Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δημήτρης Μαραμής: «Ποπ ποιητικό τραγούδι έχει βγάλει μόνο η Ελλάδα»

Ο συνθέτης παρουσιάζει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη συναυλία του που δόθηκε στη Νέα Υόρκη, εμπλουτισμένη με το νέο κύκλο τραγουδιών του...

Συνέντευξη στη ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

O Δημήτρης Μαραμής επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Μ2) για να παρουσιάσει τη νέα του δισκογραφική δουλειά «Ay Amor» που είναι βασισμένη σε ποίηση του Λόρκα και κέρδισε το κοινό της Αμερικής, αλλά και να μας δείξει το νέο κύκλο τραγουδιών του που είναι βασισμένος σε Έλληνες ποιητές και στιχουργούς.

«Η ποίηση έχει σημαντική θέση στη ζωή μου και ο πιο σημαντικός πλούτος μας είναι η γλώσσα» μας είπε σε κατ’ ιδίαν συνέντευξη που μας παραχώρησε με αφορμή τη συναυλία που θα δώσει την Παρασκευή 21/2 στις 21.00 στην πόλη μας.

Για τον ίδιο δεν υπάρχει έντεχνο τραγούδι, αλλά ποπ ποιητικό τραγούδι που

που μέσα από τη μελοποίηση και τη μουσική μεταφέρει και ολόκληρα ποιήματα, αλλά και μια ατμόσφαιρα, νοήματα και λόγο ποιητικό. «Αυτό είναι ένα μοναδικό φαινόμενα του πολιτισμού αυτής της χώρας. Ποπ ποιητικό τραγούδι έχει βγάλει μόνο η Ελλάδα» μας είπε.

-Πείτε μας δυο λόγια για τη συναυλία “Spanish poets in New York”.

-Eίναι η μεταφορά μιας επιτυχημένης συναυλίας στη Θεσσαλονίκη. Θα παρουσιαστεί ο βασικός κύκλος «Ay amor», τα ισπανόφωνα δηλαδή τραγούδια που ερμήνευσε στη Νέα Υόρκη η Λίνα Ορφανός και τα κάναμε δίσκο, στον οποίο συμμετέχει και η Μαρία Φαραντούρη, και που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβρη και στην Ελλάδα τον Νοέμβριο σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία.

Εκτός όμως από αυτό τον κύκλο τραγουδιών η ίδια συναυλία θα περιέχει και έναν άλλο κύκλο: την «Αισθηματική ηλικία», που είναι βασισμένη σε Έλληνες ποιητές και στιχουργούς. Ο πρωταγωνιστής αυτού του κύκλου ερμηνευτικά είναι ο Θοδωρής Βουτσικάκης.

Δουλεύω με κύκλους τραγουδιών και επέλεξα την «Αισθηματική ηλικία» με αφορμή ένα ποίημα του Αλέξη Ασλάνογλου που μαζί με τον Χριστιανόπουλο, τον Θέμελη και τον Ιωάννου ήταν οι βασικοί ποιητές της γενιάς τους στη Θεσσαλονίκη. Στον ίδιο κύκλο θα είναι και μελοποιημένα ποιήματα από ποιητές όπως ο Λαπαθιώτης, ενώ θα υπάρχουν στίχοι από δημιουργούς όπως ο Μιχάλης Γκανάς και ο Σωτήρης Τριβιζάς.

-Ο τίτλος της συναυλίας;

-Έχει δύο αιτιολογίες και αφορμές. Η πρώτη είναι η παρουσίαση του ισπανόφωνου κύκλου τραγουδιών "Ay Amor" στη Νέα Υόρκη και η θερμή υποδοχή που έλαβε εκεί αυτή η δουλειά. Αυτό λειτούργησε ως αφορμή για να φέρω αυτή τη συναυλία και στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στη Θεσσαλονίκη.

Η δεύτερη είναι το ποίημα του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα «Ο ποιητής στη Νέα Υόρκη». Έτσι είχε ονομάσει ο Λόρκα μια μεγάλη ποιητική συλλογή που έγραψε όταν ο ίδιος είχε πάει στη Νέα Υόρκη για να μάθει αγγλικά, αλλά ουσιαστικά για να ξεφύγει λίγο από το κάπως καταπιεστικό κλίμα της Ισπανίας και της οικογένειάς του. Ήταν μια φοβερή εμπειρία για τον ισπανό ποιητή, όπως επίσης ήταν μια φοβερή εμπειρία και για μένα. Έφυγα για ενάμιση μήνα από την Ελλάδα για να παρουσιάσω εκεί τη δουλειά μου σε ένα κύκλο συναυλιών. Μαζί μου είχα την Ελληνοαμερικανίδα σοπράνο Λίνα Ορφανός και τους αμερικανούς μουσικούς που ήταν το σύνολό μας για να παίξουμε ζωντανά το "Ay Amor".

