Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Δύσκολη η επόμενη μέρα για τον πολιτισμό μετά την άρση των μέτρων

Αντιδράσεις υπήρξαν για την μη αναφορά στο τι μέλλει γενέσθαι στον χώρο του θεάτρου και της μουσικής, ενώ σε αλλαγές πρέπει να προβούν οι ιδιοκτήτες θερινών σινεμά – Εκπρόσωποι του πολιτισμού σχολιάζουν στον «Τύπο Θεσσαλονίκης»

Της Λεμονιάς Βασβάνη

 

Κύμα αντιδράσεων προκλήθηκε από την ανακοίνωση για την άρση των περιοριστικών μέτρων κατά κορωνοϊού όπου αρχικώς υπήρχε απουσία για το τι θα γίνει στα θέατρα και στις μουσικές εκδηλώσεις με μόνη αναφορά πως «φεστιβάλ αυτό το καλοκαίρι δεν θα γίνουν».

Από την πρώτη στιγμή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ηθοποιοί, μουσικοί, ιδιοκτήτες θεάτρων, παράγοντες του πολιτισμού εξέφρασαν την δυσαρέσκειά τους με αναρτήσεις τους.

Ο «Τύπος Θεσσαλονίκης» απευθύνθηκε σε επαγγελματίες που υπηρετούν πιστά το θέατρο ή βρίσκονται στον χώρο του κινηματογράφου και της μουσικής και ζήτησε ένα σχόλιό τους για την επόμενη μέρα και τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στις τέχνες.

 

Γλυκερία Καλαϊτζή, σκηνοθέτης, ιδιοκτήτρια στο Θέατρο Τ:

«Να γίνει δημόσιος διάλογος για το Θέατρο»

kalaitzi.jpg

«Το Θέατρο Τ με τα μέτρα που έχουν εξαγγελθεί από τις 70 θέσεις που έχει και με τα δύο μέτρα απόσταση ανάμεσα στους θεατές θα έπρεπε να λειτουργεί για 15 άτομα μόνο. Θα περιμένουμε για να δούμε τι θα γίνει και πώς θα προσαρμοστούμε στη νέα εποχή. Η κριτική που έγινε αμέσως μετά την ανακοίνωση της άρσης των μέτρων ήταν σαν να ζούμε σε φυσιολογικές συνθήκες. Όμως πρέπει να σκεφτούμε πως το θέατρο είναι μια τέχνη που θέλει εγγύτητα. Όχι μόνο του κοινού με τους ηθοποιούς, αλλά και των ίδιων των ηθοποιών που όταν μιλούν εκπέμπουν σταγονίδια. Άρα υπάρχει μια επιπλέον δυσκολία. Ακόμη όμως κι αν άνοιγαν τα θέατρα, θα έρχονταν άραγε ο κόσμος; Δεν το γνωρίζουμε. Εμείς ανακοινώσαμε τον Μάρτιο την αναστολή των παραστάσεών μας λίγες ώρες πριν την επίσημη ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού με γνώμονα τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού.

Το μόνο χρήσιμο που θα μπορούσε να γίνει τώρα θα ήταν ένας δημόσιος διάλογος για το θέατρο, για το πού είμαστε και πού θέλουμε να είμαστε. Ηθοποιοί βρέθηκαν χωρίς δουλειά, αρκετοί ήταν ανασφάλιστοι και δεν δικαιούνταν τα 800 ευρώ. Πρέπει να κάνουμε μια ψύχραιμη αποτίμηση της πραγματικότητας και να σκεφτούμε πως θα προσαρμοστούμε, γιατί πολύ φοβάμαι πως τέτοια φαινόμενα θα τα συναντάμε αρκετά συχνά καθώς μια έξαρση της πανδημίας είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο».

 

Νταίζη Λεμπέση Θεατρική Παραγωγός:

«Στην χώρα που γέννησε τον πολιτισμό δεν μίλησαν για το θέατρο»

