Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

«Μία βίαιη πράξη δεν φέρνει ποτέ λύση»

Η Κατερίνα Φαχούρι και η Όλγα Καπαγιορίδου μίλησαν στο TyposThes για την «Αναρχική» του Ντέιβιντ Μάμετ

Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη

 

Την «Αναρχική» του Ντέιβιντ Μάμετ ανεβάζουν για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Αυλαία η Κατερίνα Φαχούρι, Όλγα Καπαγιορίδου. Πρόκειται για ένα κείμενο το οποίο ο καταξιωμένος συγγραφέας εμπνεύστηκε από τα πραγματικά γεγονότα που έπληξαν την Αμερική τη δεκαετία του ’70, με την δράση της επαναστατικής οργάνωσης Weather Underground και την ληστεία του Brink η οποία κατέληξε στον θάνατο δύο αστυνομικών.

Η υπόθεση αναφέρεται στην Κάθι που έχει διαπράξει ως μέλος ενός ριζοσπαστικού κινήματος, ένα πολιτικά φορτισμένο έγκλημα. Έχοντας ήδη εκτίσει τριανταπέντε χρόνια από την ποινή ισόβιας κάθειρξης στην οποία είχε καταδικαστεί, αιτείται την απελευθέρωσή της. Συναντά λοιπόν την Ανν, που την επιτηρούσε όλα αυτά τα χρόνια στη φυλακή και την μόνη που μπορεί να εκδώσει την απόφαση της αποφυλάκισής της. Η τελευταία ως αντιπρόσωπος της πολιτείας, οφείλει να αξιολογήσει την αυθεντικότητα της μεταμέλειας της κατηγορουμένης.

«Το έργο δεν είναι εύκολο και το γνωρίζαμε εξαρχής, βασίζεται στον λόγο και όχι στην κίνηση δεν είναι ένα έργο που εντυπωσιάζει με τον τρόπο που περιμένει κανείς. Είναι μία απλή συζήτηση αλλά μία συζήτηση που πρέπει να γίνει δημόσια», ανέφεραν στο TyposThes η Κατερίνα Φαχούρι, Όλγα Καπαγιορίδου που συνυπογράφουν την σκηνοθεσία. Οι δύο τους εργάστηκαν με την τεχνική του Nikolai Demidov. Σχολίασαν πως «ο Mamet ρίχνει φως στο γεγονός πως μία βίαιη πράξη δεν φέρνει ποτέ λύση και πως δεν υπάρχουν νικητές και χαμένοι αλλά μόνο θύματα».

 

i_anarhiki_toy_david_mamet_4.jpg

-Πώς επιλέξατε το συγκεκριμένο κείμενο;

-Ψάξαμε πολύ για να βρούμε ένα έργο που να μας εμπνέει, διαβάσαμε πολλά και τελικά πέσαμε πάνω στην “Αναρχική”. Το διαβάζαμε και στα αγγλικά και μέχρι τη μέση του έργου δεν είχαμε καταλάβει τι συμβαίνει. Είχαν ανοίξει τόσα ζητήματα, οι χαρακτήρες φαινόταν ότι θα αναγκαστούν να αποκαλύψουν πράγματα και έτσι απλώς συνεχίσαμε να διαβάζουμε γιατί υποθέσαμε ότι ο Mamet όπως πάντα θα βρει έναν τρόπο να συνδέσει τις κλωστές της ιστορίας αργότερα στο κείμενο. Μέχρι να φτάσουμε στο τέλος του έργου είχαμε μείνει με το στόμα ανοιχτό. Το έργο δεν είναι εύκολο και το γνωρίζαμε εξαρχής, βασίζεται στον λόγο και όχι στην κίνηση δεν είναι ένα έργο που εντυπωσιάζει με τον τρόπο που περιμένει κανείς. Είναι μία απλή συζήτηση αλλά μία συζήτηση που πρέπει να γίνει δημόσια.

-Γιατί αποφασίσατε να ανεβάσετε το έργο με την τεχνική του Nikolai Demidov;

-Πρώτα μας ενέπνευσε η τεχνική και μετά μας γεννήθηκε η ανάγκη να ερευνήσουμε πώς αυτή λειτουργεί σε ένα έργο. Δουλεύαμε με το Lab του Demidov Studio Athens ήδη 2 χρόνια, πριν αποφασίσουμε να ανεβάσουμε την «Αναρχική». Ήταν ο οδηγός μας για το πώς να διαχειριστούμε ένα τόσο περίπλοκο έργο. Χωρίς αυτή τη γνώση αλλά και αναζωογονητική οπτική πάνω στο θέατρο δεν ξέρω αν θα βρίσκαμε το θάρρος ή την όρεξη να κάνουμε μόνες μας αυτό το τόλμημα. Το ότι θα παρουσιάζαμε στο ελληνικό κοινό ένα έργο που δεν έχει παιχτεί ποτέ, χρησιμοποιώντας μία νέα για τα ελληνικά δεδομένα σχολή θεάτρου δεν είναι για μας απλώς μία παράσταση αλλά μία νέα πρόταση.

