Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ο Θεσσαλονικιός πιανίστας που διαπρέπει στο εξωτερικό!

Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης ήρθε στην πόλη για μια συναυλία και απάντησε στις ερωτήσεις μας

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Ξεκίνησε να παίζει μουσική από τα 3 του χρόνια. Οφείλει, όπως λέει, πολλά στους γονείς του, που τον έγραψαν στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος και έπειτα συνέχισε τις σπουδές του στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης ( Δίπλωμα, “Άριστα Παμψηφεί” και “1ο Βραβείο”). Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης στα 24 του άνοιξε τα φτερά του, πήγε στη Γερμανία όπου και σπούδασε (Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Detmold και μετέπειτα στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Karlsruhe). Ο Θεσσαλονικιός πιανίστας (με καταγωγή από το Σοχό) κατέχει από το 2016 μια διδακτική θέση στην Ανωτάτη Μουσική Ακαδημία της Karlsruhe. Πρόσφατα επέστρεψε στην πόλη μας, για μια συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και μάς παραχώρησε μια συνέντευξη. Μίλησε για τις σπουδές του, τα εφόδια που πήρε από τη συμμετοχή του σε συναυλίες στο εξωτερικό και πάνω από όλα για τη μεγάλη του αγάπη, τη μουσική!

-Επιστρέψατε στην ιδιαίτερή σας πατρίδα, για μια συναυλία με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης. Μιλήστε μας για αυτή την εμφάνιση. Πώς ήταν η συνεργασία σας και πώς νιώσατε που παίξατε με την συγκεκριμένη ορχήστρα;

-Κάθε φορά που επιστρέφω στην πόλη μας για να παίξω αισθάνομαι έναν ιδιαίτερο ενθουσιασμό. Είναι τόσες οι αναμνήσεις και οι μικροί ή μεγαλύτεροι προσωπικοί συμβολισμοί. Η χαρά μου αυτή τη φορά διπλασιάστηκε από την ευκαιρία να συμπράξω για πρώτη φορά με μια εξαιρετική ορχήστρα της πόλης μας, τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το οποίο ακράδαντα πιστεύω ότι συγκαταλέγεται στους πιο όμορφους συναυλιακούς χώρους της Ευρώπης. Είμαι πραγματικά συγκινημένος από την ανταπόκριση του κοινού αλλά και των εκλεκτών συναδέλφων της ορχήστρας, ήταν μια μαγική βραδιά.

 

-Ένα μεγάλο μέρος της καριέρας σας πραγματοποιήθηκε από σπουδές και δράσεις που κάνατε στο εξωτερικό. Θα γυρίζατε για να μείνετε μόνιμα στην Ελλάδα;

-Θίγετε ένα θέμα που πιστεύω απασχολεί πολλούς αξιόλογους νέους ανθρώπους αυτή την εποχή.. Ναι, για να είμαι ειλικρινής, εύχομαι να ήταν τέτοιες οι συνθήκες, ώστε να μπορούσε ένας επαγγελματίας πιανίστας ή μουσικός γενικότερα να μπορεί να ζήσει στη χώρα μας, διατηρώντας ταυτόχρονα τη διεθνή συναυλιακή του δραστηριότητα και τις απαιτούμενες επαφές στις άλλες χώρες. Παρόλο που κάποιοι μεμονωμένοι συνάδελφοι πιθανόν να το κατορθώνουν, με απίστευτη βέβαια δαπάνη προσωπικού τους χρόνου, αποτελούν θα έλεγα την εξαίρεση. Δυστυχώς η πραγματικότητα δεν είναι ακόμη όπως ίσως θα θέλαμε. Πιστεύω όμως ότι οι πολλοί και ταλαντούχοι μουσικοί που διαπρέπουν αυτή τη στιγμή σε πολλές χώρες  του εξωτερικού, θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στο μέλλον ώστε να αλλάξει αυτό.

-Τι προσφέρει σε έναν μουσικό η επαφή με άλλες κουλτούρες και οι σπουδές σε μια ξένη χώρα;

-Το πιο σημαντικό, να ανοίξει τους ορίζοντές του. Ανακαλύπτοντας κάτι καινούριο και μερικές φορές "ξένο" ως προς τις συνήθειες μας, μπορούμε να γνωρίσουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Αυτό στην τέχνη είναι θεμελιώδες. Και φυσικά γνώσεις, εμπειρίες, νέες ιδέες και τάσεις, νέα συστήματά καθώς και γνωριμίες και φιλίες με ανθρώπους από όλο τον κόσμο.

 

-Υπάρχει κάτι για το οποίο μετανιώνετε;

- Όχι.

-Θα αλλάζατε κάτι στη σχέση των Ελλήνων και εν προκειμένω των Θεσσαλονικέων με την κλασική μουσική;

-Θα τους καλούσα να έδιναν μια ευκαιρία και να πήγαιναν σε μια συναυλία κλασικής μουσικής. Αυτή τη στιγμή τα εισιτήρια είναι ίσως πιο φθηνά από μια ταινία στον κινηματογράφο ή ένα ποτό σε ένα μπαρ. Και υπάρχουν τόσες καταπληκτικές συναυλίες, ιδίως στην πόλη μας, πολλές φορές χωρίς καν αντίτιμο εισόδου. Γιατί να μην γνωρίσουμε κάτι διαφορετικό, πέρα από προκαταλήψεις και στερεότυπα; Η μουσική αυτή παίζεται σε ολόκληρο τον πλανήτη πάνω από 200 χρόνια. Κάποιος λόγος υπάρχει. Και διαθέτει «ιαματικές» ιδιότητες, αν κάποιος ανοίξει την ψυχή του και αποφασίσει να δοθεί σε ένα άκουσμα ή βίωμα. Μπορεί να γίνει μέχρι και το αντίδοτο, ένα βάλσαμο για την ψυχή σε μια σκληρή καθημερινότητα. Και μπορεί αυτή η μουσική να μην γεννήθηκε άμεσα εδώ, αποτελεί όμως την εξέλιξη αρχών και παραδόσεων που, όπως στο θέατρο και σε άλλες τέχνες, έχουν τη βάση τους στην ιστορική μας καταβολή. Το ενθαρρυντικό είναι η ολοένα αυξανόμενη προσέλευση νέων ανθρώπων στις συναυλιακές αίθουσες τα τελευταία χρόνια.