-Ασχολείστε συχνά με την ποίηση. Ποια θέση έχει η ποίηση στη ζωή σας;

-Η ποίηση έχει πολύ σημαντική θέση στη ζωή μου. Θεωρώ ότι ο πιο σημαντικός πλούτος αυτής της χώρας είναι η γλώσσα. Μια γλώσσα με τεράστια ιστορία και πλούτο, που έχει βγάλει από τους μεγαλύτερους ποιητές στον κόσμο, από τον Όμηρο μέχρι και σήμερα, χωρίς να διακόπτεται η ιστορία της. Ακόμα και στο Βυζάντιο ή επί τουρκοκρατίας παράγονταν σπουδαία ποιήματα.

Και αυτό που λένε κάποιοι έντεχνο, εγώ θα το έλεγα ποιητικό τραγούδι. Το τραγούδι, που μέσα από τη μελοποίηση και τη μουσική μεταφέρει και ολόκληρα ποιήματα αλλά και μια ατμόσφαιρα, νοήματα και λόγο ποιητικό, είναι ένα μοναδικό φαινόμενο του πολιτισμού αυτής της χώρας. Ποπ ποιητικό τραγούδι έχει βγάλει μόνο η Ελλάδα.

Σκεφτείτε ότι κάποια τραγούδια του Θεοδωράκη, του Χατζιδάκι και του Ξαρχάκου ήταν δημοφιλή, ήταν ποπ στην εποχή τους. Ακόμη και σήμερα έχει υπάρξει τραγούδι του Ξυδάκη που είναι από ποίημα και να είναι ποπ, δηλ. δημοφιλές. Δεν εννοώ το ποπ του Σάκη Ρουβά, χωρίς να τον υποτιμώ. Θεωρώ ότι το ποιητικό τραγούδι που είναι δημοφιλές και ακούγεται από τα ραδιόφωνα είναι ένα φαινόμενο της Ελλάδας. Κάποτε ήταν στη ακμή του, τώρα είναι στην παρακμή του. Είναι ελάχιστοι αυτοί που προσπαθούν να το κάνουν. Ανάμεσά τους κι εγώ. Όμως με ενδιαφέρει αυτό το πράγμα. Το τραγούδι που δεν μπορούν πολλοί να το κάνουν, που έχει μια μοναδικότητα, που ο λόγος του είναι ουσιαστικός και ιδιαίτερος και με προκαλεί να δημιουργήσω διαφορετικά.

-Τι δυσκολίες υπάρχουν σε αυτό; Στην μελοποίηση ποιημάτων;

-Η μεγαλύτερη δυσκολία δεν είναι το δημιουργικό αλλά το τι πρόσβαση θα έχεις στο ακροατήριο. Το πώς αυτό που θα φτιάξεις θα φτάσει στον κόσμο και πώς θα μπορέσεις τη δική σου αγάπη να την μεταδώσεις να την κοινωνήσεις σε ένα πιο ευρύ ακροατήριο. Εκεί αντιμετωπίζω διάφορα θέματα και καμιά φορά πληγώνομαι κιόλας. Στις συναυλίες που δίνω νιώθω ότι υπάρχει ζήτηση, αλλά είναι στιγμές που έχω μια αμφισβήτηση αν αυτό που κάνω πουλάει.

-Συνέβη σε εσάς αυτό που κατ’ επανάληψη βλέπουμε με άλλους καλλιτέχνες: νιώθετε ότι η αξία σας αναγνωρίστηκε και εδώ αφού προηγήθηκαν οι επιτυχημένες εμφανίσεις σας στο εξωτερικό;

-Αυτό ακριβώς επιδιώκω με αυτή τη συναυλία. Ακόμη κι αν δεν γνωστοποιήθηκε από κάποια μέσα αυτό που συνέβη στη Νέα Υόρκη θα το γνωστοποιήσω εγώ με αυτή τη συναυλία. Και το λέω αυτό και χιουμοριστικά αλλά και με ειλικρίνεια. Ένιωσα μια υποδοχή και έναν ενθουσιασμό στην Αμερική από ένα πολιτισμικό κοινό (ισπανούς, εβραίους, ιταλούς, έλληνες) και στις τέσσερις συναυλίες που έδωσα. Και έλαβα και αναθέσεις. Τον Οκτώβρη θα βρίσκομαι πάλι στην Αμερική. Έλαβα και μια ανάθεση από την Ισπανία. Μου ανατέθηκε μια δουλειά στη Λα Μάντσα της Ισπανίας, την πατρίδα του λογοτεχνικού Δον Κιχώτη. Όλα αυτά λοιπόν μου έδειξαν ότι υπάρχει χώρος, αναγνωρισιμότητα, ότι η μουσική μου μπορεί να λειτουργήσει σε διεθνές επίπεδο. Δεν μιλώ με καμία έπαρση, αλλά ρεαλιστικά. Το έζησα. Στη Νέα Υόρκη παίζουν κορυφαίοι μουσικοί από όλο τον κόσμο. Το κοινό εκεί είναι δοκιμασμένο σε πολύ καλά ακούσματα. Άρα έχουν ένα κριτήριο. Αυτό ήταν το έναυσμα να πάρω αυτή τη δουλειά και να τη στείλω ως πρόταση στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

