Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Κορυφώνεται η κίνηση στο Καπάνι - Ξεπουλάνε τα κρεοπωλεία

Οι καταναλωτές πρέπει να σπεύσουν αν θέλουν να βρουν κατσίκι και αρνί στα συνοικιακά κρεοπωλεία – Πόσο θα κοστίσει φέτος το πασχαλινό τραπέζι

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ"

Τις τελευταίες τους αγορές για το εορταστικό τραπέζι αλλά και για τα δώρα σε βαφτιστήρια και αγαπημένα πρόσωπα, θα πραγματοποιήσουν Μ. Παρασκευή και Μ. Σάββατο οι καταναλωτές με την κίνηση στην αγορά να είναι αυξημένη αυτές τις ημέρες, αν και οι έμποροι κρατούν μικρό καλάθι εκτιμώντας ότι οι αγορές θα περιοριστούν στις απαραίτητες, αφού τα χρήματα του Δώρου του Πάσχα θα χρησιμοποιηθούν και για να καλύψουν άλλες ανάγκες και υποχρεώσεις.

Καλύτερα αναμένεται να κινηθούν καταστήματα που πωλούν παιδικά ρούχα, παιχνίδια, λαμπάδες και άλλα πασχαλινά είδη όπως σοκολατένια αυγά κλπ. ενώ η εικόνα στην ένδυση και υπόδηση ενηλίκων τις προηγούμενες ημέρες δεν ήταν καλή, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς.

Τα εμπορικά καταστήματα, σύμφωνα με το πρόγραμμα που έχει ανακοινώσει ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, σήμερα Μ. Παρασκευή θα είναι ανοιχτά από 13.00-19.00 και το Μ. Σάββατο από τις 10.00 – 16.00. Κυριακή του Πάσχα και Δευτέρα του Πάσχα η αγορά θα είναι κλειστή.

Κορυφώνεται η κίνηση στο Καπάνι

Στην κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης, το Καπάνι, η κίνηση την Μ. Πέμπτη ήταν αυξημένη περισσότερο στα καταστήματα που πωλούν κρέατα και αναμένεται να κορυφωθεί την Μ. Παρασκευή και το Μ. Σάββατο. «Οι καταναλωτές φαίνονται ευχαριστημένοι γιατί μέχρι στιγμής δεν έχουμε αυξήσεις και τα αμνοερίφια πωλούνται γύρω στα 10 ευρώ το κιλό, ενώ σε καλές τιμές πωλούνται και τα ζαρζαβατικά», δήλωσε μιλώντας στο «TyposThes» ο πρόεδρος των καταστηματαρχών ιστορικού κέντρου Θεσσαλονίκης κ. Χρήστος Νικολόπουλος, εκτιμώντας ότι η κίνηση θα κορυφωθεί μέχρι το Μ. Σάββατο. Προς το παρόν δεν υπάρχει ζήτημα επάρκειας και οι καταστηματάρχες προμηθεύονται κρέατα ανάλογα με τη ζήτηση. Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του ιστορικού κέντρου, ο κ. Νικολόπουλος επισημαίνει ότι προβληματισμός υπάρχει από τους καταστηματάρχες της ένδυσης και της υπόδησης, όπως και σε όλο το κέντρο της πόλης.

Φθηνότερα φέτος τα αμνοερίφια – Σχεδόν ξεπούλησαν τα κρεοπωλεία

Να μην αφήσουν την αγορά κατσικιού ή αρνιού για το Μ. Σάββατο καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να μην βρουν αυτό που θέλουν, προτρέπει τους καταναλωτές ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Κρεοπωλών και μέλος του ΕΕΘ κ. Σάββας Κεσίδης μιλώντας στο «ΤyposThes».

