιν λαμβάνει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP - One Time Password) τον οποίο και εισάγει στην εφαρμογή. Αμέσως μετά, το έγγραφο δημιουργείται και αποθηκεύεται στην εφαρμογή και στο wallet του κινητού τηλεφώνου. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται εκ νέου για κάθε νέα έκδοση αντιγράφου.

3. Στοιχεία ψηφιακών αντιγράφων και επαλήθευση γνησιότητας

Τα ψηφιακά αντίγραφα του Gov.gr Wallet περιλαμβάνουν όλα τα στοιχεία που περιέχονται στις αστυνομικές ταυτότητες και τα διπλώματα οδήγησης αντίστοιχα. Ενσωματώνουν, επιπλέον, έναν κωδικό QR και έναν μοναδικό κωδικό εγγράφου, μέσω του οποίου πραγματοποιείται η επαλήθευση γνησιότητάς τους. Ειδικά, αναφορικά με το ψηφιακό αντίγραφο του διπλώματος οδήγησης, η φωτογραφία που θα εμφανίζεται αντλείται από το Μητρώο Δελτίων Αστυνομικών Ταυτοτήτων της Ελληνικής Αστυνομίας, συνεπώς θα είναι ίδια με της αστυνομικής ταυτότητας και όχι κατ' ανάγκη ίδια με εκείνη του διπλώματος οδήγησης.

Η επαλήθευση γνησιότητας κάθε ψηφιακού αντιγράφου γίνεται με τον κωδικό QR του. Μόλις κάποιος σκανάρει τον κωδικό QR ενός πολίτη μέσω της ίδιας εφαρμογής Gov.gr Wallet, ο τελευταίος λαμβάνει ειδοποίηση από την εφαρμογή, προκειμένου να δώσει έγκριση στον ελεγκτή προκειμένου να επαληθεύσει τα στοιχεία του. Αφού ο πολίτης εγκρίνει τον έλεγχο, στην οθόνη της εφαρμογής εμφανίζεται ένας εξαψήφιος κωδικός τον οποίο πρέπει να υπαγορεύσει ή να επιδείξει στον ελεγκτή και εκείνος με τη σειρά του να τον καταχωρίσει στη δική του συσκευή. Αφού ολοκληρωθεί η διαδικασία, τότε και μόνο τότε τα στοιχεία του ψηφιακού αντιγράφου εμφανίζονται για μία και μόνο φορά στη συσκευή του ελεγκτή, χωρίς τη δυνατότητα αποθήκευσης.

4. Η δυνατότητα γρήγορης επαλήθευσης

Ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να επιλέγει όποτε το επιθυμεί τη λειτουργία γρήγορης επαλήθευσης (quick scan). Μέσω της συγκεκριμένης λειτουργίας, ο πολίτης δίνει ουσιαστικά «προέγκριση» για τον επόμενο και μόνο έλεγχο, εφόσον αυτός πραγματοποιηθεί αποκλειστικά εντός των επόμενων πέντε λεπτών. Επιδεικνύοντας τον quick scan κωδικό QR ο έλεγχος πραγματοποιείται ταχύτερα, καθώς ο ελεγκτής αποκτά απευθείας πρόσβαση στα στοιχεία του πολίτη. Με τον τρόπο αυτό, ο πολίτης μπορεί να εξυπηρετηθεί αμεσότερα, ιδίως σε περιπτώσεις που παρατηρείται συνωστισμός ή που απαιτείται ταχύτητα, όπως π.χ. είσοδος σε συναυλίες, αεροπλάνα κ.α..

5. Η δυνατότητα υπογραφής εγγράφων στο docs.gov.gr

Τέλος, μέσω του Gov.gr Wallet ο πολίτης μπορεί να υπογράφει ταχύτερα και ασφαλέστερα έγγραφα μέσω του docs.gov.gr. Συγκεκριμένα, εφόσον ο πολίτης έχει εγκαταστήσει στο κινητό του τηλέφωνο την εφαρμογή και έχει αποθηκεύσει την αστυνομική του ταυτότητα, θα μπορεί να επιλέξει και να εγκρίνει την έκδοση ενός ψηφιακού εγγράφου μέσω της εφαρμογής αντί να λάβει με SMS έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP - One Time Password).

6. Απώλεια ή αντικατάσταση φυσικών πιστοποιητικών και απώλεια συσκευής

Εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια της αστυνομικής του ταυτότητας είτε αυτοπροσώπως σε ένα αστυνομικό τμήμα είτε μέσω του gov.gr, τότε αυτόματα και άμεσα οποιοδήποτε ψηφιακό αντίγραφο έχει εκδοθεί ακυρώνεται. Το ίδιο ισχύει και εάν ο πολίτης δηλώσει την απώλεια του διπλώματος οδήγησης σε ένα αστυνομικό τμήμα, σε ένα ΚΕΠ ή στη Διεύθυνση Μεταφορών της αρμόδιας Περιφέρειας.

Σε περιπτώσεις που εκδίδεται νέα αστυνομική ταυτότητα ή νέο δίπλωμα οδήγησης για άλλον λόγο πέραν της απώλειας, τότε τα ψηφιακά αντίγραφα των παλαιότερων φυσικών πιστοποιητικών ακυρώνονται αυτόματα και πρέπει να εκδοθούν ψηφιακά αντίγραφα των νέων πιστοποιητικών, ακολουθώντας την ίδια διαδικασία για την αρχική τους έκδοση.

