Skip to main content
Menu Αναζήτηση
espa-banner

Θεσσαλονίκη: Έρευνες για ποινικές ευθύνες για τα σάπια λεωφορεία ΟΑΣΘ

Συνεχίζεται η έρευνα πιθανών ευθυνών για φθορά δημόσιας περιουσίας –Τι ειπώθηκε στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης για το θέμα του ΟΑΣΘ

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ

 Για διαχειριστική αλλά και ποινική ευθύνη σχετικά με απαξίωση δημόσιας περιουσίας, έκανε λόγο ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ κ. Παππάς αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί με τον στόλο των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, αναφέροντας μάλιστα πως θα προσφύγει και στη δικαιοσύνη για το θέμα αυτό.

«Τα αυτοκίνητα που παραλάβαμε ήταν ηλικίας από 10 - 13 ετών. Στην 20ετία αποσύρονται όποια και να είναι η κατάσταση τους. Άρα έπρεπε να είναι αξιόμαχα», όπως είπε, συνεχίζοντας:

Υπάρχει διαχειριστική αλλά και ποινική ευθύνη, απαξίωση δημόσιας περιουσίας. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη αυτή; Και για την αξιοπιστία τους. Και για αυτό θα προσφύγω στη δικαιοσύνη. Εδώ υπάρχει απαξίωση δημόσιας περιουσίας και δεν μπορεί να παίζουμε με αυτό.

Όταν αναλάβαμε, εμφανίζονταν ότι υπήρχαν 600 λεωφορεία ως περιουσία, αλλά μάχιμα ήταν 245. Έχουμε κατορθώσει σε αυτό το διάστημα να το φτάσουμε στα 402 με πάρα πολύ μεγάλες προσπάθειες, είπε ακόμη ο κ. Παππάς στη διάρκεια ειδικής συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Θεσσαλονίκης για το θέμα του ΟΑΣΘ. 

Όπως τόνισε συνεχίζεται η έρευνα για πιθανές ευθύνες για φθορά δημόσιας περιουσίας, και αλλοίωση πραγματικών επιχειρησιακών δυνατοτήτων.

Έκανε ακόμη λόγο και για πολιτικές ευθύνες, αναφερόμενος στα οικονομικά στοιχεία και στο θέμα του επιχειρηματικού κέρδους. Όταν το επιχειρηματικό κέρδος είναι σταθερό, υπάρχει πρόβλημα. Ούτε περίπτερο δεν έχει σταθερό το επιχειρηματικό κέρδος, όπως είπε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Παπάς παραδέχθηκε ότι το προσφερόμενο συγκοινωνιακό έργο δεν είναι αντίστοιχο με τις ανάγκες της πόλης. Αναφέρθηκε ωστόσο στα όσα έχουν γίνει από τη στιγμή που ανέλαβε η συγκεκριμένη διοίκηση, η οποία είναι επιφορτισμένη με το ρόλο της εκκαθάρισης, ενώ αναφέρθηκε και στους άμεσους στόχους. Κλήθηκε δε να απαντήσει σε ερωτήσεις των δημοτικών συμβούλων που μετέφεραν παράπονα δημοτών για τις καθυστερήσεις, για την αναμονή στις στάσεις, για την κατάσταση μέσα στα λεωφορεία  κ.λπ. 

 Για το επιχειρηματικό κέρδος

Ο κ. Παππάς παρέθεσε στοιχεία (προερχόμενα από τους ισολογισμούς των προηγούμενων διοικήσεων), σχετικά με το επιχειρηματικό κέρδος. Όπως είπε «ένας φορέας θεωρητικά ιδιωτικός που λειτουργεί χωρίς επιχειρηματικό ρίσκο είναι αμφίβολο αν είναι ιδιωτικός».

Ειδικότερα, για το επιχειρηματικό κέρδος, είπε ότι «ήταν δεδομένος και εξ’ αρχής προσδιορισμένος ο τρόπος αφού δεν επηρεαζόταν, ούτε κατ’ελάχιστο από την λειτουργία του Ο.Α.Σ.Θ. Και τα αποτελέσματα χρήσης είτε υπήρχε αύξηση είτε μείωση εσόδων ή εξόδων. Δεν υπήρχε κανενός είδους επιχειρηματικό ρίσκο για τους μετόχους του Ο.Α.Σ.Θ., αφού όλες οι δαπάνες ήταν καλυμμένες».

