Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Νέα δυναμική στο Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας – Χορτιάτη με την Ερατώ Αλακιοζίδου

«Στόχος μου να γίνει ένας καλλιτεχνικός και εκπαιδευτικός φορέας πρότυπο», ανέφερε η καταξιωμένη πιανίστα που ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Τους στόχους και το όραμά της για το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας – Χορτιάτη μοιράστηκε μαζί μας η καταξιωμένη πιανίστα Ερατώ Αλακιοζίδου η οποία ανέλαβε πρόσφατα την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ωδείου.

Αναφέρθηκε στα πρώτα βήματα που ήδη έγιναν στο εκπαιδευτικό κομμάτι, σε θέματα υποδομών, αλλά και στην προσαρμογή στα νέα δεδομένα με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τις διαδικτυακές συναυλίες λόγω της πανδημίας.

Τέλος μίλησε και για την Ανοιχτή Πρόσκληση για νέους συνθέτες, έργα που θα διακριθούν να ερμηνεύονται από το Israeli Cultural Foundation.

 

-Πρόσφατα αναβάλατε καθήκοντα στην Καλλιτεχνική  Διεύθυνση του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη. Ποιοι οι στόχοι σας;

-Το Δημοτικό Ωδείο Πυλαίας- Χορτιάτη είναι ένα νέο ωδείο συγκριτικά με αυτά των γειτονικών δήμων άρα βρίσκεται ακόμα σε μία διαδικασία εξέλιξης. Διαθέτει δύο κτίρια ένα στο Πανόραμα (κεντρικό) και ένα στην Πυλαία (παράρτημα) καθώς επίσης και τρία κέντρα πολιτισμού ( Χορτιάτη, Φίλυρο και Ασβεστοχώρι) που λειτουργούν ως φυτώρια σπουδαστών για τις μικρότερες ηλικίες, γεγονός που το κάνει άμεσα προσεγγίσιμο σε όλο το φάσμα των κατοίκων του Δήμου και όχι μόνο.

 Ο πρώτος στόχος με την ανάληψη των καθηκόντων μου ήταν ο άμεσος εκσυγχρονισμός, η εξυγίανση του ωδείου και η δημιουργία ενός καλλιτεχνικού εκπαιδευτικού ιδρύματος με αναγνώριση στην τοπική και ευρύτερη κοινωνία, και με αύξηση της τοπικής και διεθνούς εμβέλειας καθώς και η συμβολή του στον πολιτιστικό τουρισμό.

Στο μικρό αυτό χρονικό διάστημα με την αμέριστη υποστήριξη του Δημάρχου κ. κ. Ιγνάτιου Καϊζεζίδη αλλά και με την συμβολή του νέου Προέδρου της ΚΕΠΑΠ κ. Αστέριου Κισκίνη πραγματοποιήθηκαν με γοργούς ρυθμούς αρκετές εργασίες από αυτές που είχαν προβλεφθεί αρχικά, όπως η πλήρης ανακαίνιση των αιθουσών, η συντήρηση όλων των οργάνων, αγορά υλικοτεχνικού εξοπλισμού, δημιουργία ιστοσελίδας και πολλές άλλες εργασίες οι οποίες βελτίωσαν όχι μόνο την εικόνα του ωδείου, αλλά το έκαναν πιο λειτουργικό, άμεσο σύγχρονο και εξωστρεφές. Υπάρχουν βέβαια ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν, όμως με παρακαταθήκη το κοινό όραμα που συμμεριζόμαστε, το δυναμικό ξεκίνημα του ακαδημαϊκού έτους, παρόλες τις αντιξοότητες και την ανάπτυξη της ομαδικότητας με το καλλιτεχνικό προσωπικό, δείχνουν ένα πολύ ελπιδοφόρο μέλλον για ένα ίδρυμα υψηλού επιπέδου διεθνών προδιαγραφών.

