Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δημήτρης Καρακάσης: «Θα θελα να μπει ο πολίτης ‘μέσα’ στο θέατρο»

Ο συγγραφέας και σκηνοθέτης του έργου «Μετά τη Θήβα» μίλησε στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»

Συνέντευξη στη Λεμονιά Βασβάνη

 

Το ψυχολογικό θρίλερ "Μετά τη Θήβα" του Δημήτρη Καρακάση παίζεται μέχρι και Κυριακή 9/11 στο Θέατρο Αθήναιον (Βας.Όλγας ). Ήρωές του; Ο πατέρας (Λάιος), ο γιος (Θάνος) και ο γυναικολόγος (Πέτρος) της μητέρας (Ανθής) η οποία είχε πεθάνει στη γέννα. Ο συγγραφέας μίλησε για το πώς εμπνεύστηκε την ιδέα για το έργο του, ενώ σχολιάζοντας το θέατρο στην Θεσσαλονίκη εξέφρασε την επιθυμία «να αποκτήσει μια κεντρική θέση στη ζωή της πόλης. Να μπει ο πολίτης ‘μέσα’ στο θέατρο, χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στην ποιότητα της τέχνης».

 

-Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το έργο;

-Πηγή έμπνευσης ήταν η εγκυμοσύνη της συζύγου μου. Σε μια δύσκολη περίοδο, στην οποία μόλις είχα αποφοιτήσει από το Τμήμα Θεάτρου, διάβαζα για τις εξετάσεις της ειδικότητας, περιμέναμε την ημέρα του τοκετού και ξέραμε ότι λίγους μήνες αργότερα θα φεύγαμε για το εξωτερικό, σκέφτηκα πως η εγκυμοσύνη θα μπορούσε να έχει μια αναπάντεχη εξέλιξη. Δεν ανέφερα τίποτα στη σύζυγό μου τότε, γιατί δεν ήθελα να τη φοβίσω.

metathiva.jpg

-Διαβάζοντας την περίληψη του έργου και το σημείωμά σας αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για ένα θεατρικό που δίνει έμφαση στους ηθοποιούς. Πώς δουλέψατε μαζί τους; Και τι άλλαξε ενδεχομένως από την στιγμή που γράψατε το κείμενο μέχρι να το δείτε να ζωντανεύει στη σκηνή; Τροποποιήθηκαν στοιχεία των χαρακτήρων;

-Αφού σιγουρεύτηκα ότι οι ηθοποιοί δεν είχαν απορίες πάνω στο κείμενο, συζητήσαμε για τους χαρακτήρες. Ήταν ευχάριστη έκπληξη ότι οι ηθοποιοί είχαν καταλάβει αυτά που εγώ είχα φανταστεί. Σε μερικές περιπτώσεις είχαν κατανοήσει καθένας το χαρακτήρα του καλύτερα κι από μένα. Έκαναν εύστοχες προτάσεις για κάποιες μικρές συμπεριφορές και χειρονομίες. Από αυτήν την άποψη, ναι, έγιναν κάποιες μικρές τροποποιήσεις. Για μεγάλο διάστημα δουλέψαμε μόνο το λόγο. Θα έλεγα ότι ο λόγος είναι αυτός που καθόρισε τις θέσεις και τις κινήσεις των ηθοποιών στο χώρο. Όταν αποπειραθήκαμε να ζωντανέψουμε το κείμενο πάνω στη σκηνή, ο στενός χώρος αυτής μας προβλημάτισε. Ωστόσο, προσπαθήσαμε να εφαρμόσουμε όσα είχαμε ήδη σκεφτεί, και πιστεύω το πετύχαμε.

