Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Πτώση F16 στη Χαλκιδική: Τι πρόβλημα «έβγαλε» το αεροσκάφος – Όλο το χρονικό

Πώς γίνεται η εκτίναξη καθίσματος που έσωσε τον πιλότο - Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος (blackout), καθώς η επιτάχυνση (G) υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής

Οι μηχανισμοί του εκτινασσόμενου καθίσματος στο μαχητικό αεροσκάφος F-16 Block 52+ που κατέπεσε χθες το μεσημέρι στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Χαλκιδικής και της Αλοννήσου, σε συνδυασμό με την ψυχραιμία, την εμπειρία και την εκπαίδευση του χειριστή, απέβησαν καθοριστικοί παράγοντες για τη σωτηρία του.

Ο 29χρονος πιλότος  το μεσημέρι της Τετάρτης ανέφερε πρόβλημα στον κινητήρα κατά την άσκηση «Ιέραξ» που προβλέπει σκληρές κλειστές αερομαχίες στα όρια. Ο κινητήρας μετά από κάποιες διακοπές έσβησε οριστικά. Καθώς η επαναφορά του κινητήρα σε λειτουργία ήταν ανέφικτη ο πιλότος εγκατέλειψε το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας το εκτινασσόμενο κάθισμα.

Ενώ ο έλεγχος του αεροσκάφους είχε χαθεί, ενεργοποίησε τη διαδικασία εκτίναξης όπου αρχικά αφαιρέθηκε αυτόματα ο θόλος του αεροσκάφους. Στη συνέχεια πυροτεχνικός μηχανισμός απελευθερώνει το αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες, και το κάθισμα απομακρύνεται και στη συνέχεια χαμηλώνει σιγά - σιγά. Κάτω από τους γλουτούς, υπάρχει το πακέτο των σωστικών, όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάσει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα κιτ.

Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος (blackout), καθώς η επιτάχυνση (G) υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής. Όποτε όλα γίνονται μηχανικά και αυτόματα, διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Συνήθως πριν φτάσει στο έδαφος επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δεδομένο. Οι κατασκευαστές θεωρούν πως ο πιλότος δεν ανακτά τις αισθήσεις του ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Τότε μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω το σωσίβιο φουσκώνει, ταυτόχρονα φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του.

Στην συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος και ο εξοπλισμός του λειτούργησαν άψογα, ενώ ο πομπός (Personal Locator Beacon - PLB) δίνει το στίγμα για το ελικόπτερο διάσωσης.

 

 

Ποιος είναι ο 29χρονος πιλότος

Συγκίνηση και συνάμα μεγάλη χαρά προκάλεσε η είδηση ότι ο πιλότος του F-16 Block 52, που κατέπεσε κοντά στο νησάκι Ψαθούρα, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλοννήσου, είναι σώος. Μετά το άκουσμα της ευχάριστης είδησης για τη διάσωση του πιλότου και τις ευχές για ταχεία ανάρρωση, ήρθαν στο φως στοιχεία για την ταυτότητα του υποσμηναγού.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Trikalanews.gr, ο 29χρονος Παναγιώτης Αποστολάκης έχει καταγωγή από το Πολυνέρι Τρικάλων με τα συγγενικά του πρόσωπα, μεταξύ αυτών και η γιαγιά του από την πλευρά του πατέρα του, να διαμένουν στα Τρίκαλα.

Με αγωνία αλλά και λυτρωτική χαρά, οι συγγενείς στα Τρίκαλα υποδέχθηκαν την είδηση ότι διασώθηκε. «Σώθηκε χάρη στη ψυχραιμία του» ανέφεραν χαρακτηριστικά στο trikalanews.gr, τονίζοντας την αγάπη του για το επάγγελμά του και την ευσυνειδησία του. Να σημειωθεί ότι ο ίδιος καθώς και οι γονείς του μένουν στη Λάρισα.

 

Μιάμιση ώρα βρισκόταν στην ανοιχτή θάλασσα ο πιλότος του F-16 μετά την πτώση

Επί μιάμιση ώρα βρισκόταν στη θάλασσα ο πιλότος του F-16 Block 52. Ο χειριστής του μαχητικού αεροσκάφους κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το εκτινασσόμενο κάθισμά του και να πέσει στη θάλασσα. Σχεδόν ταυτόχρονα ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, αφού οι συνάδελφοί του που έπαιρναν μέρος στον ίδιο εκπαιδευτικό σχηματισμό με εκείνον ήταν ουσιαστικά αυτόπτες μάρτυρες της πτώσης του μαχητικού.

Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Χαλκιδικής κατέπλευσαν επτά σκάφη του Λιμενικού, ένα παραπλέον εμπορικό πλοίο και τρία εναέρια μέσα. Ο πιλότος εντοπίστηκε γρήγορα και ξεκίνησε η επιχείρηση για την περισυλλογή του, που κατέστη δυνατή μιάμιση ώρα από τη στιγμή της πτώσης του F-16. Οι καιρικές συνθήκες ήταν κακές και αυτό δυσκόλεψε την προσέγγιση του σούπερ πούμα. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα, πάνω στην σωσίβια λέμβο που περιλαμβάνεται στο κιτ επιβίωσης των πιλότων που έχουν χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, ο πιλότος είχε κατά διαστήματα επικοινωνία και τα σωστικά συνεργεία.

Ο πιλότος παρελήφθη από ελικόπτερο σούπερ πούμα που λίγο πριν από τις 4 το απόγευμα τον μετέφερε στο στρατόπεδο Σακέτα. Από εκεί τον παρέλαβε ασθενοφόρο που τον  μετέφερε στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας.

Πηγές: skai.gr, protothema.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