Skip to main content
Menu Αναζήτηση

Θεσσαλονίκη: Πώς κινείται η ένταξη προσφύγων - Τα προβλήματα

Υποστήριξη της πρόσβασης των νέων Προσφύγων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Της Λεμονιάς Βασβάνη

Υπάρχει πρόοδος σε θέματα ένταξης προσφύγων την τελευταία χρονιά, αν και απομένουν ακόμα πολλά να γίνουν. Αυτό φάνηκε μετά το πέρας της Εβδομάδας Επιμόρφωσης Προσωπικού για την «Υποστήριξη της πρόσβασης των νέων Προσφύγων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, την Επιμόρφωση και την Εργασία» που έγινε από την 18 έως 21 Ιουνίου 2019, στο ΑΠΘ.

Η εβδομάδα επιμόρφωσης διοργανώθηκε από το Τμήμα Ευρωπαϊκών Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη του Δικτύου Ουτρέχτης (Utrecht Network) και ο Ακαδημαϊκός Εκπρόσωπος του Δικτύου Ουτρέχτης για το ΑΠΘ, Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήματος Βιολογίας του ΑΠΘ, Αλέξανδρος Τριανταφυλλίδης δήλωσε τον «Τύπο Θεσσαλονίκης» πως «η ένταξη των προσφύγων φοιτητών μόνο οφέλη μπορεί να αποδώσει».

Σύμφωνα με τον ίδιο: «Οι πρόσφυγες στην Ελλάδα δεν έχουν προς το παρόν τη δυνατότητα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (σε αντίθεση με την Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια) πλην ελαχίστων περιπτώσεων, όπως η κατά περίπτωση πρόσβαση σε μεταπτυχιακά προγράμματα, π.χ. του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας. Υπάρχει στενή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για τα βήματα που πρέπει να γίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση.

Για την Επιμόρφωση γίνονται πολλά και διαφορετικά προγράμματα κυρίως για τη διδασκαλία της ελληνικής και αγγλικής γλώσσας από πανεπιστημιακούς φορείς (π.χ πρόγραμμα «Ξένιος Ζευς» ΑΠΘ, «OLS for refugees» Παν/μιο Πειραιώς, OLIve weekend Programme, ΑΠΘ) και από ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στο πεδίο».

world-refugee-day-1.jpg

Ποια τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρόσφυγες ως προς τα παραπάνω; Ο κ. Τριανταφυλλίδης εξηγεί: «Ως προς την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν:

-Δυσκολίες στην αναγνώριση προηγούμενων σπουδών/ εκπαιδευτικού επιπέδου

-Απουσία νομοθετικού πλαισίου για την εισαγωγή/ένταξη προσφύγων.

Είναι θετικό ότι ήδη το Υπουργείο Παιδείας συμμετέχει στο Πρόγραμμα «Ευρωπαϊκό Διαβατήριο Προσόντων των Προσφύγων» (European Qualifications Passport for Refugees) για την αναγνώριση των προηγούμενων ακαδημαϊκών προσόντων.

Τα Γενικότερα προβλήματα είναι:

-Διαφορετικά διαστήματα παραμονής στα camps (από λίγους μήνες έως και χρόνια)

-Πρόθεση μετακίνησης σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα (για την πλειοψηφία των προσφύγων η παραμονή στην Ελλάδα θεωρείται προσωρινή, αν και η κατάσταση πια αλλάζει)

-Ελλιπής ή ασαφής πληροφόρηση για τις δυνατότητες Επιμόρφωσης που έχουν.

-Έλλειψη συντονισμού παρόμοιων δράσεων/επιμορφωτικών προγραμμάτων από διαφορετικούς φορείς».

Ερωτηθείς για την εβδομάδα Επιμόρφωσης ο κ. Τριανταφυλλίδης την χαρακτήρισε «πλήρως επιτυχημένη». Όπως τόνισε: «Συμμετείχαν 30 εκπρόσωποι από πανεπιστήμια από 14 Ευρωπαϊκές χώρες. Έγιναν ομιλίες από ειδικούς σχετικά με τη διαπίστευση της προηγούμενης μάθησης, τις απαιτήσεις εισόδου στα Ανώτατα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της Ευρώπης, τις διοικητικές και οικονομικές δυσχέρειες, τα γλωσσικά και πολιτισμικά εμπόδια και τις ευκαιρίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης σε διάφορα πλαίσια, ενώ έμφαση δόθηκε σε ζητήματα απασχολησιμότητας των προσφύγων και νόμιμης μετακίνησης  τους. Πραγματοποιήθηκαν επίσης επισκέψεις σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις όπως Γιατροί του Κόσμου, Solidarity Now, ΝΑΟΜΙ και Οικόπολις, και έγινε ενημέρωση αναφορικά με τις δράσεις τους. Στις 20 Ιουνίου συμμετείχαμε σε δράσεις της πόλης που διοργανώνουν διάφορες ΜΚΟ στο πλαίσιο του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Προσφύγων.

Οι συμμετέχοντες συνειδητοποίησαν την πρόοδο σε θέματα ένταξης προσφύγων την τελευταία χρονιά αν και απομένουν ακόμα πολλά να γίνουν. Πιστεύουμε ότι η ένταξη των προσφύγων φοιτητών μόνο οφέλη μπορεί να αποδώσει, συμβάλλοντας στην πολυπολιτισμικότητα αλλά και στο αίσθημα δημοκρατίας και ίσης πρόσβασης στην εκπαίδευση που πρεσβεύουν τα πανεπιστήμια. Πιστεύουμε ότι αντίστοιχη δράση θα επαναληφθεί την επόμενη χρονιά σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