-Θυμάστε πότε αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τη μουσική;

-Ξεκίνησα γύρω στα 3 με ένα αρμόνιο-παιχνίδι της μητέρας μου. Μια μέρα μετά από κάποιο καιρό με άκουγε να επαναλαμβάνω κάποιες μελωδίες που άκουγα στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο και σκέφτηκε: "μήπως να τον γράψω σε ένα ωδείο;" Οφείλω στους γονείς μου τόσα πολλά, τους είμαι πραγματικά ευγνώμων.

 

-Τι ακούτε συνήθως εκτός δουλειάς;

-Τα πάντα, ανάλογα με τη διάθεση και τη στιγμή. Αν και έχω μια αδυναμία προς τη τζαζ, το κλασικό ροκ και ιδίως τα ρεμπέτικα και τα παλιά καλά λαϊκά!

-Τι σχεδιάζετε για το επόμενο διάστημα; Πού θα παίξετε μουσική;

-Οι επόμενες συναυλίες θα είναι στη Γερμανία. Στα τέλη Μαΐου θα παρουσιάσω τη σουίτα Iberia του Ισπανού συνθέτη Isaac Albèniz, ένα δυνατό πρότζεκτ σε συνεργασία και με τη γερμανο-ισπανική κοινότητα της πόλης, και στη συνέχεια θα έχω την τιμή στις αρχές Ιουνίου να συμπράξω για πρώτη φορά με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα της Στουτγκάρδης στο κονσέρτο του R. Schumann για πιάνο και ορχήστρα. Έπονται και κάποιες εμφανίσεις στην Ελλάδα, ανάμεσά τους και στη Θεσσαλονίκη.

         

Λίγα λόγια για τον Τριαντάφυλλο Λιώτη

Ο Τριαντάφυλλος Λιώτης ξεκίνησε τις σπουδές του στο Ωδείο Βορείου Ελλάδος (τάξη Άννας Αικατερίνη) και στο Κρατικό Ωδείο Θεσ/νίκης (τάξη Νικολάου Τασόπουλου, Δίπλωμα, “Άριστα Παμψηφεί” και “1ο Βραβείο”) και τις συνέχισε στη Γερμανία στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής του Detmold με τους καθηγητές Alfredo Perl (Bachelor και Master Solist) και Manuel Lange (Master Liedklasse) και μετέπειτα στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής της Karlsruhe με τον καθηγητή Dr. h. c. Kalle Randalu (Solistenexamen), έχοντας από το 2015 τη θέση του βοηθού του. Έκανε σεμινάρια με διεθνώς καταξιωμένους μουσικούς (Sir A. Schiff, L. Remy, P. Badura-Skoda, B. Ringeissen, T Γ. Θυμής και Γ. Χατζηνίκος κα.).

Έχοντας ήδη συνεργαστεί με επιτυχία με σημαντικές ορχήστρες και μουσικά σύνολα στην Ελλάδα και το εξωτερικό (όπως π.χ. η Baden Baden Philharmonie, η Detmolder Kammerorchester, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ) ο Τριαντάφυλλος Λιώτης αναπτύσσει σταδιακά μια διεθνή συναυλιακή δραστηριότητα αποκομίζοντας εξαιρετικές κριτικές με ρεσιτάλ πιάνου, Lied και μουσικής δωματίου σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Κροατία, Ρουμανία) και συμμετέχοντας σε σημαντικά ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ (π.χ. Φεστιβάλ Bach Detmold, Haller Bach Tage, Klassik Bülach, Φεστιβάλ Albéniz Camprodon, Φεστιβάλ Πιάνου Θεσσαλονίκης, Santorini Arts Factory). Ηχογραφήσεις και συναυλίες του έχουν μεταδοθεί τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά στην Ελλάδα και διεθνώς, τελευταία από το „Medici.tv”.

Έχει διακριθεί σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς πιάνου ( π.χ. βραβείο Bach και 1ο βραβείο στο διεθνή διαγωνισμό “Grand Prize Virtuoso Vienna”, 3ο βραβείο του 39ου διεθνούς διαγωνισμού πιάνου “Μαρία Κάλλας”, βραβείο Albéniz και βραβείο του σεμιφιναλίστ στον 61ο διεθνή διαγωνισμό “Maria Canals Barcelona”).

Περισσότερα εδώ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δίκη Κωστόπουλου: Αθώωση λόγω αμφιβολιών ζήτησε ο εισαγγελέας
Σύμφωνα με τον εισαγγελικό λειτουργό, όσα ισχυρίζεται η ηθοποιός «δεν αντέχουν στην κοινή λογική» - Στις 11 Ιουνίου οι αγορεύσεις των συνηγόρων
Δίκη Κωστόπουλου: Αθώωση λόγω αμφιβολιών ζήτησε ο εισαγγελέας