Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ | ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ "ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ"
«Στοπ» στην άναρχη κίνηση ηλεκτρικών πατινιών στην πόλη, συχνά με ταχύτητες μεγαλύτερες από το επιτρεπτό όριο και στη μη τήρηση του ΚΟΚ από τους αναβάτες ,επιχειρούν να βάλουν δήμος Θεσσαλονίκης και Τροχαία.
Ήδη έχουν αρχίσει καθημερινοί έλεγχοι από μικτά κλιμάκια και μόνο την Τρίτη επιβλήθηκαν συνολικά 55 πρόστιμα για μη χρήση κράνους, για χρήση κινητού, για χρήση πατινιού από δυο άτομα ταυτόχρονα και ένα πρόστιμο για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη.
Παράλληλα, είναι έτοιμη η Κανονιστική του δήμου Θεσσαλονίκης και την επόμενη εβδομάδα συγκαλείται σύσκεψη με συμμετοχή των εταιριών που έχουν κοινόχρηστα πατίνια στην πόλη, προκειμένου να συναποφασίσουν τις τελικές προτάσεις για θέματα που αφορούν τη χρήση κράνους, τις θέσεις στάθμευσης αλλά και εναπόθεσης των πατινιών κ.ά. προκειμένου να γίνει μια «καλή αρχή» για να μπουν κανόνες για μια βιώσιμη αστική μικροκινητικότητα.
Εδώ και κάποια χρόνια, τα πατίνια έχουν κερδίσει έδαφος και αποτελούν δημοφιλή και εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης για μικρές αποστάσεις εντός πόλεως κυρίως από νεαρές ηλικίες – σε κάποιες περιπτώσεις και από ανήλικους-. Ωστόσο όλοι μας γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες περιστατικών που αποδεικνύουν ότι η χρήση τους δεν είναι σύμφωνη με τον ΚΟΚ, καθώς κινούνται σε σημεία που δεν θα έπρεπε, με μεγάλες ταχύτητες και με τους αναβάτες τους να μην φορούν προστατευτικό κράνος ή να επιβαίνουν δυο δυο πάνω στο πατίνι. Και σε αυτά έρχεται να προστεθεί και η άναρχη εναπόθεσή τους στα πιο απίθανα σημεία, παρεμποδίζοντας συχνά την ομαλή κίνηση των πεζών.
Θέλοντας να βάλουν μια τάξη σε αυτήν την εικόνα ο δήμος Θεσσαλονίκης και η Τροχαία πραγματοποιούν ελέγχους.
Την περασμένη Τρίτη, όπως ανέφερε μιλώντας στο «ΤyposThes» ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών κ. Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης, πραγματοποιήθηκαν έλεγχοι και το πρωί και το απόγευμα και συνολικά επιβλήθηκαν 55 πρόστιμα.
Ειδικότερα, το πρωί οι έλεγχοι έγιναν στον πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας κοντά στον Λευκό Πύργο και μπροστά στο Βασιλικό Θέατρο. Από αυτούς τους ελέγχους επιβλήθηκαν 40 πρόστιμα, ενώ ακολούθησαν και απογευματινοί έλεγχοι οι οποίοι έγιναν στο Πεδίο του Άρεως από όπου προέκυψαν 15 πρόστιμα.
«Οι έλεγχοι αυτοί θα συνεχιστούν και θα πραγματοποιούνται καθημερινά», τονίζει ο κ. Τσιαπακίδης.
Τα πρόστιμα και τα «πειραγμένα» πατίνια
Όσον αφορά τα πρόστιμα, αυτά προβλέπουν:
20 ευρώ για χαρτιά τακτοποίησης που απαιτούνται. Θα πρέπει να έχει πάνω του χαρτί που να ταυτοποιεί ότι αυτός που έκανε την ενοικίαση είναι ο ίδιος ο χρήστης
40 ευρώ για μη χρήση κράνους
350 ευρώ για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
100 ευρώ για υπέρβαση ταχύτητας, το οποίο διπλασιάζεται στα 200 ευρώ για κίνηση σε σημεία στα οποία δεν επιτρέπεται η κίνηση
Και όλα τα υπόλοιπα πρόστιμα που ισχύουν από τον ΚΟΚ. Μάλιστα σε λίγο διάστημα τελειώνει η διαβούλευση και θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ, ο οποίος θα προβλέπει διπλάσια πρόστιμα.
Υπενθυμίζεται ότι τι το όριο ταχύτητας για ένα πατίνι είναι τα 25 χλμ/ ώρα αν ο οδηγός είναι ενήλικος και στα 5 χλμ/ώρα αν πρόκειται για ανήλικο. Αν φτάνουν την ταχύτητα 25χλμ ανά ώρα θα πρέπει να εφαρμόζεται ό,τι ισχύει από τον Κ.Ο.Κ. Ωστόσο καθώς δεν προβλέπεται άδεια οδήγησης, δεν είναι υποχρεωτική η εκπαίδευση των οδηγών με ό,τι συνεπάγεται αυτό για θέματα ασφάλειας.
