Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Αφιερώματα στους Χούμπερτ Ζάουπερ και Αλεξάντρου Σόλομον

Στο πλαίσιο του 17ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –Εικόνες του 21ου Αιώνα

Λ.Β.

Στους κινηματογραφιστές Χούμπερτ Ζάουπερ και Αλεξάντρου Σόλομον οι οποίοι μέσα από το έργο τους ασκούν έντονη κριτική στη σύγχρονη κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα θα πραγματοποιήσει αφιέρωμα το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης –Εικόνες του 21ου Αιώνα που θα διεξαχθεί στην πόλη μας από 13 έως 22 Μαρτίου. Μάλιστα οι δύο δημιουργοί θα παρευρεθούν στη διοργάνωση για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους και να συνομιλήσουν με τους θεατές.

Με δύναμη από την Αυστρία

Σκηνοθέτης, συγγραφέας, ηθοποιός και παραγωγός, ο πολυπράγμων Χούμπερτ Ζάουπερ - – έκανε παγκόσμια αίσθηση με το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ του «Ο εφιάλτης του Δαρβίνου» (2004), φιλμ που εξετάζει την αποικιοκρατική αλιεία στη Λίμνη Βικτώρια στην Τανζανία. Το έργο του όμως ξεπερνά γεωγραφικά όρια. Ο ίδιος εξηγεί: «Οι τελευταίες μου ταινίες είναι γυρισμένες στην Αφρική, όμως δεν μιλούν για την Αφρική. Σ’ αυτή την περιοχή του κόσμου βρήκα τις συνθήκες για να περιγράψω την ειρωνεία και το αίνιγμα της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης».

Γεννημένος στις Αυστριακές Άλπεις, ο Ζάουπερ σπούδασε σκηνοθεσία στη Βιέννη και το Παρίσι, ενώ τα τελευταία χρόνια διδάσκει κινηματογράφο σε πανεπιστήμια της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Τα ντοκιμαντέρ του έχουν αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις σε διεθνή φεστιβάλ, έχουν τιμηθεί με Σεζάρ και βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία.

Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ θα δούμε ταινίες του που καταγγέλλουν πρακτικές και πολιτικές, δίνοντας φωνή στους αδύναμους. Αλλά και δείγματα ευαισθησίας του όπως στο On the Road with Emil (1993), όπου ο κεντρικός του ήρωας, ένας διευθυντής τσίρκου μας ταξιδεύει στο χειμερινό αυστριακό τοπίο και ταυτόχρονα στις έννοιες των σχέσεων και της οικογένειας.

Θα δούμε το «Kisangani Diary» (1998) στο οποίο ο αυστριακός κινηματογραφιστής καταγράφει την οδυνηρή εμπειρία εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων Χούτου της Ρουάντα στη ζούγκλα του Ζαΐρ, το «Alone with our Stories» (2002) που αποτελεί μια καταγγελία για την ενδοοικογενειακή βία (σωματική και ψυχολογική) που υφίστανται οι γυναίκες πίσω από κλειστές πόρτες, αλλά και την πιο πρόσφατη ταινία του, το We Come as Friends (2014), στο οποίο ο σκηνοθέτης επιστρέφει στην Αφρική και πιο συγκεκριμένα στο Νότιο Σουδάν. Ειρηνοποιοί των Ηνωμένων Εθνών, εργάτες, αμερικανοί ευαγγελιστές, Σουδανοί όλων των ηλικιών, παρελαύνουν μπροστά από την κάμερα, αποτυπώνοντας με μελανά χρώματα ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στη χώρα.

«Όχι» σε κινηματογραφικά είδη και κανόνες

Η ματιά του Αλεξάντρου Σόλομον δεν περιορίζεται σε κινηματογραφικά είδη και κανόνες. Έχοντας αφετηρία την ιστορία, την πολιτική και την κοινωνία της Ρουμανίας, ο δημιουργός με την κάμερά του ανιχνεύει το παρελθόν για να μιλήσουν για το παρόν και το μέλλον.

Γεννημένος στο Βουκουρέστι το 1966 ο Σόλομον σπούδασε κινηματογράφο και το 1993 υπέγραψε το πρώτο του ντοκιμαντέρ. Έχει εργαστεί ως σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας και παραγωγός, και έχει συμμετάσχει σε πολλά διεθνή φεστιβάλ. Το ντοκιμαντέρ πάντα είχε ξεχωριστή θέση στην επαγγελματική σταδιοδρομία του.

Στο 17ο ΦΝΘ θα δούμε:

-το «Kapitalism: Our Improved Formula» (2010), το οποίο σκιαγραφεί τη σύγχρονη Ρουμανία, μετέωρη ανάμεσα στον κομμουνισμό του χθες και τον καπιταλισμό του σήμερα, μέσα από τις αποκαλυπτικές συνεντεύξεις των μεγιστάνων της χώρας,

-το «Apocalypse On Wheels» (2008) όπου ο ίδιος κινηματογραφεί από τη θέση του συνοδηγού πέντε ανθρώπους που οδηγούν στους δρόμους τoυ Βουκουρεστίου - έναν καθρέφτη της ρουμανικής κοινωνίας, αλλά και ένα σχόλιο για μια χώρα η οποία βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης στη θνησιμότητα τροχαίων ατυχημάτων,

-το «Cold Waves» (2007), που θα μας ξεναγήσει στα παρασκήνια του ραδιοφωνικού σταθμού - μύθου Radio Free Europe, το οποίο έγινε φωνή παρηγοριάς για το ρουμανικό λαό επί Τσαουσέσκου,

-την «Clara B.» (2006), στο οποίο εκθέτει στιγμιότυπα που σημάδεψαν την ιστορία της Ευρώπης, με οδηγό την ομώνυμη ηρωίδα,

- το «The Great Communist Bank» (2004), με θέμα μια αληθινή ιστορία που έγινε το 1959- για μια ληστεία της Ρουμανικής Εθνικής Τράπεζας και το μηχανισμό “συνετισμού” των ληστών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεσσαλονίκη: Αλλαγή «πλεύσης» από το δήμο για το ξύλινο ντεκ στην Λ. Νίκης
Για εξοικονόμηση πόρων και επιτάχυνση της διαδικασίας, κάνει λόγο η διοίκηση Αγγελούδη – Σε συνεννόηση με την Περιφέρεια για ένταξη του έργου στο νέο...
Θεσσαλονίκη: Αλλαγή «πλεύσης» από το δήμο για το ξύλινο ντεκ στην Λ. Νίκης
Απαγόρευση κυκλοφορίας το βράδυ σε παιδιά κάτω των 13 σε πόλη στη Γαλλία
Κάθε ανήλικος ηλικίας κάτω των 13 ετών δεν θα μπορεί, χωρίς να συνοδεύεται από έναν ενήλικο, να κυκλοφορεί από τις 23.00 έως τις 06.00 σε δημόσιους...
Απαγόρευση κυκλοφορίας το βράδυ σε παιδιά κάτω των 13 σε πόλη στη Γαλλία