Ο προσωπικός μου στόχος είναι να γίνει ​ένας καλλιτεχνικός και εκπαιδευτικός φορέας πρότυπο, που να δίνει βήμα έκφρασης και σκέψης στα παιδιά, δημιουργώντας σκεπτόμενους νέους ανθρώπους και χαρακτήρες για το μέλλον, ενώ παράλληλα οι καλλιτεχνικές του δράσεις να δώσουν δείγμα γραφής στα δρώμενα του τόπου.

eratw_alakiozidou.jpg

-Πώς προσαρμόστηκε στα νέα δεδομένα της πανδημίας και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης το Ωδείο;

-Μέσα στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού ήταν και η προετοιμασία για τα εξ αποστάσεως μαθήματα. Είναι γεγονός πως το Ωδείο λειτουργεί κανονικά αμέσως μετά την ανακοίνωση του lock down χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Όλο το καλλιτεχνικό διδακτικό δυναμικό του ωδείου ήταν πλήρως ενημερωμένο καθώς επίσης  γονείς και σπουδαστές με αποτέλεσμα να μην υπάρξει καμία απολύτως δυσκολία στην μετάβαση από τα δια ζώσης μαθήματα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
Αν και η χρήση του διαδικτύου είναι μια λύση ανάγκης καθώς τα μαθήματα δια ζώσης είναι η φυσιολογική κατάσταση μεταξύ σπουδαστή και διδάσκοντα, ωστόσο με την βοήθεια της τεχνολογίας η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι η μόνη υπαρκτή λύση στην παρούσα φάση και προτεραιότητά μας είναι να γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

 

-Τελευταία λόγω των συνθηκών βλέπουμε συναυλίες διαδικτυακά. Ποιες οι δυσκολίες στην διεξαγωγή τους; Πώς αντιδρά ο κόσμος;

-Ο κόσμος έχει την ανάγκη  έκφρασης και η συγκεκριμένη κατάσταση που επικρατεί έχει προκαλέσει μια καλλιτεχνική ανυδρία καθώς το διάστημα του εγκλεισμού είναι μεγάλο και η δια ζώσης πρόσβαση σε καλλιτεχνικά δρώμενα ανύπαρκτη. Η μουσική έκφραση όμως, πάντα θα βρίσκει τρόπους να υπάρχει στη ζωή μας, αρκεί να τους αναζητήσουμε. Η χρήση των τεχνολογικών δυνατοτήτων – το λεγόμενο streaming-  είναι ένας νέος τέτοιος τρόπος. Σίγουρα δεν μπορεί να υποκαταστήσει ούτε κατ΄ ελάχιστο την αμεσότητα της επικοινωνίας του καλλιτέχνη με τον ακροατή και την ιδιαίτερη χημεία που δημιουργεί η ενέργεια αυτής της σχέσης. Σε κάθε περίπτωση όμως, αποτελεί έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης του κοινού, έναν πιο ψυχρό τρόπο θα έλεγα, αφού λείπει ένα βασικό συστατικό της συνταγής που είναι το χειροκρότημα. Οι δυσκολίες είναι αρκετές αλλά δεν είναι ακατόρθωτο να ξεπεραστούν καθώς η ανάγκη επικοινωνίας είναι δυνατότερη και ο στόχος είναι ένας, η επικοινωνία του καλλιτέχνη με τον ακροατή. Ο κόσμος αντιδρά θετικά και αυτό αποτελεί ένα επιπλέον κίνητρο για όλους μας. Όπως σε όλα τα πράγματα υπάρχουν θετικά και αρνητικά. Ως αισιόδοξη θα δω τα θετικά και την δυναμική που έχει μια διαδικτυακή συναυλία που μπορεί να προσεγγίσει ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό από αυτό μιας αίθουσας συναυλιών. Μπορεί να λείπει το χειροκρότημα, η αμεσότητα, η ενέργεια της στιγμής και της ερμηνείας όμως μπορεί να παρακολουθηθεί από μεγαλύτερο κοινό σε τελείως διαφορετικά ωράρια και συνθήκες. Προφανώς είναι και αυτός ένας νέος τρόπος και νομίζω πως ήδη υπάρχει μαγιά για μελλοντικές δράσεις όσο συνεχίζεται η απαγόρευση των συναυλιών.
Το διάστημα του Νοεμβρίου -Δεκεμβρίου στο Δημοτικό ωδείο έγιναν τουλάχιστον 10 διαδικτυακές παραγωγές από διδάσκοντες και σπουδαστές του ωδείου με πολύ μεγάλη απήχηση και συνολική επισκεψιμότητα γεγονός που δείχνει την ανάγκη του κόσμου για επαφή.

eratw_alakiozidou_3.jpg

-Μια από τις πρώτες δράσεις του Ωδείου που ανακοινώθηκαν πρόσφατα είναι η Ανοιχτή Πρόσκληση για νέους συνθέτες, με έργα που θα διακριθούν να ερμηνεύονται από το Israeli Cultural Foundation. Μιλήστε μας για αυτή την πρωτοβουλία… Πόσο σημαντικό είναι να τονώνεται η διάθεση και το κίνητρο για δημιουργία, ειδικά σε καιρούς δύσκολους όπως αυτοί που διανύουμε τώρα;

