Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Το ιστορικό κτίριο Ντε Μάγιο «ξαναζωντανεύει» έπειτα από 70 χρόνια

Στον πρώτο όροφο του κτιρίου, η γκαλερί «The Eye Altering» ξαναζωντανεύει έναν χώρο που συμπυκνώνει την πλούσια και πολυτάραχη ιστορία της πόλης

Της Σταυρούλας Χατζή

Μέσα στα στενά και τις στοές της περιοχής της Βαλαωρίτου, στη συμβολή των οδών Πάικου με Συγγρού, το ιστορικό κτίριο Ντε Μάγιο ξανασυστήνεται στο κοινό έπειτα από 70 χρόνια. Χτισμένο το 1928, το κτίριο ανήκε στους εβραϊκής καταγωγής, υφασματέμπορους, Ισαάκ και Σιμαντώβ, γιούς του Αβραάμ Ντε Μάγιο και συνέταιρους στην εταιρεία Υιοί Αβραάμ Μάγιο. Από το 1945 και την εκτέλεση της οικογένειας των ιδιοκτητών από τους Ναζί, έως και το 2020, το διατηρητέο κτίριο παρέμεινε ερειπωμένο με εξαίρεση κάποια μαγαζιά στο ισόγειο. Πλέον, στον πρώτο όροφο στεγάζει την γκαλερί «The Eye Altering», δίνοντας ξανά ζωντάνια σε έναν χώρο που συμπυκνώνει την πλούσια και πολυτάραχη ιστορία της πόλης.

πηγή: salonikajewisharchitecture.com

 Το κτίριο σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Μαξ Ρούμπενς, απόφοιτο της Σχολής Καλών Τεχνών Κωνσταντινούπολης. Γνωστός στην ιστορία ως ένας από τους παραγωγικότερους αρχιτέκτονες του Μεσοπολέμου, ο Μαξ Ρούμπενς, ασχολήθηκε κυρίως με την ανοικοδόμηση της περιοχής που επλήγη από την «Μεγάλη Πυρκαγιά» του 1917. Στο αρχείο της επονομαζόμενης «πυρίκαυστου ζώνης Θεσσαλονίκης», βρέθηκαν 171 φάκελοι-μελέτες που φέρουν την υπογραφή του.

 Οι όψεις του κτιρίου Ντε Μάγιο χαρακτηρίζονται ως διατηρητέες και χωρίζονται σε τρείς κάθετες ζώνες. Επί της οδού Πάικου η κεντρική ζώνη φέρει τέσσερα ανοίγματα γαλλικού τύπου σε παράταξη και επί της οδού Συγγρού τρία. Η περίμετρος του κτιρίου διατρέχεται από γείσο.

 Σύμφωνα με την ξενάγηση του Open House Thessaloniki 2023, η στοά του κτίσματος ένωνε μυστικά το κτίριο Ντε Μάγιο με άλλα εβραϊκά κτίρια της περιοχής καταλήγοντας στο λιμάνι της πόλης. Στον πρώτο όροφο οργανώνονται πέντε γραφεία που αποτελούν και τον κύριο χώρο του ορόφου, και στον δεύτερο όροφο 14, όλα τους ωστόσο παραμένουν εγκαταλελειμμένα.

img_6803.jpg
img_6771.jpg

 

Μια παλιά αποθήκη μεταμορφώνεται σε γωνιά καλλιτεχνών

Το 2020 ένας ενιαίος χώρος 80τ.μ. του πρώτου ορόφου πωλείται στην εικαστικό και curator Ελένη Γιανακκούλη από τον ανιψιό μίας από τις κόρες, απογόνους της οικογένειας Ντε Μάγιο, καθώς όλοι οι άντρες είχαν εκτελεστεί από τους Ναζί.

 Η αποθήκη του μπαρ που στεγάζονταν στο ισόγειο έχει πλέον μεταμορφωθεί από αξιοποιείται για να στεγάσει την γκαλερί «The Eye Altering», το όνομα της οποίας είναι εμπνευσμένο από ένα στίχο του William Blake. Ο μισός χώρος (45τ.μ.) διαμορφώνεται ως εκθεσιακός χώρος με τον υπόλοιπο μισό να αποτελεί το μπάνιο και το γραφείο της γκαλερί.

