Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Ύμνοι για το Μουσείο Αιγών στη Βεργίνα: Η αυτοκρατορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Άρθρο του Τhe Economist ρίχνει φως στο Μουσείο Αιγών στη Βεργίνα, το οποίο εγκαινιάστηκε και άνοιξε για το κοινό τον Δεκέμβριο

Ένα νέο μουσείο στην Ελλάδα εγείρει ερωτήματα σχετικά με το τόξο της αρχαίας ιστορίας - και την κληρονομιά μιας αυτοκρατορίας.

Άρθρο του Τhe Economist ρίχνει φως στο Μουσείο Αιγών στη Βεργίνα, το οποίο εγκαινιάστηκε και άνοιξε για το κοινό τον Δεκέμβριο, και εξηγεί πως η περιοχή και η αυτοκρατορία του Μ. Αλεξάνδρου που γεννήθηκε εκεί άλλαξε τον σύγχρονο κόσμο.

Η Βεργίνα ήταν ένα μέρος «σκοτεινό» μέχρι τη στιγμή που άρχισαν να αναδύονται οι θησαυροί

Στο πλαίσιο της έρευνας, ο Economist προσέγγισε και μίλησε με την αρχαιολόγο Αγγελική Κοτταρίδη, η οποία έχει αφιερώσει τη ζωή της στις ανασκαφές στο χωριό της Βεργίνας. Ένα μέρος που ήταν ιδιαίτερα «σκοτεινό» μέχρι τη στιγμή που άρχισαν να αναδύονται οι θησαυροί του πριν από μισό αιώνα. Όσο ήταν φοιτήτρια, η κυρία Κοτταρίδη είχε τη χαρά να γίνει μάρτυρας στην ιστορική στιγμή της ανακάλυψης των βασιλικών τάφων της Βεργίνας το 1977. Χρυσά αντικείμενα και όμορφες τοιχογραφίες κοσμούσαν τους τάφους. Συνεχίζοντας το έργο του Μανόλη Ανδρόνικου, έκτοτε η ομάδα της ανακάλυψε ολόκληρο το βασιλικό παλάτι, που έχει μέγεθος τριπλάσιο από αυτό του Παρθενώνα. Ανακάλυψε, ακόμα, δεκάδες άλλους βασιλικούς τάφους και πάνω από 1.000 κανονικούς, καθώς και το θέατρο που πρέπει να είναι το σημείο όπου δολοφονήθηκε ο Φίλιππος το 336 π.Χ.

Τα επιτεύγματα του Αλεξάνδρου δεν περιορίζονται στις κατακτήσεις

Τον Φίλιππο διαδέχθηκε ο γιος του Αλέξανδρος και, όπως υπογραμμίζει ο Economist, τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Μέχρι τη στιγμή του θανάτου του, ο Αλέξανδρος είχε δημιουργήσει μια αυτοκρατορία που εκτεινόταν από την Αίγυπτο μέχρι το Χίντου Κους. Ένα νέο μουσείο που άνοιξε στις 19 Δεκεμβρίου διερευνά τα επιτεύγματα της οικογένειάς του - τα οποία, επιμένει η κ. Κοτταρίδη, δεν περιορίζονται στις κατακτήσεις. Για την κυρία Κοτταρίδη, η πρωτεύουσα της αρχαίας Μακεδονίας ήταν το πρωτότυπο ενός είδους αστικού πολιτισμού που αργότερα εκτεινόταν από το Μαγκρέμπ μέχρι την Κεντρική Ασία. Το έργο της και το μουσείο αμφισβητούν τις συμβατικές απόψεις της αρχαίας ιστορίας - και εγείρουν εύστοχα ερωτήματα σχετικά με την κληρονομιά αυτής της αυτοκρατορίας.

Η κυρία Κοτταρίδη υποστηρίζει πως οι ελληνιστικές πόλεις έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του σύγχρονου θρησκευτικού κόσμου και επηρέασαν την Χριστιανοσύνη αλλά και την κουλτούρα του Βουδισμού. Διερωτώμενος για το εάν η κ. Κοτταρίδη υπερβάλλει σε ό,τι αφορά τον ρόλο των ελληνιστικών πόλεων ως χωνευτηρίου του σύγχρονου κόσμου, ο Economist θυμίζει πως όντως ο ελληνιστικός πολιτισμός ήταν καταλύτης για την ανάπτυξη πολλών θρησκειών, οι οποίες εν μέρει εξελίχθηκαν σε μεγάλες πόλεις όπως η Αλεξάνδρεια στην Αίγυπτο.

Κόντρα σε όσα ισχυρίζεται η κυρία Κοτταρίδη, Ινδοί μελετητές αποστρέφονται την ιδέα του Αλεξάνδρου ως ηγέτη μιας αποστολής εκπολιτισμού. Μάλιστα, ο Meenakshi Lekhi, υπουργός της ινδικής κυβέρνησης, τόνισε πρόσφατα σε συνέδριο πως οι ανταλλαγές μεταξύ του ελληνικού και του ινδικού πολιτισμού προηγούνταν του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Όπως και να 'χει -σύμφωνα με τον Economist-, ακριβώς αυτή τη συζήτηση φιλοδοξεί και οραματίζεται να φουντώσει το μουσείο. Και μπορεί η αγροτική Ελλάδα να φαίνεται περίεργη επιλογή για σημείο έναρξης μιας τέτοιας συζήτησης, δεν την εμπόδισε όμως να γίνει η βάση και το σημείο αναφοράς για την κατάκτηση του κόσμου.

Πηγή: iefimerida.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ανδρουλάκης: Ο πυρήνας της διαφθοράς βρίσκεται μέσα στο Μέγαρο Μαξίμου
Δηλώσεις του προέδρου του ΠΑΣΟΚ πριν από τη συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου και της κοινοβουλευτικής ομάδας του κόμματος
Ανδρουλάκης: Ο πυρήνας της διαφθοράς βρίσκεται μέσα στο Μέγαρο Μαξίμου
Θεσσαλονίκη: Στη Θέρμη η Άννα Φόνσου – Συνάντηση για «Το Σπίτι του Ηθοποιού»
Η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα συναντήθηκε με το δήμαρχο, Θεόδωρο Παπαδόπουλο, για το ενδεχόμενο να λειτουργήσει δομή στη Θεσσαλονίκη
Θεσσαλονίκη: Στη Θέρμη η Άννα Φόνσου – Συνάντηση για «Το Σπίτι του Ηθοποιού»