16f2.jpg

«Με μεγάλωσαν θεατράνθρωποι και ιερά τέρατα που πίστευαν στην ομάδα ... στο εμείς. Υπήρχε σεβασμός, θαυμασμός, αγάπη και άπλετο ταλέντο για το θέατρο. Έζησα την εποχή που κάηκε το θέατρο Τζένη Καρέζη (τότε Αθήναιον) και που σύσσωμο το ελληνικό θέατρο ήρθε με προτροπή  του πατέρα μου για να βοηθήσουν να σταθεί πάλι όρθιο και μεγαλοπρεπές. Ήταν υπόσχεση που έδωσε ο πατέρας μου στην Τζένη Καρέζη ... ότι το θέατρό της μέσα σε 12 ημέρες θα λειτουργήσει ξανά όρθιο και καινούριο. Και τα κατάφεραν. Δουλεύαμε όλοι νύχτα μέρα. Όλοι... όλο το ελληνικό θέατρο. Σύσσωμο με την Αλίκη Βουγιουκλάκη αρχηγό, να μας χωρίζει σε πόστα, να φροντίζει να τρώνε οι τεχνικοί, μηχανικοί, ταξιθέτριες, ταμίες, ηθοποιοί, χορευτές, σκηνοθέτες, χορογράφοι, σκηνογράφοι, παραγωγοί, όλοι. Ήταν πολύ πριν το καινούριο αιώνα... άλλα ήθη, άλλα έθιμα. Τώρα μάς ήρθε ο Covid 19... έκλεισε τα πάντα... Βγήκε λέει ο πρωθυπουργός και το επιτελείο του και μίλησαν επιτέλους για άρση των μέτρων με προσοχή. Στην χώρα που γέννησε τον πολιτισμό δεν μίλησαν για το θέατρο. Μίλησαν για όλα τα άλλα εκτός από αυτό. Δηλαδή ο κινηματογράφοι θα ανοίξουν άλλα όχι οι καλοκαιρινές θεατρικές σκηνές; Πώς θα ζήσουν οι ηθοποιοί; Ναι, εκείνοι που σε όλα τα δύσκολα μας "διασκεδάζουν"; Στους πολέμους δεν πήγαιναν για να εμψυχώνουν τους στρατιώτες; Δεν σκάγαμε χαμόγελα ελπίδας όταν τους βλέπαμε εκεί επάνω στο σανίδι; Οι πίσω από τους ηθοποιούς; Από τους θεατρικούς παραγωγούς (οι περισσότεροι με δάνεια και υποθήκες για να συνεχίσουν να κάνουν αυτό που αγαπούν) μέχρι την καθαρίστρια και τον ταμία, τους σκηνοθέτες, σκηνογράφους, χορογράφους, μηχανικούς σκηνής, ήχο, φως, δημόσιες σχέσεις; Ποια είναι η επόμενη ημέρα για όλους εμάς και ποιος θα εξηγήσει σε όλους αυτούς που μας εξαφάνισαν τι πάει να πει μάτια μου το Θέατρο; Γιατί δεν ξέρουν και πολύ φοβάμαι ότι ακούνε παπαγαλάκια που δεν έχουν ιδέα τι πάει να πει παράγω πολιτισμό. Άνθρωποι του χώρου εάν δεν γίνουμε τώρα μία φωνή δεν θα γίνουμε ποτέ. Κι είμαστε ακόμα ζωντανοί;;;».

 

Παυλίνα Χαρέλα, Ιδιοκτήτρια Θεάτρου Σοφούλη, ηθοποιός

«Το Θέατρο σε δεύτερη και τρίτη μοίρα»

16f3.jpg

«Το Θέατρο φαίνεται πως για τους ιθύνοντες είναι σε δεύτερη και τρίτη μοίρα. Αυτή τη στιγμή το πιο σημαντικό είναι το κομμωτήριο. Η λέξη "θέατρο" άφαντη, όπως και η Υπουργός Πολιτισμού. Από την ανακοίνωση βέβαια ότι ακυρώνονται τα Φεστιβάλ, αμέσως καταλαβαίνεις πως ακυρώνονται και οι παραστάσεις. Ελπίζουμε πως θα υπάρξουν νέες ανακοινώσεις», ανέφερε η Παυλίνα Χαρέλα, ιδιοκτήτρια του Θεάτρου Σοφούλη, αλλά και ηθοποιός. Παράλληλα δήλωσε πως «Το θέατρο δεν μπορεί να πορευτεί στην εποχή αυτή με αυτά τα μέτρα. Είναι καταδικασμένο». Σε ερώτηση για το αν υπάρχουν σκέψεις για συλλογική αντίδραση προς το ΥΠΠΟΑ είπε πως υπάρχει επικοινωνία μεταξύ των καλλιτεχνών και πως «πρέπει να γίνει άμεσα κάτι τέτοιο».

 

Γιάννης Ζαφειρίου, ιδιοκτήτης θεάτρων και θερινών σινεμά

«Ο πολιτισμός αντιμετωπίστηκε σαν να μην παράγει έργο»