Ειδικότερα, ήδη από την Μ. Πέμπτη τα κρεοπωλεία είχαν σχεδόν ξεπουλήσει, όπως είπε ο κ. Κεσίδης. «Όσοι δεν έχουν ψωνίσει καλό θα είναι ή να ψωνίσουν ή να παραγγείλουν μέχρι σήμερα και να μην το αφήσουν Μ. Σάββατο γιατί δεν ξέρουμε τι θα βρουν. Τα ποιοτικά προϊόντα από τα κρεοπωλεία κοντεύουν να εξαντληθούν», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όπως εξήγησε αυτό συνέβη γιατί με όλο αυτό που έγινε τις τελευταίες 10 ημέρες με την ένταξη των αμνοεριφίων στο Καλάθι του Πάσχα, οι κρεοπώλες έβαλαν στα μαγαζιά τους μικρότερες ποσότητες σε σχέση με πέρυσι καθώς φοβήθηκαν μην μείνουν απούλητα. Και οι έμποροι από την πλευρά τους φοβήθηκαν να κάνουν παραγγελίες από τους κτηνοτρόφους με αποτέλεσμα να υπάρχει ο κίνδυνος να μην υπάρξει επάρκεια μέχρι την τελευταία μέρα και από την άλλη να έχουν μείνει ίσως και κάποια άσφαχτα αρνιά και κατσίκια στα μαντριά.

Όπως έχουν ανακοινώσει από την προηγούμενοι εβδομάδα οι κρεοπώλες, οι τιμές φέτος είναι χαμηλότερες κατά ένα ευρώ περίπου σε σχέση με πέρυσι, στα 13-14 ευρώ το κιλό για φρέσκο ελληνικό αρνί και κατσίκι. Μάλιστα, τονίζουν ότι η τιμή αυτή δεν αλλάζει. Αυτή ήταν για κάποιον που αγόρασε τη Μ. Δευτέρα και αυτή θα είναι για κάποιον που θα αγοράσει σήμερα. «Στα συνοικιακά κρεοπωλεία η τιμή δεν αλλάζει, είτε με κέρδος είτε με ζημία αν χρειαστεί αυτό που θα πάρει πρώτος το αρνί την Μ. Δευτέρα με την ίδια τιμή θα το πάρει και αυτός που θα ψωνίσει το Μ. Σάββατο. Δεν είμαστε εμπορικά καταστήματα να ανεβοκατεβάζουμε τιμές. Δουλεύουμε συνέχεια με τους ίδιους πελάτες, με τη γειτονιά. Δεν μπορεί τη μια μέρα να το βλέπει με μία τιμή και την άλλη με άλλη.

Πάντως φέτος κάθε οικογένεια προμηθεύτηκε κατά μέσο όρο κατά 10-20% λιγότερο κρέας σε σχέση με πέρυσι για το τραπέζι της. «Και το πορτοφόλι του καταναλωτή με την ενεργειακή κρίση δεν του επιτρέπει να αγοράσει τα κιλά κρέατος που έπαιρνε τα προηγούμενα χρόνια», όπως λέει ο κ. Κεσίδης.

Οι κρεοπώλες υπογραμμίζουν δε και την ποιοτική ταξινόμηση του κρέατος. Υπάρχουν επτά διαφορετικές διαβαθμίσεις ταξινόμησης κι έτσι οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίζουν ότι όσο υψηλότερη η ποιότητα, τόσο αυξάνει και το κόστος.

Στη Β. Ελλάδα συνήθως η πρώτη προτίμηση των καταναλωτών είναι το κατσίκι και ακολουθεί το αρνί, ενώ αντίστροφα κινείται η ζήτηση στη Νότια Ελλάδα. Πάντως εκτός από τα αμνοερίφια οι καταναλωτές προμηθεύονται και άλλα κρέατα για να βάλουν στις ψησταριές. Τρίτο στη σειρά είναι το χοιρινό με τους καταναλωτές να αγοράζουν χοιρινές μπριζόλες, πανσέτες, σουβλάκια, λουκάνικα, μπιφτέκια σουτζουκάκια κλπ. Και μετά ακολουθεί σε σειρά προτίμησης το κοτόπουλο σε διάφορες μορφές.

Τσουρέκια και σοκολατένια αυγά

Σε τιμή ελαφρά αυξημένη σε σχέση με πέρυσι πωλούνται σε φούρνους και ζαχαροπλαστεία τα πασχαλινά τσουρέκια.