Αναφέρθηκε ακόμη και σε κάτι που αποκάλυψε πρόσφατα στη Βουλή και αφορά στην ασφάλιση των αυτοκινήτων.

Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να ασφαλίζουμε τα αυτοκίνητα. Έπρεπε να έχουμε ασφαλιστικό κεφάλαιο το οποίο ήταν της τάξεως των 5-7 εκατ. Αυτά που βρήκαμε στα ταμεία ήταν συνολικά για όλες τις υποχρεώσεις (των 106 εκατ) 1 εκατ. ευρώ, όπως είπε.

Αναφερόμενος στο πεντάμηνο Αυγούστου-Δεκεμβρίου 2017, είπε ότι τα έσοδα ήταν 23 εκατ. 128 χιλιάδες (έναντι 21 εκατ. 423 χιλ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016).

Πρόσθεσε ακόμη ότι «συνολικά το ελαφρύναμε το δημόσιο σε σχέση με τις υποχρεώσεις που είχε για να καλύψει έναν δημόσιο οργανισμό». Απαντώντας δε στο ερώτημα «τι έγιναν τα λεφτά που πήραμε από το δημόσιο», είπε, μεταξύ άλλων, ότι πλέον υπάρχουν διαθέσιμα όχι για 4 ημέρες αλλά για 95 ημέρες. Έχουμε δυνατότητα να καλύπτουμε τη μισθοδοσία μας είπε ενώ ανέφερε ακόμη ότι 4 εκατ. πήγαν για αγορά ανταλλακτικών «γιατί οι αποθήκες ήταν απολύτως άδειες και η προηγούμενη διοίκηση κώφευε».

Σε αυτήν την περίοδο είχαμε και το ντισαβαντάζ της αύξησης καυσίμων. Αν δεν το είχαμε δεν θα είχε κανένα πρόβλημα ζημιών ο ΟΑΣΘ μέσα σε 5 μήνες, όπως υποστήριξε. Για τις αποσβέσεις κάθε χρήσης είπε ότι έπρεπε να πήγαιναν σε αποθεματικό λογαριασμό για να ανανεώνεται ο στόλος. Ο λογαριασμός έπρεπε να είναι 38 εκατ. ευρώ, αλλά, όπως είπε, είχε 614 ευρώ.                          

Άμεσοι στόχοι

Σύμφωνα με τον κ. Παππά, οι άμεσοι στόχοι για τον ΟΑΣΘ είναι η επισκευή λεωφορείων συνδυασμένη με την έναρξη της προληπτικής συντήρησης  και με συνεργασίες με εξωτερικά συνεργεία. Αναφέρθηκε στην συνεργασία με ΕΛΒΟ η οποία, όπως είπε, έχει χαρακτηριστικά που υπερβαίνουν μια τυπική επισκευαστική διαδικασία. Αναφέρθηκε ακόμη στην αναδιοργάνωση του οργανισμού ώστε, όπως τόνισε, στο τέλος του 2019 να παραδοθεί στον ΑΣΥΘ βιώσιμο και εκσυγχρονισμένο με: Εισαγωγή στην ψηφιακή εποχή, νέο οργανόγραμμα, εκσυγχρονισμό συστημάτων της τηλεματικής, καθιέρωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, δημιουργία νέων δομών με πιθανότητα νέων διευθύνσεων, εκπαίδευση προσωπικού, ανάπτυξη για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών συμβατών με τις νόρμες της Ε.Ε. και την συνεργασία με αντίστοιχους οργανισμούς σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, προγραμματισμού-Προϋπολογισμού και Στατιστικής , εσωτερικό έλεγχο, αξιοποίηση αποσβεσμένων Παγίων Στοιχείων.