16f4.jpg

«Είμαι βαθιά στεναχωρημένος μετά την ανακοίνωση των μέτρων. Ο πολιτισμός στις δύσκολες φάσεις της καραντίνας προσέφερε πολλά στην κοινωνία, στον κόσμο που έμεινε σπίτι. Και αντιμετωπίστηκε ωσάν να μην παράγει κάτι. Στο θερινό μας σινεμά το Ελληνίς θα κάνουμε τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν, και θα τηρηθεί το 60% στην πληρότητα και οι αποστάσεις μεταξύ των θεατών. Όμως πιστεύω πως το ίδιο θα μπορούσε να γίνει και στη μουσική ή στο θέατρο. Ο αποκλεισμός του πολιτισμού είναι κάτι το εντελώς αρνητικό. Εξάλλου ένα θέατρο πχ μπορεί να έχει πολλές μορφές, να ανεβεί μια παράσταση με λίγα άτομα ή ακόμη και μονόλογος. Το ίδιο και μια μουσική εκδήλωση. Θεωρώ πως η απόφαση για αποκλεισμό μιας μεγάλης μερίδας του πολιτισμού είναι πρόχειρη. Σε επικοινωνία που έχω με καλλιτέχνες προτείνω πως όλοι θα πρέπει να ενωθούμε, να απεργήσουμε και τότε θα φανεί αν ο πολιτισμός παράγει έργο».

16f1d.jpg

 

Μ.Φυντανίδου, δημόσιες σχέσεις Mylos club:

"Όλοι θέλουν πολιτισμό όμως κανείς δεν τον στηρίζει"

"Ζούμε πρωτόγνωρες καταστάσεις. Ο πολιτισμός, οι άνθρωποι – εργάτες της τέχνης και του πολιτισμού δεν υπάρχουν, σαν να εξαφανίστηκαν μέσα σε μια μέρα. Προκύπτουν χιλιάδες άνεργοι και ανύπαρκτη μέριμνα από την πολιτεία. Κατανοώ πως προέχει η υγεία όλως μας, αλλά ας βρεθεί οικονομική στήριξη μέχρι να δοθεί λύση αφού απαγορεύτηκαν οι δημόσιες συναθροίσεις Υπάρχουν σωματεία, ενώσεις που ήρθαν σε επικοινωνία με το κράτος αλλά δεν βρέθηκε ακομη μια λύση. Ο Πανελλήνιος σύνδεσμος διοργανωτών πολιτιστικών εκδηλώσεων όπως και ο Σύλλογος μουσικών Βόρειου Ελλάδος έχουν αναλάβει δράση και ελπίζω σε μια γρήγορη επίλυση του προβλήματος. Όλοι θέλουν τον πολιτισμό, όμως κανείς δεν τον στηρίζει".

 

Νεότερα για τις τέχνες μετά τις 18 Μάη

 

Αργά το βράδυ της Τρίτης εστάλη από το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωση στην οποία αναφέρονταν περαιτέρω πληροφορίες τα «Μέτρα Προστασίας της δημόσιας υγείας σε άρση αναστολής αρχαιολογικών χώρων -μουσείων-φεστιβάλ-πολιτιστικών εκδηλώσεων κ.λ.π.».

Για το θέμα είχε τηλεδιάσκεψη νωρίτερα το μεσημέρι η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνα Μενδώνη με την «Επιτροπή Αντιμετώπισης Εκτάκτων Συμβάντων Δημόσιας Υγείας από Λοιμογόνους Παράγοντες», με τη συντονιστική ευθύνη του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας κ. Παναγιώτη Πρεζεράκου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έδωσε το ΥΠΠΟΑ: «Η κ. Μενδώνη έκανε ειδική αναφορά στη διοργάνωση των φεστιβάλ, στις παραστάσεις και στις προαπαιτούμενες πρόβες των ποικίλων καλλιτεχνικών σχημάτων (θεάτρου, χορού, μουσικής κ.λ.π.), στις κινηματογραφικές παραγωγές. Η απάντηση των ειδικών αναμένεται αφού μελετήσουν τα δεδομένα τις αμέσως επόμενες ημέρες. Τότε θα ανακοινωθούν και τα συγκεκριμένα μέτρα.

Οι υπαίθριοι και ανοιχτοί αρχαιολογικοί χώροι, σύμφωνα με την πρόταση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Λίνας Μενδώνη, θα επαναλειτουργήσουν στις 18 Μαΐου, με θερινό ωράριο, ως το πρώτο βήμα για την επαναλειτουργία των πολιτιστικών υποδομών».

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι όπως όλα τα σχέδια και το συγκεκριμένο, τελεί υπό συνεχή επαναξιολόγηση και επικαιροποίηση.

«Είναι προφανές ότι η τήρηση των υποδείξεων και οδηγιών του Υπουργείου Υγείας και του ΕΟΔΥ θα πρέπει να είναι απόλυτη.

Με βάση λοιπόν τα παραπάνω δεδομένα αναμένουμε την 18η Μάη για περαιτέρω πληροφορίες. Τόσο για τους αρχαιολογικούς χώρους, όσο και για τις πρόβες μουσικών, ηθοποιών κλπ» αναφέρει το ΥΠΠΟΑ. 

 

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας "Τύπος Θεσσαλονίκης". Η κεντρική φωτογραφία είναι αρχείου

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