Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δημήτρης Μυλωνάς: «Αγαπώ την κωμωδία»

Ο δημιουργός μίλησε για τον «Ράφτη κυριών», το έργο του Φεντώ το οποίο σκηνοθετεί και μεταφράζει, λίγο πριν δούμε την παράσταση και στη Θεσσαλονίκη

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Με μια σπουδαία κωμωδία, μια σπουδαία φάρσα, που πίσω όμως από την «αθώα» όψη της, κρύβει ένα αυστηρό πρόσωπο ασχολείται ο Δημήτρης Μυλωνάς. Σκηνοθετεί και μεταφράζει τον “Ράφτη κυριών” του Ζωρζ Φεντώ για το “Από Μηχανής Θέατρο” και λίγο πριν έρθει και στη Θεσσαλονίκη και στο Θέατρο Αυλαία από 12 Απρίλη απάντησε στις ερωτήσεις μας.

Μίλησε για τον συναρπαστικό γιατρό Μουλινό, που είναι άκρως επινοητικός στα ψέματά του, όμως δεν παύει να είναι συμπαθής και γοητευτικός, για την επιλογή του να ασχοληθεί με το έργο αυτό του Φεντώ, και για τα ψέματα που ο καθένας μας επιστρατεύει σε δύσκολες καταστάσεις, ενώ αποκάλυψε και το φιλόδοξο project που ετοιμάζει το καλοκαίρι το «Από Μηχανής Θέατρο» περί σκηνικής αποτύπωσης της έννοιας του «από μηχανής Θεού».

-Ένας ράφτης κόβει και ράβει υφάσματα. Όμως ο «Ράφτης κυριών» κάνει κοπτοραπτική στις σχέσεις του. Πώς θα περιγράφατε τον κεντρικό ήρωα του έργου;

-Ο γιατρός Μουλινό είναι ένας ήρωας συναρπαστικός. Η ετοιμότητά του απέναντι στις συνεχόμενες ανατροπές κι επινοητικότητά του προκειμένου να ανταποκριθεί στην επόμενη έκπληξη που του επιφυλάσσεται, είναι πραγματικά άξιες…σεβασμού! Κι αν μπροστά στα μάτια μας επικαλείται διαρκώς το ψεύδος, δεν παύει να είναι γοητευτικός και συμπαθής. Ταυτόχρονα όμως είναι ένας ήρωας που λέει πρώτα απ’ όλα ψέματα στον ίδιο του τον εαυτό κι αυτή του η διάσταση, αν κι εκφρασμένη σε ύφος κωμικό, δεν παύει να υπενθυμίζει τη φαιδρότητά του η οποία ενδεχομένως αντανακλά και τη δική μας φαιδρότητα.

- Γιατί αποφασίσατε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;

-Αγαπώ την κωμωδία. Αγαπώ να μεταφράζω, να παίζω, να σκηνοθετώ κωμωδία. Κι ακόμα κι αν τα προηγούμενα έργα με τα οποία έχω καταπιαστεί δεν ήταν καθαρόαιμες κωμωδίες, πάντα αναζητούσα εκείνη τη ρωγμή, την τόσο ανθρώπινη, όπου το αστείο, έως και το γελοίο, έρχεται στην επιφάνεια για να τονίσει ακόμα περισσότερο το τραγικό. Ο «Ράφτης κυριών» του Ζωρζ Φεντώ είναι μια σπουδαία κωμωδία, μια σπουδαία φάρσα, πίσω όμως από την «αθώα» όψη της, κρύβει ένα αυστηρό πρόσωπο: οι όροι που θέτει, είναι αδιαπραγμάτευτοι, σκληροί, ή τους ακολουθείς απνευστί ή καλύτερα να εγκαταλείψεις. Ο αδυσώπητος ρυθμός, η κάθε ατάκα που εντέχνως βρίσκεται στη θέση της για να δώσει ώθηση στην ιστορία, η σκηνική επινοητικότητα «επιβάλουν» να υποταχθείς-κοινό και δημιουργός- σε μια δίνη αποκαλυπτική, πάνω απ’ όλα όμως ξεκαρδιστική.

- Πού εστιάσατε τη ματιά σας;

-Στην επινοητικότητα του ανθρώπου να ανταποκριθεί στις άλλοτε τραγικές, στην περίπτωση του «Ράφτη κυριών», κωμικές εκπλήξεις της ζωής, και που τον ενεργοποιεί με τέτοια ορμή που κάποιες φορές τα καταφέρνει, συχνά όμως βάζει τρικλοποδιά στον ίδιο του τον εαυτό. Όλοι οι ήρωες του έργου έχουν συμφωνημένο ένα συμβόλαιο «ψεύδους» καθώς, είτε αδυνατούν, είτε επιλέγουν να μην αντιμετωπίσουν την αλήθεια. Στον κόσμο τους, η υποκρισία είναι απολύτως δικαιολογημένη και το κυνήγι της εξωσυζυγικής περιπέτειας κοινώς επιτρεπτό με μοναδικό όμως κι απαράβατο όρο η δημόσια εικόνα και τα κοινωνικά προσχήματα να παραμένουν ακλόνητα.