Όπως δήλωσαν πρόσφατα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «Ο Προφήτης Ηλίας» Έλσα Κουκουμέρια και ο επικεφαλής της Συντεχνίας Ζαχαροπλαστών Μάριος Παπαδόπουλος τα αρτοποιεία θα φουρνίσουν τουλάχιστον από 300 κιλά (έκαστο) πασχαλινά τσουρέκια, ενώ από τα δε ζαχαροπλαστεία θα διατεθούν περί τους 150 τόνους.

Σύμφωνα με την κ. Κουκουμέρια το τσουρέκι φέτος θα πωλείται προς 11-14 ευρώ/κιλό, έναντι των 10-13 ευρώ/κιλό πέρυσι το απλό τσουρέκι και προς 12-16 ευρώ/κιλό το γεμιστό εξαιτίας των ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες. «Ακόμη και με τη μικρή αύξηση στην τιμή, πάλι το περιθώριο κέρδους για τους αρτοποιούς καταγράφεται ιδιαίτερα συμπιεσμένο», είπε χαρακτηριστικά. Από την πλευρά του ο κ. Παπαδόπουλος δήλωσε ότι οι τιμές στα ζαχαροπλαστεία θα κυμαίνονται φέτος στα 11-15 ευρώ/κιλό για το απλό τσουρέκι, ενώ τα γεμιστά θα πωλούνται με το τεμάχιο και ανάλογα το βάρος τους και τον στολισμό τους.

Τα σοκολατένια αβγά, το σήμα κατατεθέν των ζαχαροπλαστείων ενόψει των εορτών του Πάσχα, θα πωλούνται με ένα μεγάλο εύρος τιμών (από δύο ευρώ/τεμάχιο, μέχρι και 20).

6pasxa-glika.jpg

ΙΝΚΑ: Ακριβότερο 12,6% το πασχαλινό τραπέζι

Το Πάσχα του 2023 θα είναι ακριβότερο σε σχέση με το Πάσχα του 2022 κατά 12,60%, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ).

Μία οικογένεια 6-8 ατόμων θα χρειαστεί να πληρώσει περίπου 334,05 ευρώ για το πασχαλινό τραπέζι και το τραπέζι της Ανάστασης, σύμφωνα με την γενική εικόνα και όχι την ειδική περίπτωση στο κάθε τραπέζι, όπως λέει το ΙΝΚΑ. Ειδικότερα βγάζει το «λογαριασμό» ως εξής:

Αρνί 10 κιλά ×14 =140,00 ευρώ, Κοκορέτσι 1,5 κιλό ×14=21,00, Μαρούλια 2×0,70=1,40

Κρεμμύδια φρέσκα  2×0,60 =1,20, Άνηθο 1×0,60 =0,60, Ντομάτες 1 κιλό ×2,5 =2,5, Αγγούρια 2×0,70 =1,40, Τζατζίκι 1κιλο 3,50+αγγούρι 0,70 =4,20, Μαγειρίτσα 1/2 κιλό συκώτι 7+ζαρζαβατικα =11 Τυρί φέτα 1/2 κιλό =7 ( το κιλό 12,95 ) Τυρί γραβιέρα ή κεφαλογραβιέρα 1/2 κιλό 8,5 ( το κιλό 17,5 ) Ψωμί 1κιλο 2,40 Αυγά κόκκινα βαμμένα στο σπίτι 20×0,50 =10,00

Βαφές 2×1,60=3,20 Σύνολο 13,20 Κάρβουνα 20 κιλά ×1,30 =26,00 Κουλούρια 1κιλο αλεύρι 1,75

Βούτυρο γάλακτος 600γρ×10,45 Βανίλιες 0,75 Αυγά 5×0,50=2,5 Σύνολο =15,45 Τσουρέκι 1 κιλό =17,00 Κρασί χύμα 11/2 του κιλού =6,00 Μπύρες 10  0,500 ml ×1,70=17,00 Αναψυκτικά 6×0,300ml =4,20 Φρούτα διάφορα μήλα, φράουλες, πορτοκάλια, μπανάνες =4,00 Γλυκά =14,00

Διάφορα απρόβλεπτα όπως ρεύμα, λάδι, ξύδι, λεμόνια =16,00. Δεν έχουν συνυπολογιστεί ούτε σούβλες ούτε ψησταριά ούτε τα παρελκόμενα του ψησίματος.