Ο αντιδήμαρχος μάλιστα κάνει έκκληση σε όσους έχουν ιδιωτικά πατίνια, τα οποία όπως λέει τα περισσότερα είναι «πειραγμένα» για να τρέχουν περισσότερο. Και στα ιδιωτικά η ανώτερη ταχύτητα είναι τα 25χλμ/ώρα και προβλέπεται επίσης ότι προβλέπεται για τα ενοικιαζόμενα.
Έτοιμη η Κανονιστική – Τι θα ισχύει με τα κράνη και «παρκάρισμα»
Παράλληλα, ο ίδιος ενημερώνει ότι έχει πάρει από τη νομική υπηρεσία την Κανονιστική και την επόμενη εβδομάδα έχει συγκληθεί η τελευταία διαβούλευση με τη συμμετοχή των εταιριών που έχουν κοινόχρηστα ηλεκτρικά πατίνια αλλά και με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.
«Θα τους θέσουμε το ζήτημα ότι είτε θα προμηθευτούν οι ίδιοι τα κράνη για να τα δίνουν στους χρήστες, είτε θα υποχρεώνονται με κάποιον τρόπο να τους ενημερώνουν», αναφέρει ο αντιδήμαρχος, απαντώντας στο ερώτημα αν το κράνος θα είναι υποχρεωτικό και για όσους νοικιάζουν πατίνι. Όπως αναφέρει ο δήμος δέχθηκε πολλά παράπονα και από τουρίστες, που δικαιολογημένα δεν είχαν την κατάλληλη ενημέρωση για την έναρξη των ελέγχων και για την υποχρέωση να φορούν κράνος. Γι΄αυτό όπως σημειώνει θα πρέπει να είναι υποχρεωμένες οι εταιρείες να τους προμηθεύουν κράνος διαφορετικά να μην μπορούν να πάρουν το πατίνι. Όλα τα ζητήματα αυτά θα συζητηθούν και κατόπιν ο δήμος θα ανακοινώσει τι συναποφασίστηκε. «Η απόφαση θα είναι κοινή. Να αποφασίσουμε όλοι μαζί για να γίνει μια καλή αρχή και να τηρηθεί ο ΚΟΚ», τονίζει ο κ. Τσιαπακίδης, διευκρινίζοντας ότι ο δήμος επιθυμεί να συνεχίσουν να δραστηριοποιούνται στην πόλη εταιρίες πατινιών καθώς αυτό το είδος μετακίνησης βοηθά και στο κυκλοφοριακό, χρειάζεται όμως ενημέρωση των χρηστών από τις εταιρίες ώστε να εφαρμόζεται ο ΚΟΚ. Σημειώνεται ότι στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν τέσσερις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών και δύο εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών σκούτερ.
Η Κανονιστική θα πρέπει να περάσει από τη δημοτική Επιτροπή και το δημοτικό συμβούλιο και να λάβει την έγκριση της Αποκεντρωμένης, όμως επιδίωξη του δήμου είναι από την διαβούλευση της επόμενης εβδομάδας να προκύψει μια «συμφωνία Κυρίων». Ο δήμος έχει λάβει έχει αξιολογήσει και έχει αξιοποιήσει κάποιες από τις προτάσεις που είχαν στείλει σε προγενέστερο χρόνο οι εταιρίες και στο πλαίσιο της διαβούλευσης το κείμενο της τελικής Κανονιστικής είχε κοινοποιηθεί σε όλα τα μέρη. Στόχος είναι από την επόμενη κιόλας ημέρα της συνάντησης να αρχίσει να τηρείται η άτυπη συμφωνία μέχρι να ολοκληρωθούν όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες της Κανονιστικής.
Σε ότι αφορά τους χώρους που θα παρκάρουν τα πατίνια, ο δήμος είναι έτοιμος να κάνει σχετικές προτάσεις, ενώ θα ζητείται ο πελάτης να είναι υποχρεωμένος να αφήνει το πατίνι που έχει χρησιμοποιήσει σε συγκεκριμένους χώρους και να μην το αφήνει όπου να΄ναι σε πεζοδρόμια, σε πλατείες κλπ. όπως γίνεται σήμερα. Στόχος είναι να υπάρχει δηλαδή συγκεκριμένος χώρος από όπου θα μπορεί κανείς να νοικιάσει το πατίνι και κατόπιν θα υποχρεούται να το αφήνει και σε συγκεκριμένο σημείο. Οι εταιρείες θα μπορούν να καταθέσουν αίτηση για να «πάρουν» όσα σημεία χρειάζονται, πληρώνοντας ασφαλώς αυτό που αντιστοιχεί για τη χρήση του κοινόχρηστου χώρου, όπως πληρώνουν όλοι.