-Ο Φεντώ μέσα από την κωμωδία του σχολιάζει κακώς κείμενα της εποχής. Τι έχει αλλάξει σήμερα και τι παραμένει ίδιο;

-Ο Φεντώ κάνει χρήση της γερής φόρμας, του γρήγορου έως και αδυσώπητου ρυθμού, της φαινομενικά «ανάλαφρης» πλοκής του vaudeville προκειμένου να διεισδύσει ανενόχλητος στα κακώς κείμενα της εποχής του και να στήσει με μαεστρία έναν αποκαλυπτικό καθρέφτη των ηθών της αστικής κοινωνίας του 19ου αιώνα η οποία στο έργο του αναγνωρίζει το είδωλό της. Κι αν σήμερα τα ερωτικά κι εν γένει τα ήθη είναι πιο «διαπραγματεύσιμα»,  ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί εκείνη του τη στιγμή όπου με την ίδια επινοητικότητα κι ορμή, θα επιστρατεύσει το ψέμα απέναντι σε περισσότερο ή λιγότερο σοβαρές καταστάσεις προκειμένου να βρει μια κάποια, έστω και ψευδή λύση;

-Ποια τα επόμενα σχέδια σας;

-Μετά την επιτυχία που γνώρισαν στην Αθήνα, εκτός από τον «Ράφτη κυριών», θα περιοδεύσουν στην περιφέρεια και οι παραστάσεις «Proof» και «Ο γάμος του Καραχμέτη». Επίσης, είμαστε πολύ χαρούμενοι καθώς με το κλείσιμο αυτής της συναρπαστικής θεατρικής χρονιάς και καθ' όλη τη διάρκεια του Ιούνη, το «Από Μηχανής Θέατρο» οργανώνει το "Από Μηχανής Θεός/Deus Ex Machina Festival 2018". Το «Από Μηχανής Θέατρο» προσκαλεί τους και τις δημιουργούς, με τόλμη και φαντασία και χωρίς κανέναν περιορισμό για το είδος ή την έκταση του κειμένου, να αποτυπώσουν σκηνικά τη δική τους αντίληψη πάνω στην έννοια του «από μηχανής Θεού». Για τις ανάγκες των παραγωγών που θα λάβουν μέρος, το «Από Μηχανής Θέατρο» παρέχει τις δύο σκηνές του με πλήρη τεχνική υποστήριξη εντελώς δωρεάν. Επιπλέον στέκεται αρωγός της επικοινωνίας των συμμετοχών μέσω των social media, της ιστοσελίδας του θεάτρου, δελτίων τύπου κλπ. Από εκεί κι έπειτα, η ερχόμενη θεατρική σεζόν πολλά έχει να παρουσιάσει που θα ανακοινωθούν εν καιρώ.

Σκηνοθεσία-μετάφραση: Δημήτρης Μυλωνάς, Σκηνικά: Αμαλία Αντώνη, Κοστούμια: MILTOS, Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης, Μουσική: Π. Κ., Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη, Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου. Παίζουν: Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Ελένη Βαΐτσου, Άννα Ελεφάντη, Ευθύμης Μπαλαγιάννης, Δημοσθένης Φίλιππας, Ελεάνα Στραβοδήμου, Μαρία Χάνου, Γιάννης Σαμψαλάκης.

Παραστάσεις: 12, 13,19,20/4 στις 21.00, 14,21/4 στις 18.00 &21.00, 15 και 22/4 (20.00). Είσοδος:: 15€/ Προπώληση (έως 02/04): 12€, φοιτητικό/ άνω των 65 ετών: 12€/ Άνεργοι: 10€/ ΑμεΑ: 8€. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-aulaia/raftis-kuriwn/ και στο ταμείο του θεάτρου «ΑΥΛΑΙΑ», Πλατεία ΧΑΝΘ, τηλ: 2310237700. Ώρες λειτουργίας 10:30 - 13:30 & 17:30 - 21:00.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΞΕΕ: Θετικό πρόσημο θα έχει η εφετινή τουριστική χρονιά - Οι μεγαλύτερες προκλήσεις
Όλες οι ενδείξεις συνηγορούν για άλλη μια σεζόν με θετικό πρόσημο, αναφέρει ο Αλέξανδρος Βασιλικός
ΞΕΕ: Θετικό πρόσημο θα έχει η εφετινή τουριστική χρονιά - Οι μεγαλύτερες προκλήσεις