pasxalino_0.jpg

Πόσα εκτιμούν ότι θα δαπανήσουν οι καταναλωτές σε δώρα και εορταστικό τραπέζι

Στα 182 ευρώ θα κινηθεί η μέση δαπάνη των καταναλωτών αυτό το Πάσχα για προσωπικές αγορές και δώρα, σύμφωνα με το Βαρόμετρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων-ερευνών Palmos Analysis, διενεργείται σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών). Ειδικότερα, από τις ad hoc ερωτήσεις που έγιναν στον πλαίσιο του Βαρόμετρου (Μάρτιος 2023), προέκυψε σχετικά με τις εορταστικές δαπάνες ότι το 56% αναφέρουν ότι θα δαπανήσουν χρήματα για προσωπικές αγορές ή δώρα σε συγγενείς και φίλους με την ευκαιρία των εορτών του Πάσχα, με τη μέση δαπάνη να βρίσκεται στα 182 ευρώ.

Περαιτέρω, το 61% αναφέρουν ότι θα δαπανήσουν χρήματα για εορταστικά τραπέζια κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα, με τη μέση δαπάνη να βρίσκεται στα 146 ευρώ.

Το 16% αναφέρουν ότι θα ξοδέψουν χρήματα για ταξίδια ή εκδρομές κατά τη διάρκεια των εορτών, με τη μέση δαπάνη να καταγράφεται στα 376 ευρώ.

Επτά στους 10 καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι δεν θα ταξιδέψουν για τις γιορτές του Πάσχα.

Ειδικότερα, στο ερώτημα αν κατά την περίοδο των επερχόμενων εορτών του Πάσχα, σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν κάποιο ταξίδι ή εκδρομή, το 68% απάντησαν όχι, ενώ ένα 20% απάντησε ότι θα ταξιδέψει αλλά θα διαμείνει σε φιλικό/συγγενικό ή ιδιόκτητο σπίτι. Ταξίδι στο εσωτερικό με διαμονή σε πληρωμένο κατάλυμα θα πραγματοποιήσει ένα 5%, ενώ ένα 3% θα ταξιδέψει στο εξωτερικό.

Από τις ad hoc ερωτήσεις των καταναλωτών προέκυψαν και άλλα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, όπως ότι το 63% των καταναλωτών χρησιμοποιεί πλαστική χρεωστική κάρτα ως τρόπο πληρωμής για αγορές προϊόντων, υπηρεσιών και πληρωμές λογαριασμών. Μετρητά προτιμά το 47%, μεταφορά μέσω web-banking ένα 38%, ενώ πιστωτική κάρτα το 21%. Ηλεκτρονικά «πορτοφόλια» χρησιμοποιεί ένα 7% και προπληρωμένη χρεωστική ένα 5%.

Ολοκληρώνονται το Μ. Σάββατο τα Καλάθια Σαρακοστής, Πάσχα και Νονών

«Στην 24η εβδομάδα εφαρμογής του «Καλαθιού του Νοικοκυριού» και έχουμε μεσοσταθμική μείωση από εβδομάδα σε εβδομάδα 1%. Είναι η 4η συνεχόμενη εβδομάδα που έχουμε μεσοσταθμική μείωση περίπου 1%. Άρα, έχουμε περίπου 5% μείωση σε ένα μήνα μεσοσταθμικά στην αξία του καλαθιού. Όχι μόνο δηλαδή οι τιμές μένουν σταθερές, αλλά πάνε και προς τα κάτω», δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος επισκέφθηκε δυο αλυσίδες σούπερ μάρκετ την Μ. Πέμπτη.

