Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Οδηγός εβδομάδας με 7 λόγους για να βγεις

Αξιοποίησε την εβδομάδα (1/2 – 7/2) με επτά όμορφες δραστηριότητες στην Θεσσαλονίκη

Γράφει ο Γιάννης Καψάσκης

Δευτέρα 1/2

Ο Γιώργος Ψυχογιός αυτοσχεδιάζει πάνω στα τραγούδια του Sting, στο Μέγαρο Μουσικής

Όσο αξιοσέβαστη και να είναι η jazz μουσική σε παγκόσμιο επίπεδο, η αλήθεια είναι ότι το 2016, είναι αρκετά δύσκολο να κινείσαι μέσα σε αυτή σαν καλλιτέχνης. Ο Γιώργος Ψυχογιός ακολουθεί αυτό το δύσβατο μονοπάτι εδώ και χρόνια. Ο Sting, μπορεί να έχασε εμένα από groupie του τη στιγμή που άφησε τους Police για να γίνει ένας κυριλέ singer songwriter, όμως ευτυχώς για τον ίδιο δε φαίνεται να έχουν την ίδια γνώμη τα εκατομμύρια των fans του ανά την υφήλιο.

Αυτή την εβδομάδα, οι δυο καλλιτέχνες διασταυρώνουν τις πορείες τους. Στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, ο Γιώργος Ψυχογιός ερμηνεύει μέσα από το δικό του πρίσμα, με τη βοήθεια του πιάνου του, τα κομμάτια του Sting, με στόχο να τους δώσει μια διαφορετική γεύση.

Το αν ο περφεξιονισμός της jazz μπορεί να χρωματίσει μια εντελώς διαφορετική μουσική φόρμα και να παραμείνει εύγευστος ο συνδυασμός, είναι ένα θελκτικό ερώτημα. Ακόμα και για έναν rock fan σαν εμένα.

Τρίτη 2/2

Caveman, με το Θανάση Βισκαδουράκη στο Θέατρο Αριστοτέλειον

Δεν υπάρχουν στιγμές που νιώθεις ότι οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων προσομοιώνουν το απόλυτο χάος; Ότι είσαι εντελώς ανήμπορος να γείρεις την πλάστιγγα προς τη μεριά σου, ή έστω προς τη μεριά της κοινής λογικής βρε αδερφέ; Απελπίζεσαι που είναι ένα άξεστο γομάρι, ανίκανο να καταλάβει και το πιο απλό πράγμα;

Δικαίως πελαγώνεις, αυτά τα πράγματα είναι βάρβαρα. Και γι΄αυτό δε βρίσκουμε λύση, εμείς είμαστε πολιτισμένοι άνθρωποι. Εδώ έρχεται να σώσει την κατάσταση ένας αγριάνθρωπος. Ένας Νεάντερνταλ των σπηλαίων. Ο Caveman του Rob Becker υπάρχει για να γεφυρώνει το χάσμα των σχέσεων μέσω μιας θεατρικής σκηνής. Η μακροβιότερη solo παράσταση στην ιστορία του Broadway, εδώ και χρόνια αναλαμβάνει να πει όλα όσα δε λέγονται ανάμεσα σε ένα ζευγάρι, μεταμφιεσμένο σε σπαρακτικά κωμική παράσταση.

Ο Θανάσης Βισκαδουράκης παίρνει τη σκυτάλη και προσπαθεί να κάνει τα δύσκολα εύκολα για όλους και όλες μας, φτάνοντας την κωμωδία στα όριά της, στο Θέατρο Αριστοτέλειον. Η αγωνία, η λειψή συννενόηση και ο καταπιεσμένος πόθος ξεδιπλώνονται σε ένα one man show, από εκείνα που θυμάσαι για πάντα και ποτέ δεν καταφέρνεις να εφαρμόσεις. Τι να κάνεις, είναι η μάχη που δεν κέρδισε κανένας…

Τετάρτη 3/2

Ο «Βόυτσεκ» του Μπρύχνερ στο Βασιλικό Θέατρο

Ο Γιόχαν Κρίστιαν Βόυτσεκ είναι ένας μοναχικός άνθρωπος. Εργάζεται ως κουρέας στη Λειψία στις αρχές του 19ου αιώνα και η κοινωνία του φαίνεται εχθρική και περίπλοκη. Βασανίζεται να ερμηνεύσει τη συνοχή του περίγυρού του, καθώς η διαστρεβλωμένη ηθική από τη μια και η ηθικολογική προσέγγιση από την άρχουσα τάξη τον μπερδεύουν. Ο Βόυτσεκ θα κρεμαστεί το 1824 κατηγορούμενος για το φόνο της ερωμένης του, χωρίς να έχει αντιληφθεί αν είναι ο ίδιος το πρόσωπο του κακού, ή ένα παράγωγο της κοινωνίας γύρω του.

Το ΚΘΒΕ παρουσιάζει πρώτη φορά παγκοσμίως μια ενιαία παράσταση που περιλαμβάνει και τα 4 σχεδιάσματα του Γκέοργκ Μπύχνερ, σε μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, ειδικά για αυτή την παράσταση. Μια μεγάλη παραγωγή στο Βασιλικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη, μουσική του Μίνου Μάτσα και δραματολογία της Λουίζας Αρκουμανέα.

Ο Μπύχνερ προσπάθησε να καταδείξει το πώς δημιουργείται το κακό, μέσα από «πολιτισμένες» διαδικασίες. Όσο κι αν έχει αλλάξει το περιτύλιγμα, η ουσία παραμένει ακριβώς η ίδια μέχρι και σήμερα.

