Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Γιώργος Ρακκάς: Το ψηφοδέλτιό μας οργανώνεται στην λογική της «κοινοτικής προσφοράς»

Ο υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης με την παράταξη «Μένουμε Θεσσαλονίκη», σε μια «εφ’ όλης της ύλης» συνέντευξη, στο TyposThes

Συνέντευξη στον
ΔΑΝΙΗΛ Γ. ΠΑΠΑΔΑΝΙΗΛ
[email protected]

 

«Μένουμε Θεσσαλονίκη, γιατί η πολιτική πρέπει να αναδείξει την αξία της εντοπιότητας… Είμαστε όλοι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι.. Το ψηφοδέλτιό μας οργανώνεται στην λογική της “κοινοτικής προσφοράς”. Είναι ένα, μικρό αντιπροσωπευτικό δείγμα της πόλης ανθρώπων που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να συνεισφέρουν στα κοινά της τις γνώσεις, αλλά και την κοινωνική και τεχνική τους εμπειρία», τονίζει στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» και το TyposThes, ο Γιώργος Ρακκάς. Σε μια «εφ’ όλης της ύλης» συνέντευξη, ο Πολιτικός επιστήμονας και υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, λέει ότι «η πόλη διαθέτει οικουμενικούς ορίζοντες» και υπογραμμίζει το γεγονός ότι «χάθηκε εντελώς, το στοιχείο της συνοχής της ιδεολογικής, της πολιτικής. Κυριαρχεί το “γιατί ο άλλος κι όχι εγώ”.  Εξ ου και οι 25 υποψήφιοι δήμαρχοι…». Επιπλέον, τονίζει ότι «υπάρχει μια τάση να αποσιωπάται το “Μένουμε Θεσσαλονίκη”, από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων και από μεγάλη μερίδα των τοπικών ΜΜΕ... Δεν ανήκουμε σε κανένα κατεστημένο, και αυτό ενοχλεί», λέει χαρακτηριστικά. Ακόμα, ο κ. Ρακκάς, τονίζει, αναφερόμενος στη Συμφωνία των Πρεσπών ότι «υπήρξε το μεγαλύτερο διπλωματικό φιάσκο των τελευταίων δεκαετιών. Γιατί οδηγεί στην “βαλκανιοποίηση” της Βορείου Ελλάδας…».

 

Ερ. «Μένουμε Θεσσαλονίκη». Γιατί;

Απ. Μένουμε Θεσσαλονίκη, γιατί η πολιτική πρέπει να αναδείξει την αξία της εντοπιότητας. Γιατί οι νέοι πρέπει να επιστρέψουν και να πάψουμε να είμαστε μια πόλη γκρίζων κροτάφων, μέσα σε μια χώρα γκρίζων κροτάφων. Αν δεν έχει προηγηθεί το ρίζωμα μιας πολιτικής κοινότητας στο έδαφος, τον χώρο της, δεν μπορεί να υπάρξει δημοκρατία --το ίδιο συμβαίνει και με την Ελλάδα, την Θεσσαλονίκη. Και μεις αν θέλουμε να ανασυγκροτηθούμε σαν πόλη, σαν έθνος παραπέρα, πρέπει να επιστρέψουμε στα βασικά: Να υπερασπιστούμε την εθνική μας αυτοδιάθεση, να δούμε την κατάστασή μας την δημογραφική, την παραγωγική, να αξιολογήσουμε τι πολιτισμό παράγει η σύγχρονη Ελλάδα, η σύγχρονη Θεσσαλονίκη...

 

Ερ. Έχετε πει ότι «οι επερχόμενες δημοτικές εκλογές, καθώς και η προεκλογική περίοδος που προηγείται, είναι μια μείζονα ευκαιρία ώστε να αμφισβητηθεί το μονοπώλιο των ελίτ στα κοινά της πόλης». Τι εννοείτε;