Ειδικότερα, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και o αναπληρωτής Υπουργός Νίκος Παπαθανάσης, συνοδευόμενοι από τον Γενικό Γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή Σωτήρη Αναγνωστόπουλο, επισκέφθηκαν δύο καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ «Μασούτης» και «Market In», 24η εβδομάδα εφαρμογής του «Καλαθιού του Νοικοκυριού». «Είμαστε χαρούμενοι διότι εν μέσω τον εορτών του Πάσχα που ο κόσμος θα βγει, θα ταξιδέψει, θα γιορτάσει με τους συγγενείς και τους φίλους του, θα μπορέσει να βρει και φτηνές τιμές σε καλά προϊόντα για να μπορεί να κάνει τις εορτές του Πάσχα όσο γίνεται πιο αξιοπρεπώς, πιο ανθρώπινα, πιο χαρούμενα», επεσήμανε ο κ. Γεωργιάδης.

«Το Μεγάλο Σάββατο ολοκληρώνονται το «Καλάθι της Σαρακοστής», το «Καλάθι του Πάσχα», καθώς και το «Καλάθι των Νονών», που έτυχε μεγάλης αποδοχής, καθότι πολλοί συμπολίτες μας αγόρασαν δώρα για τα μικρά παιδιά, κάτι το οποίο είχαμε πετύχει και την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων», δήλωσε από την πλευρά του ο αναπληρωτής υπουργός Νίκος Παπαθανάσης.

Σημειώνεται ότι το πασχαλινό καλάθι περιλαμβάνει και αρνί και κατσίκι σε τιμές γύρω στα 10 ευρώ. Μάλιστα, ο κ. Γεωργιάδης συνεχάρη το σούπερ μάρκετ «Μασούτη» γιατί ήταν, όπως είπε, η πρώτη αλυσίδα που έπεσε κάτω από τα 10 ευρώ το αρνί και το κατσίκι. «Αυτό βοήθησε να πάει όλη η αγορά χαμηλότερα και αυτό ήταν πολύ χρήσιμο για τους καταναλωτές και κυρίως τους ευάλωτους συμπολίτες μας», τόνισε.

Πόσοι αγοράζουν από το «Καλάθι του Νοικοκυριού»

Στο μεταξύ, περίπου το 48% των καταναλωτών δηλώνουν ότι αγοράζουν προϊόντα από το «Καλάθι του νοικοκυριού» είτε εξολοκλήρου (3%), είτε σε μεγάλο (18%), είτε σε μικρό (27%) βαθμό, ενώ ένα 48% δηλώνει ότι δεν αγοράζει σχεδόν  καθόλου.

Παράλληλα, η πλειοψηφία θεωρεί ότι η ποιότητα των προϊόντων στο «Καλάθι του νοικοκυριού» είναι αντίστοιχη με τη μέση ποιότητα των αντίστοιχων προϊόντων εκτός του «Καλαθιού του νοικοκυριού» (40%), ενώ περίπου 1 στους 3 θεωρούν ότι η ποιότητά τους υπολείπεται της μέσης ποιότητας των αντίστοιχων προϊόντων εκτός «Καλαθιού».

Αυτά προκύπτουν από τις ad hoc ερωτήσεις σε καταναλωτές που έγιναν στο πλαίσιο του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ.

Επιπλέον, ένα 27% των καταναλωτών λέει ότι επισκέπτεται πλέον περισσότερες διαφορετικές  αλυσίδες σούπερ μάρκετ και προμηθεύονται το κάθε προϊόν από την αλυσίδα με τη χαμηλότερη τιμή, σε σχέση με την περίοδο πριν την εφαρμογή του μέτρου του καλαθιού του νοικοκυριού. Ωστόσο η πλειοψηφία (59%) δεν έχει μεταβάλει το πλήθος των σούπερ μάρκετ που επισκέπτεται.

Οι καταναλωτές ερωτήθηκαν εξάλλου και για την άποψή τους σχετικά με τη δυνατότητα πραγματοποίησης των αγορών σας σε supermarket χωρίς να χρειάζεται να περάσουν από το ταμείο (self-shopping/ self-checkout). Το 34% απάντησε ότι δεν το γνωρίζει και δεν θα το δοκίμαζε, ενώ 27% επίσης ότι δεν το γνωρίζει αλλά θα το δοκίμαζε. Ένα 18% απάντησε ότι δοκίμασε τη νέα διαδικασία και δεν του άρεσε η εμπειρία, ενώ υπάρχει και ένα 12% που πραγματοποιεί πλέον με αυτόν τον τρόπο τις αγορές του.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