-Η συνεργασία με την κα Ορφανός πώς προέκυψε;

-Η Λίνα Ορφανός με ανακάλυψε στον «Σκοτεινό έρωτα» που είχα κάνει με τον Μάριο Φραγκούλη. Τραγούδησε στο Μανχάταν την «Adelina de paseo» από τον «Σκοτεινό έρωτα», το ανέβασε στο Youtube, την ανακάλυψα και έπειτα μιλήσαμε μέσω ίντερνετ.

Συναντηθήκαμε στην Ελλάδα σε μια συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη στο Λυκαβηττό (σημ. η ίδια έχει οικογενειακή σχέση με τον γνωστό μουσικοσυνθέτη) και πήραμε την απόφαση να συνεργαστούμε σε μια πρώτη συναυλία στη Μαδρίτη. Η επιτυχία της συνεργασίας μας στην ισπανική πρωτεύουσα μας οδήγησε στο να κάνουμε το «Ay Amor».

Μετά έγιναν οι συναυλίες στη Νέα Υόρκη. Και όλα αυτά μας έδεσαν περισσότερο. Ήδη τώρα ενορχηστρώνω σε μια νέα έκδοση το «Μαουτχάουζεν» του Θεοδωράκη, έχοντας φυσικά λάβει την έγκρισή του, και θα το τραγουδήσει η Μίνα Ορφανός στα εβραϊκά.

-Αυτό που θα παιχτεί;

-Προς το παρόν είναι στο στούντιο. Πάντα αφετηρία είναι η Αμερική. Οπότε τον Οκτώβρη θα παρουσιαστεί εκεί.

-Και η συνεργασία με κα Φαραντούρη;

-Είχε προσκληθεί από την οικογένεια της κας Ορφανός να συμμετάσχει στο δίσκο. Ήξερε τη δουλειά μου από τα πρώτα μου δισκογραφικά βήματα αλλά μου αποκάλυψε ότι περίμενε να δοκιμαστώ ως συνθέτης στο χρόνο. Με το «Ay amor» πείστηκε ότι την ενδιαφέρει η δουλειά και συμμετείχε με χαρά στο δίσκο σε ένα τραγούδι που είναι στα ελληνικά σε ντουέτο με τα ισπανικά της Λίνα Ορφανός. Και πρόθεσή της είναι να συνεχίσουμε τη συνεργασία.

-Στο παρελθόν έχετε ασχοληθεί και με θεατρική μουσική. Υπάρχουν σχέδια για να κάνετε κάτι σε αυτόν τον τομέα;

-Ως συνθέτης είμαι καθαρά θεατρικός και γεννήθηκα στο θέατρο. Εκεί πρωτοπαρουσίασα τη μουσική μου. Όμως λόγω της κατάσταση που το θέατρο βάλλεται ανεπανόρθωτα και λόγω της δικής μου συναισθηματικής ηλικίας – νιώθω ότι μπαίνω σε μια πιο ώριμη δημιουργική περίοδο, με πιο αυστηρές επιλογές – είναι πιο σημαντικό να δώσω χώρο και βάρος στη δική μου αυτόνομη και ανεξάρτητη δημιουργία και όχι στην υπό επίβλεψη από σκηνοθέτη μουσική. Πάντα όμως θα με ενδιαφέρει το θέατρο και θα είμαι ανοιχτός σε πολύ σοβαρές προτάσεις και δύσκολα έργα (αρχαία τραγωδία, σαιξπηρικό έργο ή μιούζικαλ).

Χρήσιμα

Συμμετέχουν οι ερμηνευτές: Lina Orfanos, Θοδωρής Βουτσικάκης.

Και οι μουσικοί: Κώστας Παυλάκος (βιολί), Χρήστος Κυπαρίσης (τσέλο), Αγαμέμνων Μάρδας (κοντραμπάσο). Στο πιάνο ο συνθέτης Δημήτρης Μαραμής.

Τιμές εισιτηρίων: 12€, 8€ (μαθητικά - φοιτητικά - κάτοχοι κάρτας ανεργίας).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