Θα βγουν στους δρόμους 60 επιπλέον λεωφορεία ΟΑΣΘ

ΟΣΕΘ: Αναδιάταξη γραμμών και ηλεκτρονικό εισιτήριο

Από την πλευρά του, ο κ. Αμπατζάς, πρόεδρος ΟΣΕΘ (σ.σ. διάδοχη κατάσταση ΣΑΣΘ), επεσήμανε ότι η δημιουργία ενός νέου, δημόσιου, ενιαίου φορέα εποπτείας και σχεδιασμού για συγκοινωνίες ήταν αναγκαία. Με τη θεσμοθέτηση του ΟΣΕΘ, η πόλη απέκτησε σημαντικό και πολύτιμο εργαλείο, το οποίο μας έλειπε, όπως είπε.

Έκανε μια παρουσίαση του πλαισίου αρμοδιοτήτων του νέου φορέα, τονίζοντας ότι για την υλοποίηση του ευρέως φάσματος αρμοδιοτήτων από τον ΟΣΕΘ, απαιτείται στελέχωση και δόμηση ενός οργανισμού, «που αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει στο βαθμό που θα θέλαμε».

Έκανε επίσης λόγο για αναδιάταξη γραμμών, και παρεμβάσεις σε γραμμές με τρόπο που «δεν θα αιφνιδιάσει κανέναν». «Θα εμπλέξουμε την τοπική κοινωνία, τους δήμους», όπως είπε. Είπε ακόμη ότι ο ΟΣΕΘ θα πρέπει να είναι έτοιμος για όταν ολοκληρωθεί το Μετρό. Τα λεωφορεία όπως είπε θα λειτουργούν συμπληρωματικά στη βασική γραμμή του μετρό. Μίλησε ακόμη για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, λέγοντας ότι θα είναι συμβατό όχι μόνο με το Μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και με της Αθήνας, αλλά και με τα υπόλοιπα μέσα, ακόμα και με το δίκτυο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

«Συμμεριζόμαστε», πρόσθεσε, τα παράπονα των επιβατών, αλλά σημείωσε «πως τα προβλήματα δεν δημιουργήθηκαν χθες, έρχονται από παλιά, έχουν χρονίσει και οι αιτίες που είναι συγκεκριμένες ανάγονται στο παρελθόν».  Καταλήγοντας είπε πως γίνεται προσπάθεια να βρεθούν οι λύσεις, τονίζοντας πως η πορεία προς την οριστική αναβάθμιση αστικών συγκοινωνιών είναι μη αναστρέψιμη.

Προσλήψεις στον ΟΣΕΘ

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ Ιωάννης Τσιώνας, απαντώντας σε ερωτήσεις που τέθηκαν, είπε ότι οι προσλήψεις στον ΟΣΕΘ που σε αυτήν τη φάση λειτουργεί με συμβασιούχους, θα γίνουν αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ και ότι θα χρειαστούν περίπου 35-40 άτομα, και αργότερα ίσως και περισσότερα. 

 Ερωτήματα σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στα λεωφορεία σήμερα, έθεσαν στον κ. Παπά δημοτικοί σύμβουλοι που πήραν το λόγο στη διάρκεια της συνεδρίασης.

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι τα μηνύματα από τους δημότες είναι ότι η κατάσταση είναι χειρότερη. 

Δεν είναι κάτι καινούριο αυτό που παρουσιάστηκε. Καλούμαστε εμείς να δούμε αν μπορεί κάτι καλύτερο να γίνει, ανέφερε μεταξύ άλλων η Καλυψώ Γούλα, η οποία συμμετέχει και ως εκπρόσωπος του Δήμου στο Δ.Σ. του ΟΑΣΘ, σημειώνοντας πως όλοι συμφωνούμε πως θα πρέπει να επιβιώσει το μοναδικό μεταφορικό μέσο της πόλης.

Γραπτή τοποθέτηση του επικεφαλής των «Εντάξει» κ. Στ. Καλαφάτη, που βρίσκεται στις Βρυξέλλες λόγω των αυτοδιοικητικών του ρόλων, διάβασε ο κ. Παντελίδης. Όπως ανέφερε ο κ. Καλαφάτης, ζητούμενο είναι η ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών, να υπάρχουν συχνά δρομολόγια, επαρκή δρομολόγια, να μην ακυρώνονται διαδρομές και δρομολόγια, να υπάρχει άνεση και πολιτισμένο περιβάλλον εντός των λεωφορείων.