Απ. Η κατάπτωση της διοίκησης Μπουτάρη εκφράζει την κρίση όλων όσων αντιπροσώπευε, αυτό που ονομάζουμε εμείς μια πολιτική ακραίων μειοψηφικών ελίτ: Από τον ακραίο εθνομηδενισμό, μέχρι τον έντονο οικονομικό παρασιτισμό -την εμμονή με τον τουρισμό και την Θεσσαλονίκη ως ‘φαγητοφραπεδούπολη’. Όλα αυτά, έφτασαν στο έσχατό τους όριο τα τελευταία 2-3 χρόνια. Η καταστροφική συμφωνία των Πρεσπών, και η θέση του Δημάρχου σε σχέση με αυτήν και σε αντίθεση με την μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία της πόλης, αποτέλεσε ορόσημο: Έδειξε ότι ο εθνομηδενισμός διχάζει την πόλη, την σπάει βίαια σε δυο κομμάτια. Το ίδιο έγινε με τον υπερτουρισμό, που δίνει την αίσθηση στους κατοίκους ότι οι δικές τους ανάγκες περνούν σε δεύτερη μοίρα, ότι «νόμος είναι το δίκιο του τουρίστα». Και ακολουθεί η τελματωμένη παραγωγή, η δημογραφία της πόλης που συρρικνώνεται. Ευκαιρία να αμφισβητήσουμε το μονοπώλιο των ελίτ, λοιπόν, είναι να εκμεταλλευτούμε το αδιέξοδο της πολιτικής τους, και να την αντικαταστήσουμε με μια πολιτική εσωτερικής ανασυγκρότησης της πόλης, που να σχετίζεται ακριβώς με εκείνα τα καίρια ζητήματα (δημογραφικό, τοπική παραγωγή και αγορά, προώθηση της παιδείας και του πολιτισμού, πράσινο κ.ο.κ.) που επί μια δεκαετία εγκαταλείφθηκαν

 

Ερ. Ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος της παράταξής σας, Κωνσταντής Σεβρής έχει πει πως «δεν χρειαζόμαστε έναν νέο Γιάννη Μπουτάρη». Τι πιστεύετε ότι χρειαζόμαστε; Πώς θα βαθμολογούσατε τον …απερχόμενο, δήμαρχο;

Απ. Από το 2014 που συμμετέχουμε στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης, τον βαθμολογούμε συνέχεια αρνητικά καθώς ο βίος του ο πολιτικός ταυτίστηκε με αυτήν την άποψη της εξτρεμιστικής παγκοσμιοποίησης, που είναι ακραία νεοφιλελεύθερη, ακραία εθνομηδενιστική, κοινωνικά ρατσιστική με τους απλούς, καθημερινούς ανθρώπους, και συνάμα θέλει να παρουσιάζεται και ως ‘ευαίσθητη’ με τους μετανάστες ή με την… καταπάτηση των ατομικών δικαιωμάτων στην Βενεζουέλα. Στην πραγματικότητα όμως εκφράζει μια ακραία μεροληψία υπέρ των πλουσίων, και των δυνατών. Στις δυο του θητείες, ο Γιάννης Μπουτάρης κατάφερε και αποξένωσε όλη την τοπική κοινωνία, απ’ τη μια, και από την άλλη έγινε ο αγαπημένος όλων των «γκουβέρνων», τοπικών, εθνικών, υπερεθνικών. Αυτό, πιστεύουμε, τα λέει όλα.     

 

Ερ. Μιλήστε μας αναλυτικά για το όραμά σας για τη Θεσσαλονίκη του αύριο, για την «εναλλακτική πολιτική» που πρεσβεύετε, για το «αντιστασιακό όραμα του 21ου αιώνα», που έχετε ως παράταξη… Πώς θα κερδίσετε τους Θεσσαλονικείς στην κάλπη;

Απ. Η ‘εναλλακτική Θεσσαλονίκη’ υπάρχει, δεν είναι εφεύρημα δικό μας. Καταδικάστηκε όμως σε υπόγεια διαδρομή όλα αυτά τα χρόνια. Η πολιτική, λοιπόν, πρέπει να αναδείξει τον κρυμμένο πλούτο, την κρυμμένη δυνατότητα της πόλης.

Υπάρχουν πολλές, άξιες περιπτώσεις παραγωγικών εταιρειών, που έχουν μάλιστα σημαντικότατη διεθνή δραστηριότητα. Αυτό τι δείχνει; Ότι η παραγωγή μπορεί να αναβαθμιστεί και η πόλη να μην αντιπροσωπεύει ένα μεταπρατικό παράσιτο που διώχνει τις νέες γενιές στο εξωτερικό.

Η πόλη διαθέτει οικουμενικούς ορίζοντες· πηγάζουν μέσα απ’ την ίδια την ελληνικότητά της, στην μακεδονική περίοδο, την ελληνιστική, την ρωμαϊκή, την βυζαντινή κ.ο.κ. Δείτε ποιά είναι τα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς στην πόλη, οι παλαιοχριστιανικές εκκλησίες. Αυτή η ιστορική κληρονομιά αποδίδει έναν ιδιαίτερο διεθνές πολιτιστικό ρόλο στην πόλη, που μπορεί να τον αξιοποιήσει, με την επιστράτευση και των πανεπιστημιακών της ιδρυμάτων για να καταστεί παγκόσμιο κέντρο μελέτης της ιστορίας.

