Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Με βλέμμα στραμμένο στο προσφυγικό το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Αλλά και αφιερώματα στο Δανό Γιον Μπανγκ Κάρλσεν και στον Ιρλανδό Μαρκ Κάζινς

ΛΕΜΟΝΙΑ ΒΑΣΒΑΝΗ

Το βλέμμα στραμμένο στο προσφυγικό ζήτημα μέσα από το αφιέρωμα «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;», θα έχει το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που θα διεξαχθεί από 11 έως 20/3/2016. Παράλληλα ο θεσμός τιμά  δύο σκηνοθέτες: τον Δανό Γιον Μπανγκ Κάρλσεν και τον Ιρλανδό Μαρκ Κάζινς, οι οποίοι θα παραβρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν ταινίες που συνθέτουν ένα πολύπλευρο μωσαϊκό ευαίσθητων ιστοριών με εικόνες προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική, αλλά και την Ευρώπη, ενώ  θα πραγματοποιηθεί και συζήτηση με θέμα «Καταγράφοντας την προσφυγική κρίση: Μέθοδοι, στόχοι, προκλήσεις και δεοντολογία».

Μεταξύ άλλων θα προβληθούν:

-«This Is Exile: Diaries of Child Refugees» του Μανί Γ. Μπενσελά για τους πρόσφυγες από τη Συρία που έχουν διαφύγει στον γειτονικό Λίβανο,

-«Dreaming of Denmark» του Μίκαελ Γκράβερσεν με κεντρικό ήρωα ένα νεαρό πρόσφυγα από το Αφγανιστάν ο οποίος προσπαθεί να βρει άσυλο στην Ευρώπη,

-«At Home in the World» του Αντρέας Κοφόντ που καταγράφει πώς πέντε παιδιά πρόσφυγες σε ένα σχολείο του Ερυθρού Σταυρού στη Δανία χτίζουν μια νέα ζωή,

-«Flotel Europa» του Βλάντιμιρ Τόμιτς, που αποτελεί μια αυτοβιογραφία του δημιουργού για την εποχή του πολέμου στην Γιουγκοσλαβία. Τότε διέφυγε με την οικογένειά του στη Δανία και έζησε δυο χρόνια μέσα στο Flotel Europa, ένα πλοίο αραγμένο στο λιμάνι της Κοπεγχάγης.

-Η Λαμπεντούζα είναι το φόντο δυο ντοκιμαντέρ του αφιερώματος: του «No Man Is an Island» του Tιμ Ντε Κέερσμεκτερ που γεννά ερωτήματα για την υποδοχή των μεταναστών μέσα από δυο ιστορίες υιοθεσίας, ενώ το «Lampedusa in Winter» του Γιάκομπ Μπρόσμαν σκιαγραφείται η ζωή στο νησί στη διάρκεια ενός χειμώνα.

Στο ίδιο νησί εξελίσσεται και το «I Am Dublin» των Ντ. Αρόνοβιτς, Α. Πέρσον, Σ. Μπινιουσούφ και Α. Αμπντουλαχί, που εστιάζει στην οδύσσεια του νεαρού πρόσφυγα από τη Σομαλία Αχμέντ.

Γιον Μπανγκ Κάρλσεν

 

Σε ανθρώπους της διπλανής πόρτας που έχουν ξεχωριστές ιστορίες να αφηγηθούν και εκφράζουν το πνεύμα των καιρών εστιάζουν οι ταινίες του σκηνοθέτη Γιον Μπανγκ Κάρλσεν.

Στο Φεστιβάλ θα δούμε:

-το αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ «Déjà vu» (2015), που συμπυκνώνει όσα τον προσδιόρισαν μέσα από αποσπάσματα της φιλμογραφίας του,

-το «Cats in Riga» (2014) όπου ο Κάρλσεν σκιαγραφεί το πορτρέτο της Λετονίας μέσα από… τις γάτες,

-το «Portrait of God» (2001) που διερευνά τη σημασία της θρησκείας για τους ανθρώπους,

-το «Addicted to Solitude» (1999) ένα οδοιπορικό στη μετά Απαρτχάιντ εποχή, που καταγράφει τον βαθιά ριζωμένο ρατσισμό της κοινωνίας,

-το «Phoenix Bird» (1986) που στηλιτεύει ειρωνικά την εμμονή των Αμερικανών με τα όπλα,

-και το «Hotel of The Stars» (1981) που δείχνει την πικρή αυταπάτη του αμερικάνικου ονείρου για επιτυχία.

Μαρκ Κάζινς

 

Σκηνοθέτης, συγγραφέας, κριτικός κινηματογράφου και προγραμματιστής φεστιβάλ, ο πολυσχιδής Μαρκ Κάζινς υπήρξε διευθυντής του Φεστιβάλ Εδιμβούργου, καθώς και παρουσιαστής δημοφιλών κινηματογραφικών εκπομπών του BBC2.

Στο 18ο ΦΝΘ θα προβληθούν τέσσερα αντιπροσωπευτικά ντοκιμαντέρ του:

-το «Atomic: Living in Dread and Promise» (2015) που αναφέρεται στον εφιάλτη των πυρηνικών όπλων, αλλά και τις εφαρμογές της ατομικής ενέργειας στην ιατρική,

-το «I Am Belfast» (2015), ένα ποιητικό φόρο τιμής στη γενέτειρα του Κάζινς, 

-το «A Story of Children And Film» (2013) που διερευνά το πώς παρουσιάζονται τα παιδιά στον παγκόσμιο κινηματογράφο,

-και το «The First Movie» (2009) που αποτελεί ύμνο στην παιδική φαντασία και τη μαγεία του σινεμά. 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Πόλεμος» του ντονέρ στην Ευρώπη: Αίτημα της Τουρκίας που προκαλεί αντιδράσεις
Μόνο μεγάλες πλάκες βοδινού και αρνίσιου κρέατος οριζόντια κομμένες σε κομματάκια πάχους 3 έως 5 χιλιοστών θα μπορούν να χαρακτηρίζονται ως ντονέρ αν...
«Πόλεμος» του ντονέρ στην Ευρώπη: Αίτημα της Τουρκίας που προκαλεί αντιδράσεις