«Η ανακαίνιση πήρε περίπου έναν χρόνο λόγο πολύ κακής κατάστασης του κτιρίου. Έπρεπε να εκδοθούν άδειες καθώς είναι διατηρητέο και υπήρχαν περιορισμοί» αναφέρει η ιδιοκτήτρια κατά την διάρκεια της ξενάγησης.

img_6779.jpg

 Μέχρι και τις 29 Νοεμβρίου φιλοξενούνταν στον χώρο η φωτογραφική έκθεση «Κανά δυο φωτογραφίες» σε επιμέλεια της ιδιοκτήτριας, Ελένης Γιανακκούλη. Πρόκειται για την πρώτη ατομική έκθεση του φωτογράφου και φίλου του Λέξ, Δημήτρη Μουγκού, βασισμένη σε λεύκωμα που εκδόθηκε τον Απρίλιου του 2023.

 Στο φωτογραφικό του υλικό ο Μουγκός καταγράφει για χρόνια στιγμές της παρέας του, αφήνοντάς μας να ρίξουμε μια ματιά στον περίπλοκο μωσαϊκό της φιλίας και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μπαίνοντας στον εκθεσιακό χώρο, παρατηρούμε στο έδαφος αποδομημένο το βιβλίο του φωτογράφου, με χιλιάδες εκτυπώσεις, χαοτικά τοποθετημένες καθώς και πυρσούς, σκουπίδια και άλλα ευρήματα που άφησαν πίσω τους οι θεατές των συναυλιών.

img_6769.jpg

«Προσπαθήσαμε να κάνουμε μια εικαστική εγκατάσταση με βάση την φωτογραφία και όχι τόσο μια έκθεση αναφορικότητας πάνω στο πρόσωπο του Λεξ. Η προσπάθεια μου ήταν σε ατομικό επίπεδο να αναδείξω τι γίνεται με τις εικόνες που μένουν στους σκληρούς ή στα κοινωνικά δίκτυα, δεν εντυπώνονται ποτέ και τελικά εξαφανίζονται» αναφέρει ο Δημήτρης Μουγκός.

 Στη συνέχεια της ξενάγησης βρεθήκαμε στον χώρο όπου στεγάζεται το γραφείο της γκαλερί, το οποίο κοσμείται από διάφορα έργα τέχνης, δημιουργήματα διάφορων καλλιτεχνών καθώς και της ίδιας της ιδιοκτήτριας.

«Εδώ δουλεύουμε και συζητάμε με τους καλλιτέχνες σχετικά τις εκθέσεις», αναφέρει η Ελένη Γιανακκουλή. «Είστε τυχεροί γιατί ήρθατε την ώρα που έχει ήλιο και η γκαλερί έχει ουράνια τόξα καθώς οι ηλιαχτίδες παίρνουν μέσα από τα φίλτρα στα παράθυρα και τον πολυέλαιο» επισημαίνει. 

 Το γραφείο είναι χειροποίητο, με μαρμάρινη επιφάνεια ενώ η καρέκλα βρέθηκε στα σκουπίδια και ντύθηκε με ύφασμα Gucci. Στο βάθος, τοποθετείται μια πολυθρόνα 3D printed, πιστή αντιγραφή της πολυθρόνας του Λουδοβίκου του 14ου  και  δίπλα της η «Μιλίτσα», μια καμηλοπάρδαλη μεγάλων διαστάσεων, με όνομα εμπνευσμένο από αυτό της κολλητής της γιαγιάς της ιδιοκτήτριας.

img_6798_antigrafo.jpg
img_6792.jpg

Άλλα έργα που κοσμούν τον χώρο προσδίδοντας εκκεντρικότητα και μια ποπ αισθητική, είναι ένα ζωγραφισμένο κεφάλι τράγου και ένα 3dpen artwork, έργα της Ελένης Γιανακκουλή , ένα βάζο με την Αφροδίτη της Μύλου που αρχικά χρησίμευε ως θήκη για ομπρέλες και ένα κάδρο σχεδιασμένο από τον tattoo artist Δημήτρη Δημόπουλο.

img_6793.jpg
img_6788.jpg

Πληροφορίες κατά την διάρκεια της ξενάγησης παρείχε το Open House Thessaloniki 2023

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θρίλερ στη Χαλκιδική: Ιδιοκτήτες γνωστού ξενοδοχείου ήταν κατάσκοποι της Ρωσίας
Πρόκειται για τον Νικολάι και την Ελένα Σαποσνίκοφ, που αγόρασαν τη Villa Elena έναντι περίπου 275.000 ευρώ το 2009
Θρίλερ στη Χαλκιδική: Ιδιοκτήτες γνωστού ξενοδοχείου ήταν κατάσκοποι της Ρωσίας