Σε περίπτωση απώλειας της συσκευής όπου είναι αποθηκευμένα τα ψηφιακά αντίγραφα, ο πολίτης μπορεί να ανακαλέσει την ισχύ των αποθηκευμένων ψηφιακών αντιγράφων μέσω της σχετικής υπηρεσίας στο gov.gr. Η ανάκληση των φυσικών αντιγράφων δεν ακυρώνει τα αντίστοιχα φυσικά πιστοποιητικά.

7. Πώς διαχειρίζομαι την ψηφιακή ταυτότητα και δίπλωμα;

- Αν χάσω ή κλαπεί το κινητό μου; Ανακαλώ την ισχύ των ψηφιακών εγγράφων μέσα από τη σχετική υπηρεσία στο gov.gr

- Αν χάσω ή κλαπεί η φυσική ταυτότητα και το δίπλωμα μου; Δηλώνω την απώλεια όπως οφείλω και μέσω διαλειτουργικοτήτων γίνεται συστημικά ανάκληση της ισχύος των ψηφιακών εγγράφων

- Αν μου κρατηθεί η ταυτότητα ή το δίπλωμά μου; (πχ. στρατιωτική θητεία, αφαίρεση διπλώματος λόγω παράβασης ΚΟΚ) Ανακαλείται η ισχύς του ψηφιακού εγγράφου (εάν το έχω ήδη δημιουργήσει) ή μου αφαιρείται η δυνατότητα να το εκδώσω από τη στιγμή που ο φορέας ο οποίος κρατάει προσωρινά το έγγραφο το δηλώσει στο σύστημά του

- Πώς μου αφαιρούνται τα ψηφιακά και φυσικά έγγραφα μου; Εφόσον παρουσιάσω το ψηφιακό έγγραφο, αυτό καταχωρίζεται στο σύστημα του φορέα ο οποίος το αφαιρεί και αμέσως ανακαλείται. Εάν δεν έχω το φυσικό έγγραφο μαζί μου, θα πρέπει να το προσκομίσω στον φορέα βάσει των ισχύοντων κανονισμών (πχ. στην περίπτωση του άδειας οδήγησης, παρουσίαση σε ΑΤ εντός 3 ημερών)

Απαραίτητες διευκρινίσεις

Η έκδοση ψηφιακών αντιγράφων επιτρέπεται μόνο εφόσον ο πολίτης κατέχει νόμιμα το αντίστοιχο φυσικό πιστοποιητικό. Ως εκ τούτου, σε περιπτώσεις προσωρινής ή οριστικής ανάκλησης ή κράτησης της αστυνομικής ταυτότητας ή/και του διπλώματος οδήγησης, τα μητρώα που διαλειτουργούν στην εφαρμογή ενημερώνονται αυτόματα, ώστε ο πολίτης να μην εκδίδει, αποθηκεύει ή χρησιμοποιεί τα αντίστοιχα ψηφιακά αντίγραφα.

Προϋπόθεση για τη χρήση του Gov.gr Wallet είναι η εγκατάσταση της εκάστοτε τελευταίας έκδοσης της εφαρμογής.

Επιπλέον, κάθε πολίτης μπορεί να αποθηκεύει τα ψηφιακά αντίγραφα μόνο σε μία συσκευή. Σε περίπτωση που προβεί σε έκδοση και αποθήκευση ψηφιακού αντιγράφου σε δεύτερη συσκευή, τότε τα προηγούμενα ψηφιακά αντίγραφα ανακαλούνται αυτόματα.

Τα ψηφιακά αντίγραφα έχουν εντός της ελληνικής επικράτειας ακριβώς την ίδια ισχύ με τα αντίστοιχα φυσικά πιστοποιητικά. Συνεπώς, από σήμερα οι πολίτες μπορούν να τα επιδεικνύουν αντί για την αστυνομική ταυτότητα ή το δίπλωμα οδήγησης. Κατ' εξαίρεση, αναφορικά με τις συναλλαγές πολιτών με πιστωτικά ιδρύματα, με χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και με παρόχους υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, τα ψηφιακά αντίγραφα θα ξεκινήσουν να έχουν ισχύ από την 1η Οκτωβρίου 2022.

Το ψηφιακό αντίγραφο ταυτότητας δεν συνιστά ταξιδιωτικό έγγραφο. Ως εκ τούτου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο σε πτήσεις εσωτερικού, αλλά όχι σε διεθνείς πτήσεις ή σε μετακινήσεις εντός της ζώνης Σένγκεν.

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις βρίσκονται στην εφαρμογή και στο wallet.gov.gr. Επιπλέον, οι πολίτες μπορούν να υποβάλουν αιτήματα εξυπηρέτησης και υποστήριξης στο wallet.gov.gr/support.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

Θεσσαλονίκη: Τροχαίο στην Λεωφόρο Νίκης – ΙΧ τραυμάτισε γυναίκα οδηγό

Δυστύχημα στα Σπάτα: Τα 2 μεγάλα εμπόδια στην έρευνα για πώς πέθανε ο 22χρονος

Κανένας φόβος για τον ιό του Δυτικού Νείλου – Τα κρούσματα στη Θεσσαλονίκη

Καιρός στη Θεσσαλονίκη: Θερμοκρασία μέχρι 33 βαθμοί – Όλη η πρόγνωση

Ταλαιπωρία σε πτήση της Ryanair προς Θεσσαλονίκη – Γιατί δεν πέταξε το αεροπλάνο

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