Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Εάν ορίζεις κηδεμόνες, δέχεσαι το ότι είσαι στο έλεός τους»

Η ηθοποιός Μαρία Πρωτόπαππα μάς μίλησε με αφορμή την συμμετοχή της στην παράσταση «Αγαμέμνων»

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Τον ρόλο της Κλυταιμνήστρας ερμηνεύει η Μαρία Πρωτόπαππα στο ανέβασμα της παράστασης «Αγαμέμνων» που σκηνοθετεί ο Τσέζαρις Γκραουζίνις (ο οποίος είχε σκηνοθετήσει τους πετυχημένους «Επτά επί Θήβας» για το ΚΘΒΕ, δουλειά που είδαμε το 2016 και σε επανάληψη το 2017). Πρόκειται για το πρώτο έργο της τριλογίας της «Ορέστειας» του Αισχύλου. Αναφερόμενη στο ρόλο της η Μαρία Πρωτόπαππα είπε πως «η Κλυταιμνήστρα δεν υποτάσσεται. Ρισκάρει να πάρει πρωτοβουλία και να δράσει. Αυτό την διαφοροποιεί από το μοντέλο γυναίκας που ζητούσαν οι σύγχρονοί της».

Μίλησε για τους σωτήρες, σχολίασε πως «η εκδίκηση είναι το σύμπτωμα της έλλειψης ισότητας μεταξύ των ανθρώπων», ενώ αναφερόμενη στην νέα μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα είπε πως η γραφή του είχε «καθαρότητα και βάθος».

-Σε σημείωμά του ο κ. Γκραουζίνις αναφέρει ότι: «χάνουμε αέναα στον αγώνα με το φόβο μας. Φτιάχνουμε πολιτείες ασταμάτητα και είμαστε αιχμάλωτοι στις φυλακές που χτίζουμε εκούσια με τα ίδια μας τα χέρια. Περιμένουμε σωτήρες και όταν τελικά εμφανιστούν συνειδητοποιούμε ότι δεν αξίζουν παρά τον οίκτο μας». Πώς σχολιάζετε αυτές τις φράσεις; Και πόσο επίκαιρες φαντάζουν σήμερα;

-Είμαστε φτιαγμένοι να ζούμε σε κοινωνίες. Κάθε μορφή πολιτείας είναι ένα πλαίσιο, με δεσμούς και ελευθερίες. Στο χέρι μας είναι να φτιάχνουμε ή να ψάχνουμε την ιδανική μορφή πολιτείας που θα μας περιορίζει για να μην βλάπτουμε τους άλλους και θα μας προστατεύει ταυτόχρονα. Σωτήρες ψάχνει όποιος δεν αναλαμβάνει την ευθύνη του εαυτού του. Εάν ορίζεις ανεξέλεγκτα κηδεμόνες, τότε θα πρέπει να δέχεσαι το ότι είσαι στο έλεός τους.

-Η Κλυταιμνήστρα εκδικείται τον θάνατο της Ιφιγένειας, ο Αίγισθος του πατέρα του…. Πριν ο Αγαμέμνονας είχε βοηθήσει τον Μενέλαο να γίνει ο Τρωικός Πόλεμος για να πάρει εκδίκηση από τον Πάρη που έκλεψε την Ελένη. Τελικά μήπως η εκδίκηση είναι ένας φαύλος κύκλος;

-Η εκδίκηση είναι το σύμπτωμα της έλλειψης ισότητας μεταξύ των ανθρώπων, της απληστίας, της μεροληψίας και της υπολειτουργίας της ανθρώπινης δικαιοσύνης.

-Οι περισσότερες κριτικές στάθηκαν στο δυναμισμό του ρόλου της Κλυταιμνήστρας όπως τον ερμηνεύσατε. Τι είναι αυτό που έχει περισσότερο ενδιαφέρον σε αυτό τον ρόλο; Και πώς θα περιγράφατε την ηρωίδα αυτή;

-Δεν γνωρίζω τί έγραψαν οι κριτικές. Η Κλυταιμνήστρα αντιπροσωπεύει τη γυναίκα που μπορεί και σκέφτεται, αρθρώνει δημόσιο λόγο, διεκδικεί με τον τρόπο της την απόδοση δικαιοσύνης, διεκδικεί θέση στην εξουσία που με το αμέσως προηγούμενο μητριαρχικό σύστημα της ανήκε. Δεν υποτάσσεται. Ρισκάρει να πάρει πρωτοβουλία και να δράσει. Αυτό την διαφοροποιεί από το μοντέλο γυναίκας που ζητούσαν οι σύγχρονοί της.