Ας πάρουμε τις μαρτυρικές μνήμες των κατοίκων της: Την Γενοκτονία των Ελλήνων της Μικρασίας, καθώς και των Αρμενίων, το εβραϊκό Ολοκαύτωμα, τις θηριωδίες που διέπραξαν οι ναζί στον αγώνα τους εναντίον της Εθνικής Αντίστασης. Στην θητεία που μας πέρασε, προτείναμε να ιδρυθεί μουσείο γενοκτονιών και ολοκαυτωμάτων, που θα συνθέτει αυτές τις μαρτυρικές εμπειρίες, και θα αποτελέσει όχημα για την μεταβολή της πόλης σε διεθνές κέντρο μελετών για τις Γενοκτονίες.

 

Ερ. Πώς βλέπετε τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό υποψηφίων δημάρχων στη Θεσσαλονίκη (σχεδόν 25); Είστε έτοιμος για συνεργασίες, είτε πριν, είτε μετά τις εκλογές;

Απ. Εμείς αντιταχθήκαμε από την πρώτη στιγμή σε αυτή την ψεύτικη, δόλια αναλογική του ΣΥΡΙΖΑ, που είναι στην ουσία προκάλυμμα για την αποχαλίνωση των χειρότερων φιλοδοξιών στην τοπική αυτοδιοίκηση. Γιατί μεταβάλει το παζάρι για την εξουσία στο επίκεντρο της πολιτικής της. Αρκεί κανείς να δει πόσοι υποψήφιοι κατεβαίνουν από το χώρο της κεντροδεξιάς, και της κεντροαριστεράς· είναι πάνω από δέκα, σίγουρα. Χάθηκε εντελώς, δηλαδή, το στοιχείο της συνοχής της ιδεολογικής, της πολιτικής. Κυριαρχεί το «γιατί ο άλλος κι όχι εγώ». Εξ ου και οι 25...    

 

Ερ. Μιλήστε μας για τους ανθρώπους που συγκροτούν το ψηφοδέλτιό σας.  Στοχεύετε σε ένα πολυσυλλεκτικό ψηφοδέλτιο; Τι χώρο δίνετε σε νέους και γυναίκες;

Απ. Είμαστε όλοι απλοί, καθημερινοί άνθρωποι. Ο καθένας και η κάθε μια έχει την δική του διαδρομή μέσα στην πόλη ως ενεργοί πολίτες. Είμαστε συνδυασμός με μικρό ηλικιακό μέσο όρο και μεγάλη συμμετοχή γυναικών, και επενδύσαμε στην μεγάλη κοινωνική πολυσυλλεκτικότητα --θα βρείτε ανάμεσά μας από διδάκτορες μέχρι ελαιοχρωματιστές. Το ψηφοδέλτιό μας οργανώνεται στην λογική της ‘κοινοτικής προσφοράς’. Είναι ένα, μικρό αντιπροσωπευτικό δείγμα της πόλης ανθρώπων που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να συνεισφέρουν στα κοινά της τις γνώσεις, αλλά και την κοινωνική και τεχνική τους εμπειρία.  

 

Ερ. Πώς σχολιάζετε τις δημοσκοπήσεις και τα αποτελέσματά τους στην κούρσα των δημοτικών εκλογών;

Απ. Υπάρχει μια τάση να αποσιωπάται το «Μένουμε Θεσσαλονίκη» από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, και από μεγάλη μερίδα των τοπικών ΜΜΕ. Μέχρι και η TV100 «ξέχασε» να στείλει ανθρώπους της να καλύψουν την συνέντευξή τύπου όπου εξαγγέλλαμε την κάθοδό μας στις εκλογές. Δεν ανήκουμε σε κανένα κατεστημένο, και αυτό ενοχλεί. Για τις δημοσκοπήσεις γενικά, είναι αδύνατον να συνάγει κανείς κάποιο ασφαλές συμπέρασμα με 25 υποψηφίους σ’ ένα δείγμα το πολύ 1.000 ανθρώπων. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα αστοχίας, και οι σοβαροί δημοσκόποι το έχουν ήδη επισημάνει αυτό. 

