Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη
Στην πατρίδα του, τη Θεσσαλονίκη, επιστρέφει ο ηθοποιός Μιχάλης Συριόπουλος με την παράσταση «H Αρχή του Αρχιμήδη» σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου που θα δούμε από 5 Μαρτίου 2020 στο Θέατρο Αυλαία (Πλατεία ΧΑΝΘ / Τσιμισκή Τηλέφωνο: 2310 230013).
«Είναι σα να επιστρέφω στο πατρικό μου με δώρα!», τόνισε ο ίδιος με αφορμή το ανέβασμα της παράστασης που κέρδισε κοινό και κριτικούς στην Αθήνα.
Μίλησε για τον ρόλο του, τον δάσκαλο σε ομάδα κολύμβησης παίδων και του οποίου μια κίνηση ενθάρρυνσης προς ένα παιδί, προκαλεί αντιδράσεις.
«Ο συγγραφέας Josep Maria Miró χρησιμοποιεί την υποψία της παρενόχλησης ενός παιδιού για να παρουσιάσει, δημοσιογραφικά, τις αλήθειες και τις οπτικές πάνω στο θέμα απ’ την πλευρά του κάθε ήρωα», εξήγησε. Πρόσθεσε πως σήμερα «σε θέματα παρενόχλησης είμαστε τόσο ευαισθητοποιημένοι που φτάνουμε στο άλλο άκρο! Απ ‘ την άλλη οι άνθρωποι - τις περισσότερες φορές- πλέον μιλούν!».
Συμβούλεψε τους νέους που θέλουν να γίνουν ηθοποιοί να γίνουν εργάτες του θεάτρου. «Πρώτα με υποχρεώσεις και μετά με δικαιώματα», όπως τόνισε.
Τέλος απαντώντας σε ερώτησή μας για την εμπειρία του από την θεατρική του πορεία στην Αθήνα τόνισε πως η πρωτεύουσα ήταν γενναιόδωρη μαζί του απ’ την πρώτη στιγμή.
-Η αρχή του Αρχιμήδη αναφέρεται στην άνωση ενός στερεού βυθισμένου σε ένα ρευστό με τον παράλληλο εκτοπισμό ρευστού. Πώς συνδέεται ο τίτλος με το τι συμβαίνει στη σκηνή;
-Ο φόβος ξέρετε μπορεί να "βυθίσει" οποιοδήποτε σώμα, καταρρίπτοντας οποιονδήποτε νόμο πιο σε ταχύτητα όμοια με αυτήν του φωτός! Σκεφτείτε πώς μπορεί να μεταδοθεί ο φόβος στα χλωριωμένα- στάσιμα νερά- μιας δημοτικής πισίνας, μιας σύγχρονης κοινωνίας. Αν όπου "άνωση" λοιπόν βάλουμε την λέξη φόβο κι όπου "ρευστό" βάλουμε την κοινωνία μας... σας δανείζω τον ρόλο μου ως "στέρεο" για να ολοκληρώσετε το παζλ του αλληγορικού τίτλου.
-Πώς χειρίζεται ο συγγραφέας το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης; Η κίνηση του δασκάλου κολύμβησης είναι μια παρενόχληση εν τέλει ή μια πράξη ενθάρρυνσης;
-Ο συγγραφέας του έργου μας, χρησιμοποιεί την υποψία της παρενόχλησης ενός παιδιού για να παρουσιάσει, δημοσιογραφικά, τις αλήθειες και τις οπτικές πάνω στο θέμα απ’ την πλευρά του κάθε ήρωα. Χρησιμοποιεί μάλιστα έναν πανέξυπνο αφηγηματικό τρόπο, κινηματογραφικό και χωρίς να το θέλεις σε κάνει να παρατηρείς περισσότερο και εν τέλει να σκεφτείς! Δεν είναι λοιπόν ένα έργο για την παιδοφιλία.. τώρα, για το αν η κίνηση του προπονητή είναι παρενόχληση ή πράξη ενθάρρυνσης ... θα μου επιτρέψετε να μην απαντήσω, μα θα ήθελα να μάθω την γνώμη σας μετά το τέλος της παράστασης.
-Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση αυτού του ρόλου;
-Αυτός ο ρόλος είχε πολλές προκλήσεις. Μου έλαχε, από γραφής να υποδυθώ τον ωραίο και άνετο προπονητή κολύμβησης επομένως ήταν μονόδρομος η γυμναστική και η διατροφή! Από κει και πέρα μου ζητήθηκε μια τεράστια εξωστρέφεια που σιγά σιγά αλλάζει και χωρίς να το θέλουμε, δημιουργήσαμε, με τον σκηνοθέτη μου, ένα πλάσμα, τόσο ξένο από μένα, τόσο ενοχλητικό σε στιγμές που όμως λάτρεψα. Ήταν και είναι ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα καθώς κάθε βράδυ κρέμομαι από μια κλωστή μεταξύ αλήθειας και υπερβολής.