 

-Ο κεντρικός ήρωας θέλει να  σπουδάσει ψυχολόγος. Πόσο έχει δικά σας στοιχεία;

-Δεν το είχα σκεφτεί αυτό. Ίσως επειδή εγώ αποφάσισα να γίνω ψυχίατρος, χωρίς να κινούμαι από κάποια προσωπική ανάγκη. Αντίθετα, ο γιος θέλει να σπουδάσει ψυχολογία, προκειμένου να βρει την απάντηση στο ερώτημα που τον βασανίζει. Ένα κοινό στοιχείο είναι ότι ούτε εγώ ήμουν ιδιαίτερα κοινωνικός στα εφηβικά χρόνια. Και σε αυτήν την περίπτωση, όμως, η αιτία ήταν τελείως διαφορετική. Μάλλον, μοιάζω περισσότερο στον ιατρό, ο οποίος εστίασε την προσοχή του στο ‘χρέος’.

synedeuxi_karaksis.jpg

-Πώς μπήκε το θέατρο στη ζωή σας; Και πώς συνδυάζεται με την ψυχολογία;

-Ζωγράφιζα πολύ, όταν σπούδαζα ιατρική, όμως χρειαζόμουν και κάτι άλλο για να νιώσω πλήρης. Αυτό το βρήκα στην ανάγνωση θεατρικών κειμένων. Γρήγορα διεπίστωσα ότι αντιλαμβανόμουν σε μεγάλο βαθμό τους κανόνες γραφής των μεγάλων δραματουργών. Είχα και κάποιες πρωτότυπες ιδέες, οπότε σκέφτηκα πως θα μπορούσα να τα συνδυάσω. Έτσι, παράλληλα με την ειδίκευση στην ψυχιατρική, σπούδασα θεατρολογία στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ. 

Θεωρώ ότι συνδυάζονται εξαιρετικά. Μου αρέσουν και οι δύο κατευθύνσεις, αλλά με κουράζουν εξίσου. Με κουράζει η υπερβολική τάξη στην επιστήμη και η υπερβολική αταξία στην τέχνη. Έτσι, μεταπηδώντας από τον ένα χώρο στον άλλο, στη διάρκεια της καθημερινότητας, διατηρώ αμείωτο το ενδιαφέρον μου και για τα δύο. Στην πράξη, περισσότερο με ευχαριστεί η ιατρική. Είναι πιο συγκεκριμένο το αποτέλεσμα, όπως και το feedback που δέχομαι από τον κόσμο. Στη σκέψη, περισσότερο με ευχαριστεί η τέχνη.

-Πώς κρίνετε το θέατρο στην πόλη μας;

-Όταν έρχονται θεατρικές παραγωγές από την πρωτεύουσα, μας δίνεται η ευκαιρία να δούμε κάποιες πολύ όμορφες παραστάσεις, όμως αυτό δε γίνεται ‘κομμάτι’ της διαδρομής του πολιτισμού της Θεσσαλονίκης. Στην περίπτωση της παράστασής μας, έχουμε ένα κείμενο που γράφτηκε για την πόλη, θα το παρουσιάσουν επαγγελματίες ηθοποιοί της πόλης και η διαδικασία της παραγωγής πραγματοποιείται στην πόλη.

Θα ήθελα να αποκτήσει το θέατρο μια κεντρική θέση στη ζωή της πόλης. Να μπει ο πολίτης ‘μέσα’ στο θέατρο, χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στην ποιότητα της τέχνης. Να αποτελέσει το θέατρο την αφορμή για να αλλάξει ο τρόπος, με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τα κοινά.

metatithiva.jpg

Χρήσιμα

Ηθοποιοί επί σκηνής: Κυριάκος Δανιηλίδης, Γιάννης Μόχλας, Φαμπρίτσιο Μούτσο. Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 832 060 (Θέατρο Αθήναιον) και 2310 262 051 (Θέατρο Αριστοτέλειον).

Παραστάσεις: 2, 3, 9 και 10 Νοεμβρίου: Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00. Εισιτήρια: 12 € γενική, 10 € ανέργων / φοιτητικό / 65+, 8 € ομαδικό. Προπώληση: TicketServices.gr - τηλ. 2107234567 - Καταστήματα Public.

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης"

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