«Ζητάμε εξηγήσεις για την ταλαιπωρία των πολιτών», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Καλαφάτης. Ζήτησε, επίσης, «σαφή θέση ώστε να γνωρίζουμε αν αυτή η πολιτική που ασκείται σήμερα θα συνεχίσει και μετά το 2019, ή σε ενάμιση χρόνο από σήμερα, θα προχωρήσει η κυβέρνηση -ως οφείλει από την ευρωπαϊκή νομοθεσία- σε ανοικτό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό, μέσω του οποίου, τελικά, θα ιδιωτικοποιηθεί εκ νέου, ο οργανισμός».

«Με τον προηγούμενο ΟΑΣΘ κάποιοι βρήκαν τον μήνα που θρέφει τους δώδεκα. Χωρίς επιχειρηματικό ρίσκο», ανέφερε μεταξύ άλλων, η επικεφαλής της παράταξης "Ανοιχτή Πόλη", Ρία Καλφακάκου. 

Από τη "Λαϊκή Συσπείρωση", ο επικεφαλής της κ. Γιάννης Δελής ανέφερε σχετικά με την αποιδιωτικοποίηση ότι  «στην πραγματικότητα η σημερινή κυβέρνηση εγκαινίαζε το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο με δημόσιο μανδύα», ενώ ο επικεφαλής της παράταξης «Μένουμε Θεσσαλονίκη», κ. Κωνσταντής Σεβρής, υποστήριξε ότι η νέα διοίκηση αντιγράφοντας την κρατική εξουσία διοικεί παρελθολογώντας. Ο Μάκης Στεργίου από την παράταξη "Συμμαχία Πολιτών" έκανε αναφορά στην κατάσταση που επικρατεί με τα λεωφορεία και τα δρομολόγια αναφέροντας ότι τα προβλήματα είναι ο συνωστισμός που σημειώνεται και η αναμονή στις στάσεις. 

Μέτοχοι ΟΑΣΘ

Σημειώνεται ότι στην αίθουσα παρευρέθηκαν και εκπρόσωποι μετόχων, οι οποίοι είχαν ανοίξει νωρίτερα πανό έξω από την αίθουσα στο οποίο αναγραφόταν: «Όχι στη δήμευση των περιουσιών μας, 2000 οικογένειες μετόχων ζητούν δικαίωση». Λίγο πριν το τέλος της συνεδρίασης σημειώθηκε ένταση μεταξύ των μικρομετόχων και του κ. Παππά με αποτέλεσμα την ολιγόλεπτη διακοπή της συνεδρίασης (Δείτε ΕΔΩ)

Σε ψήφισμα διαμαρτυρίας για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ «χωρίς καμία αποζημίωση για τις 2000 και πλέον οικογένειες των συνεταιριστών-μετόχων», που κατέθεσε στην ελληνική βουλή η Συνεργασία Μετόχων ΟΑΣΘ αναφέρεται ότι «πρόκειται ουσιαστικά για δήμευση ιδιωτικής περιουσίας που δεν έχει προηγούμενο στην Ελλάδα και στην Ευρώπη τις τελευταίες δεκαετίας και η οποία καταστρατηγεί βάναυσα το Ελληνικό Σύνταγμα, τις Ευρωπαϊκές Συνθήκες, καθώς και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».

Οι μέτοχοι καταγγέλλουν επίσης «τη συστηματική στοχοποίηση και κατασυκοφάντηση τους από τη νέα διοίκηση του Οργανισμού».

 Παρούσα στη συνεδρίαση ήταν και η Κατερίνα Νοτοπούλου, διευθύντρια του γραφείου του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί
Ο Απρίλιος θεωρείται ο πιο ζεστός και ξηρός μήνας στην Ταϊλάνδη, αλλά φέτος ο καύσωνας επιδεινώθηκε από το Ελ Νίνιο
Φονικός καύσωνας στην Ταϊλάνδη: 52 βαθμοί στην Μπανγκόκ - Τουλάχιστον 30 νεκροί