-Ήδη εδώ και καιρό έχει ξεκινήσει μια χαρτογράφηση δυνατοτήτων για τον καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό προγραμματισμό του 2021, που ακόμα βέβαια δεν ξέρουμε τι μας επιφυλάσσει. Είμαι πολύ αισιόδοξη καθώς μπορούμε να δώσουμε ένα στίγμα ανανέωσης και δημιουργικότητας κάτω από τι πιο αντίξοες συνθήκες. Αυτό το πρότζεκτ είναι ένα πρώτο δείγμα και είναι καρπός συνεργασίας του Ωδείου με το American - Israeli Cultural Foundation (που επιχορηγείται από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών, το σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project και την  αστική μη κερδοσκοπική εταιρία be artive. Το Open Call αφορά πρόσκληση Ελλήνων και Κύπριων συνθετών, οι οποίοι θα καταθέσουν έργα τους διάρκειας 5’ –  10’. Οι συνθέτες θα πρέπει να επιλέξουν ένα σύνολο τριών έως πέντε ερμηνευτών με τα ακόλουθα όργανα: φλάουτο( η piccolo φλάουτο), κλαρινέτο( ή κλαρινέτο μπάσο), βιολί, τσέλο και πιάνο. Η επιτροπή αξιολόγησης η οποία είναι 5μελής και απαρτίζεται από τον Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών κ. I. Παπαδάτο , το μέλος της be artive/ συνθέτη και μουσικολόγο κ. Β. Κίτσο, τον κ. Tibi Cziger μουσικό του συνόλου Israeli Chamber Project και την κ.Talia Amar, συνθέτρια και καθηγήτρια της Μουσικής Ακαδημίας της Ιερουσαλήμ (Jerusalem Academy of Music and Dance) και εμού, θα επιλέξει τέσσερις (4) συνθέτες, που θα έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας τα έργα τους με το σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project παρακολουθώντας και παρεμβαίνοντας στις πρόβες, ενώ παράλληλα το εργαστήριο θα είναι ανοιχτό και για όλους τους συνθέτες και μουσικούς που θέλουν να το παρακολουθήσουν.

Είναι σημαντικό να ειπωθεί πως στις μέρες μας είναι πολύ δύσκολο έως και σπάνιο οι νέοι δημιουργοί να μπορούν να ακούσουν τα έργα τους από επαγγελματίες μουσικούς, πόσο μάλλον σε περίοδο κρίσης και εγκλεισμού. Γι’ αυτό πιστεύω ακράδαντα πως αυτή η πρωτοβουλία είναι πολύ σημαντική τόσο για τους νέους συνθέτες  όσο και για τους μουσικούς που θα θελήσουν να παρακολουθήσουν το workshop που θα πραγματοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας zoom  στις 21 Μαρτίου στην οποία θα μπορούν να συμμετέχουν μέχρι 100 άτομα από όλη την Ελλάδα και την Κύπρο. Εξίσου πιο σημαντικό και ενθαρρυντικό είναι ότι όλοι οι συμμετέχοντες θα  μπορούν να το παρακολουθήσουν εντελώς δωρεάν – αφού φυσικά ολοκληρώσουν την διαδικτυακή εγγραφή τους. Αυτό αφορά και σπουδαστές και επαγγελματίες μουσικούς καθώς το εργαστήριο είναι ανοιχτό για κάθε έναν που θα θελήσει να το παρακολουθήσει και δεν έχει όριο ηλικίας.

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης". Φωτογραφίες από Yannis Gutmann.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Βέλγοι φοιτητές θα σχεδιάσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης
Το project είναι σχεδιασμένο για φοιτητές του 2ου έτους στη Διοίκηση Τουρισμού και Αναψυχής και στοχεύει στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ της...
Θεσσαλονίκη: Βέλγοι φοιτητές θα σχεδιάσουν το τουριστικό προϊόν της πόλης
Οι 5 λέξεις «κλειδιά» για τη Θεσσαλονίκη του αύριο – Ποια τα ατού, ποια τα «αγκάθια»
Ημερίδα της Marketing Greece με κεντρικό μήνυμα «Από το Χθες στο Αύριο. Μαζί διαμορφώνουμε το τουριστικό προϊόν της Θεσσαλονίκης»
Οι 5 λέξεις «κλειδιά» για τη Θεσσαλονίκη του αύριο – Ποια τα ατού, ποια τα «αγκάθια»