 

Ερ. Ποια είναι η άποψή σας για το πανεπιστημιακό άσυλο; Πώς σχολιάζετε πρόσφατες απόψεις ανθυποψηφίων σας για το ζήτημα;

Απ. Τα πράγματα είναι απλά: Το πανεπιστημιακό άσυλο αφορά στην ελεύθερη διακίνηση ιδεών μέσα στο πανεπιστήμιο. Υπονομεύεται όταν η πανεπιστημιούπολη καταντάει γκέτο εγκληματικότητας. Ή όταν διάφορες παρατάξεις και συλλογικότητες, δεν με ενδιαφέρει αν είναι δεξιές, κεντρώες, αριστερές ή αντιεξουσιαστικές, πάνε να επιβάλουν πραξικοπηματικά την μονοδιάστατη σκέψη τους. Παλιά, το πανεπιστήμιο ήταν χώρος προβληματισμού της τοπικής κοινωνίας. Σήμερα, έχει ιδρυματοποιηθεί σε μια κατάσταση που υποβαθμίζει ακραία το έργο που συντελείται μέσα σε αυτό. Γι’ αυτό και η τοπική κοινωνία πρέπει να πάρει θέση ανοιχτά, ότι το έγκλημα και οι παραταξιακοί πραξικοπηματισμοί δεν έχουν θέση σ’ ένα πνευματικό ίδρυμα.

 

Ερ. Επισημαίνεται από πολλούς ότι το Προσφυγικό - Μεταναστευτικό, είναι μέγιστη εθνική πρόκληση. Ποια η δική σας εκτίμηση;   

Απ. Υπάρχει μια λεηλασία των εννοιών στο μεταναστευτικό. Αξίες θετικές όπως είναι η φιλοξενία, η αλληλεγγύη, η συμπόνοια, χρησιμοποιούνται ως άλλοθι από μεγάλα κέντρα οικονομικής και πολιτικής εξουσίας, για να νομιμοποιήσουν ηθικά ένα σύγχρονο δουλεμπόριο τεράστιας κλίμακας. Πίσω από αυτό κρύβονται αμείλικτα γεωπολιτικά και οικονομικά συμφέροντα, τα οποία με τον τρόπο που λειτουργούν θρυμματίζουν την ενότητα των κοινωνιών, την συνοχή του ιστού και του πολιτισμού τους. Στην Ελλάδα, που είναι σύνορο μεταξύ Ανατολής και Δύσης αυτό το φαινόμενο εκδηλώνεται πολύ έντονα, γιατί ακριβώς υπάρχει πληθυσμιακή πίεση από την Ανατολή, που απειλεί όλα τα Βαλκάνια με Λιβανοποίηση. Η νέο-οθωμανική Τουρκία, αυτό το κράτος-δουλέμπορος, συστηματικά κατευθύνει την εγκατάσταση αυτών των πληθυσμών στα Βαλκάνια για να δημιουργήσει εστίες ελέγχου, πολιτιστικής και πολιτικής επιρροής. Έτσι θέλει να επιστρέψει στα εδάφη της που κάποτε είχε κατακτήσει η Οθωμανική Αυτοκρατορία. Αυτό, δεν είναι «ανθρωπισμός», είναι στοχευμένη μετακίνηση πληθυσμών. Η Δύση και η Τουρκία διαλύουν τις χώρες στις εστίες έντασης και ανασφάλειας, από τη μια, κι έπειτα φροντίζουν στην εγκατάσταση πληθυσμών στην Ευρώπη δημιουργώντας ένα πολυπολιτισμικό άπαρτχαιντ το οποίο λειτουργεί μόνο προς το συμφέρον των πολυεθνικών.

 

Ερ. Έχετε πει, σε σχέση με το Μακεδονικό, ότι ήταν μια χαμένη ευκαιρία ώστε «να καταστεί η σύγχρονη Θεσσαλονίκη, πόλη που αναδεικνύει την ελληνιστική οικουμενική κληρονομιά». Μετά και τη Συμφωνία των Πρεσπών, πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα;

Απ. Η συμφωνία των Πρεσπών υπήρξε το μεγαλύτερο διπλωματικό φιάσκο των τελευταίων δεκαετιών. Γιατί οδηγεί στην ‘βαλκανιοποίηση’ της Βορείου Ελλάδας, που σήμερα μπαίνει στην ζώνη εκείνην της αστάθειας, που γλύτωσε την δεκαετία του 1990. Δείτε το δημοσίευμα του BBC: Ήδη άρχισε το γαϊτανάκι της εκμετάλλευσης των σλαβοφώνων, της παρουσίασής τους ως τάχα εθνικής μειονότητας. Μετά είναι τα προϊόντα που απειλούνται, με ζητήματα όπως αυτό των ονομασιών προέλευσης, που έχουν τεθεί πολύ τεκμηριωμένα από το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο Κεντρικής Μακεδονίας. Όλα αυτά είναι ζητήματα στα οποία η τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί να παρέμβει, να υπερασπιστεί την ελληνικότητα της Μακεδονίας, να αναδείξει τον πολιτισμό και την παραγωγή της.     

 

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ «ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ»

 




 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