-Το κείμενο θίγει πραγματικά γεγονότα. Πώς αγγίζει τα θέματα όπως αυτό της βίας είτε αυτή γίνεται από μια επανάσταση ή από το κράτος.

-Η βία που ασκεί εκείνος που θέλει να καταστείλει ή να καταπιέσει ή να χειραγωγήσει δεν προέρχεται από την ίδια αφετηρία με εκείνη τη βία στη οποία καταφεύγει αυτός που καταπιέζεται. Γιατί στη δεύτερη περίπτωση η βία αυτή είναι αντίδραση σε μία ήδη βίαιη δράση. Νομίζουμε πως ο Mamet με το έργο του απλώς ρίχνει φως στο γεγονός πως μία βίαιη πράξη δεν φέρνει ποτέ λύση και πως δεν υπάρχουν νικητές και χαμένοι αλλά μόνο θύματα.

-Τι έχει να πει στο σήμερα η παράσταση;

-Για την “δικαιοσύνη”, για την ανημπόρια μας να αντιδράσουμε όταν εκείνος που ασκεί τη βία είναι το ίδιο το κράτος. Για τα δυο μέτρα και τα δυο σταθμά. Για το ότι όταν ζεις σε ένα τέτοιο κράτος είτε επιλέγεις να υπηρετείς αυτό σύστημα ενισχύοντάς το είτε επιλέγεις να ξεσηκωθείς με βία είσαι και θα είσαι πάντα χαμένος. Στην πρώτη περίπτωση γιατί αποκόπτεσαι και εκφυλίζεις την ανθρώπινη φύση σου και στη δεύετερη γιατί αν πάρεις τον νόμο στα χέρια σου και φερθείς με έμπρακτη βία απέναντι στην αδικία που σου ασκέιται θα μπεις φυλακή, θα καταστρέψεις τη ζωή σου ενώ οι αντιπρόσωποι του κράτους ότι και να κάνουν δεν τιμωρούνται ποτέ.

i_anarhiki_toy_david_mamet_2.jpg

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Κατερίνα Φαχούρι, Όλγα Καπαγιορίδου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Εύα Μοσχολιδάκη,Ηθοποιοί: Κατερίνα Φαχούρι, Όλγα Καπαγιορίδου, Μετάφραση από τα αγγλικά: ΜαριλούΤαμβάκη, Πρωτότυπος ήχος: Γιώργος Καραμανλής, Παραγωγή:Omikron3 και D’art – TheArtSociety, Φωτογράφος Αφίσας: Βλαδίμηρος Γιαννακάκος, Φωτογραφίες: Νάσια Τσιάμα. 

Πληροφορίες

www.avlaiatheater.gr

Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ:Τσιμισκή 136,(Πλατεία ΧΑΝΘ)

Τηλέφωνο: 2310 230013

Παραστάσεις:21-23 Μαρτίου 2023. Ημέρες & ώρες παραστάσεων:Τρίτη, Τετάρτη& Πέμπτη στις 21:00

Εισιτήρια: 15€ κανονικό, 13€ φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ. Διάρκεια: 100 λεπτά

Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ&Viva.gr.

       ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τραγωδία στα Τέμπη: Στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου η μήνυση γονέα θύματος
Κατά της απορριπτικής απόφασης της Εισαγγελέα πρωτοδικών – Διατάχθηκε και η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης
Τραγωδία στα Τέμπη: Στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου η μήνυση γονέα θύματος
Θρήνος για τον Γιάννη Καλλιάνο - Πέθανε ο πατέρας του στη ΜΕΘ του «Αττικόν»
Σε ηλικία 79 ετών – Οι αιχμές του βουλευτή για την αντιμετώπιση από το νοσοκομείο και η κόντρα με τον Άδωνι Γεωργιάδη
Θρήνος για τον Γιάννη Καλλιάνο - Πέθανε ο πατέρας του στη ΜΕΘ του «Αττικόν»