-Στο ανέβασμα που κάνετε τη μετάφραση υπογράφει ο Γιώργος Μπλάνας. Τι το διαφορετικό αποδίδει στον «Αγαμέμνονα»;

-Δεν είμαι σε θέση να τη συγκρίνω με όλες τις μεταφράσεις του έργου. Μπορώ να πω πως η γραφή του κυρίου Μπλάνα, ως ηθοποιό, με στήριξε τεχνικά με την ακρίβεια, τον ρυθμό της, την καθαρότητα και το βάθος της.

-Πώς λειτούργησε η απόφαση του σκηνοθέτη να παίξει ο ίδιος ηθοποιός, ο κ. Στάνκογλου τον ρόλο του Αγαμέμνονα και του Αίγισθου; 

-Αυτό δεν το γνωρίζω. Η αλήθεια είναι πως δεν ασχοληθήκαμε στην πρόβα με αυτό για να ξέρω και να σας μεταφέρω την σκηνοθετική αντίληψη επ’ αυτού. Οπότε μάλλον οι θεατρικοί σχολιαστές και οι θεατές είναι σε καλύτερη θέση να πουν την αίσθηση τους. Εγώ το δέχτηκα χωρίς να επηρεάζει την ερμηνεία του ρόλου μου.

-Φέτος είναι ένα ιδιαίτερο καλοκαίρι. Μπορεί να ξεκίνησε με τις άστατες καιρικές συνθήκες, όμως το πιο θλιβερό γεγονός είναι η πρόσφατη τραγωδία στην Αττική. Δεδομένων αυτών των συνθηκών, νιώθετε μεγαλύτερο βάρος όταν είστε στη σκηνή;

-Βάρος στη ζωή δημιούργησε αυτό το σοκαριστικό γεγονός. Δεν θα επεκταθώ.

-Πώς η τέχνη μπορεί να βοηθήσει αυτούς που έχουν πληγεί;

-Δεν μπορεί.

-Τι θα ακολουθήσει μετά τον Αγαμέμνονα; 

-Από μέσα Οκτώβρη θα επαναληφθεί η «ΕΜΜΑ», μονόλογος για την παιδική ηλικία της Κολομβιανής ζωγράφου Έμμα Ρέγιες ,στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Κεφαλληνίας. Η παράσταση θα ανέβει στις 12,13 και 14 Οκτωβρίου και στη Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα, θα ετοιμάζουμε έργο του Πιραντέλο σε σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα για την Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης.

Στο διπλό ρόλο του Αγαμέμνονα και του Αίγισθου ο Γιάννης Στάνκογλου. Μαζί τους ο Θοδωρής Κατσαφάδος, ο Αργύρης Πανταζάρας, η Ιώβη Φραγκάτου και 12μελής χορός.

Η παράσταση παίζεται σήμερα Κυριακή 5 Αυγούστου στις 21:00 στο Αρχαίο Θέατρο του Δίου. Στη Θεσσαλονίκη θα τη δούμε τη Δευτέρα, 3 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Δάσους, στο πλαίσιο του 4ου Φεστιβάλ Δάσους.

Τιμές εισιτηρίων: 17 ευρώ – κανονικό, 12 ευρώ - μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, ΑΜΕΑ, άνω των 65).

Προπώληση:

-Ηλεκτρονικά, στο https://www.viva.gr/tickets/theater/periodeia/agamemnon-tou-aischylou/  (τα πρώτα εισιτήρια θα τα βρείτε στην προνομιακή τιμή των 12 ευρώ)

-Κεντρικό Εκδοτήριο Βασιλικού Θεάτρου: Τρίτη έως Κυριακή (8:30-21:30)

Εκδοτήριο ΚΘΒΕ Πλατείας Αριστοτέλους:  Δευτέρα-Τετάρτη-Σάββατο (10:00-15:30) , Τρίτη-Πέμπτη-Παρασκευή (10:00-14:00 & 17:30-20.00). ληροφορίες: 2315 200 200. Παραγωγή: Stefi & Lynx Productions/Arcadia Media - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Βέροιας - ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βαλτιμόρη: Γερανοί ξεκίνησαν να απομακρύνουν τα συντρίμμια της γέφυρας
Θα χρειαστεί πολύς χρόνος μέχρι να επαναλειτουργήσει το λιμάνι, που είναι το ένατο μεγαλύτερο των ΗΠΑ σε δραστηριότητα
Βαλτιμόρη: Γερανοί ξεκίνησαν να απομακρύνουν τα συντρίμμια της γέφυρας