-Πόσο ευαισθητοποιημένοι είμαστε σήμερα σε θέματα παρενοχλήσεων; Και τι έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν;
-Πιστεύω πως σε θέματα παρενόχλησης είμαστε τόσο ευαισθητοποιημένοι που φτάνουμε στο άλλο άκρο! Απ ‘ την άλλη οι άνθρωποι - τις περισσότερες φορές- πλέον μιλούν! Γενικότερα αγαπώ το μέτρο και παλεύω γι' αυτό! Σε τέτοια θέματα είναι το ζητούμενο.
-Με την παράσταση αυτή επιστρέφετε στη Θεσσαλονίκη ως ηθοποιός. Και έχοντας στις αποσκευές σας και ένα Βραβείο Χορν. Πώς νιώθετε για την καλλιτεχνική επιστροφή; Και τι σας λείπει από την πατρίδα σας;
-Η συγκίνησή μου είναι στ’ αλήθεια μεγάλη! Είναι σα να επιστρέφω στο πατρικό μου με δώρα! Ανεβαίνω με λαχτάρα για να παρουσιάσουμε την παράστασή μας που 2 σεζόν τώρα γέμισε το skrow και προβλημάτισε το κοινό. Δύο ολόκληρες εβδομάδες, στο θέατρο Αυλαία, θα ‘ναι σαν γιορτή.
-Πώς είναι η εμπειρία σας στην Αθήνα μέχρι στιγμής;
-Η Αθήνα ήταν γενναιόδωρη μαζί μου απ’ την πρώτη στιγμή. Εμένα μου αρέσει το ‘ χάος ‘ της. Μου αρέσει να ψάχνω το νήμα, με κρατά ξύπνιο, αλλιώς βαλτώνω και στην Αθήνα έχει αρκετά νήματα για να ψάξεις! Ψύχραιμα και γενναιόδωρα και όλα θα ‘ρθουν!
-Ποιο ρόλο ονειρεύεστε και θα θέλατε να παίξετε στο άμεσο μέλλον και γιατί;
-Πλέον ονειρεύομαι ωραίες συνεργασίες, ήρεμες, ταξιδιάρικες με δημιουργικότητα και αξιοπρέπεια, όχι δουλίτσες ! Ωραίοι οι ρόλοι δε λέω αλλά χωρίς τα παραπάνω τί να τους κάνεις...
-Έχοντας ασχοληθεί και με την διδασκαλία στον χώρο της υποκριτικής, τι θα συμβουλεύατε έναν νέο που θέλει να γίνει ηθοποιός;
- Αν έβλεπα στα μάτια του αυτήν την ρημάδα την φλόγα που αφήνει πίσω τις δόξες, τα εγώ και τα # acrorslife , θα του λεγα να ονειρευτεί ό,τι θέλει και να ορμήσει να το κατακτήσει. Με οδηγό το ένστικτο, με θάρρος, με ευγένεια, με το ωραίο βάσανο της παρατήρησης να γίνει εργάτης του θεάτρου. Πρώτα με υποχρεώσεις και μετά με δικαιώματα. Να ναι συνεπής και να ακούει! Τέτοια θα του έλεγα.
-Ποια τα επόμενα βήματά σας;
- Μόλις τελείωσα γυρίσματα από μια ταινία μεγάλου μήκους σε σκηνοθεσία Αρασέλης Λαιμού και σε λίγο θ ‘ αρχίσω πρόβες για το καλοκαίρι μ’ έναν άνθρωπο που εκτιμώ πολύ ενώ παράλληλα τρέχουν τα μαθήματά μου στο εργαστήρι μου. Έρχεται τώρα αυτή η περίοδος που θα οργανώσω τα του Χειμώνα, μα είπαμε, ψύχραιμα και η μπάλα χαμηλά!
Συντελεστές:
Συγγραφέας: Josep Maria Miró, Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ, Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου, Σκηνογράφος: Θάλεια Μέλισσα, Ενδυματολόγος: Ιφιγένεια Νταουντάκη, Φωτιστής: Στέλλα Κάλτσου, Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Σορώτος, Βοηθός Σκηνοθέτη: Καλή Βοϊκλή.
Παίζουν: Άγγελος Μπούρας, Σεραφείμ Ράδης, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρία Φιλίνη.
Η παράσταση επιχορηγήθηκε απ’ το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού τη θεατρική περίοδο 2018-19.
Πληροφορίες
Παραστάσεις: 5-8 και 12-15 Μαρτίου 2020. Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, στις 21.15. Εισιτήρια: 15€ κανονικό, 12€ φοιτητικό, ανέργων, 65+. Διάρκεια: 90 λεπτά (χωρίς διάλειμμα). Προπώληση: Ταμείο θεάτρου Αυλαία,Ticketservices.gr, tickets.public.gr& στα καταστήματα Public.