Πέμπτη 4/2

Σινεμά: «Το κορίτσι από τη Δανία» στο Σινε Κολοσσαίον

Τα τελευταία χρόνια, η τέχνη έχει δώσει λόγους να είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία του ανθρώπινου είδους. Σε αντίθεση με τις κοινωνίες, που φαίνεται να οπισθοχωρούν, χτυπημένες από φτώχια, ανασφάλεια και απαισιοδοξία, το σελιλόιντ φαίνεται να αντέχει να εκπληρώσει το σκοπό του. Να μας δώσει εικόνες και ιστορίες που χαρακτηρίζουν την ύπαρξή μας και να μας κάνει καλύτερους μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Σε αυτό το πλαίσιο είναι που γυρίζονται ταινίες που δε θα ήταν ποτέ δυνατόν παλιότερα. Τουλάχιστον σε mainstream επίπεδο. Το «Κορίτσι από τη Δανία» του Τομ Χούπερ είναι μια από αυτές. Η ιστορία του Άιναρ Βέγκενερ που ήρθε σε επαφή με τη θηλυκή πλευρά του και ήταν η πρώτη περίπτωση χειρουργικού επαναπροσδιορισμού φύλου, είναι ένα milestone στη σύγχρονη κοινωνική δομή. Οι καταπληκτικές ερμηνείες των Έντι Ρεντμέιν και Αλίσια Βικάντερ δίνουν με ακρίβεια το στίγμα της εποχής και περιγράφουν με σαφήνεια το νόημα της πραγματικής αγάπης, που πάνω από όλα έχει να κάνει με την αποδοχή.

Παρασκευή 5/2

Το «Κουρδιστό Πορτοκάλι» στο Θέατρο Αριστοτέλειον

Ο Άλεξ και η συμμορία του. Αυτό το τσούρμο αποτέλεσε σπίθα για σκέψη και προβληματισμό από την πρώτη μέρα που εκδόθηκε η νουβέλα του Anthony Burgess. Η καταστροφική αποδόμηση της κοινωνίας από μερικούς ανένταχτους βάνδαλους ποτέ δε φάνηκε τόσο βαθιά και ριζωμένη σε κάποια αληθινά σάπια παθογένεια. Η θρυλική μεταφορά του στον κινηματογράφο από το Stanley Kubrick έχει μείνει στην ιστορία και όσο κόσμο έβαλε σε τροχιά σκέψης, άλλους τόσους απώθησε με αποτέλεσμα να παραμένει απαγορευμένη στη Βρετανία μέχρι και το 1999.

Τώρα ήρθε η ώρα να ανέβει στο σανίδι του Θεάτρου Αριστοτέλειον σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα. Η θεατρική διασκευή του Burgess έχει διαφορές από την κινηματογραφική βερσιόν, όμως το βασικό νόημα παραμένει το ίδιο. Η κοινωνική βία, η ψυχολογία του όχλου, το σωφρονιστικό σύστημα, οι ατομικές ελευθερίες και πάνω από όλα, η ανθρώπινη βούληση δοκιμάζονται και μέχρι το τέλος ο Άλεξ βλέπει με πολύ διαφορετικό μάτι τον κόσμο γύρω του…

Σάββατο 6/2

Η Ελευθερία Αρβανιτάκη μαζί με το Νίκο Πορτοκάλογλου στο Stage Live

Προφανώς δεν τίθεται θέμα να ειπωθεί οτιδήποτε σχετικό με κάποιο τυπικό who is who. Οι δυο ερμηνευτές έχουν γράψει χιλιόμετρα πενταγράμμου και μετρούν δεκαετίες καριέρας στο ελληνικό τραγούδι. Από το τέλος του 2015 ενώνουν τις δυνάμεις τους σε ένα πρόγραμμα που χαρακτηρίστηκε από επιτυχία στην Αθήνα και πλέον γεμίζουν και τη σκηνή του Stage Live στη Θεσσαλονίκη.

Παλιές και αγαπημένες επιτυχίες συνδυάζονται με γνωστά κομμάτια άλλων συνθετών και δεν παραλείπονται στιγμές από τις πρόσφατες δισκογραφικές δουλειές και των δυο. Πάντα πίστευα ότι το «η ισχύς εν τη ενώσει» λειτουργεί παραγωγικά και στο χώρο της τέχνης, οπότε γιατί να μην ισχύει και σε αυτή την περίπτωση;

Κυριακή 7/2

«Αισώπου Κόμιξ 2» στον πολυχώρο Ενώ

Φαντάζομαι το μέλλον και βλέπω το έτος 2134 διάφορες παραστάσεις με μύθους του Αισώπου να παίζονται ακόμα. Γονείς να μαθαίνουν στα παιδιά τους να μη λένε ψέματα χρησιμοποιώντας την παραβολή του Ψεύτη Βοσκού και εκείνα να προσπαθούν να καταλάβουν γιατί πήγαινε στα πρόβατα ο μικρός βοσκός, ενώ θα μπορούσε να στείλει ένα drone.

Μέχρι την εποχή εκείνη όμως, τα πράγματα είναι πιο απλά. Η θεατρική ομάδα Μικρός Βορράς ανεβάζει παραστάσεις γεμάτες συναίσθημα, ο Σάκης Σέρεφας διασκευάζει μύθους του Αισώπου και ο πολυχώρος Ενώ, παρέχει τη φιλοξενία.

Ο ψεύτης βοσκός, η γαλατού, οι δύο τράγοι, η αλεπού και τα σταφύλια, το λιοντάρι με την ποντικίνα και οι δύο φίλοι με την αρκούδα παίρνουν ζωή από 3 ηθοποιούς που μοιράζονται τους 10 ρόλους και αφήνουν το μήνυμά τους μέσω διαδραστικού παιχνιδιού, μουσικής και τραγουδιού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